Vad bor på min växt?!

Monifa

Trådstartare
Vad är det här och hur bekämpar jag dom?

Sköldlöss?

31647
 
Spännande! Kan ingenting om skalbaggar men har googlat en massa..

Funderar på om det inte är ett ”larvstadie”? Har sett bilder på nyckelpigelarver som liknar det du har. Jag tror inte det är något egentligt skadedjur faktiskt.

Men prova någon grupp på Facebook som pysslar med insekter så får du säkert svar snart. Och posta här när du vet! Jag blev så nyfiken - har aldrig sett såna där förut.
 
Spännande! Kan ingenting om skalbaggar men har googlat en massa..

Funderar på om det inte är ett ”larvstadie”? Dvs de har krupit ur de ägg du har där. De kan se väldigt annorlunda ut mot den riktiga baggen/lusen eller vad det nu är. Har sett bilder på nyckelpigelarver som liknar det du har. Jag tror inte det är något egentligt skadedjur faktiskt.

Men prova någon grupp på Facebook som pysslar med insekter så får du säkert svar snart. Och posta här när du vet! Jag blev så nyfiken - har aldrig sett såna där förut.
 
Kanske ska du vara glad istället?

det kan ju mycket väl vara nyttiga skalbaggar du har. De verkar ju inte göra någon skada på växten?

Jo fast växten har börjat få krullade blad och några som börjat blekna :confused: Känns som att den tar näring från växten.
 
Är det OK om jag delar bilden på ”Vilken insekt” på Facebook? Jag är jättenyfiken.. (och har lite tråkigt😜).

Självklart! Postade den i en växtgrupp men där var bästa gissningen fästing (vilket det inte är) så ansökt om medlemskap i Insekter i Sverige och hoppas att någon vet där.

Jag är nog lite inne på att det är ett förstadium till nått flygande för nedanför växten ligger skal från baggen (eller så dör de men känns inte lika troligt)
 
Självklart! Postade den i en växtgrupp men där var bästa gissningen fästing (vilket det inte är) så ansökt om medlemskap i Insekter i Sverige och hoppas att någon vet där.

Jag är nog lite inne på att det är ett förstadium till nått flygande för nedanför växten ligger skal från baggen (eller så dör de men känns inte lika troligt)

Nu har jag fått expertsvar!
Det är bärfis och helt ofarliga. Det är inte de som krånglar med växten. Man föreslog att du ska försöka bära ut dem så de hamnar i naturen där de hör hemma!
 
Nu har jag fått expertsvar!
Det är bärfis och helt ofarliga. Det är inte de som krånglar med växten. Man föreslog att du ska försöka bära ut dem så de hamnar i naturen där de hör hemma!

Fick det svaret också så ska bära ut dom :laugh: Lite skumt att de valt att fortplanta sig inne i huset?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ska flytta till årsskiftet och får då en jättestor balkong, i det soligaste läget. Jag vill såklart ha växter på min balkong och det...
Svar
8
· Visningar
584
Senast: Mia_R
·
Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 486
Senast: sjoberga
·
Hemmet Jag ska eventuellt flytta in i en hyresrätt med gigantiska fönster. Jättefin utsikt, absolut - men allt blir ju så fjuttigt i jämförelse...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 444
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Jag har ett fritidshus där jag i nuläget har pelargoner. På sommaren står de ute eller i fönstren, på vintern står de i ett fönster utan...
Svar
13
· Visningar
564
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp