Vad brukar ingå i en lösdrift?

Flisanlisan

Trådstartare
Jag har sen ett par år tillbaka haft mina hästar i en lösdrift utan några som helst bekymmer, trivs bra och vill inte stöta mig med ägaren. Vid några tillfällen har jag bett att få ett kontrakt för att få reda på vad jag kan räkna med att ägaren står för och veta vad mitt ansvar är men utan resultat.

Nu behöver en del staketstolpar bytas pga ålder, skjulet behöver lite nytt material pga ålder och vattenkoppen behöver ses över. Jag har bett ägaren som bett mig se över det jag kan men inte kunnat lösa det, återigen sagt till ägaren men inget händer.

Ni som har kontrakt eller vet hur det brukar vara i lösdrift har ni några tips/råd?
 
Jag har sen ett par år tillbaka haft mina hästar i en lösdrift utan några som helst bekymmer, trivs bra och vill inte stöta mig med ägaren. Vid några tillfällen har jag bett att få ett kontrakt för att få reda på vad jag kan räkna med att ägaren står för och veta vad mitt ansvar är men utan resultat.

Nu behöver en del staketstolpar bytas pga ålder, skjulet behöver lite nytt material pga ålder och vattenkoppen behöver ses över. Jag har bett ägaren som bett mig se över det jag kan men inte kunnat lösa det, återigen sagt till ägaren men inget händer.

Ni som har kontrakt eller vet hur det brukar vara i lösdrift har ni några tips/råd?

Jag skulle säga att det står i direkt relation till prisnivån. Och såklart: den muntliga överenskommelsen, i brist på skriftlig dito.

Betalar jag 400 kr/månad för lösdriftsplatsen räknar jag med att få bidra till det löpande underhållet. Betalar jag 3500 kr/månad för lösdriftsplaten räknar jag med att löpande underhåll ingår i hyran.
 
Senast ändrad:
Jag har sen ett par år tillbaka haft mina hästar i en lösdrift utan några som helst bekymmer, trivs bra och vill inte stöta mig med ägaren. Vid några tillfällen har jag bett att få ett kontrakt för att få reda på vad jag kan räkna med att ägaren står för och veta vad mitt ansvar är men utan resultat.

Nu behöver en del staketstolpar bytas pga ålder, skjulet behöver lite nytt material pga ålder och vattenkoppen behöver ses över. Jag har bett ägaren som bett mig se över det jag kan men inte kunnat lösa det, återigen sagt till ägaren men inget händer.

Ni som har kontrakt eller vet hur det brukar vara i lösdrift har ni några tips/råd?
Sen tänker jag att ett avtal skall göras i början, eftersom du har stått där i några år så har du liksom accepterat de villor som är ( även om de är otydliga och säkert skiljer sig åt beroende på din eller ägarens uppfattning). Om du har en billig hyra så tänker jag att det är sjyst att hjälpa till med underhåll. Blir det för ansträngande eller dyrt så får du be ägaren att skriva ett avtal på vad som gäller framöver eller flytta.
 
Helt olika beroende på allt tänker jag.
Hos oss är lösdriftshyran samma som stallhyran, 2850. Stor, fin, välunderhållen ligghall, 2 ha hage. Fri tillgång på bra hösilage som ägaren ombesörjer att köra ut, automatisk thernobar.
2 boxar öronmärkta för lösdriftshästarna (8 totalt- 4 i varje lösdrift, en för valacker o en för ston), belyst ridbana 20x60 och ridhus 20x48. Spolspilta och uppvärmd sadelkammare. Tror det är ganska ovanligt med lösdrift med alla dessa faciliteter men passar mig perfekt med en häst som rids och tränas men trivs bäst på stora ytor och inte på box på natten.
 
Jag har sen ett par år tillbaka haft mina hästar i en lösdrift utan några som helst bekymmer, trivs bra och vill inte stöta mig med ägaren. Vid några tillfällen har jag bett att få ett kontrakt för att få reda på vad jag kan räkna med att ägaren står för och veta vad mitt ansvar är men utan resultat.

Nu behöver en del staketstolpar bytas pga ålder, skjulet behöver lite nytt material pga ålder och vattenkoppen behöver ses över. Jag har bett ägaren som bett mig se över det jag kan men inte kunnat lösa det, återigen sagt till ägaren men inget händer.

Ni som har kontrakt eller vet hur det brukar vara i lösdrift har ni några tips/råd?
Det beror ju som flera nämnt helt på vad som avtalats.
Det finns många sätt att ha en häst på lösdrift. Man kan hyra in med full service, sköta det kollektivt eller bara hyra själva lösdriftsanläggningen och sköta allt själv.

Då du inte har ett kontrakt har du ju endast muntligt avtal och tyvärr förmodar jag att det ni gjort upp endast är hyran?

Står ägaren bara för själva lösdriften och du köper allt foder själv?
Finns det flera inhyrda?
Eller har ägaren också häst i lösdriften?

Om du har en låg hyra, bara dina hästar står i stallet och ägaren inte är så intresserad kan det nog tyvärr bli svårt att faktiskt få förbättringar att ske.
Kan bli så att du kommer behöva ligga på om ansvarsfördelning och säga att du vill ha ett kontrakt för vem som ansvarar för vad från nu och framåt.
 
Nu behöver en del staketstolpar bytas pga ålder, skjulet behöver lite nytt material pga ålder och vattenkoppen behöver ses över. Jag har bett ägaren som bett mig se över det jag kan men inte kunnat lösa det, återigen sagt till ägaren men inget händer.
Fast vems åsikt är det att allt det där behöver bytas ut och fixas? Din? "Allas"? Stallägarens?

Låt stallägaren ta ansvar för sin fastighet och gillar du inte läget byt stall. Det är inte de inhyrda som ska bestämma hur stallet ska se ut, utan det är stallägarens ansvar, skyldighet och rättighet att se till.
 
Jag betalar 1500 per häst för platsen och köper till spån och hösilage. På gården finns belyst ridbana och ridhus och ett 50 tal inhyrda hästar utöver ägarens egna, uppvärmd sadelkammare, spolspilta, sjukbox att tillgå samtsjukhagar vid behov.

Materialet som behöver bytas har åldrats av väder och användande, gör en av våra hästar ett försök att ta sig ut knäcks nog vissa stolpar. Vattenkoppen läcker och vi har försökt laga den flera gånger själva men inte lyckats (större, fast installation). Har även bett ägaren men han lyckas glömma eller ignorera det.

Men det är nog så att jag får lov att be om ett kontrakt och ev byta stall
 
Jag betalar 1500 per häst för platsen och köper till spån och hösilage. På gården finns belyst ridbana och ridhus och ett 50 tal inhyrda hästar utöver ägarens egna, uppvärmd sadelkammare, spolspilta, sjukbox att tillgå samtsjukhagar vid behov.

Materialet som behöver bytas har åldrats av väder och användande, gör en av våra hästar ett försök att ta sig ut knäcks nog vissa stolpar. Vattenkoppen läcker och vi har försökt laga den flera gånger själva men inte lyckats (större, fast installation). Har även bett ägaren men han lyckas glömma eller ignorera det.

Men det är nog så att jag får lov att be om ett kontrakt och ev byta stall
Låter som att det bästa är att du byter stall. Bara jobbigt att stå någonstans där stallägaren inte tar hand om stället, om man nu inte hyr stallet helt för att sköta allt själv.
 
Ett 50-tal inhyrda och inga kontrakt? Låter inte så seriöst, är ju även en risk för ägaren.

Eller är det bara du som inte har?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 650
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 343
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 714
Senast: lundsbo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp