Bukefalos 28 år!

Vad brukar man få komplettera foderstaten med...

C

Cathrine

...hos en dräktig häst, och när ska man börja komplettera?

MVH
Cathrine
 
jag gav mitt dräktiga sto kli, det är bra för magen när hon har föl i magen.. jag börja med det när hon hade gått med fölet ca. 3 mån i magen, så man börjar lite fösiktigt och ökar fodergivan eftersom..
mvh madde
 
8e månaden ökar behovet, både energi och protein. Proteinet ökar med 12gSRP/MJ istf normala 6. Vad du behöver komplettera med hänger alltså på vad ditt hö innehåller och vad hästen behöver när den inte är dräktig.

E-vitamin och selen är viktigt att ge dräktiga ston här i Sverige.
 
700 kg halvblodssto, ska föla i mars och kommer därför att trappas ner i träning fr.o.m. jul, ungefär.

Hon får idag:
12 kg hö
1,5 kg havre
0,5 kg protein
(Samma som får när hon inte är dräktig, alltså.)

Höanalys:
TS 84%
Smp 39
Energi 7,6 MJ
Ca 3,2
P 1,7
Mg 1,0
K 9,2
 
Så du säger alltså att lite kli skulle räcka till en dräktig häst? Isf måste du ha kanonsuperduperbra värden på ditt hö.

Hästens behov ökar inte förräns månad 8, så att börja öka mat vid månad 3 är ju galet.

Trådskrivaren: Vad du ska ge ditt sto beror på vad ditt hö innehåller, du har väl en analys? Om inte- gör en!
 
Med alla respekt för dina och mánga andras foderkunskaper, sá skulle jag ändá önska lite mer ödmjukhet av de kunniga ibland... :bow:
Har själv haft väldiga problem att lagra ett större parti hö, som det ju krävs för att kunna göra en analys, om man inte kan átervända till sin bonde hela tiden och köpa frán samma skörd.....
Ibland vill man kanske mer än vad man kan och jag är ocksá föresprákare av fodestater (har räknat innan detta problem dök upp och är därför väldigt ledsen nu....), sá missförstá mig rätt nu.
I detta fallet hade ju dessutom trádskrivare redan en uträknad foderstat. ;)
 
Med alla respekt för dina och mánga andras foderkunskaper, sá skulle jag ändá önska lite mer ödmjukhet av de kunniga ibland... :bow:
Har själv haft väldiga problem att lagra ett större parti hö, som det ju krävs för att kunna göra en analys, om man inte kan átervända till sin bonde hela tiden och köpa frán samma skörd.....
Ibland vill man kanske mer än vad man kan och jag är ocksá föresprákare av fodestater (har räknat innan detta problem dök upp och är därför väldigt ledsen nu....), sá missförstá mig rätt nu.
I detta fallet hade ju dessutom trádskrivare redan en uträknad foderstat. ;)
 
Vad menar du egentligen? :confused: Vad är det som är "fel" i mitt inlägg, förutom att jag missat det med analysen..?
 
med tanke på att fölet mellan dag 120 och dag 180 ( ca 4-6 månaden) växer ca 40cm (över en halv cm per dag)så tycker jag inte att det är så dumt att börja fodra lite extra så smått.

då har jag snarare svårt att förstå resonemanget med att stoet inte behöver något extra fören i åttonde månaden.

fölet växer viserligen mest dom sista tre månaderna (ca 70 cm och ca 35 kg) och det är då stoet behöver mest mat.

men vid månad åtta så är fölet redan ca 80 cm och väger ca 15 kg, om man inte fodrar mer var är det meningen att stoet ska få energi och näring till den tillväxten i från?

hästar är individer och man får lov att se till var enskild individ vad den behöver, mitt eget sto är i femte månaden och jag kan säga så mycket som att hade jag fodrat hene enligt foder böckerna så hade hon varit ett benrangel vid det här laget :bump:
 
"Så du säger alltså att lite kli skulle räcka till en dräktig häst? Isf måste du ha kanonsuperduperbra värden på ditt hö".
Hon sade inte att hon bara ger kli sá den kommentaren känns lite nedvärderande...
Sedan det sista om att inte ha analys...."Du har väl analys?Om inte gör en!" Nu hade ju personen i frága en, men om inte sá vet vi ju inte anledningen varför...
Jag kanske har missuppfattat dina formuleringar, men jag tyckte inlägget kändes lite rátt. :o Om jag har missupfattat sá :bow:
Mánga personer som är här är ju här för att lära och därför ligger inte alla pá samma nivá....
Hoppas att du förstár vad jag menar. :) Menar inte att göra en stor grej av det hela.:crazy:
M V H lotta
 
Men hade hon varit ett benrangel pga fölet?? Människor som är gravida behöver inte heller "äta för två" förrän senare i graviditeten.

Självklart får man se till individen, men att säga att "då växer fölet, då måste stoet ha mer mat" i så tidigt skede, stämmer ju inte på alla (eller ens många). Varför göra stoet fet bara för att hon ska ha föl? Det är det många som gör tyvärr.
 
Ehhhhmmmm!

Skulle vi kunna återgå till min fråga, tack?

;) Cathrine
 
Jo men det var ju precis det hon skrev. "Jag ger min häst kli när den är dräktig". Frågan som ställdes var ju vad man ska komplettera med när man har dräktigt sto. Då är det ju bara att konstatera- om man inte har ett jättebra hö så räcker inte kli.

Ja, ja frågade om hon hade en analys, det är ju dessutom extra viktigt att man har det om man har dräktig häst! Då är det ju extra viktigt att allt blir rätt. Och "Om inte, gör en!", var uppmanande inte nedvärderande.

Känns som om man får analysera sönder allt vad man skriver.. För annars kan det tolkas "si" och än "så". :crazy:
 
Allt kan alltid tolkas olika av olika människor och det var just därför som jag srev mitt inlägg.
Du ska inte behöva analysera sönder allt, alla har ju en fri ásikt och jag menade inte bara kommentaren till dig. Dessutom bad jag ju om ursäkt om jag missuppfattat dig, ville ju inte göra nágon stor grej av det....
Menar bara att det över lag inte skadar med lite mer ödmjukhet i vissa svar.
Nu skiter vi i detta och láter tráden átergá till ämnet.
Är det ok? ;)
M V H Lotta
 
såg att du påpekat mitt inlägg.. vad trodde du egentligen? att jag bara gett mitt dräktiga sto kli? skulle inte falla mig in.. det enda jag ville säga då var att kli är bra att ge ett sto som har föl i magen. men här får man ju inte skriva något på buke utan att man måste säga EXAKT vad man gett hästen, för annars är det alltid nån som ska kommentera. trodde detta var ett forum som man har för att ge andra tips. inte för att visa att man själv alltid har rätt o bara går efter böckers alla regler och inte efter även sunt förnuft.. äter vi människor precis efter ett schema så vi får i oss precis exakt det vi behöver?
nää du! varför ska de då vara helt perfekt med hästarnas foderstat, o förresten så stämmer sällan de där beräkningarna.. för man ger hästen alldeles för mycket kraftfoder idag, det hästen egentligen ska ha fri tillgång till är grovfoder.
 
Jösses! Är det ingen som vet vad jag ska komplettera med, alltså???

:crazy: Cathrine
 
Hon tränas alltså nu? Vad har du för träningstillägg, alternativt vad räknar du med att hon har för underhållsbehov? Behöver den en kvot på 6,8 i underhållet?
 
Ähmen snälla. Då får du väl skriva det tydligare, annars missuppfattas det. Du anar inte hur många som säkert bara ger sitt dräktiga sto kli..! Så många som inte vet hur man fodrar, men ändå skaffar sig dräktig häst och inte tar reda på hur de ska göra.

Vi människor äter olika varje dag och får därför i oss det vi kanske inte fick i oss dagen innan. Hästar får SAMMA mat VARJE dag. Därför är det jäkligt viktigt att se till att de får i sig det dem behöver.

Och givetvis ska ögat vara med- har jag NÅGONSIN påstått något annat? Nej aldrig. Så tänk dig för du med innan du skriver.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
341
Senast: lizzie
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 207
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: miumiu
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
578
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp