vad brukar passa en gypsy cob?

bizzy

Trådstartare
jag vill ha en hopp eller allround sadel som passar till min breda häst. lite sänkt bakom manken rund rygg. jag har funderat på prestige appaloosa eller en gold medal,begagnade. eller finns det kanske något annat märke som helst inte är syntet?
 
Hur långt är ett snöre? Måste ha mer info och helst bilder för att ha minsta möjlighet att tipsa om sadlar. Det bästa är om du tar hjälp av en utprovare.
 
Överlag brukar de ju ha kort, rund, väldigt bred, ganska rak till lätt svängd rygg med platt manke. Stora bogrörelser. Om det stämmer in på din häst så kan Wintec (syntet dock), Maxflex eller vissa islandssadlar funka. :)
 
Min ponny (troligen ic-connemarakorsning) passade Globus bra på, men det säger ju inte så mycket om de passar just din häst.
 
Om den är bred över ryggen passar troligtvis inte Prestige. Jag hade en Versaille till mitt breda hbl och den var omvärmd till 37 (36 är det bredaste) men hon växte ändå ur den när hon passerade 110 grader. Din häst är troligtvis ännu bredare, men du måste veta bredden och flera andra faktorer för att kunna avgöra om en sadel passar.
 
Kolla med Ideal (tidigare Crown), de har särskilda modeller för breda hästar. Min förra häst beställde vi en modifierad cobsadel till, han var bred över ryggen och rundad över manken.
 
Min har haft lippo när hon var bredare(nästan platt :rofl:) och nu är hon i sportigare form och har en ...(jag återkommer när jag kommer på det:o)
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
913
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
849
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 283
Senast: Oknytt
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp