Vad det VERKLIGEN kostar att hålla häst.

inaa

Trådstartare
Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.
 
Det hela beror ju väldigt mycket på var man står. Jag räknade lite grovt nu och tror mina går på ungefär 2500:-/månad och häst. Det är då stall, foder, strö, försäkring, vaccinationer och hovslagare.
Det är ju ett väldigt bra pris. Utanför storstadsregionerna antar jag?
 
Egentligen vill jag nog inte veta vad jag lägger på min häst. Hon hade varit billigare i drift om hon varit "frisk" och inte hade behövt medicin och extra täta tandkontroller. 🤪

Per månad kostar hon mig följande:
Stallhyra inkl grovfoder 2300:-
Strö 500:-
Övrigt foder, mineraler e t c 400:-
Hovslagare 1000:-
Försäkring 700:-
Medicin 1000:-
Veterinär (tänder, vaccination, provtagning o s v) 650:-
Träningar 600:-
Och jag har säkert glömt något litet så säg att jag landar på runt 7500:-

Bor i mellanstor stad och har ett hyfsat bra jobb så kostnaden i sig är inget problem.
 
Står i stall med kallhyra.
Han kan inte äta speciellt mycket gräs pga fång, så fodrar med hö hela året.
Räknade nu och kommer upp i ca 2500-3500 kr/månad. Allt beror på om de står på box eller ute (dvs mängd strö som går åt), vaccination, försäkring. Har räknat med stallhyra, foder och hovslagare (var 6:e vecka skos han).

Fasta kostnader:
Kallhyra 800 kr
Hö ca 500 kr/månad i snitt
Hovslagare 1350 kr var 6:e vecka
Försäkring 50 kr/månad (endast mot sårskador och kolik)

Står på landet utanför mindre stad i Mellansverige.
 
Allt beror ju på var i landet och hur hästarna är uppstallade.

Har mina på pappas mark och lånar mark, skulle kunna tänka mig är arrendera och hyra mark också (både själv eller med någon). Är utbildad hovslagare så behöver inte lägga pengar på att någon annan kommer och skor.

Så mina kostar långt ifrån 6000 kr var även om jag bor i utkanten av Göteborgs storstadsregion.
 
Ponnyn kostade nog under 1000kr i månaden när jag hade henne hemma. Räknade inte el/vatten/amortering på huset i det.
Åt för 400kr/månad. Gick att sko var 12e vecka. Hovslagaren tog 500. Vaccinering och avmaskning utslaget på ett år..

Det var en extremt lättfödd d-ponny som aldrig hade tappskor och inte behövde ett veterinärbesök på 4 år. Och som bara reds hemma.

Utrustning tillkommer såklart, men det var typ en sadel på 5000 utslaget på fyra år.

Hästen däremot. Lätt 5000 i månaden.
 
Bor i Göteborg och har hästen "centralt".

Utslaget per månad:
Kallhyra + viss (obligatorisk service): 2560
Strö: 750
Hö: I år var det i runda slängar 2000 per månad, vi får se hur det blir i år
Hovslagare: 850
Försäkring: 700
Vaccination + tandkoll: 500

Så, 7260. Men då tillkommer ju också träning (helst vill jag träna i alla fall varannan vecka vilket kostar 400 per gång), utrustning och allt annat. Och jag skulle tro att det alltid är "något annat". När jag budgeterar för min häst budgeterar jag 10 000 per månad.

Vad det gäller att ha råd ... tja, min häst är mitt intresse och det är det jag lägger mina pengar på.
 
Har eget stall, så ingen stallhyra att kalkylera med. Men har ju andra kostnader som hör dit förstås.

2000kr/häst på ett ungefär. Har räknat lite högt då, faktiskt.
Ej träning eller tävling inräknat. Inte utrustning heller då jag sällan behöver köpa något.

Försäkring, skoning, vaccinering/tänder, maskkoll/ev avmaskning, grovfoder, kraft/miner, strö = måsteposter
 
Nuvarande häst landar på 5-6 tkr per månad, har den i ett stall med ridhus. Inkl. utrustning, träning, försäkring, hovslagare osv.
 
Bor i Göteborg och har hästen "centralt".

Utslaget per månad:
Kallhyra + viss (obligatorisk service): 2560
Strö: 750
Hö: I år var det i runda slängar 2000 per månad, vi får se hur det blir i år
Hovslagare: 850
Försäkring: 700
Vaccination + tandkoll: 500

Så, 7260. Men då tillkommer ju också träning (helst vill jag träna i alla fall varannan vecka vilket kostar 400 per gång), utrustning och allt annat. Och jag skulle tro att det alltid är "något annat". När jag budgeterar för min häst budgeterar jag 10 000 per månad.

Vad det gäller att ha råd ... tja, min häst är mitt intresse och det är det jag lägger mina pengar på.
Vad mycket du betalade för grovfodret. :nailbiting:
 
Räknar jag med försäkring, hö, strö (både till box och ligghall), skoning, mineraler, årlig vet och kolla masken.
Summa: 1700 kr/ månad och häst (strö till ligghallen drar iväg en aning).

Inte med är el räkningar, träningar, godis, utrusning och traktorn (traktorn tjänar inte bara hästarna utan även andra göromål).

Oavsett hästar eller ej på gården så hade jag inte valt att flytta.
 
Det hela beror ju väldigt mycket på var man står. Jag räknade lite grovt nu och tror mina går på ungefär 2500:-/månad och häst. Det är då stall, foder, strö, försäkring, vaccinationer och hovslagare.
Den summan landade jag på med förra hästen, men då fans det inte paddock i stallet och i övrigt var stallet enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp