Vad det VERKLIGEN kostar att hålla häst.

I mitt fall så säljer jag minst hälften och går således plus på höt och det blir som en extra inkomst. Visst, jag har ju lagt arbetstid på det, men det är faktiskt ganska roligt. Våra maskiner drar inte speciellt mycket diesel och vi har oplastade småbalar som alltså bara har två balsnören runt, ingen dyr plast. Fläkten drar väl en del ström men inte så extremt.

Ja vi säljer också och går plus pga det :) Kör också med småbalar torrhö.
 
Runt räknad så lägger jag nog minst 15-20.000,- i månaden tillsammans på mina tre hästar ja. Bara försäkringen går på ca 4.000,-, stallhyra 6.000,-, sedan kommer foder, skoningar, veterinärbesök, kiropraktor, sadelutprovare (kollar iaf unghästens sadlar regelbundet), nerbetaling av lån på transporten, träningar, diesel, m.m.m.

Tjänar relativt bra men inga fantasisummor. Bor billigt och åker i princip aldrig på semester eller sådant, hästarna är typ hela mitt liv. :love:

Men ekonomiskt sett så borde jag inte haft flera än två hästar...
 
Bara för att man säljer grovfoder är det väl ingen pluspost? Om man sålde allt skulle man ju gå ännu mer plus. Man måste isf räkna att hästarna kostar motsvarande vad man skulle sälja grovfodret för.
 
I mitt fall så säljer jag minst hälften och går således plus på höt och det blir som en extra inkomst. Visst, jag har ju lagt arbetstid på det, men det är faktiskt ganska roligt. Våra maskiner drar inte speciellt mycket diesel och vi har oplastade småbalar som alltså bara har två balsnören runt, ingen dyr plast. Fläkten drar väl en del ström men inte så extremt.

Arbetstid, vad maskinerna kostar och drar får räknas med, annars blir det missvisande både för det grovfoder du själv använder och det du säljer. Gödslas inte vallen? Om den gödslas kostar det ofta både gödseln och att köra ut gödseln ( det senare både tid och bränsle).


Svar till ts: själv har jag hästarna hemma på egen gård, jag räknar med ca 5000 kr per häst inkl allt ( foder, strö, gödselhantering, veterinär, hovslagare, försäkring, utrustning, träning, tävling, underhåll av byggnader och hagar, transport, och det finns säkert något jag glömt), det är tre halvblod. Har både boxar och ligghall.

Vi har flera boxar tomma i stallet, men har räknat på vad det kostar både i pengar och annat att ha andra här och avstår därför, mycket eftersom de flesta som hyr in sig inte förstår vad det kostar i underhåll med stall, hagar och ridbana och jobb med andras hästar, så stallhyran hade blivit väldigt hög i förhållande till vad andra tar i området för att det ska gå ihop sig rent ekonomiskt för mig. Sedan vill jag inte heller ha folk på gården "alltid".
 
Arbetstid, vad maskinerna kostar och drar får räknas med, annars blir det missvisande både för det grovfoder du själv använder och det du säljer. Gödslas inte vallen? Om den gödslas kostar det ofta både gödseln och att köra ut gödseln ( det senare både tid och bränsle).


Svar till ts: själv har jag hästarna hemma på egen gård, jag räknar med ca 5000 kr per häst inkl allt ( foder, strö, gödselhantering, veterinär, hovslagare, försäkring, utrustning, träning, tävling, underhåll av byggnader och hagar, transport, och det finns säkert något jag glömt), det är tre halvblod. Har både boxar och ligghall.

Vi har flera boxar tomma i stallet, men har räknat på vad det kostar både i pengar och annat att ha andra här och avstår därför, mycket eftersom de flesta som hyr in sig inte förstår vad det kostar i underhåll med stall, hagar och ridbana och jobb med andras hästar, så stallhyran hade blivit väldigt hög i förhållande till vad andra tar i området för att det ska gå ihop sig rent ekonomiskt för mig. Sedan vill jag inte heller ha folk på gården "alltid".
Har tagit eget hö.
Nej jag räknar inte in arbetstid till att ta in eget hö till mina hobbyhästar lika lite som jag räknar in arbetstiden för mina jordgubbar jag odlar till mig själv eller den egna sylten jag kokar till mig och närmaste släkten.
 
Arbetstid, vad maskinerna kostar och drar får räknas med, annars blir det missvisande både för det grovfoder du själv använder och det du säljer. Gödslas inte vallen? Om den gödslas kostar det ofta både gödseln och att köra ut gödseln ( det senare både tid och bränsle).

Tiden räknar jag inte med eftersom det är en hobby/något vi tycker är kul. Traktorerna har vi inte köpt in några just för höskörden utan dom hade vi ju haft ändå, hömaskinerna har vi ärvt/fått. Gården är en släktgård och köpt till otroligt bra pris. Gamla tåliga hömaskiner som är lätta att laga själv men nån reservdel blir det ju då och då men det betalas oftast med det vi får in på det vi säljer. Diesel går det som sagt inte åt mycket alls till det vi kör(och momsen dras av). Så utslaget på ett år så blir det väl ett par 100 i månaden då. Alltså obetydligt. Vi gödslar med vårat eget gödsel dom få gånger vi gör det.
Visst kan man ju räkna det höt vi använder själva som en förlust som vi egentligen hade kunnat sälja. Men ser det inte riktigt så, tror inte vi hade hållt på med höt alls om vi inte haft egna hästar och det är skönt att hästarnas mat inte påverkar våra vanliga löner något. Ser enbart det vi säljer som ett plus i kanten som tänker kostnaderna för höskörden.
 
Jag lägger nu ca 3000kr i månaden. Det är stallhyra, extra foder och hovslagare (och utrustning men det är inte så mycket som köps nytt nuförtiden).
Foderhäst så ägaren betalar försäkringen, veterinärbesök och träningar räknar jag inte in i månadskostnaden utan sånt tas från bufferten när det är aktuellt ;).

När jag hade eget stall så kostade det ca 1000kr per häst, och det var med foder, strö, hag material, arrende av hage och hovslagare.
Men betalade inte för vatten eller el då det var föräldrarnas gård ;).

Bufferten är på 10" så vid veterinär besök klarar jag det mesta som är basic, annars får jag låna av föräldrarna.
Har också en hel del pengar i utrustningen så kan alltid sälja några vagnar eller sadlar vid behov.

Förstår inte hur folk som studerar har råd med lägenhet, häst på anläggning med ridhus, bil och släp och sen tränar och tävlar varje vecka.
Jag har 18" ut och snålar som bara den för att hålla bufferten på en lagom nivå.
 
D-ponny i hästtätt område i södra Sverige, dock står han lite mer "off" än många mer populära områden här och inget ridhus på ridavstånd (finns dock upplyst ridbana på gården). Han står på lösdrift, är lättfödd och grovfoder ingår.
Räknade ihop de fasta avgifterna + tränare varannan vecka till 2500 kr/mån. Då har jag räknat med nya skor var sjätte vecka vilket inte alltid behövs. Har inte räknat med utrustning då den ingick i köpet och vi har mycket olika pryttlar.
Inräknat i detta är dock inte bensin! Vi har en bit att köra men samåker minst hälften av dagarna på en vecka med annan hästägare.

Jag tycker häst är dyrt och att det definitivt är lyx. Vi hade egentligen inte tänkt köpa men dottern ville rida mer än en gång i veckan på ridskolan så vi tänkte låta henne få två lektioner i veckan (vi hade också en medryttarhäst som vi inte betalade något för men som var för het och svår för henne egentligen). Sedan fick vi plötsligt förfrågan om vi ville köpa världens mest perfekta ponny till henne, en som jag dessutom också kan rida. Vi räknade på det och insåg att det skilde ca 11 000 kr/år på att ha egen häst mot att rida två x 45 minuter på ridskola i veckan. Kändes som ett enkelt val faktiskt även om jag inser att saker kan hända så det blir mycket dyrare med den egna.
Vi har vanliga jobb men är ekonomiskt försiktiga och har rätt låga levnadskostnader. Dottern och jag har dragit ner på annat som biobesök, godis och fika och är så här, ett par månader efter hästköpet, lyckliga och tycker det är så mysigt och lyxigt med egen. Definitivt värt varenda krona.
 
Intressant tråd!
När jag hade hästen inackorderad kostade han ca:
Kallhyra 1000 kr
Hovslagare 650 kr (1300 var 8e vecka, helskodd)
Spån ca 600 kr
Försäkring: 800
Grovfoder klumppris 3000 kr per halvår
Kraftfoder 400 kr
Paddockhyra 100kr
Så totalt 3350 kr per månad + klumpsumma för höet. Inte räknat med vaccination och tandläkare då det inte ingår i min hästs månadskostnad.

Nu har jag hästen hemma på lösdrift och han kostar ca:
Hovslagare 200 kr (400 kr var 8e vecka, oskodd)
Försäkring: 800kr
Kraftfoder 100 kr
Så totalt 1100 kr per månad. Klumpsumma för hö tillkommer på 6000kr.
 
Zacke och nullo-modo, frågan var hur mycket det verkligen kostar att ha häst. Att man sedan själv inte räknar med vissa kostnader eftersom man själv tycker det är kul ger inte ts svar på den frågan. Min hobby får också kosta för att den är rolig, men skulle jag haft någon inackorderad hade jag tagit betalt för minst vad det verkligen kostar, och jag tänkte att det troligen var det som var syftet med frågan.
 
I mitt fall så säljer jag minst hälften och går således plus på höt och det blir som en extra inkomst. Visst, jag har ju lagt arbetstid på det, men det är faktiskt ganska roligt. Våra maskiner drar inte speciellt mycket diesel och vi har oplastade småbalar som alltså bara har två balsnören runt, ingen dyr plast. Fläkten drar väl en del ström men inte så extremt.
Fast om du ska räkna ut vad det verkligen kostar måste du räkna med hur mycket mindre du tjänar på att odla vall när du behåller en del till dig själv. D v s om du säljer för 2 kr/kg måste du lägga på 2 x antal kilo du själv behåller för att få fram den verkliga kostnaden för att hålla häst.
 
Fast om du ska räkna ut vad det verkligen kostar måste du räkna med hur mycket mindre du tjänar på att odla vall när du behåller en del till dig själv. D v s om du säljer för 2 kr/kg måste du lägga på 2 x antal kilo du själv behåller för att få fram den verkliga kostnaden för att hålla häst.

Ja. Fast det gör jag inte. Jag ser grovfodret till mina hästar som gratis då det inte är något som påverkar min övriga ekonomi/lön. Sen får du se det hur du vill. Jag hade inte haft råd med mina hästar om jag behövt ta från mitt lönekonto och köpa in grovfoder om vi inte tagit eget.
 
Zacke och nullo-modo, frågan var hur mycket det verkligen kostar att ha häst. Att man sedan själv inte räknar med vissa kostnader eftersom man själv tycker det är kul ger inte ts svar på den frågan. Min hobby får också kosta för att den är rolig, men skulle jag haft någon inackorderad hade jag tagit betalt för minst vad det verkligen kostar, och jag tänkte att det troligen var det som var syftet med frågan.
Fast ta betalt för tiden räknar jag inte med då jag inte tog ledigt från jobbet eller hoppat över att jobba övertid för att skörda hö till mina hobbyhästar.

Sedan tycker jag det är svårt att räkna ut hur mycket traktorerna kostar på hästdelen då dom även används till att kupa potatis, ploga snö, dra ut vilt från skogen med, köra ved med, är ingång vid klyving av ved mm mm.
 
Usch.... vill egentligen inte räkna men om jag slår ut allt månadsvis så.. Har 4 hästar hemma

Kraftfoder/strö/mineraler mm 1500,-
Hö 2000,-
Hovslagare 1500,-
Försäkringar 1200,-

6200,- för allihop

Detta är dock en Utopi då det varit sjukt mycket veterinärkostnader mm.

Senaste åren har jag nog närmare betalat 15 000,- i månaden pga av alla skador. :meh:

3 halvblod 1 liten b ponny 2 går på lösdrift och 2 står på box. Eget stall alla försäkrade.

Ska väl egentligen plussa på några hundralappar för elen
 
Ja. Fast det gör jag inte. Jag ser grovfodret till mina hästar som gratis då det inte är något som påverkar min övriga ekonomi/lön. Sen får du se det hur du vill. Jag hade inte haft råd med mina hästar om jag behövt ta från mitt lönekonto och köpa in grovfoder om vi inte tagit eget.
Jag förstår att du inte gör det men frågan i den här tråden var ju vad det verkligen kostar att ha häst. Då får man räkna in allt.
Men helt krasst är det så att om du säljer ditt överskott vitt som inkomst på gården och drar av kostnaderna för gödning och utsäde m m på gården. Ska du om du inte har hästarna registrerade på gården så dom ingår i företaget, ta med allt foder du producerar i bokföringen och ta av dina egna pengar och betala för det foder du använder själv till gården.
 
Jag förstår att du inte gör det men frågan i den här tråden var ju vad det verkligen kostar att ha häst. Då får man räkna in allt.
Men helt krasst är det så att om du säljer ditt överskott vitt som inkomst på gården och drar av kostnaderna för gödning och utsäde m m på gården. Ska du om du inte har hästarna registrerade på gården så dom ingår i företaget, ta med allt foder du producerar i bokföringen och ta av dina egna pengar och betala för det foder du använder själv till gården.

:up:
 
Fasta kostnader Hobbyhäst per månad:
Stallhyra 2000kr,exl kraftfoder/ mineraler 15kr
Då ingår hö, halm, grusad lösdrift, sommarbete i anslutning till ligghallen, egen box, paddock, sadelkammare med skåp, ovalbana, torkrum, toa, tvättmaskin, klubbstuga.
2 jobbpass i veckan på vintern som tar ca 30 min då all fodring och vattning är väldigt "mekaniserad", balupprullare, våg, frostsäkra kranar vid de på vintern uppvärmda vattenkaren.
hovslagare 700kr
försäkring 600kr
Travbanekort 160 kr
Utöver detta: vaccinationer, munhålekontroll, massage och lite shopping.
5 min promenad till vetrinär och hovslagare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp