Vad det VERKLIGEN kostar att hålla häst.

Det jag tänker på är att man kan komma ned i stallhyra om det är en ponny.
Din plan för sparande är jättebra. Att spara en stor summa varje månad för att se om man kommer klara att ha häst tydliggör om det går eller inte. Och visar det sig gå så har man dessutom sparat ihop till inköpspriset. :)

Men - tänk bort att välja D-ponny ”för att det blir billigare”. Du ska aldrig räkna med att billigaste alternativet kommer att vara det bästa när det gäller häst.
 
Det kan man tro men så är det faktiskt inte. Många många har ingen koll alls på sin ekonomi utan kollar vad som finns på kontot och lever upp det. Månadslön för månadslön utan något sparande eller tanke om att prioritera för att kunna göra det som de egentligen skulle vilja göra. Pengar rinner iväg på annat de egentligen inte tycker är så viktigt utan att de tänker på hur mycket det faktiskt kostar och att den kostnaden faktiskt hade kunnat motsvara det de egentligen hade velat göra och endel lånar för att ändå kunna göra det där de vill.

Det dessutom många som ifrågasätter allt andra lägger pengar på som de själva inte hade lagt pengar på eller som undrar hur andra har råd med något de själva så gärna hade velat trots att de själva mycket väl hade haft råd till detsamma om de hade satt sig ner och gjort en budget, sett var pengarna går nu och hade prioriterat det de faktiskt vill göra istället för att fortsätta i gamla hjulspår. Jag tycker t ex inte att man har råd med häst om det innebär att man inte kan spara också medans det för någon annan inte ens finns i tanken att spara något alls vare sig de har häst eller inte utan ser det som självklart att leva upp varenda krona varje månad.

Alla får självklart göra som de vill, jag lägger absolut ingen värdering i vad folk lägger sina pengar på men att veta att många måste prioritera för att kunna ha häst ser jag faktiskt som viktigt. Att bli medveten om att det inte är så att man trots att man har häst kan lägga pengar på sådant de själva lägger pengarna på i dagsläget kan ju göra att det öppnar sig nya möjligheter för någon och att hen kan uppfylla sin dröm.
Fast jag skulle med min lilla inkomst aldrig ha råd med häst oavsett hur mycket budget jag än gör. Det är för dyrt helt enkelt. Jag har råd med mat och kläder och boende och några aktiviteter för mina barn. That's it liksom. Jag kan inte heller spara några större summor.
 
Om det bara handlar om prioriteringar att ha häst så är väl andras vanor också en fråga om prioriteringar? Inte så mycket att varken fundera eller storkna över.

Jämförelsen är dessutom jättedålig, eftersom du kan sluta med fika och krogen i samma sekund som din ekonomi kraftigt försämras. Det kan du inte göra med en häst.
Vadå, hur lång tid menar du att det tar att ringa en av dessa mängder av hästhandlare som finns nuförtiden i samma stund som man bestämmer sig för att sluta med hästar? Eller slakteriet tar emot en gång i veckan här.

500kr per helg på krogen det är skoningen för flera hästar. En gång månaden är 1000 kr per åtta skoningsveckor etc.

Fast jag skulle med min lilla inkomst aldrig ha råd med häst oavsett hur mycket budget jag än gör. Det är för dyrt helt enkelt. Jag har råd med mat och kläder och boende och några aktiviteter för mina barn. That's it liksom. Jag kan inte heller spara några större summor.
Fast du skulle kunna vara medryttare om du har tiden och kunskapen att betala med istället för pengar. Nu vet jag att medrytteriet verkar fått väldigt många svårigheter mer än vad det hade förr men ändå. Många ryttare är hästmänniskor och ryttare är inte alltid hästägare pga kostnaderna.

Däremot är det möjligt att du inte har tid med egna småbarn men då är det ju något annat.
 
Vadå, hur lång tid menar du att det tar att ringa en av dessa mängder av hästhandlare som finns nuförtiden i samma stund som man bestämmer sig för att sluta med hästar? Eller slakteriet tar emot en gång i veckan här.

500kr per helg på krogen det är skoningen för flera hästar. En gång månaden är 1000 kr per åtta skoningsveckor etc.

Visst ja, tänkte inte på det. Har man inte råd längre är det ju bara att slakta hästen. :idea:

Om man lägger sina pengar på krogen eller skoning, jag förstår varken hur det kan vara relevant eller hur det kan vara din business.
 
Det jag tänker på är att man kan komma ned i stallhyra om det är en ponny.
Jag tycker att det är klokt att titta på driftskostnaden på hästen när det gäller box, foder, veterinärvård, dvs hästens hållbarhet. En lättfödd häst är billigare. Kraftfoder är dyrt. Köp bra hö, nära istället. Försök handla begagnat. Kolla transportkostnader om du ska träna, du kanske kan rida till tränare, miljövänligt dessutom. Sen kan det gå tokigt ändå men försök.
 
Fast det är inte så konstigt för det är enormt dyrt att ha barn. Jag har inga barn men prioriterar bort allt för att ha råd med häst. Skulle jag haft barn hade jag aldrig haft råd med häst om jag inte hade en man med bra inkomst och en egen gård. Så frågan är ju helt enkelt vilken livssituation en har.
 
Jag bor i en hästtät kommun och förundras ibland över hur mycket pengar en del har och kan spendera. När jag för några år sedan var med hästen på den lokala hästkliniken så var jag den enda som kom med bil och transport, alla andra kom i hästbuss. Så här finns det många som är rika helt enkelt. Dock finns det oxå de som lever mycket över sina tillgångar och det är flera som har slutat i personlig konkurs.
 
Om det bara handlar om prioriteringar att ha häst så är väl andras vanor också en fråga om prioriteringar? Inte så mycket att varken fundera eller storkna över.

Jämförelsen är dessutom jättedålig, eftersom du kan sluta med fika och krogen i samma sekund som din ekonomi kraftigt försämras. Det kan du inte göra med en häst.
Fast ska man tänka så så är allt i livet en lyx mer eller mindre, att ha nånstans att bo är svindyrt och bara det en lyx. Att ha bil även om det är en skrotbil är isåfall en lyx.

Och det där med att "bara" sluta med saker man inte har råd med är inte så enkelt eller lätt. Det finns en anledning till att många nästan måste ta smslån för att kunna fika och gå ut på krogen för att hänga efter sin umgängeskrets, vilket ju inte är sunt men det är nog inte bara att sluta leva när pengarna är slut efter första helgen i månaden för många.

Hästfolk tycker jag faktiskt ofta har hyfsat bra koll på och bra driv att hålla sin ekonomi på många fler sätt än andra då hästen oftast betyder otroligt mycket och är värd att leva på ett sådant sätt för. Livet blir aldrig tomt med en häst att åka till.

Huruvida någonting är lyx eller inte är ju extremt individuellt, riktig lyx för mig är när man har råd med det man lever för och samtidigt även har råd med ett "vanligt" liv vid sidan av, alltså även råd med kläder, fika osv, det är lyx i mina ögon.

Allting handlar faktiskt mer eller mindre om prioriteringar. Lyx för en person är inte lyx för en annan. Och för mig är lyx att ha råd att unna sig någonting utöver hästen.
 
Senast ändrad:
Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.

Jag har haft 2 hästar i Stockholmsförort på träningsanläggning. Jag hade ingen superinkomst. Men jag prioriterade hästarna. Jag tränade också väldigt mycket för tränare som inte var superbilliga om än inte de absolut dyraste. Jag jobbade då endast med träning av häst och såg både att ha häst och träna mycket som investering i mitt yrke.
Jag har också varit anställd och gått som lärling för att kunna träna mer och då utan kostnad.

Jag hade bostadsrätt utan lån utanför tullarna och hade inte så höga boendekostader, åt inte så jättedyr mat, reste inte särskilt mycket förutom i jobbet då.
Jag har inga barn och kunde själv styra vad jag ville lägga mina pengar på iom ej gemensam ekonomi med någon.

Jag hade också några år inneboende som yngre och kunde sen dela boendekostnader med sambo.

Numer lägger jag enormt mycket tid på jobbet. Jag bor på gård med jag behöver kunna resa utan att hatta så mycket med planering och inhyrning av hjälp etc. Så jag har valt en dyrare uppstallning hos grannen och att ha endast en häst nu ett tag. Det kostar en del. Men det är värt det iom att hästen sköts av kunnigt folk dagligen. Och att jag bara behöver komma ner för att träna hästen och inte ha en massa annat runt omkring som tar tid.
Jag vet också att grovfoder av bra kvalitet finns och att ridhus etc sköts väl. Det är värt en del att slippa sköta det, hagar etc.
Kraftfoder och tillskott kan jag köpa till kraftig reducerat pris alt gratis vid trasiga förpackningar etc iom att vi själva importerar och säljer sånt.
Sambo är kiro för ekipage och behandlar mig och häst vid behov. Jag får billigare behandlingar av tandis och vet som jag känner. Jag tränar gratis för min gamla mentor ex.
Så det tar ju ner priset en del med.
 
Det måste ändå bero på vad man gör och var man går.

Jag går ut och dricker öl och kanske äter en middag varje helg och det är sällan jag kommer över 500:-.
Självklart, det finns grader i helvetet, men när dessa klasskompisar storögt undrade hur jag kunde ha råd med häst och det visade sig att de lade motsvarande mängd pengar på sprit och taxi, då blev det lite skrattretande.
Nej men jag måste vända mig mot det där. Det handlar inte om prioriteringar FÖR ALLA. Det finns människor som inte skulle ha råd att ha häst ens om de valde bort mat på bordet och nya vinterkängor till barnen.

Att ha häst är STOR lyx, jag tycker inte att det ska beskrivas som något annat.
När Ponnymamman ilsknar till över att SVT framställer ridsport som rikemanssport, då tar jag illa upp. Det är en rikemanssport och en fantastisk lyx som jag är otroligt tacksam för.

I mitt yrke träffar jag barn som inte vet vad ett säkerhetsbälte är för att de aldrig åkt bil. Jämfört med det lever jag överklassliv.

Men nu var utgångspunkten TS som "bor billigt med en helt okej lön" och då är min mening att det går att ha häst med rätt prioriteringar.
 
En snabb kalkyl av mitt hästägande ser ut ungefär enligt följande. Räknar inte med utrustning då jag har köpt allt jag behöver, behöver jag köpa något nytt/ byta sadel etc tar jag det från sparkontot. Jag bor i en huvudstad, tränar ca 2 gånger i veckan. Eftersom jag är uppväxt här så är det ”normala” kostnader för mig, det är ungefär det som det kostar att ha häst här och det visste jag om när jag köpte häst för 8 år sedan. :-)

6500 stallhyra
800kr skoning, skos ca var 6e vecka, kostar 1200kr.
500kr försäkring
758kr friskvård (en vetcheck, en tandkoll, 2 vaccin+ 4 massage, delat på 12.
2200kr träning

Totalt; 10758kr
 
Fast det är inte så konstigt för det är enormt dyrt att ha barn. Jag har inga barn men prioriterar bort allt för att ha råd med häst. Skulle jag haft barn hade jag aldrig haft råd med häst om jag inte hade en man med bra inkomst och en egen gård. Så frågan är ju helt enkelt vilken livssituation en har.
Exakt. Och en del har knappt råd att få mat och tak över huvudet till sig själv ens. Att kunna ha häst är enormt lyxigt!
 
Jag bor i en hästtät kommun och förundras ibland över hur mycket pengar en del har och kan spendera. När jag för några år sedan var med hästen på den lokala hästkliniken så var jag den enda som kom med bil och transport, alla andra kom i hästbuss. Så här finns det många som är rika helt enkelt. Dock finns det oxå de som lever mycket över sina tillgångar och det är flera som har slutat i personlig konkurs.
Ja. En ganska liten grupp människor har blivit rikare. Och väldigt många fler har blivit allt fattigare.
 
Jag snittar runda slängar 5 000/månad på en häst i relativt stor stad. Ibland mer ibland mindre. Har även hållet två hästar under tiden jag pluggade... För min del handlar det om att prioritera - hårt! Och en snäll man samt föräldrar när det krisar...
 
Ja. En ganska liten grupp människor har blivit rikare. Och väldigt många fler har blivit allt fattigare.
Fast det tror inte jag är den största anledningen till att så många verkar ha råd med så mycket, jag tror att ränteläget spelar en långt mer avgörande roll.

Folk är sjukt belånade idag, jag kan helt enkelt inte tro att så många faktiskt har kunnat slanta upp till tex nya bilar i den utsträckning jag ser.
 
Fast det tror inte jag är den största anledningen till att så många verkar ha råd med så mycket, jag tror att ränteläget spelar en långt mer avgörande roll.

Folk är sjukt belånade idag, jag kan helt enkelt inte tro att så många faktiskt har kunnat slanta upp till tex nya bilar i den utsträckning jag ser.
Ja kanske. Jag tycker det är läskigt med alla bolån, vad händer sen den dagen räntan går upp?
Mvh hon som klämt in sig med barn och make i en för liten lägenhet pga ångest för ränteuppgång...
 
När jag haft 2 små (aponnisar) samt en dponny så har jag lagt undan 8000kr/månad (även inräknat 2 getter) som oftast har räckt.
 
Sista året jag hade min gammelman (gick bort 2012), så kostade det runt 7000 i månaden.
Stallhyra, eget hö, halm, kraftfoder, alla tillskott, medicinen (hade PPID), specialskoning, extra tandvård, provtagning mm. Försäkringen låg pga hög ålder (hade dåvarande A1), ca 600 om året.
Då stod jag i ett halvkollektiv, hyfsat nära stor stad
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp