Vad det VERKLIGEN kostar att hålla häst.

Jag säger väl inget annat än att man behöver prioritera för att ha häst? Det jag säger är att prioriteringar inte är unikt för hästägande. Och att många kan prioritera ihjäl sig utan att ändå ha råd med häst.
Jag skrev att det handlade om att prioritera för min del för att kunna ha häst (ar).

Men jag tänkte ju inte att jag prioriterar jämför med andra som inte har häst! utan att jag prioriterar med just mina förhållanden. Jag prioriterar med min inkomst, mina kostnader, mina förutsättningar mm.

Att andra människor måste prioritera för att få vardagen att gå runt utan häst - ja självklart är det så- häst är lyx absolut. Häst är lyx - men jag måste ändå prioritera. Tänkte bara att du kanske missförstod de som skrev att det handlar om prioriteringar ? :)

Det betyder i alla fall inte i mitt fall att jag menar att andra människor också skulle kunna - om de prioriterade.
 
Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.
Beror helt på vart man har den. Och hur mkt krimskrams man har. Hur mkt man tränar och vad den tränaren kostar.

Jag har haft billig hyra i alla år, ger inget kraftfoder eller tillskott utom vid behov (= endast vid problem). Tränar för tränare några ggr om året, har inget extra på min häst eller mig, men sadeln är kvalitet. Kollar rygg, tänder o sadel 1 gång/år. Har ingen hög livförsäkring. Är inte rädd för att jobba själv.

Numera har jag eget stall och 2 hästar. Kostar mig ca 3000 kr/mån. Om man inte räknar med kostnaden för lån på gården då.
 
En storhäst och en shettis.
De fasta kostnaderna ligger på totalt cirka 33.000 kr per år, utslaget per månad blir det strax under 3000 kr.
Jag har dem hemma, har inte räknat med lån till stallbyggnad, stängsel, slitage, el, etc.
Båda barfota, får mkt grovfoder och bara de tillskott som behövs enl. analys.
Tandkoll och vacc. en gång per år.
Köper begagnad utrustning.
Tränar inget för tillfället.

Ändå så drar det uppenbarligen iväg, 33000 kr per år är mycket pengar!
 
En storhäst och en shettis.
De fasta kostnaderna ligger på totalt cirka 33.000 kr per år, utslaget per månad blir det strax under 3000 kr.
Jag har dem hemma, har inte räknat med lån till stallbyggnad, stängsel, slitage, el, etc.
Båda barfota, får mkt grovfoder och bara de tillskott som behövs enl. analys.
Tandkoll och vacc. en gång per år.
Köper begagnad utrustning.
Tränar inget för tillfället.

Ändå så drar det uppenbarligen iväg, 33000 kr per år är mycket pengar!
Jag tyckte ändå det lät lite 😲
För en shettis och en storhäst, uppstallade och bara en barfota, så betalar jag typ det dubbla 🙈
 
Jag tyckte ändå det lät lite 😲
För en shettis och en storhäst, uppstallade och bara en barfota, så betalar jag typ det dubbla 🙈
Ja absolut, allting är ju relativt :) har du dem uppstallade hos någon annan eller hemma?

Jag skrev inte att det var dyrt för att ha häst, utan som enskild hobby.
33.000 kr per år i hobbykostnad är mycket pengar.
 
Jag har haft 2 hästar i Stockholmsförort på träningsanläggning. Jag hade ingen superinkomst. Men jag prioriterade hästarna. Jag tränade också väldigt mycket för tränare som inte var superbilliga om än inte de absolut dyraste. Jag jobbade då endast med träning av häst och såg både att ha häst och träna mycket som investering i mitt yrke.
Jag har också varit anställd och gått som lärling för att kunna träna mer och då utan kostnad.

Jag hade bostadsrätt utan lån utanför tullarna och hade inte så höga boendekostader, åt inte så jättedyr mat, reste inte särskilt mycket förutom i jobbet då.
Jag har inga barn och kunde själv styra vad jag ville lägga mina pengar på iom ej gemensam ekonomi med någon.

Jag hade också några år inneboende som yngre och kunde sen dela boendekostnader med sambo.

Numer lägger jag enormt mycket tid på jobbet. Jag bor på gård med jag behöver kunna resa utan att hatta så mycket med planering och inhyrning av hjälp etc. Så jag har valt en dyrare uppstallning hos grannen och att ha endast en häst nu ett tag. Det kostar en del. Men det är värt det iom att hästen sköts av kunnigt folk dagligen. Och att jag bara behöver komma ner för att träna hästen och inte ha en massa annat runt omkring som tar tid.
Jag vet också att grovfoder av bra kvalitet finns och att ridhus etc sköts väl. Det är värt en del att slippa sköta det, hagar etc.
Kraftfoder och tillskott kan jag köpa till kraftig reducerat pris alt gratis vid trasiga förpackningar etc iom att vi själva importerar och säljer sånt.
Sambo är kiro för ekipage och behandlar mig och häst vid behov. Jag får billigare behandlingar av tandis och vet som jag känner. Jag tränar gratis för min gamla mentor ex.
Så det tar ju ner priset en del med.
Ja, det låter som en drömsituation. Jag har min master plan: att en gång i livet, innan jag blir för gammal, ha en egen häst. Den planen kommer att ligga i bakhuvudet när jag gör mina val så får vi se om jag någonsin hamnar där. Vem vet, jag kanske springer in i en karl med stall och en massa hästar?! 🤪
 
Jag snittar runda slängar 5 000/månad på en häst i relativt stor stad. Ibland mer ibland mindre. Har även hållet två hästar under tiden jag pluggade... För min del handlar det om att prioritera - hårt! Och en snäll man samt föräldrar när det krisar...
Det är den där mannen och föräldrarna som inte finns som resurser för mig. Jag tror att det är en livlina många har för att klara av sitt hästägande. Jag har 2 barn, ingen man och två gamla mycket fattiga föräldrar. Ingen bra utgångspunkt...
 
Ja, det låter som en drömsituation. Jag har min master plan: att en gång i livet, innan jag blir för gammal, ha en egen häst. Den planen kommer att ligga i bakhuvudet när jag gör mina val så får vi se om jag någonsin hamnar där. Vem vet, jag kanske springer in i en karl med stall och en massa hästar?! 🤪
Jag vet en person som köpte sin första häst när hen gick i pension ;)
 
Ja absolut, allting är ju relativt :) har du dem uppstallade hos någon annan eller hemma?

Jag skrev inte att det var dyrt för att ha häst, utan som enskild hobby.
33.000 kr per år i hobbykostnad är mycket pengar.
Uppstallade på en ridskola, så där drar ju kostnaden iväg lite.
Absolut är det mycket pengar. Min tanke när jag såg vad dina kostade var mer, tänk vad mycket jag hade kunnat göra om mina "bara" hade kostat så "lite" :)
Nu är den lille såld, så framöver blir det ju billigare, men fortfarande en väldans massa pengar
 
Det är den där mannen och föräldrarna som inte finns som resurser för mig. Jag tror att det är en livlina många har för att klara av sitt hästägande. Jag har 2 barn, ingen man och två gamla mycket fattiga föräldrar. Ingen bra utgångspunkt...
Precis . Alla kan ju inte köpa en gård, många får ju inte lån till nånting.
 
Ort: landsbygd (dock ej "mitt ute i ingenstans") i Uppsala län.
Häst: varmblodstravare med känslig rygg (får lätt spänningar etc).
Inkomst: inte väldigt låg, inte särskilt hög. Jobbar heltid. Skulle behöva få ut iaf ett par tusenlappar till egentligen.

Stallhyra (hö och strö ingår, men jag har ibland köpt extra strö när jag inte tyckt att den bal i veckan som ingår räckt) : 1550:-/månaden.
Hovslagare (hästen går barfota runt om sedan början av sommaren) : 550:-/ca var 6-8 vecka.
Hovboots runt om (mycket grusväg och en del sten även i skogen, fröken häst behöver boots vid motion och de slits pga underlaget ganska väl. De billigaste passar inte, förstås.) : ca 15000:-/år.
Avmaskning och träckprov (kollar för stor blodmask + bandmask. Hästen var positiv för båda i vår..) : ca 1200-1500:-/år.
Tandkoll (hästen visade sig i fredags ha fått inpackningar, vilket hon inte haft innan. Räknar därför med 4 besök/år istället för 1. Ca 2500:-/gång.) : ca 10000:-/år.
Equiterapeut/fysioterapeut (minst 2ggr/år, ofta mer så räknar med ca 2-4ggr) : ca 4000-8000:-/år.
Reflexer, flughuva och sånt smått: ca 1000-2000:-/år.
Vaccination (influensa/stelkramp) : ca 1500:-/år.
Täcken (nya vid behov + inlämning för tvätt och ev impregnering) : ca 2000-5000:-/år.

Hästen har fått sämre cirkulation i benen och har därför fått hyaluronsyra en tid vilket hjälpt en del. Nu har jag pausat det av olika skäl, men får hon det året runt så landar det på ca 8000-9000:- (ca 4st flaskor plus frakt).

Analys på grovfoder och eventuella tillskott är inte medräknade.

Hästens känsliga rygg innebär att hon behöver täckas vid nederbörd/kyla. Tyvärr passar inga billiga täcken henne, alls... Insekterna sommartid gör att jag valt att använda insektstäcke på sommaren. Så det blir en del täcken, trots att jag inte har femtioelva "extra" som ligger och samlar damm. Och när ett behöver bytas ut eller läggas till så räknar jag med att det kostar ca 1500-2500:-.

Kontroll av utrustning (inkl sadel) har jag turen att kunna göra själv. Även reparationer och omstoppning av sadel. Räknar annars med åtminstone 2ggr/år med den här hästen (minst 1ggr/år med en annan häst), kanske 2000:- totalt + kostnad för omstoppning, reparationer etc.
Hästen är som sagt känslig i ryggen, snudd på extremt.., och vi har avverkat några sadlar. Om jag räknat rätt: ca 44000:- sedan våren -16 (hästen kom tillbaka till mig helt ur form, så byte var oifrånkomligt. En sadel visade sig vara skadad i bommen och kasserades därför, i övrigt har alla utom en + den vi använder dock sålts av.). Exklusive tillbehör etc.
 
Avmaskning och träckprov (kollar för stor blodmask + bandmask. Hästen var positiv för båda i vår..) : ca 1200-1500:-/år.
Tandkoll (hästen visade sig i fredags ha fått inpackningar, vilket hon inte haft innan. Räknar därför med 4 besök/år istället för 1. Ca 2500:-/gång.) : ca 10000:-/år.
Vaccination (influensa/stelkramp) : ca 1500:-/år.

Justja, plus förstås övriga veterinärkostnader. Hästen har varit otursdrabbad de senaste åren: hältutredning (em omgång behandling i leder + en hov som behövde verkas upp, skoddes drygt ett år på klinik därefter), rejäla sår i munnen med följande luftvägsinflammation (immunförsvaret försvagat pga såren, enligt vet), flera hornhinnesår och till slut borttagning av det ögat, nu i förra veckan en liten extra lös tand som dök upp och togs bort. Jag har ärligt talat inte räknat ihop det men runt 10000:-/år är nog inte orimligt.

Försäkring (A1 veterinärvård 100tkr + tillägg för rehab, resor, medicin) kostar ca 3500:-/år.
 
Stallhyra, försäkring, tandkoll och skoning för ett år blir 6000 i månaden ca utslaget.

Har då hästen helinackorderad där all foder och skötsel ingår, strax utanför Uppsala.

Lägger ca 800 kr på träningar i månaden ovanpå det.
 
Jag har ett tvåårigt nordsvenskt sto. Under förra året kostade det mig i snitt 3500 i månaden att ha henne, och då är verkligen ALLT medräknat. Även äpplen :D (Jag lägger ibland orimligt mycket tid på att bokföra mina kostnader ;)). I år ligger vi hittills på 3000 kronor i snitt. Har blivit en del kostnader för kraftfoder eftersom vi hade usla värden på höt. I höst ska hon åka på inkörning en period, så då lär kostnaden stiga en del... Prognosen är väl att vissa saker kommer kosta mer framöver (typ ännu mer utrustning och periodvis skoning) när hon blir äldre, medan jag antagligen kommer behöva lägga mindre på till exempel kraftfoder.

Jag har ju tur som har valt en ras som är rätt billig i drift... Sen kostar ju stall, strö och grovfoder samma oavsett, men hon är ju till exempel galet mycket billigare att försäkra en andra hästar. Betalar typ en fjärdedel så mycket som min syster betalar för att försäkra sin lilla hund...

Övriga livsomständigheter: lever ensam. Köpte ett hus för lite drygt 1,5 miljon för ett par år sedan. Helt okej lön, men inte högavlönad, direkt. Inga barn (vilket väl antagligen är anledningen till att saker och ting går runt :P). Sparar en del pengar också eftersom jag är lite ekonomiskt nervös :p

Jag är också mycket medveten om att jag har det oförskämt bra, och jag fattar egentligen inte riktigt hur det går till 😂
 
Böja fundera på om det bara är jag som lägger pengar på insektsmedel, glansspray och likande:confused:

Jag avrundade lite uppåt i min uträkning för att få med det, blev bara typ 5-600 kr på ett år ändå.

Övrig utrustning etc räknar jag mer som en startkostnad, lade ju säkert 15 000 på sadlar, träns, täcken, skötselprylar etc när jag först köpte hästen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp