Vad det VERKLIGEN kostar att hålla häst.

Jag avrundade lite uppåt i min uträkning för att få med det, blev bara typ 5-600 kr på ett år ändå.

Övrig utrustning etc räknar jag mer som en startkostnad, lade ju säkert 15 000 på sadlar, träns, täcken, skötselprylar etc när jag först köpte hästen.
Tänkte också att det bara är några hundralappar tills jag började räkna.
1 flaska Ultra Shield 400 kr sedan köper jag en som funkar mot blinigar så lika mycket till, så är det uppe på 800 kr för flygande.
 
Jag avrundade lite uppåt i min uträkning för att få med det, blev bara typ 5-600 kr på ett år ändå.

Övrig utrustning etc räknar jag mer som en startkostnad, lade ju säkert 15 000 på sadlar, träns, täcken, skötselprylar etc när jag först köpte hästen.
15000? Enbart sadlarna till min första häst kostade mer än inköpspriset för hästen :o
 
Uppstallade på en ridskola, så där drar ju kostnaden iväg lite.
Absolut är det mycket pengar. Min tanke när jag såg vad dina kostade var mer, tänk vad mycket jag hade kunnat göra om mina "bara" hade kostat så "lite" :)
Nu är den lille såld, så framöver blir det ju billigare, men fortfarande en väldans massa pengar
Det finns en massa kostnader som inte syns när man har dem hemma, jag skrev i inlägget att jag inte räknat med dem :)

Måste få hem foder på något vis, antingen med bil och släp (kostar både i inköp och att ha), eller betala extra för hemkörning.
Ränta (och amortering) på stallbygget som gick på x antal hundra tusen.
El, vatten, slitage.
Stängselmaterial, det kostar många tusen att sätta upp en ordentlig hage med stolp, tråd, aggregat etc.
Ev. fyrhjuling eller traktor för att flytta hösilagebal och putsa beteshagar. Vi köpte ny fyrhjuling nyligen, 60.000 kr, balvagnen för 15.000 kr och betesputsen köpte vi beg för 8000 kr.

Men sådana kostnader syns inte, de är svåra att beräkna :)
Bland annat för att fyrhjulingen kan vi använda till andra saker än bara hästarna. Hästtransporten används inte bara att köra hästar och hö i, utan även hushållets skräp, virke, möbler.
Stallbyggnaden har höjt värdet på fastigheten ifall vi skulle sälja i framtiden.


Det är komplext, och det är svårt att beräkna hur mycket av allt vi köper in för att kunna ha häst hemma läggs på just hästarna :)
 
Jag brukade hålla stenkoll på vad min kostade, och det var ca 10-12000/månad inkl. allt.

Men det beror ju helt på var man bor, hur hästen är uppstallad och vad saker i området kostar. Min är tex en dyr en att sko och bor strax norr om Sthm så det lägger ju på en del på priset.

Jag har ett bra jobb, så jag har råd med hästan. Betalar även för sambons häst så det blir typ det dubbla.

Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.
 
Jag har ett tvåårigt nordsvenskt sto. Under förra året kostade det mig i snitt 3500 i månaden att ha henne, och då är verkligen ALLT medräknat. Även äpplen :D (Jag lägger ibland orimligt mycket tid på att bokföra mina kostnader ;)). I år ligger vi hittills på 3000 kronor i snitt. Har blivit en del kostnader för kraftfoder eftersom vi hade usla värden på höt. I höst ska hon åka på inkörning en period, så då lär kostnaden stiga en del... Prognosen är väl att vissa saker kommer kosta mer framöver (typ ännu mer utrustning och periodvis skoning) när hon blir äldre, medan jag antagligen kommer behöva lägga mindre på till exempel kraftfoder.

Jag har ju tur som har valt en ras som är rätt billig i drift... Sen kostar ju stall, strö och grovfoder samma oavsett, men hon är ju till exempel galet mycket billigare att försäkra en andra hästar. Betalar typ en fjärdedel så mycket som min syster betalar för att försäkra sin lilla hund...

Övriga livsomständigheter: lever ensam. Köpte ett hus för lite drygt 1,5 miljon för ett par år sedan. Helt okej lön, men inte högavlönad, direkt. Inga barn (vilket väl antagligen är anledningen till att saker och ting går runt :P). Sparar en del pengar också eftersom jag är lite ekonomiskt nervös :p

Jag är också mycket medveten om att jag har det oförskämt bra, och jag fattar egentligen inte riktigt hur det går till 😂

När jag hade min kallblodstravare kostade hennes försäkring mindre än kattens per år 😅
 
Min häst är väldigt dyr i drift trots att han inte var det när jag köpte honom. Han skos var femte vecka för 2000 typ, försäkringen går på 1700 i mån (Dyr-IF), han är känslig mot visst silage och behöver ledtillskott enligt vet, för att inte förvärra de skador han dragit på sig. Dessutom bor han i Sthlmsområdet så vi landar aldrig under 10 i månaden. Tur att jag har pluggat massa och har ett jobb där jag tjänar ok. Trots det jobbar jag extra på helgerna och ser till att äta billigt. Annars skulle det inte gå.

Vad jag ville säga var att man ska vara beredd på ökade utgifter om man köper en häst. Det är farligt att göra glädjekalkyler.
 
Åh, bilen ja.. Jag har aldrig haft möjlighet att köpa nyare dragbil, så det har blivit av äldre modell (vilket inte bekommer mig egentligen, men reparationskostnader tillkommer ju kanske i större utsträckning även när det är mindre grejer). Senaste var en äldre Subaru. Köpte nyligen en liten "ta mig dit jag behöver"-bil istället, och halverade kostnaden för skatt och försäkring i princip rakt av genom det. Ingen av mina har druckit överdrivet mycket bensin iofs, men det blir ju helt klart en del ändå eftersom jag behöver bil till/från stallet, jobbet, partnern (nix, det går inte att åka buss till någotdera trots att jag har bra kommunikationer i allmänhet här - fel håll!), och den kostnaden kommer också att minska lite (jag räknar med ca 20%, har ju inte haft den länge nog för att veta exakt så kan bli något mer). Stor skillnad bara i de basic kostnaderna (liten "pendlarbil" vs hyfsad drag/"stallbil").
 
Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.

Dom kanske lever upp något arv? Eller så är dom dränkta i lån och avbetalningar och siktar mot lyxfällan? Eller så är dom extremt hushållsmaskiner med sina pengar.

Om dom är något äldre så kanske dom köpte boende innan priserna blev så extrema. Min mamma t ex betalar 1000kr i månaden i ränta på sitt hus, köpt -86.

Är dom lite yngre kanske mamma och pappa skjuter till med en slant.

Eller så går dom på gatan, hur man nu skulle ha tid med det när man har häst :D
 
Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.

Lägger jag ihop allt så kostar min häst mig ca 25.000kr om året, alltså runt 2000kr månaden.

Då är det stallhyra, hö, kraftfoder, hovslagare, vaccinering, försäkring och spån.

Är en lättfödd D-ponny, extremt löjligt billig stallhyra, normala höpriser (2kr/kg) vaccinering en gång om året och en näve kraftfoder för att blanda ut mineralerna. Försäkringen har bara veterinärvård.

Hovslagaren är den dyraste posten, 1550kr var sjunde vecka, men det är också något jag aldrig skulle tumma på. Nu på sommaren skos han var sjätte vecka, på vintern kan det dra ut på 8 ibland, men la ett snitt på 7 veckor.

Sen har vi bra marker på sommaren med stora hagar så dom går på bete långt in i oktober och behöver således inte ge hö förens oktober/november mer än lite stödfodring.

Hästen är väldigt renlig av sig i boxen och jag använder spånpellets vilket ger en minimal åtgång på det.

Skogen bakom knuten, och ridklubben på 5 min skrittavstånd. Köper årskort där för mitt friskvårdsbidrag jag får på jobbet.

Finns inga faciliteter alls i stallet, 5 boxar, kallstall, dock uppvärmd sadelkammare, enbart kallvatten, men jag och hästen trivs bra där!

Är ensamstående, äger ett hus, hund, barn varannan vecka, och jobbar som personlig assistent. Visst hade det varit fint att stå i ett lite lyxigare stall där man inte behövde frysa fingrarna av sig när man mockade, men det är inte ekonomiskt försvarbart för mig. Och det viktiga är ju att vi trivs, och det gör vi som sagt!

Sen påverkar ju såklart valet av häst också vad det kostar. Stallkompisen ger dubbelt så mycket hö till sin stora 170-häst och där går det en liten hink med kraftfoder dagligen. 🙈😂
 
Senast ändrad:
Bor i Göteborg och har hästen "centralt".

Utslaget per månad:
Kallhyra + viss (obligatorisk service): 2560
Strö: 750
Hö: I år var det i runda slängar 2000 per månad, vi får se hur det blir i år
Hovslagare: 850
Försäkring: 700
Vaccination + tandkoll: 500

Så, 7260. Men då tillkommer ju också träning (helst vill jag träna i alla fall varannan vecka vilket kostar 400 per gång), utrustning och allt annat. Och jag skulle tro att det alltid är "något annat". När jag budgeterar för min häst budgeterar jag 10 000 per månad.

Vad det gäller att ha råd ... tja, min häst är mitt intresse och det är det jag lägger mina pengar på.

Vi har två hästar. En d-ponny och em liten storhäst. De är jämförbara i storlek då de är connemara båda. Den lilla hästen är lite nättare i modellen och ponnyn av "swb-typ". De äter ungefär lika mycket.
Hästarna är uppstallade i ett privat stall med ridhus och paddock och vinterhagar som är hagar och inte "rutor".

En (1) häst kostar oss följande/månad:

Kallhyra 1200
Skoning 600
Strö ca 500
Hö ca 500
Kraftfoder 200
Försäkring ca 800 (snitt, då den ena hästen dyrare än den andra)
Försäkring hästtransport 120
(Avskrivning av hästtransport 300 kr)
Vaccinationer/tandkoll etc är inte medräknade
---

Sedan tillkommer träning för mig själv och döttrarna (men det är ingen fast kostnad på samma vis)

Jag har lagt ned en hel del pengar (med mina mått mätt) på utrustningen. Dvs sadlar av god kvalitet. Vidare införskaffades en hästtransport som jag räknar med att ha skrivit av på fem år. Om jag räknar in den i månadskostnaden så är det 300 kr/ häst och månad.

Vi bor i en storstadsregion ca 40 km från Göteborg. Priserna tenderar att bli högre ju närmare stan man bor.

Man hisnar när man ser kostnaderna och vet någonstans innerst inne att verkligheten till och med är värre.

😱
 
Ja absolut, allting är ju relativt :) har du dem uppstallade hos någon annan eller hemma?

Jag skrev inte att det var dyrt för att ha häst, utan som enskild hobby.
33.000 kr per år i hobbykostnad är mycket pengar.
Ja, det är hiskeligt med pengar. Jag har motiverat våra kostnader med att jag och barnen delar intresse. Det är inte en person, utan tre som har glädje av hästarna.

Men det är klart; både tid och ekonomi sätter stopp för andra dyra hobbies eller sporter, eller nöjen...
 
1 häst / månad
600 stallhyra+ halm
500 hö under vintermånaderna
sommarbete 700 / månad
försäkring 350 / månad
tandkoll 1 gång om året 1350 (den andra 4 gånger/ året)
ridhuskort 1900
vaccinering 450
hovslagare 400/1100 per gång, beroende på häst, var 7'e vecka, så 200/ 550/ månad
skatt tillkommer på släp + lastbil
hade aldrig haft så pass stor bil som jag har nu om jag inte hade haft häst, o andra sidan hade jag bott dyrare än vad jag gör nu (flyttat till storstad)
träning 1000 + bensin
mineraler + vitaminer 50
+ allt övrigt som man köper, hästschampoo, flugmedel etc. är relativt restriktiv av inköp av ny utrustning o.s.v.
 
Tycker det är lite spännande att så många skriver att dom inte räknar grovfoder för det har dom eget.
Sist min granne med all utrustning utom press och inplastare räknade ut sin kostnad för att ta ensilage blev det 500kr inkl moms per bal. Så hur får man in sitt grovfoder utan kostnad?
Låter man bli att gödsla, hugger med lie och kör in det löst för hand?
 
Tycker det är lite spännande att så många skriver att dom inte räknar grovfoder för det har dom eget.
Sist min granne med all utrustning utom press och inplastare räknade ut sin kostnad för att ta ensilage blev det 500kr inkl moms per bal. Så hur får man in sitt grovfoder utan kostnad?
Låter man bli att gödsla, hugger med lie och kör in det löst för hand?

Håller med :D Vi tar eget hö och gödslar varje år och det går en satans massa diesel... Sen har ju alla maskiner någon gång kostat en hel del pengar att köpa in.
 
Tycker det är lite spännande att så många skriver att dom inte räknar grovfoder för det har dom eget.
Sist min granne med all utrustning utom press och inplastare räknade ut sin kostnad för att ta ensilage blev det 500kr inkl moms per bal. Så hur får man in sitt grovfoder utan kostnad?
Låter man bli att gödsla, hugger med lie och kör in det löst för hand?

I mitt fall så säljer jag minst hälften och går således plus på höt och det blir som en extra inkomst. Visst, jag har ju lagt arbetstid på det, men det är faktiskt ganska roligt. Våra maskiner drar inte speciellt mycket diesel och vi har oplastade småbalar som alltså bara har två balsnören runt, ingen dyr plast. Fläkten drar väl en del ström men inte så extremt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp