Vad dog min ponny av?

Lycanthrope

Trådstartare
Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags.

Ska försöka beskriva vad som hände;

Lördag morgon
Hade rymt ur hagen, stod precis vid vägen på vår gårdsplan och var lite ovanligt lugn att ta in i hagen igen.

Lördag em
Hon stod längst bort i hagen och brydde sig inte. Brukar annars ALLTID vara som ett plåster. Jag kände igenom henne och hon sparkade när jag skulle ta på mage/juver/under svans. Såg inga färska skithögar, men tyvärr har det regnat och det var svårt att urskilja nytt från lite äldre.
Ringde veterinär och diskuterade ev kolik. Hon ville inte ha morötter eller äpplen, men åt lite knäckebröd med god aptit och sen drack hon vatten. Vi gick en promenad. Hon åt lite hö. Var inte varm eller svullen nånstans, var lite extra seg bara.

Grannen kom hem och vi gick ner dit och fick i henne lite paraffinolja blandat med musli, det åts med god aptit. Hon sket, hade bra magljud.

Men så välte hon 2 gånger, sambon höll henne så jag såg tyvärr inte.
Hon hade backat några steg, lutat lite bakåt och rullat åt sidan. Ställt sig upp och nästan direkt vält raklång på sidan.

Jag ringde veterinären som hoppade i bilen och kom ut.

Hon hade då 38,7 i temp. Ingen svullnad, öm om mage och juver men inte riktigt lika som tidigare. Andades väldigt fort och var lite slö men kunde röra sig utan större bekymmer.
Veterinären kunde inte säga vad det var utan fick behandla efter symptom, tänkte ev virusinfektion, alt hjärtfel. Jag funderade på korsförlamning/botulism osv efter lite läsning på nätet.
Fick antibiotika och finadyn, skulle höras på söndagen för att diskutera om vi skulle ge finadyn.

På söndagen var jag borta ett par timmar men sambon höll koll på henne.
Han kom och hämtade mig eftersom hon lagt sig ner och inte ville upp. Andades lite tyngre när hon låg ner.

När vi kom tillbaka stod hon upp igen. Hade då 36,8 i temp. Var stelare i bakdelen och rörde sig försiktigt. Ringde och pratade med veterinären (som jag gjorde vid minsta förändring hela tiden) och hon kunde inte göra så mycket mer. Skulle till kliniken på måndag. Gav finadyne.

Åkte hem för att äta snabbt och grannen ringde och säger att hon ligger ner igen, andas tungt; som om hon krystade nästan.

Jag ska ner till stallet igen hos grannen och då ringer hon och säger att hon är död. :( Hon hade gnäggat åt en annan häst och lyft på huvudet, men några minuter senare var hon borta.

Det låg en del skum under mulen, och vätska.



Det veterinären sa idag är lite svårt att förklara, blev lite röriga anteckningar. Men ska försöka skriva dom.

CK och ASAT var högt. Det behöver ju inte vara korsförlamning för det, för det trodde vet inte det var. Det tyder på muskelsönderfall/hjärtpåverkan och kan komma väldigt fort, dom värdena. Som jag tolkade det.

Uria njurvärdet var lite högt, kan vara att lever fått jobba hårdare
Andra njurvärdet var normalt

Calcium var lågt, ej jättelågt. Går inte att peka på något med detta egentligen

Förändringar i röda delen av blodkropparna, lite osäkra värden. Blodceller hade gått sönder i röret. Hemolys (blodkropparna spricker) hade det blivit och då ska värdena inte vara så höga men det var dom.
Hematokrit (hur mycket av blodet som består av röda blodkroppar) och cellstorlek låg högt.

Hon andades ju tungt, hyperventilerade, så behövde fler blodkroppar för att kunna syresätta blodet. Men värdena var såpass förändrade så veterinären var tveksam till att detta skulle ha kunnat komma så plötsligt.

Hon tror på hjärtfel, att det kompenserats genom att producera fler röda blodkroppar (värdet var inte våldsamt högt).

Hjärtfel, kompenserat genom att producera fler röda blodkroppar (ej våldsamt högt)
Alt gjort sig illa när hon var på rymmen, tex gått omkull och skadat nacken (påverkar andning) och då andats snabbare, hjärtat fått jobba mer. Hon hade förhöjda andningsljud.
Ev förgiftning.

Hon hade höga muskelvärden.
höga muskelvärden=slagit musklerna

Vätska i lungorna pga andats så fort

Det veterinären var nästan säker på var att det hade inte gått att rädda henne. Inte på klinik heller, där hade man nog bara kunnat få reda på diagnos, möjligtvis.

Jag har lite svårt att förstå allt.
Någon som har fler aningar kring detta?
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Beklagar att du mist din vän :(
Inte så kunnig, men intresserad då detta verkar vara komplext!

bara funderar lite på de förändrade värdena av röda blodceller att de både var hög hematokrit (PCV) (vilket kna komma av dehydrering) men framför allt att de var hög andel macrocytiska, det tar ju viss tid att generera nya bloceller. indikerar inte det att detta pågåt under längre tid än något dygn? Utan att uppvis symptom då menar jag.
CK och ASAT är ju från förstörda muskelceller. vid korsförlamning och annan muskelskada brukar urinen bli brun/röd av hemoglobin, såg du något sånt?
Lågt cacium kan ge kramper, man ska väl vara ganska låga för att ge det normalt.
SKada på musklerna kan ge högre värden av kväve (protein) i blodet vilket kan leda till de höga urea värdena.

SEr för mig, som okunnig men som i skolan kollade analysvärden för ett fall av korsförlaming i skolan idag, som att det mkt väl kan vara korsförlamning eller absolut någon annan typ av musklen skada. förgiftning ska nog inte uteslutas.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

vet du något om vita blod celler, vad de hade för nivåer? De kan nämligen öka när det är korsförlamning (öker i o för sig i många sjukdommar)
Även hur proteinvärdet i blodet var kan avra intressant, och fosfor värdet.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Åh herregud:(
Jag beklagar verkligen! Hemskt upplevelse!:(
Vill skicka en tröstkram till dig!
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Tack för ditt svar!

Ingen färg i urin, vad jag kunde se. Hon sket normalt också, inte torrt eller löst.

Veterinären trodde också att det kunde vara medfött hjärtfel, att hon inte orkade kompensera för det längre. Eller var med om något som satte igång det.

Inga kramper direkt, men var som lite stel när hon välte, i benen. Men kom ganska snabbt upp på benen igen.

Däremot på söndagen stod hon med all tyngd på framdelen i stort sett, vibrerade i bogarna. Avlastade bak.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Jag har själv haft en "hjärthäst". Nu hade vi upptäckt det ett par år tidigare att han hade ett medfött hjärtfel som gjorde honom dålig när han fick någon infektion.
Men jag var ändå helt oförberedd på det som hände när han hade blivit jagad av grannens förrymda shettishingst. Från att ha varit en pigg och glad häst mer eller mindre rasade han bara ihop på några timmar. Nu visste vi ju om hjärtat så vi lyckades hålla honom vid liv i någon vecka. Men han tappade allt och blev ett bengrangel som det till sist bara var att avliva. Så om din ponny haft något fel på hjärtat och rymningen på något vis stressa eller hetsat upp henne så kan det gå mycket fort.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Ingen aning eventligen, men jag tänker i linje med förgiftning med tanke på att hästen varit på rymmen, har ingen aning om något symptom kan stämma.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Det enda hon egentligen kan ha ätit på sin tur utanför hagen är av hö som legat under snö över vintern, som töat fram nu. Men det borde hon ju ändå inte dö av så fort, kan jag tycka :(
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Följde din andra tråd och beklagar förlusten av din ponny. :heart

Jag förlorade också en ponny en tvåårig hingst för inte så länge sedan, vi fick inte heller någon rimlig förklaring till vad som inträffat men det spekulerades i korsförlamning eller någon som brast i kroppen. Några prover hann vi tyvärr inte ta.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1181751
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Efter att ha läst bägge dina trådar så tror jag att din lilla vän dog av botulism.
Symptomen stämmer med hur en sådan förgiftning :cry:
För trots att man vaccinerat så håller den inte till mer än ca 80-90% :(

Om jag var du skulle jag börja med att rensa bort gammalt hö, speciellt det som är översnöat, och så fort det går även gräva bort jorden undertill för bakterierna överlever länge i jorden, ju kallare ju längre överlever dom då dom är sporbildare.

Skickar massor med tröstkramar till er alla

/palle mikrobiolog
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Efter att ha läst bägge dina trådar så tror jag att din lilla vän dog av botulism.
Symptomen stämmer med hur en sådan förgiftning :cry:
För trots att man vaccinerat så håller den inte till mer än ca 80-90% :(

Om jag var du skulle jag börja med att rensa bort gammalt hö, speciellt det som är översnöat, och så fort det går även gräva bort jorden undertill för bakterierna överlever länge i jorden, ju kallare ju längre överlever dom då dom är sporbildare.

Skickar massor med tröstkramar till er alla

/palle mikrobiolog

Sist jag läste om botulismvaccinet så fans det inget konstaterat botulismdödsfall på häst som fått alla 3 vaccinationerna. Har detta ändrats (var ca ett år sedan).

Ts: Vi hade en travhäst som dog av (antagligen) medfött hjärtfel. Han blev tre år. Pga han var ganska stor och valpig så påbörjades träningen senare + att man inte tränade honom så hårt. En dag när vi körde några hästar så hoppade han till för ett rådjur vilket gjorde att sulkyn åkte upp på en sten och kusken ramlade av. Hästen blev jätterädd och stack iväg. Tog kanske 30 min innan vi hittade honom. Då stod han svettig och hängde vid sin hage. Inga synliga skador vare sig på hästen eller utrustningen.

Vi trodde han var svettig pga att han sprungit runt. Men han blev aldrig riktigt bra. Svettades till och från. Var apatisk men åt lite. Han var även snubblig bak och verkade ha lite problem med balansen. Trodde att det kunde vara korsförlamning.

Veterinär kom men gav inget. Då han inte blev bättre så åkte vi till kliniken med honom. Han stod där i tre dagar innan man tog bort honom för han var så dålig.

Ägaren ville ha gjort obduktion pga förutom hjärtfel misstänkte förgiftning. Det framkom då att han hade någon missbildning på hjärtat. Antagligen medfött. Veterinären sa att hjärtfel medför en enorm belastning på kroppen och speciellt på så tunga djur som hästar. Detta är över 20 år sedan så tyvärr är minnet lite luddigt om detaljerna.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Jag tycker också mycket tyder på det.
Men var kom vältandet ifrån, som hon gjorde dageninnan hon dog, när hon inte ena hade blivit synbart väldigt dålig än?

Vet inte om det kan vara höt dom åt. Det är bra Hö som även grannens ovaccinerade hästar äter av. Min andra häst också. Inget damm eller mögel.
Det är ju då om hon ätit det gamla utanför hagen, men veterinären tyckte blodkroppsvärdena var såpass förändrade att det inte borde gått så fort utan funnits längre.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Botulism går fort, men bland symptomen ingår svårigheter att äta, förlamningar etc.

Risken för botulism när hästen är vaccinerad är låg, vad jag förstår finns det inget bekräftat fall av botulism i Sverige på vaccinerade hästar men omöjligt är det väl inte tills motsatsen bevisats.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Enklaste svaret är obduktion!

Men skum i mun/näsa kan tyda på lungödem, hyperventilering på stress, högt Hb dehydrering, högt urea njursvikt. ASAT och CK ospecifikt, myoglobin är bättre på muskelskada. Stor muskelskada kan ge akut njursvikt t.ex. Calcium (joniserat) bör värderas tillsammans med albumin så det säger inte så mycket.

Överlag går det inte att ge en diagnos enbart via LAB, fast med tanke på hur fort förloppet gick så tror inte jag på en dekompenserad hjärtsvikt. Kärlruptur, emboli som följts av chock kanske. Feber är inte liktydigt med infektion. Intressant hade varit en blodgas, men det gör man kanske inte på hästar...

Ledsen att inte kunna ge ett svar, alltid tragiskt när döden kommer oförberedd!
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Obduktion kommer inte att säga något om botulism-botulism är svår bevisat, men man kan hitta andra orsaker.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

kl

Botulism vaccinet skulle ha förnyats i vintras såg jag, vet dock inte om det försvinner så fort. De brukar väl hålla längre även om intervallen är 1 år.

Jag är så orolig för min andra häst, att det är något som ska drabba henne. Fodret äter ju grannstallet av också, men kanske en bal bara var dålig. Men isåfall borde ju min andra häst också bli dålig?

Hon låg ner idag när jag kom hem, rusade ut och var orolig :o Hon rullade sig och ställde sig upp och gick och åt, så hon verkar kry.

Ska iallafall åka och hämta nytt hö, det är ändå dags att byta till småbalar nu.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

kl

Botulism vaccinet skulle ha förnyats i vintras såg jag, vet dock inte om det försvinner så fort. De brukar väl hålla längre även om intervallen är 1 år.

Jag är så orolig för min andra häst, att det är något som ska drabba henne. Fodret äter ju grannstallet av också, men kanske en bal bara var dålig. Men isåfall borde ju min andra häst också bli dålig?

Hon låg ner idag när jag kom hem, rusade ut och var orolig :o Hon rullade sig och ställde sig upp och gick och åt, så hon verkar kry.

Ska iallafall åka och hämta nytt hö, det är ändå dags att byta till småbalar nu.
Risken att få botulism är extremt liten och på en vaccinerad häst så gott som obefintlig (vad man vet idag). Att vaccinationen missades med några månader är inte bra men jag hade inte oroat mig för det. Däremot skulle det kunna vara något annat den ätit.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

I hagen äter dom bara av höbalen, och barr från granarna (vad jag kan se ingen idegran). Lite kvistar och blåbär. Finns inget annat dom äter av så det borde inte vara något i hagen då, och jag behöver förhoppningsvis inte oroa mig för min andra häst i hagen?


Veterinären ska komma ut om ett tag och då tänkte jag ta blodprov på henne också.
Edit: Hästen alltså, inte veterinären.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Men var kom vältandet ifrån, som hon gjorde dageninnan hon dog, när hon inte ena hade blivit synbart väldigt dålig än?

Jag läste din andra tråd - så otroligt ledsamt med din lilla söta ponny!

Om jag förstod dig rätt, så trillade hästen omkull, helt oväntat, och reste sig lika snabbt igen? Och det hände flera gånger?

Så där gjorde mitt gamla älskade halvsblodssto också. Hon kunde stå i boxen och plötsligt bara falla ihop, för att lika snabbt komma på benen igen. Det var riktigt otäckt. Dessa symtom, plus "lite dåliga blodvärden" (enligt vet som tog blodprov) var de första symtomen på hennes hjärtfel. Sen gick förloppet snabbt, hon rasade i vikt, fick svullna ben och ödem under magen. Vid undersökning på klinik konstaterades att hon hade problem med hjärtat - veterinären trodde att hon tidigare hade haft en bakterieinfektion som satt sig på hjärtat som nu inte orkade arbeta längre. Hästen fick somna in på kliniken.

När jag läste din andra tråd så reagerade jag just på det där att ponnyn trillade omkull eftersom min gjorde samma sak. Men det behöver ju inte betyda att det var hjärtfel som var den bakomliggande orsaken till din ponnys död. Fast jag vet precis hur det känns att stå där med alla sina frågor och undringar om man själv hade kunnat förhindra det som hände.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Ela
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 705
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp