Vad dricka till sushi?

Lovisaleonora

Trådstartare
Ja, om man leker med tanken att det skulle vara annat än vatten (som är det enda jag kan föreställa mig passar - rätta mig gärna!).

Vad funkar att dricka till sushi? Förutom champagne, för det funkar väl till allt? :p
 
Sv: Vad dricka till sushi?

Ett riktigt torrt vitt vin, eller en bra sake (dock mycket svårt att hitta på systemet eftersom det mesta av den sake som säljs där är tänkt till matlagning... )

En inte alltför besk IPA skulle nog också passa bra!
 
Sv: Vad dricka till sushi?

Jag gillar att dricka öl, vin eller te till sushi.
Om det är "rätt" eller inte vet jag inte.
 
Sv: Vad dricka till sushi?

Öl som inte har alltför mycket karaktär, tycker jag funkar.

Men det är ett elände när man ska försöka förena österländsk mat med västerländsk dryckestradition. Inte bara sushi utan även tex indisk och kinesisk mat ställer till det med dryckesvalet.
 
Sv: Vad dricka till sushi?

Till indisk mat, i alla fall åt det kryddstarkare hållet, tycker jag att ljus öl med beska och lite syra passar väldigt bra. IPA alltså, eller Singha, eller någon av de indiska ölsorterna (de är dock inte så goda att dricka på egen hand, tycker jag). Kan dock tänka mig att fruktigare och lättare indisk mat är svårare att kombinera med alkohol.
 
Sv: Vad dricka till sushi?

Öl som inte har alltför mycket karaktär, tycker jag funkar.

Men det är ett elände när man ska försöka förena österländsk mat med västerländsk dryckestradition. Inte bara sushi utan även tex indisk och kinesisk mat ställer till det med dryckesvalet.

Fast med sushi så finns det ju tradition med sake, te eller att bara bälga i sig misosoppa.

Kineserna har ju även de vin, förr dracks det mycket vin i Kina - den berömda diktaren Li Po som var verksam under Tangdynastin var ju känd för att skriva sina bästa dikter efter att ha druckit 100 bägare vin... till hans försvar får jag ju säga att bägarna under Tang var väldigt små :D
 
Sv: Vad dricka till sushi?

Lova att berätta hur det smakade om du provar! O_o

Det är gott, jättegott.
Varje sushibit blir som den första i måltiden efter en klunk Rioja.
Och första tuggan är ju alltid bäst.
Alltså jag dricker ofta just Rioja till sushi eftersom jag gärna dricker just Rioja till allt.
Om jag inte dricker någon bra öl.

Det gäller ju att man gillar rött med fisk vilket jag gör.

Attans vad jag blev sugen på sushi.
Någon som vet var det finns bra sushi i Nyköping?
 
Sv: Vad dricka till sushi?

*kl*

Ska det drickas öl till sushin så ska det vara Japanskt eller Kinesiskt.
Kirin Ichiban, Tsingtao eller Singha. (kirin och singha finns att beställa på bolaget)
 
Sv: Vad dricka till sushi?

Ja, så serveras det ju om man äter det ute. Fast jag uppfattar inte misosoppan som "dryck", antagligen för att den är salt.

Det brukar dock även finnas vatten, förutom grönt te.

Om jag skulle servera sushi hemma till gäster, skulle det kännas konstigt att inte servera öl eller vin till.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 441
Senast: skogaliten
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 118
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
931
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp