Bukefalos 28 år!

Vad e melanom?

A

Amia

Såg det i en hästannons. "Har melanom (ej elakartad).

Vad e det för nåt?
 
Nästan alla skimmlar har/får melanom om dom lever tillräckligt länge. Det är oftast inte farligt. Sök här på hästvård, jag och flera andra har förklarat vad det är mååånga gångar nu. ;)
 
Melanom är som sagt något som alla skimmlar har mer eller mindre..det e en ofarlig sorts tumör, kan man säga. Min häst har såna under svansroten men min veterinär sa att så länge de inte växer så fort o så så är det ingen fara..han är 20 år nu o skimmel..hade en kompis i stallet vars häst blev helt "igenväxt" runt svans osv så hon knappt kunde bajsa.. :(Men hela hon var full av cancer, men elakartad..så hon fick somna in.. :cry:
 
Vad jag läst mej till här på Buke blev väl Palles skimmel som var >20 år jättesjuk och dog(?) på en dryg månad.

Vet att orsaken var skimmelcancer iallafall.
 
Hur vanligt är det?? Har en skimmel shettis, sto 10 år. Är det en stor risk att hon får det?? Hur påverkar det hästen?
 
Melanom är hudcancer. Malignt melanom får ju människor.

Sitter det på hästens kropp så spelar det inte så stor roll, om det inte är i vägen för sadelgjord osv. Det kan ju bli rätt stora knölar, vilka kan tas bort om de sitter i vägen för utrustning.

Ofta får hästen melanom runt munnen och kan till sista ha svårt att äta, likaså är det vanligt vid analöppningen och får till sist svårigheter att bajsa. När det gått så långt är hästen ofta ganska gammal.

Att melanom kallas för Skimmelcancer beror på att det är mest skimmlar som får det, vilket beror på hudpigmentet. Men även andra hästar kan få det, speciellt på vita partier, dock är det inte lika vanligt.
 
Är alltså alla melanom då maligna eller finns det även benigna melanom?

Trådskaparen skrev ju att melanomet var godartat och då kan det ju inte vara cancer. När jag tänker efter har jag aldrig hör talas om att någon har haft ett benignt melanom. Och om så är fallet (dvs. om det inte finns några benigna melanom) så kan inte det melanom som trådskaparens vallack har vara ofarligt, utan snarare tvärt om.
 
Jo men det vet jag. Har varit med om ett par hästar som haft det under svansrot och runt analöppning. Men hur många hästar drabbas? Har du nån aning om det?
 
Ofarligt, och ofarligt, jag vet inte det...
Nu är det ju så att dom flesta hästar dör av andra orsaker tidigare i livet än av sitt melanom.
Då det ofta tar 20-25 år innan melanomet spritt sej i kroppen så pass mycket att det är det som hästen dör av.

Oftast så syns melanomen när hästen är 5-10 år. Lägg då till 20-25 år innan cancern "dödar", då blir hästen 25-35 år.

Så begreppet ofarlig är lite luddigt.
 
Har ingen statistik på det. Men jag har en känsla av att det är mycket vanligt. Framför allt bland skimlar, och som någon annan skrev, det uppkommer när hästen blivit lite äldre. Så är man tvungen att ta bort hästen typ innan 15-års ålder, så kanske man inte hinner upptäcka det. Men de skimlar som är närmare 20 år har det oftast.
 

Liknande trådar

Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
658
Senast: caballus
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: Nikan
·
Avel Skimmlar har ju större risk att få tumörer/melanom/knutor. Men, ni som har bättre koll på färger och genetik än jag, är det bara...
Svar
17
· Visningar
1 185
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej, Hittade dessa knölar i skapet hos min häst. Visst är det melanom? Hur allvarligt tycker ni det ser ut? Han har haft en knöl i...
Svar
1
· Visningar
1 236
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp