Vad fan är grejen? (jobbigt internetfenomen)

Jag är med i en del djurgrupper där det ibland dyker upp folk som vill ha hjälp att hitta homeopat/djurkommunikatör till sina sjuka djur, vill ha hjälp med gatuhundsadoptioner och liknande. Då är det inte helt ovanligt att de få som vågar problematisera ursprungsfrågan istället för att besvara den får kritik för detta. Jag tycker mig se samma fenomen på andra typer av Facebooksidor också för den delen, där jag tänkt att hade detta varit på Buke hade TS blivit kölhalad!
Du problematiserar du ursprungsfrågan så gör du fel, du svarar ju inte på den utan tänker fel och svaret är kanske inte välkommet. Dessutom så gör du det oförlåtliga och antyder att den som ställt frågan inte har kunskapen om att de är problematiskt att importera gatuhundar. ;)

Helt i linje med att man enligt många här inte får svara annat än på TS fråga.
 
Tentafråga: Beskriv en dialog mellan X och Y (teori- och metodkurs på c-nivå så X och Y var centrala teoretiker med tämligen skilda åsikter)

Fullt medveten om att jag är urkass på att skriva dialogtext så gjorde jag typ en kultursidesartikel om en debattkväll som hållits. Refererade ganska utförligt vilka argument de framfört och på vilka punkter de hade opponerat sig mot den andres åsikter, inkl. några direktcitat och ganska tydligt fokus på deras interaktion i dialogen.

Fick jättelåg poäng på frågan och den enda kommentaren (som skrevs med versaler och utropstecken) var att det skulle vara en dialog.
Dubbelkollade frågans text och det stod fortfarande "beskriv". (inte skriv) :meh::mad:
(Ja, en kort dialogtext som redovisade mycket mindre kunskapsinnehåll om teorierna fick högre poäng.)
Att dialogformen var viktig skulle jag kunna förstå i typ litterär gestaltning eller dramatik. Annars inte.
 
Här är ett exempel från Buke med en diskussion där folk som deltar inte svarar strikt på frågan. Jag hoppas du inte tar illa upp @Alexandra_W . Här är det flera som bidrar till en givande diskussion trots att många skriver saker som är hel irrelevant när det gäller sakfrågan. Det är liknande diskussioner man helt missar genom att svara exakt på det som frågas och inget mer.

https://www.bukefalos.se/threads/fa-bort-blod-ur-golvspringor.1480200/
 
Det. Gör. Mig. Galen.

Speciellt när det verkligen är specifika frågor som inte lämnar utrymme för diskussion. Klassikern när någon frågar efter ställe där en maträtt serveras/specifikt bakverk säljs.
- Men det är ju så enkelt att göra själv, du tar en potät AND SO FREAKING ON. Skulle mala mitt eget mjöl om det var läge men nu frågar jag efter vars det finns.
 
För mig är det naturligt att ifrågasätta frågan innan jag går till ett svar, istf att svara direkt. Ser det även som fullt naturligt att istället för att välja mellan A eller B, svara C.

Olika sätt att tänka.
 
Jag tänker att det beror också på hur frågan är dvs om det är välkommet med ett problematiserande. Men det blir lite fånigt när jag såg en tråd på Facebook "var kan jag få hjälp att byta däck i stad x. Jag kan inte byta däck själv utan vill köpa tjänsten"
Och så ska typ tio Pers svara att "varför byter du inte själv- det är ju så enkelt."
 
Jag tänker att det beror också på hur frågan är dvs om det är välkommet med ett problematiserande. Men det blir lite fånigt när jag såg en tråd på Facebook "var kan jag få hjälp att byta däck i stad x. Jag kan inte byta däck själv utan vill köpa tjänsten"
Och så ska typ tio Pers svara att "varför byter du inte själv- det är ju så enkelt."
EXAKT, jag tror även det är det ts far efter. Sedan är det självklart att en diskussion kan mynna ut på andra sätt men beroende på diskussionsforum; frågar jag om någon har möjlighet att hjälpa mig med min ponny, är det helt ointressant för mig om tio svarar "jag hade gärna velat men rider så mycket ändå så jag har inte tid".
En annan sak som gör mig sjukt irriterad men inte är riktigt samma fenomen är de som svarar "jag bryr mig inte", "jag åt gröt till frukost, det är lika intressant som det här", "Och?" Och så vidare på artiklar som delas av tidningar på FB. Fenomenet syns ofta när det kommer till artiklar om Blondinbella, Bianca eller andra kändisar. Jag bryr mig inte heller och brukar hoppa över artiklarna, vad är det som gör att människor inte kan scrolla utan bara MÅSTE fälla en nervärderande kommentar som inte bidrar något alls till någon debatt?
 
Jag upplever en kulturskillnad på Buke jämfört med grupper på Facebook, när det gäller hur mycket egna synpunkter på ämnet som är välkomna. Oftast till Bukes fördel, eftersom folk här problematiserar eventuella konstigheter i trådstarterna istället för att bara jamsa med.
Och det har jag alltså inga som helst problem med, som jag även skrivit i tråden. Vill man ifrågasätta hur någon uttryckt sig eller själva ämnet så är det lugnt för min del, jag tycker man ska ha högt i tak och att det ska vara okej att man är kritisk till trådstarter.

Det är dock inte alls vad tråden handlar om :).
 
Det mystiska är att det sker trots att jag står och pratar i 5-10 min om just detta, att de flesta som får underkänt får det för att de inte svarar på frågan, så kommer en hel bunt med tentor in där frågan inte besvaras 🤔

Jag är en såndär som flera gånger fått dåliga resultat just för att jag inte svarat på det som examinatorn tänker sig ha frågat om. Vid en granskning har jag fattat vad som efterfrågats, eller vilken nivå på svaret man tänkt sig, men vid ett tillfälle fick jag faktiskt byta examinator och gick då från underkänd till VG på ett försök (tentade om samma kurs efter att kursen bytt ordinarie examinator).

Bäst har det varit med de som skrivit sådana goddag-yxskaft-frågor att man garanterat inte tror sig förstå och fattar fel :angel: (Bortsett från de få som haft någon tentagenomgång med ett par exempelfrågor och hur man förväntar sig svar på dessa. Det är bevisligen väldigt olika vad man läser in i vardagliga ord, och då hjälper inga fackkunskaper.)
 
Fast anledningen till att jag egentligen väckte den här tråden var: recensioner!

Letar lite prylar av som kan vara av väldigt skiftande kvalitet. Hur mycket glädje ha man då inte av en hög recensioner som sätter något random betyg (helst 5 eller 1) med texten: "Vet inte, har inte provat den än", eller "var inte vad jag behöver". Exakt varför bemödar man sig att skriva en recension och göra betygssystemet obrukbart då? :banghead:
 
Fast anledningen till att jag egentligen väckte den här tråden var: recensioner!

Letar lite prylar av som kan vara av väldigt skiftande kvalitet. Hur mycket glädje ha man då inte av en hög recensioner som sätter något random betyg (helst 5 eller 1) med texten: "Vet inte, har inte provat den än", eller "var inte vad jag behöver". Exakt varför bemödar man sig att skriva en recension och göra betygssystemet obrukbart då? :banghead:

Åh det har jag också undrat och stört mig så mycket på! Ser det överallt och en sådan recension säger ju absolut nada. Men påverkar snittbetyget så att man får sitta och sortera ut alla recensioner som faktiskt är relevanta. Tack så jävla mycket.

Jag har fått en massa missade samtal från ett nummer de senaste dagarna och till slut googlade jag det för att se vad det handlade om, uppenbart telefonförsäljare. De flesta hade ju bemödat sig med att skriva typ försäljare från X i sin kommentar, men så fanns det såna som bara skrev helt kort typ ”svarade inte”. Oookej?
 
Jag är en såndär som flera gånger fått dåliga resultat just för att jag inte svarat på det som examinatorn tänker sig ha frågat om. Vid en granskning har jag fattat vad som efterfrågats, eller vilken nivå på svaret man tänkt sig, men vid ett tillfälle fick jag faktiskt byta examinator och gick då från underkänd till VG på ett försök (tentade om samma kurs efter att kursen bytt ordinarie examinator).

Bäst har det varit med de som skrivit sådana goddag-yxskaft-frågor att man garanterat inte tror sig förstå och fattar fel :angel: (Bortsett från de få som haft någon tentagenomgång med ett par exempelfrågor och hur man förväntar sig svar på dessa. Det är bevisligen väldigt olika vad man läser in i vardagliga ord, och då hjälper inga fackkunskaper.)
Absolut ställer vissa läsare obegripliga frågor! Jag har själv stött på det många gånger som student. Som lärare förstår jag absolut att vi kan tolka frågorna olika. Jag bara lite frustrerad när det handlar om att såpass många studenter inte tar till sig den information och hjälp som faktiskt ges. Jag kan skriva stödfrågor till tentafrågan (typ: "Tips, tänk såhär", "fundera i de här banorna"), gå igenom vad man ska tänka på när man tolkar frågan, hur man ska lägga upp sitt svar, hur man kan lyfta fra de mest central tankegångarna, hur kort/lång tentan ska vara i antalet ord, vilket referenssystem som ska användas och hur det ser ut, hur många de obligatoriska källorna är osv. Jag gör detta både på en föreläsning och all denna information står även på själva tentan. Ändå är det förvånansvärt många som svarar på något annat och inte tagit till sig informationen om grundkraven för ett godkänt resultat.

Det här är OT. Jag ville bara få fram att jag förstår att tolkning av tentafrågor ibland är ett gissel men också att min upplevelse som lärare att vissa studenter inte läser/lyssnar på den information som faktiskt ges och då får underkänt, ofta i onödan.
 
Fast anledningen till att jag egentligen väckte den här tråden var: recensioner!

Letar lite prylar av som kan vara av väldigt skiftande kvalitet. Hur mycket glädje ha man då inte av en hög recensioner som sätter något random betyg (helst 5 eller 1) med texten: "Vet inte, har inte provat den än", eller "var inte vad jag behöver". Exakt varför bemödar man sig att skriva en recension och göra betygssystemet obrukbart då? :banghead:

Eller ger 3 av 5 stjärnor och skriver "Mycket nöjd!" 🤔
 
Fast anledningen till att jag egentligen väckte den här tråden var: recensioner!

Letar lite prylar av som kan vara av väldigt skiftande kvalitet. Hur mycket glädje ha man då inte av en hög recensioner som sätter något random betyg (helst 5 eller 1) med texten: "Vet inte, har inte provat den än", eller "var inte vad jag behöver". Exakt varför bemödar man sig att skriva en recension och göra betygssystemet obrukbart då? :banghead:
Det beror förmodligen på att man på många ställen får enkäten i samband med att man får prylen och vissa gånger på ett mycket insisterade vis. En del gånger får man fler frågor än vad man tycker omprylen så som frågor om service, leverns och liknande och ger relevanta svar där. Få skriver en recension efter några månader så de köpt.

Skyll på den som frågar och inte den som svarar efter bästa förmåga.
 
- Är det någon som testat pryl X?
- Nej, jag har inte råd.

Rimligt meningsutbyte i en gruppchat på tre personer, mindre rimligt i det internationella hobbyforum med tusentals medlemmar där jag såg det.
 
Vi har en FB-grupp på jobbet. Såklart frivilligt att vara med.
När nån frågar om nån kan komma in och jobba extra eller byta en tur så är det alltid ett gäng som måste kommentera att Nej tyvärr, jag jobbar redan/är inte hemma/ungen ska till doktorn osv.
WHY? Det är ju bara irriterande när man försöker få in folk att få massa meddelan från folk som INTE kan. 🤦‍♀️

Fast ärligt.
På frågan "är det någon som kan..." så finns det två fullt relevanta svar: Ja eller Nej.
Båda svaren är giltiga så länge frågan är öppet ställd.
Och om man är med i gruppen och i värsta fall kan tänka sig, så kanske anledningen att anmäla sig som halvt villig ökar om/när man ser vad övriga svarat.
Typ: "jag vill egentligen inte men ser att ingen annan kan, alltså ställer jag upp".
 
Som jag ser det så förutsätter man ingenting utan diskuterar kring ett ämne och man vet sällan något alls om mottagaren.

Problemet är väl att man frågar efter något specifikt på ett diskussionsforum. Vill man inte ha diskussioner kring ämnet så är det inte rätt forum. På diskussionsforum samlas folk för att diskutera, inte svara på frågor och hålla käft ;)

Ja, och ibland är det faktiskt inte uppenbart vad man egentligen vill veta.
Man frågar A men egentligen undrade man B.
 
Är med i en kattgrupp på Facebook där någon la upp en bild på sin norska skogskatt/perser blandning och frågade specifikt efter bilder på andra likadana blandningar. Det började bra men inte långt efter tråden startades var den fylld med bilder på typ Maine coon/norsk skogskatt (75% Maine coon dessutom) och perser/angora/maine coon. Tänk vad enkelt livet skulle vara om folk läste först innan de svarade:idea:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 371
Hästmänniskan Jag är irriterad och behöver skriva av mig. Hästfolk brukar i allmänhet vara pålitliga människor. Det är min erfarenhet, men nu har...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 679
Senast: LucyShow
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 784
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp