Vad fan är grejen? (jobbigt internetfenomen)

R

Raderad medlem 6459

Jag blir snart GALEN på ett särskilt internetfenomen som jag ser överallt på nätet och fattar NADA av. Någon startar en tråd och frågar en väldigt specifik fråga, typ "Har någon erfarenhet av att bygga sin egen pool?" och i ungefär 99 % av fallen ramlar det in folk och skriver saker som "Nä, men min kompis har en pool. Vet inte om hen byggt den själv dock" eller "Nä, tycker inte om att bada i pool.". VARFÖR känner folk ett behov av att svara när de uppenbarligen inte kan komma med ett relevant svar, alls?

För några veckor sedan startade jag en tråd på Facebook och frågade en väldigt specifik fråga i stil med "Har någon erfarenhet av att resa med bolaget X i landet Y? Av deras hemsida framgår det är si och så och jag undrar hur ni fått det att fungera?". Hälften av svaren jag fick var, helt seriöst, "har du tittat på hemsidan?" fastän det alltså framgick med all tydlighet i världen att jag tittat på hemsidan, det var liksom därför jag ställde frågan från första början.

Jag ser det här på Buke och jag ser det på Facebook och jag blir fullkomligt nuttig alltså. Vad är grejen? Vad tror ni är grejen? Någon här som känner igen sig och har lust att förklara hur resonemanget går? För jag fattar verkligen inte.

😤
 
En anledning kan vara att man glömmer bort början av inlägget när man väl kommit till slutet, och svarar utifrån de associationer man har när man läst klart och når svarsfältet. Det ingår att det är lite ofokuserat i såna sammanhang tycker jag.
 
Men det kanske står något i forumreglerna, har du kollat där?
Vad skulle stå i forumreglerna menar du? :confused:
En anledning kan vara att man glömmer bort början av inlägget när man väl kommit till slutet, och svarar utifrån de associationer man har när man läst klart och når svarsfältet. Det ingår att det är lite ofokuserat i såna sammanhang tycker jag.
Oj, det tror jag inte i de fallen jag sett. Utan folk verkar liksom ha ett behov av att svara fastän de inte kan svara. Typ så. Vi pratar korta, enkla inlägg med tydliga frågeställningar.
 
Min gissning är att folk ser sociala medier och diskussionsforum (kanske extra mycket det förstnämnda) mer som sociala tillställningar, där det är allmänna konversationer snarare än specifika frågor som ska ha svar.
 
Jag tror att många svarar som en social grej, som ett tidsfördriv. Som att de är ute och minglar på en tillställning.
Sen ibland tex på buke har jag sett trådar där folk vill diskutera en tidningsartikel/rapport som är länkad i trådstarten och det är tydligt att folk inte läst länken då deras inlägg blir en helt annan diskussion...
 
Min gissning är att folk ser sociala medier och diskussionsforum (kanske extra mycket det förstnämnda) mer som sociala tillställningar, där det är allmänna konversationer snarare än specifika frågor som ska ha svar.
Och det hade jag köpt i mer snackiga trådar. Men inte när det är väldigt uppstyrda trådar med ett väldigt specifikt syfte liksom.

I tråden jag startade för ett tag sedan så var ju svaren inte ens snackiga, utan bara goddag yxskaft. Till och med på morgonfikat på jobbet hade svaren framstått som konstiga. Dvs inte ens socialt trevligt, bara konstigt (och störigt).
 
Jag blir snart GALEN på ett särskilt internetfenomen som jag ser överallt på nätet och fattar NADA av. Någon startar en tråd och frågar en väldigt specifik fråga, typ "Har någon erfarenhet av att bygga sin egen pool?" och i ungefär 99 % av fallen ramlar det in folk och skriver saker som "Nä, men min kompis har en pool. Vet inte om hen byggt den själv dock" eller "Nä, tycker inte om att bada i pool.". VARFÖR känner folk ett behov av att svara när de uppenbarligen inte kan komma med ett relevant svar, alls?

För några veckor sedan startade jag en tråd på Facebook och frågade en väldigt specifik fråga i stil med "Har någon erfarenhet av att resa med bolaget X i landet Y? Av deras hemsida framgår det är si och så och jag undrar hur ni fått det att fungera?". Hälften av svaren jag fick var, helt seriöst, "har du tittat på hemsidan?" fastän det alltså framgick med all tydlighet i världen att jag tittat på hemsidan, det var liksom därför jag ställde frågan från första början.

Jag ser det här på Buke och jag ser det på Facebook och jag blir fullkomligt nuttig alltså. Vad är grejen? Vad tror ni är grejen? Någon här som känner igen sig och har lust att förklara hur resonemanget går? För jag fattar verkligen inte.

😤
Det är så sociala media ”fungerar” .
 
Och det hade jag köpt i mer snackiga trådar. Men inte när det är väldigt uppstyrda trådar med ett väldigt specifikt syfte liksom. I tråden jag startade för ett tag sedan så var ju svaren inte ens snackiga, utan bara goddag yxskaft. Till och med på morgonfikat på jobbet hade svaren framstått som konstiga liksom.
Ja alltså, jag säger inte att det är vettigt. :D Men jag inbillar mig att behovet att delta blir viktigare för de här personerna än vad de bidrar med.
 
Men jag inbillar mig att behovet att delta blir viktigare för de här personerna än vad de bidrar med.
Ja, så är det är nog. Där satte du fingret på det tror jag :). Medan jag sliter mitt hår eftersom jag får fyrtiofem svar där det står "Har du testat att titta på hemsidan?" eller "Nä jag har aldrig varit i X men en gång åkte jag till Italien". MEN JAHA VAD SKA JAG GÖRA MED DEN INFORMATIONEN.
 
Fast sociala medier fungerar ju inte så, det är ju vissa människor som fungerar så. Alla på Facebook beter sig ju inte på samma sätt, precis som att alla på Buke inte fungerar och beter sig på samma sätt.

Jag tycker det är etablerat att sociala media - ffa FB funkar så . Har även skrivits rätt mycket om hur sociala media (FB) inte är ett särskilt fungerande forum för debatt/tips etc.

Folk trycker på svara knappen och skriver det som faller dem in som de i sin värld tycker hör till ämnet liksom .
 
@mackan Sorry, jag håller inte med :). Jag tycker inte att man kan säga att sociala medier är si eller sociala medier är så. Olika människor beter sig på olika sätt helt enkelt. Jag kommer inte börja svara goddag yxskaft-svar bara för att jag är på Facebook, jag funkar liksom inte så.

Dessutom är sociala medier stort och brett - finns massa bra diskussions- och debattsidor. Så nej, håller inte med om att formatet eller plattformarna är det specifika problemet.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 818
Senast: Migo
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 367
Hästmänniskan Jag är irriterad och behöver skriva av mig. Hästfolk brukar i allmänhet vara pålitliga människor. Det är min erfarenhet, men nu har...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 678
Senast: LucyShow
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 784
Senast: FrontLine_
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp