Vad fan har hänt?!

Jamtland

Trådstartare
Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon är mycket hanterad, jag har börjat rida henne och håller på med inkörningen, inga problem eller konstigheter med något utav det. Hon har varit jättecool med ALLT, selar, sadlar, tömmar runt benen, jag har dragit hinkar efter mig i snöre medan jag tömkört henne och hon reagerade lite på ljuder först, men inte sedan. Jag tränar rätt mycket tolerans med säckar, grimskaft överallt, gå på "konstiga ställen", utsätter för henne för allt jag kan komma på för att hon ska bli trygg och säker på sig själv och hon har på sin höjd reagerat med att höja på huvudet, stå och blåsa lite och behöva en stund på sig innan hon går vidare vilket hon såklart har fått). Jag har med hjälp av sambon och ena dottern börjat träna på att dra skaklar, inte heller det var några stora problem, hon reagerade såkalrt på att något drogs efter henne och att de låg mot benen i svängarna men inget stort eller långvarigt

Men i förrgår när jag skulle tömköra så hade jag en helt annan häst?! Hon kastade sig baklänges i boxen när jag skulle lägga på selen (hon brukar stå lös i boxen med stängd dörr när jag selar), stod på helspänn och skyggade undan när bakselen och svanskappan skulle på, for iväg ett varv runt när jag skulle sätta på tömmarna. Och det fortsatte nästan hela turen, först på slutet började hon slappna av och lyssna som vanligt på mig. Vi bor på landet, bara jag och sambon som hanterar hästarna och han har inte rört dem den här veckan. Men hon beter sig i mina ögon som om någon har gett henne en rejäl omgång stryk med typ ett par tömmar eller dylikt?! Jag kommer ju förmodligen inte få veta vad som har hänt, men har någon av er andra varit med om att en unghäst har gjort ett sådant gigantiskt steg bakåt i utbildningen? Vi har verkligen inte stressat fram något i mina ögon, och jag har i två kvällar nu stått med bara tömmarna inne i boxen och strukit med dem över hennes kropp tills hon slappnat av och under tiden talat lugnande och mutat henne med godis, så hon har börjat lugna ner sig, men det är MASSOR med jobb tills vi är tillbaka där vi var...
 
Hon kan ha blivit skrämd i hagen? Jag skulle ge henne lite semester från träning och bara umgås, alternativt backa rejält en stund och bygga upp självförtroendet igen.
Jag gissar att @Jamtland har en plan för hästen, hen efterfrågade om någon annan varit med om liknande :)
 
Jodå min herre som är 4 år har gjort fast med inridning. Helt plötsligt från att varit super snäll till att ha glömt allt. Skickade iväg honom igen då på 3 veckors uppfräschning av minnet. Nu har han vilar från ridning sedan i Maj men dags att börja igen och se hur han reagerar. Han gör så här när han blir trött har jag räknat ut.
 
Har hon fått någon längre, sammanhängande vila sen du startade med inkörning och inridning? Det är en unghäst och det kan vara så simpelt att hennes huvud behöver en paus.
Hon har jobbat max två gånger i veckan, oftast är det snarare två gånger i månaden då jag varit jätterädd just för att gå för fort fram. Hennes mamma var "förstörd just för att hon var för snäll och fann sig i allt, på henne struntade de i inkörningen då hon var så cool jag har försökt göra tvärs emot, ta extra god tid på mig och verkligen inte stressa så jag har svårt att se att hennes huvud inte skulle orka med, men alla är ju olika så varför inte.
 
Icke omöjligt, fast hon är i mina ögon väldigt lite biten jämfört med sin kompis. Hon älskar att bli kliad under magen så det är absolut inte "rör inte min mage", utan snarare så att hon vänder upp magen för att bli kliad. Och det är främst över ryggen/rumpan hon reagerar och bara på tömmar/ utrustning. Har masserat igenom hela hästen och hittar inget annat än "Åh herregud klia mig mera under magen det är störtskönt" 😜😂
 
Hon har jobbat max två gånger i veckan, oftast är det snarare två gånger i månaden då jag varit jätterädd just för att gå för fort fram. Hennes mamma var "förstörd just för att hon var för snäll och fann sig i allt, på henne struntade de i inkörningen då hon var så cool jag har försökt göra tvärs emot, ta extra god tid på mig och verkligen inte stressa så jag har svårt att se att hennes huvud inte skulle orka med, men alla är ju olika så varför inte.
Fast det är ingen längre vila. Jag ser oftare trötthetsreaktioner på hästar som får en lång, utdragen inridning med många, korta vilor ”under tiden”, än hos hästar som får en kortare, intensiv inridning med lång vila efteråt. Två veckor är ingen lång vila.
 
Min häst gick bakåt (i utvecklingen) när hon ’fått för mycket info’ som unghäst och behövde vila.

I mina ögon tyckte jag inte att jag jobbade henne för ofta eller för mycket. För en ’vanlig häst’ var det nog normalt med arbete för en unghäst.
Men just den här hästen tyckte något annat.

Efter vila hade hon smält det hon lärt sej och tagit många fina kliv framåt.

Vidare satte jag in vila tidigare på mindre signaler och hamnade/hannar sällan i bakåtläge.

Även om man går sakta framåt så arbetar man ju. Man får prova sej fram hur lång vila som är rätt för sin häst.

Kanske passa på att kolla tänderna när den vilar? Sånt kan påverka oerhör mycket!
Händer endel i hästmunnen när de ömsar tänder osv.
 
Jag har upplevta att det verkar ofta som det är bättre att köra lite intensivare nån eller ett par veckor och sen ge lite längre uppehåll med bara socialt hanterande därimellan. Givetvis olika med olika individer.
 
Vårt yngsta sto (dock äldre än din) blev vildhäst för en vecka sedan. Bytte hage på den, när jag skulle gå tillbaka fem minuter senare för att ta av grimman fick jag inte komma i närheten. De andra två i samma hage var som vanligt. Vågar inte ens äta mat ur handen längre och det här är en MYCKET matfixerad häst. Fattar inte vad som hänt under de där fem minuterna jag hade ryggen till.
 
Uppdatering:
Nu har det inte ens gått en vecka och jag har min fina, lugna, kloka unghäst (nästan helt) tillbaka. Jag får lite whiplash av svängningarna... Jag har under veckan som gått mest tränat i boxen, mycket sele på, sele av, sele på, sele av, osv. Hon har svarat otroligt snabbt och som vanligt accepterat allt jag gör mycket remmar/tömmar runt ben och bak då jag vill ha henne bombsäker på det och hon accepterar allt och de senaste dagarna har hon inte ens ryggat undan ens från början.

Tömkörde utan skaklar i onsdags och det var inga som helst problem, vi har fått hem en massa hömaskiner så jag utnyttjade dem att köra slalom runt och det var inga problem, hon var hur lugn som helst, trots att det alltså stod fem helt "nya" maskiner på gården plus att jag flyttat runt de andra "hästmördarmaskinerna" till nya platser.

Så jag har backat en hel del i körutbildningen men fortsätter sakta framåt med förhoppning att hon kommer kunna gå det "enkla körprovet" på Wången i slutet av augusti, men känner jag minsta lilla tveksamhet att det är för tidigt/snabbt så stryker jag självklart henne.
 
Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon är mycket hanterad, jag har börjat rida henne och håller på med inkörningen, inga problem eller konstigheter med något utav det. Hon har varit jättecool med ALLT, selar, sadlar, tömmar runt benen, jag har dragit hinkar efter mig i snöre medan jag tömkört henne och hon reagerade lite på ljuder först, men inte sedan. Jag tränar rätt mycket tolerans med säckar, grimskaft överallt, gå på "konstiga ställen", utsätter för henne för allt jag kan komma på för att hon ska bli trygg och säker på sig själv och hon har på sin höjd reagerat med att höja på huvudet, stå och blåsa lite och behöva en stund på sig innan hon går vidare vilket hon såklart har fått). Jag har med hjälp av sambon och ena dottern börjat träna på att dra skaklar, inte heller det var några stora problem, hon reagerade såkalrt på att något drogs efter henne och att de låg mot benen i svängarna men inget stort eller långvarigt

Men i förrgår när jag skulle tömköra så hade jag en helt annan häst?! Hon kastade sig baklänges i boxen när jag skulle lägga på selen (hon brukar stå lös i boxen med stängd dörr när jag selar), stod på helspänn och skyggade undan när bakselen och svanskappan skulle på, for iväg ett varv runt när jag skulle sätta på tömmarna. Och det fortsatte nästan hela turen, först på slutet började hon slappna av och lyssna som vanligt på mig. Vi bor på landet, bara jag och sambon som hanterar hästarna och han har inte rört dem den här veckan. Men hon beter sig i mina ögon som om någon har gett henne en rejäl omgång stryk med typ ett par tömmar eller dylikt?! Jag kommer ju förmodligen inte få veta vad som har hänt, men har någon av er andra varit med om att en unghäst har gjort ett sådant gigantiskt steg bakåt i utbildningen? Vi har verkligen inte stressat fram något i mina ögon, och jag har i två kvällar nu stått med bara tömmarna inne i boxen och strukit med dem över hennes kropp tills hon slappnat av och under tiden talat lugnande och mutat henne med godis, så hon har börjat lugna ner sig, men det är MASSOR med jobb tills vi är tillbaka där vi var...
Hon kanske har blivit skrämd i hagen? Min nordis blir jättemärklig när vi har varg i närheten, dock reagerar han inte i stallet eller på människor, men han blir lätt skärrad och är mkt uppmärksam utomhus.

Och efter en olucka i våras, alla klarade sig utan skador men ham blev rejält skrämd, reagerar han starkt på saker han aldrig reagerat på förr - 15 år gammal. I början efter olyckan var det värst, det har blivit bättre men ff nu flera mån senare kan han panika över saker trots att de inte har med olyckan att göra och inte kommer plötsligt. Som att han blir trängd. Så det kan vara nåt som hänt din häst ute som gjort henne orolig/lättskrämd.

Jag hade nog pausat och backat i utbildningen och gjort allt från ett steg där hon är trygg och kört på igen. :) Hon kanske också bara är i en utvecklingsfas.
 
Fast det är ingen längre vila. Jag ser oftare trötthetsreaktioner på hästar som får en lång, utdragen inridning med många, korta vilor ”under tiden”, än hos hästar som får en kortare, intensiv inridning med lång vila efteråt. Två veckor är ingen lång vila.

Håller med.

TS: det kan ju handla om mycket. Min var rädd för vildsvin och kunde braka loss om det var vildsvinsdoft i skogen, eller i hagen tidigare. Men unghästar behöver långvila för att hinna processa.
 
Hade en unghäst här som jag kört in under vintern, det blev till att vila när han kom hem. Sen blev det att åka till frivilligt körprov - trodde sådär om det då det istortsett inte blivit något kört alls inför provet. Det gick hur bra som hälst, de enda tapp vi hadde i poäng berodde på husses och hhästkötares okunskap, vart helnöjd. Hästen var så lugn och harmonisk bland alla okända hästar! Men så stökig han var innan pausen vågade jag knappt sätta för!
Nu är det väl inte att rkomendera att bära sig åt p det viset som det blev, även om det blev bra! Sen brukar där vara uppsamlingsheat på sensommaren med - lite längre att åka visserligen, kan vara, men hellre det än en häst i fel fas i utbildningen. Så tänker jag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 675
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp