Vad fan har hänt?!

Tackar som frågar! 😁 Jag låter henne vila helt från allt vad inkörning heter, har tränat en gång inför utställningen, mest för att testa tränset jag köpt åt henne. Och så tog vi med henne till sjön och badade häromkvällen, det är det enda någon suttit på henne också.

I hanteringen har jag fått tillbaka min trevliga, nyfikna unghäst.

Kommer fortsätta ta det lugnt även efter utställningen på Wången i slutet av augusti och försöka lägga upp en "riktig" plan med riktigt lång vila inlagt hädanefter.
 
Mer uppdatering:
Wången och utställningen klarades av med bravur, inget körprov blev gjort, men hon blev bästa treåring OCH Bästa nordsvensk, så jag är mer än nöjd.

Vad gäller hantering så får hon fortfarande "panik" när jag först ska lägga något över rygg och rumpa, beter sig som om hon förväntar sig ett piskrapp. Men när jag lagt på och tagit av vad det nu kan vara några gånger så lugnar hon ner sig. Men så fort jag kommer med något nytt som tömmar, sele, tyglar, whatever så kastar hon sig fram och drar in rumpan under sig igen.
Frustrerande som attan...
 
Tid och tålamod samt att inte bry sig för mycket. Kan vara så att en del övningar kants besvärliga och kopplats ihop med utrustning. Blir nog bra det där så småningom!
 
Grattis, jag tror att om det går lite galet sådär med en häst så går det att korrigera det med tålamod. Var det knott? Bara tre år då får ni dra lite stock och sladda snö i vinter.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Min genomsnälla islanndshäst stegrade sig helt ommotiverat, drog sönder griskaftet och slog över. Jag fattade ingenting men fick sen reda på att bonden eldat nere vid hagen hela dagen. Det var nästan utbränt när jag kom så jag reagerade inte på det, märkte inget särskillt med hästen mer än lite spänd. Jag gissar att det hände något vid bommen som jag missade och det blev för mycket. Det kan vara något liknade som hänt din häst, att hon blivit stressad och sen blev det bara för mycket även om inget särskilt hände i dina ögon.

Min häst var som vanligt dagen efter men lite stressad och spänd underkvällen, men det kanske var jag som blev det och det smittade av sig. Jag hade henne i 5 år till helt utan incidenter i den här stilen förutom just denna gången.
 
Man får använda länkar till fördjupning, men det är bra om man förklarar hur man tänkt att länken passar in i sammanhanget.
Älgjakten har startat i norr o jägare har rapporterat att flera älgar har stora sår på sina ben,
Länken visar även dessa sår. Skadorna tillskrivs älgflugor.
 
På älgar tex sitter dessa älgflugor en längre tid.

På våra hästar/hundar/oss så tar vi ju bort dom ganska omgående. Vilket inte skapar direkt några sår eller så även om de kan göra lite ont om de bits.

Älgflugor på älg/hjort osv eller som hamnar på hund efter fällt djur har växt till sej duktigt. De är inte så små att man enkelt kan klämma ihjäl dom mellan fingrarna längre.
De är rent ut sagt skitstora och skitäckliga.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 675
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp