A

Allegra

Hade just ett sånt underligt möte på kvällspromenaden med vovvarna - ibland undrar jag om jag är den enda normala personen i den här världen? Eller så är det jag som är helgalen...(!) :confused:

Kommer och går en av våra vanliga rundor, vilket är på en trottoar som leder från mitt villaområde till ett annat. Mellan de här villaområdena ligger det ett mindre stall inklämt (handlar inte om mycket hagmark här inte!) och den belysta gångvägen följer hagen och förbi stallet och in i nästa villaområde. Går förbi stallet en gång, vänder efter en halvtimme och går tillbaka - och då är grinden till stallplanen öppen precis som stalldörren. Hinner precis runda kurvan innan raksträckan förbi stallet när en liten jävla vit pudel kommer utskjutande som en kanon från stallet och sticker som en idiot rakt mot mina hundar! :eek: Skäller och morrar som en jävla galning, stannar, hoppar på stället, visar tänderna och morrar riktigt aggressivt och skuttar långsamt närmare och närmare. Är riktigt stolt över mina hundar - de stannar tyst vid matte trots att de var okopplade vid tillfället (kopplade dem så fort jag fick syn på den lilla hundfan som attackerade oss), de skäller inte tillbaka, morrar inte, gör ingenting förutom tittar tillbaka. :love: Unghunden gömde sig bakom sin mamma dock, hon vet inte riktigt hur hon ska reagera för sådan aggressivitet som pudeln visade.

Vi blir ståendes - i flera minuter! - med pudeln morrandes och skällandes som en galning, och den kommer sakta närmare och närmare med tänderna blottade. Jag bara väntade på att den skulle komma inom sparkradie - så skulle jag ha skickat den in i nästa vecka, tro mig! - men ingen ägare dyker upp. Jag hör dock hur någon ropar lite slött inifrån stallet:
"Tuva (eller Tova) - sluta!" Men ingen ägare dyker upp. Det är flera bostadshus precis intill där invånarna uppenbarligen släckt och gått och lagt sig, så jag hade ingen lust att ställa mig och vråla mitt bland husen, så jag väntar tills ägaren pallrar sig ur stallet och kommer inom synhåll. Då kan jag inte hålla mig, utan ropar - föga pedagogiskt, jag vet:
- Hörrudu, ta din jävla hund!
En sund, normal reaktion hos den hundägaren hade väl varit någon slags ursäkt, att det kanske inte alls var meningen att hunden smet ut, eller att det blev lite pinsamt? :confused: Men icke, följande får jag till svar:
- Hörrududu, jag håller på att tempa en häst så jag har inte tid!
Varpå jag inte kan hålla mig, utan hojtar tillbaka:
- Den har stått här länge nu, så nu fan kallar du in hunden!
Varpå hon halvropar något tillbaka om att "några minuter har den minsann inte varit borta" :confused: - och sedan får jag stå och vänta ytterligare någon minut medan hon kämpar för att kalla in det olydiga kräket och hur hon sedan utan ett ord smäller igen stalldörren om sig och försvinner.

Jag såg ut så här: :confused: Hur fan kan man INTE ha koll på sin hund när man har stallet mitt mellan två stora villaområden, där det säkert passerar ett hundratal hundar under en dag? Hundar som kanske inte är lika väluppfostrade som mina, hundar som kanske är aggressiva tillbaka eller som blir rädda av ett sånt hotfullt beteende?

Hur går man till väga i en sådan här situation egentligen? Hur hade ni gjort om en främmande hund verkade vara i stånd att flyga era hundar i strupen vilken sekund som helst? :confused: Jag är mycket stolt över mina vovvar, som inte rör en fena, trots att de är tre gånger så stora som pudeln och säkert utan problem skulle kunna göra slarvsylta av den? (om inte matte hunnit före :devil: )

Och, vilket irriterar mig mest i efterhand, vad är det för jävla kommentar från ägaren? Jag skiter faktiskt fullständigt i om de har en sjuk häst i stallet som måste tempas, för då får de fan se till att stänga grinden om sig (gärna stalldörren också!). Jag har varken tid eller lust att stå och vänta på att hon dels ska upptäcka att hundfan saknas, och dels på att hon ska kalla in kräket igen...
 
Sv: Vad fan?

ja vilket konstig hundägare.. jag har själv en liten hund men han skulle aldrig ge sig ut själv mitt i natten och garanterat inte mot andra hundar.. :crazy:
men hade han dragit ut hade jag avbrutit tempandet och hämtat hunden..

ouppfostrade hundar, kan man göra annat än att tycka illa om hundägaren? :(
 
Sv: Vad fan?

Det bästa i sådana situationer är att bara gå, då brukar deras hund följa med och ägaren får sig en springtur efter sin hund som oftast springer runt benen på dom andra..gå ..bara gå..:angel:
 
Sv: Vad fan?

Ja, det är faktiskt roligt. "Eh, hallå, vänta, jag hinner inte ikapp min hund!!"
 
Sv: Vad fan?

Återigen - finns det ingen som kan ta en situation med okunniga/oansvariga hundägare, som en vuxen, seriös människa?

Folk gör fel, folk beter sig illa, men om det ska vara anledning för andra att bete sig som idioter själva. Då skulle alla hata alla jämt. :grin: Det verkar ju som en väldigt sund inställning.

Jag förstår att du blev pisst men som du bemötte hundägaren innan denne ens hann förklara sig, så är det inte alls konstigt att du får den responsen som du fick.

Är det så att folk VILL få dessa "idiotiska" reaktioner från oansvariga hundägare? Det verkar ytterst troligt med tanke på hur många beter sig i såna här situationer. Gnäll inte på andras dåliga beteende när du själv beter dig lika illa.

Det är aldrig befogat att bete sig respektlöst eller otrevligt mot andra människor. Och det är framförallt ingenting man vinner på själv. Totalt onödigt och jag förbryllas verkligen hur folk kan välja att ha ett sånt beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad fan?

Man borde nog införa något slags tillstånd att man får ha hund. Man får gå i genom några tester eller nå se om man är kapbel att uppfostra dom.

Våran gamling gillar inte andra hundar...och vi har varit med såna där några gånger!

Folk borde lära sej att få bättre pli på sina hundar!!
 
Sv: Vad fan?

Fast om jag har en större hund, så skulle jag bara gå vidare. Om pudeln följer efter är väl inte det mitt problem.
Man kan inte hetsa upp sig över att hundägarnötter därute, tar så mycket energi.
 
Sv: Vad fan?

hon verkar ju uppenbarligen inte rädd om sin hund. hade den mött min hund och kommit inom bithåll så hade den blivit kvällsmat.
 
Sv: Vad fan?

Ja, vad ska man säga?

Min sambo brukar säga att jag är en sådan där bilförare...fast med hund. Ni vet en sådan där som förvandlas när de hamnar bakom ratten.

Det går knappt en vecka utan att jag kommit in och beklagat mig över någon idiot till hundförare som betett sig galet. Men vad kan man göra, annat än bete sig bättre själv, hålla koll på sina egna hundar och om något riktigt otäckt skulle hända: ringa polisen?

Jag har fullt förståelse för att man blir skitsur när andra beter sig som idioter, och själv kan jag nog bli lite tvär (dvs svarar kanske inte sådär översvallande på tilltal) när folk inte rör en fena för att kalla in sina lösa hundar när de står och blockerar vägen för mig och valpen. Ofta kommer inte föraren runt knuten förrän hunden redan är framme...och då tycker de att de gott kan hälsa, eftersom de redan börjat. Jag brukar då bli ganska sammanbiten "Nej, de får inte hälsa!"

Men, som någon tidigare skrev. Egentligen gör jag ju fel, det är ju bara genom att snällt förklara som jag kan uppnå en förändring. Annars blir jag ju bara kvarterets surkärring...

/Syrsa, mitt i hundägaridioternas Mecka...eller är det min attityd som är fel?
 
Sv: Vad fan?

Så där brukar jag göra när vi är i skogen och trampar,och någon hund kommer farandes..Är det så svårt att lära en hund inkallning..om det är det,så kan dom hålla hundarna i koppel!

Har lite mer förståelse om det är en valp/unghund som kommer kutandes efter,men då brukar jag oftast putta bort hunden eller bara säga "gå" med lite skarpare röst,för att hjälpa ägaren lite och inte låta den hälsa!
 
Sv: Vad fan?

Förstår inte hur vissa bara kan vara så nonchalanta :confused:

Min förra hund stack mot några andra hundar en gång, hon var dock inte det minsta aggressiv utan sprang bara dit och typ tittade vilka det var som kom i skogen sen sprang hon tillbaka till mig.

Jag skämdes ändå! Jag själv blir lite sur när andra hundar springer fram och ägaren typ nästan skiter i det. Speciellt om den beter sig aggressivt.
Jag tycker dock att ber man om ursäkt över att ens hund sprang fram så är det lite skillnad än om man bara säger något snorkigt och går därifrån.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 777
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 735
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 896
Senast: linnsan
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp