Bukefalos 28 år!

Vad får er att se en film?

Mirre

Trådstartare
Vi sitter och ska välja vilken film vi ska se, började fundera på vad som får er att titta på en film? Vad får er att välja just den filmen?
 
Tittar sällan frivilligt på film, har inte tålamodet att sitta rakt upp och ned och se på en film. Det slutar alltid med att jag drar fram mobilen och sitter och knappar på den samtidigt. Ofta har jag film som bakgrundsbrus medan jag gör annat, tex spelar datorspel och följer handlingen lite halvt bara. Men jag väljer film efter vilket humör jag är på. Ibland vill man ha en ursäkt att gråta lite och då väljer jag en film jag vet att jag kommer gråta till. Ibland vill man skratta, ibland vill man bara se en film man tycker är mysig, ibland vill man ha thriller, skräck osv.
 
Vi sitter och ska välja vilken film vi ska se, började fundera på vad som får er att titta på en film? Vad får er att välja just den filmen?
Det är lite olika, ibland beror det på vilka skådisar, ibland handlingen, om förhandsvisningen/trailern verkar bra, någon rekommenderar den och ibland alltihopa.
Sen kan det även spela in vilket humör jag är på om jag är sugen på en viss film, då spelar det även in hur lång filmen är.
 
Genre och skådisar. Men nu ser jag nästan bara om filmer som jag redan har sett. Kan inte kolla på en hel film bara sådär. Hamnar alltid med telefonen istället. Det retade gallfeber på mitt ex! 😝
 
Vi sitter och ska välja vilken film vi ska se, började fundera på vad som får er att titta på en film? Vad får er att välja just den filmen?
Att den går på tablå-tv så att den går att spela in eller går på bio så man kan se den där. Sedan är det mest psykologiska thrillers, det mesta annat går bort.

(Men tittar inte på så många filmer, kanske nån varannan vecka, och på bio varannan månad)
 
Regissör och skådisar får mig ofta nyfiken. En riktigt bra trailer är ej att underskatta! Ser på allt förutom skräck.

Just nu går vi igenom IMDbs "Top 250", så det är främsta anledningen till vårt filmtittande just nu! Vi äger 500+ DVD/Blue-rays. Har konto hos Netflix, HBO och Disney+. Jag älskar film, och tack och lov har jag fått med sambon på tåget! Men än bräcker han mig inte i film-trivia. :D Jag sitter gärna uppe när det t ex är Golden Globes och Oscarsgalan. Gillar att ha koll på nuvarande favoritregissörernas/-skådisarnas nya projekt. Följer flera filmsidor och hade gärna velat bli filmkritiker i ett annat liv.

Jag/vi ser minst en film om dagen. Utöver Top 250 så väljer jag gärna något helt nytt, eller ser om någon favorit. :)
 
Nu tittar jag ytterst sällan på film, men när jag gör det så blir det någon genre som känns som ett "säkert kort" och därefter går jag på beskrivningen av filmen. Tittar mest på lite spännande filmer, gärna med biljakter i, är annars inte så kräsen :D Ju mer bilar i filmerna, desto troligare att jag tittar. Romantiska komedier, psykiskt läskiga filmer och filmer med zombies går bort i 99,9% av fallen, där kollar jag inte ens beskrivningen av filmen.
 
Vi sitter och ska välja vilken film vi ska se, började fundera på vad som får er att titta på en film? Vad får er att välja just den filmen?

Om vi bortser från vad jag är sugen på att se (drama, action osv) så är det vilka namn som är med och då menar jag inte bara skådespelarna utan även manusförfattare, regissör osv. Jag är inte lika uppdaterad idag som tidigare men jag är absolut lite av en filmnörd så jag har lite koll på filmskapare. Tex kan jag se en film pga regissören även om skådespelarna inte är favoriter eller så välkända.

Sedan provar jag gärna filmer med mer okända namn efter vad de fått för recensioner.

Edit: Skräck och zombiefilmer går ALLTID bort. Jag blir bara less :D
 
Finns vissa genrer som jag gärna tittar på, och vissa filmserier som jag följer. De filmerna har jag ofta koll på när de kommer och ser vid första möjliga tillfälle. När det gäller äldre filmer på streamingtjänsterna så går jag en del på min sambos rekommendationer, brukar inte ogilla filmer som han tycker är bra. Ser dock mycket på filmer jag redan sett som jag vet att jag uppskattar och som passar dagens humör 😊
 
Allt! Jag kan se en film för att en skådis jag gillar är med. Eller för att jag gillar regissören. Eller för att den har en lockande titel. Eller spännande bild i beskrivningen. Beskrivningen ibland. Eller för att det är tema som jag följer för tillfället. Eller för att just den filmen hoppade fram i streamingtjänsten och inte verkade kass. Nu ser vi rätt mycket film och lägger inte så stor vikt vid valet. Ibland får man börja se en film som man inte har en aning om hur den kommer att vara. Ibland är de tråkiga. Ibland något av det bästa man sett.
 
Jag väljer efter skådisar eller regissör, samt vad det är för genre. Ska jag se film själv väljer jag andra filmer än tillsammans med någon, gärna romantiska komedier, gärna såna jag sett tidigare som jag vet att jag gillar.
Skräckfilmer gillar jag, men inte så mycket att jag väljer såna om jag ska se film själv, då brukar romcoms vinna. Skräckfilmer är bäst med sällskap, inte för att jag är rädd, men de blir bättre.
Thrillers kan jag också gilla, själv eller med sällskap.
 
Jag blir rastlös av att se på film, så längden är inte sällan avgörande. Föredömligt med filmer som är max 100 minuter sisådär :D Jag är exceptionellt dålig på sci-fi, fantasy, action och superhjältar och sådant och väljer bort sådant ganska omgående (dock kan jag absolut sitta med under typ en Marvel-film som bonusdottern älskar, bara jag får sticka eller lösa korsord samtidigt :D).

Motsägelsefullt nog så gillar jag att gå på filmfestival och sådant och då väljer jag lite hejvilt utifrån beskrivningar, nationalitet osv. - det blir oftast rätt så bra.
 
Ska jag aktivt titta på film (dvs utan att riskera att pilla med något annat samtidigt), exempelvis tillsammans med någon annan så brukar jag utgå från genre eller rekommendationer och sen kollar jag alltid betyg på imdb. Runt 7 vill jag gärna ha.

Ska jag slökolla film själv går jag nästan helt på genre, men då är jag inte så brydd om det inte är en upplevelse.
 
Jag börjar med att känna efter vilken genre jag är sugen på (oftast drama eller thriller, i enstaka fall komedi) och efter det går jag nog nästan enbart på handlingen tror jag. Brukar också slänga en kik på IMDb bara för att se så att den inte har helt katastrofalt dåligt betyg, men jag är inte lika petig som min sambo som vägrar se något som har mindre än 7 i betyg. Ska jag titta själv räcker det gott med något som har runt 6. Vi har kommit fram till att det främst beror på att sambon ser filmtittandet som mer av en investering (av tid alltså) än jag gör - jag är alltså betydligt mindre brydd och tycker det är mysigt oavsett medan sambon kan bli riktigt frustrerad över att ha "kastat bort" två timmar på en lite halvkass film.

Sedan finns det vissa skådespelare som kan göra att jag/vi vill se en film nästan oavsett handling och betyg. Morgan Freeman, Idris Elba, Kate Winslet, Meryl Streep, Jennifer Lawrence och Denzel Washington är exempel på sådana.
 
Humör/dagsform kan styra en del.

Annars, går mkt på bilden/bilderna som filmen marknadsförs med, tycker dom ofta kan säga en del om filmen. Även skådespelare, ibland regissör, själva storyn, känslan jag får av filmen, kan också välja bort filmen om det är fel genre. Skräck, zombie och liknande går bort, intresserar inte mig och jag kan bli satans rädd länge = ovärt 😅

Vill inte se trailers, om man ser en har man enligt mig sett det mesta bra och förstått det mesta av filmen innan man ser den. Tar mao bort för mycket av min upplevelse av att se filmen.

Har en filmkritiker i lokaltidningen, om hen tycker en film är dålig tycker jag ofta omvänt 😝

IMDB glömde jag ju, det kollar jag en del och läser deras beskrivningar på filmer med. Är inte jätte styrd av omdömena dock då det ofta händer jag tycker annat ^^
 
Jag gillar dokumentärer och filmer om WW2 😍 Så handlar något om under den perioden så kastar jag alltid ett extra öga på den för att se om det kan vara något för mig. Annars gillar jag dokumentärer om olika grejer i samhället, politik och mordmysterier mest tror jag. Så dyker det upp någon film med de två ämnena så kan jag slänga en blick på handlingen, men jag går mycket efter vad jag känner för stunden.
Bio har blivit nästan omöjligt för mig, jag måste ha något annat att syssla med 🙈
Så jag går väl efter de ämnen jag gillar, och ser jag någon som verkar handla om det så tittar jag närmare.

Marvelfilmer är dock ett undantag, de ser jag när jag kan när de kommer ut. Har hängt med för länge för att sluta med dem numera :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska sätta ihop en massa bilder till en film samt ha med en känd låt. Hur gör jag då? Finns det ngt program eller hur gör folk? Helt...
Svar
3
· Visningar
294
Senast: sicx
·
Tjatter Varje sommar har vi en stor sommarfest med ett tema. Kläder, mat, musik och "pynt" mm följer temat. I år är temat film. Gästerna får...
Svar
3
· Visningar
151
Tjatter Har du någon film som du har sett för länge sedan men glömt bort och nästan trott att du har drömt den. Jag börjar. Hjälp! Jag är en...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 921
Senast: alazzi
·
Fritid Min dotter fyller 13 år på lördag och hon önskar en hemmabio kväll med hela familjen. Hon vill helst se en skräckfilm säger hon men med...
2
Svar
33
· Visningar
1 259
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp