Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

mackan

Trådstartare
Är nyfiken på vad ni bedömer som de viktigaste orsakerna till att ni är nöjda med och trivs i era stall. vad är de viktigaste orsakerna för er? Lista!
skriv även om det finns ngra minus, och vad som gör att dessa minus är acceptabla.

:bow:
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

*Stor anläggning med 2ridhus och ett par utebanor och nära till skogen
*Fikarum
*Omklädningsrum med dusch
*Bra förvaringsmöjligheter
*Goda vänner
*Bra rutiner
*Nära både till jobbet och hem
*Alla mina hästar har trivts i detta stallet
*Vet.station på samma gård


-För små och för få hagar
-Ett fåtal personer med mkt tråkig attityd
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

+Fasta rutiner året om
+Krafft Grund ingår (jag vill ej ge havre vilket många andra stall har som krafftfoder)
+Ställer alltid upp om hästen är skadad och behöver annorlunda rutiner.
+Bra hagar, finns många valmöjligheter ang storlek och antal kompisar.
+Finns 2 utebanor samt ridhus
+Nära till underbar skog
+Relativt låg stallhyra
+Mycket service ingår

-Utevistelsen på sommaren hade kunnat få vara ngr timmar längre
-Tråkiga bussförbindelser

Jag har valet att släppa på bete på sommaren, antingen deras eget eller flytta till annat. Därför tycker jag inte att jag ska klaga på att de inte ändrar utevistelsen just över sommaren.
Åker bil eller cyklar så bussen gör inte så mycket..

:)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

KL

tack för noggranna svar!
Fortsätt gärna fylla på!!! :bow:
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

+Att stallet är vårt eget och att vi rår oss själva.Att vi kan göra vad vi vill,när vi vill det.Att man kan investera i sitt eget och förbättra för sig själv osv osv osv.

-All snöröjning på vintern och att det är svårt med passning OM man nån gång vill göra något annat än häst.(Fast DET är sällan det...haha)
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

Där jag har min häst är nog det bästa att det är så likt ett eget stall man kan komma, utan att vara det, och man slipper vara ensam.

Det är en större privat anläggning och man sköter sin häst själv. Jag och ngra likasinnade hjälps åt med in och utsläpp de tider och hagar vi gillar och tycker är bäst. Allså, vi gör som vi vill med tider och annat.
Samtidigt har man fördelarna med sällskap, träningar och andra ekipage att titta på/snacka med.

Det är mkt hästar vilket både jag och min häst trivs med. :D
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

triv väl inte spec. bra eg. det enda riktigt stora pluset är att det är nära ridskolan.

stallägaren lyssnar inte på vad man har att säga om tex. de ska byta hage på några hästar de skulle göra det i vintras.
ville ha in 2st hingstiga vallacker till en hage med min ranglåga vallack ett stoföl(ca1år gammal) et 25årigt gammalt avelssto och så ett ungsto (dottern till 25åringen och fölet är dotter till denna häst ;P)

jag (och mamma) visste att det inte skulle funka.
men de skulle ju naturligtvis "testa" som het heter jodå
det funkade rätt bra förutom att min häst blev bortkörd från maten (och det är ju inte så farligt elr. hur? :mad:)
men efter nån dag så började den ena vallacken betäcka ungstoet så han åkte ut ur hagen fortare än kvickt.
efter yterligare en dag så hade den andre vallacken sparkat ungstoet på benet så hon bröt gaffelbenet.

:cool: om de hade lyssnat så hade det ju inte hänt. Vi protesterade mest för att vi fattade att det itne skulle funka med VÅRAN häst men det var ju deras häst som fick ta med stryk (min häst hade oxå småsår och en lös sko osv.)

och nu vill de sätta min häst i en box EMELLAN de två valackerna och det är inga galler på boxarna -.-'
vi protesterar men de säger amen vi "testar" först

vilket betyder att han kmr få stå där ända tills hna skadas allvarligt försöker hoppa ut ur boxen o bryter ett ben elr. nåt.

dessutom ligger det alltid grimmor på golvet osv. hovslagar grejjer ligger framme med massa sömmar på stallgolvet osv.osv.

om det itne hade varit för det had ejag väl trivts...
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

Stallet där jag har min häst får övervägande plus:laugh:
+Jag betalar ingenting, bara fodret som jag köper själv+ att jag hjälper till att ta in hö och stängsla beteshagarna.
+Det är lösdrift så hästen får gå in och ut som hon vill
+Stora hagar
+Bra mysiga ridvägar och åkrar att använda till markarbete.
+Bra ägare som är på samma nivå som mig själv
+Jag får vara själv i stallet vilket jag tycker är skönt, men har ridsällskap om jag så vill.
+Finns lite andra djur där också vilket är trevligt och mysigt.

På minussidan
-det är ca 2 mil till stallet
-Hästen min går med är dominant och kan bestämma sig för att hon vill ha hela lösdriften för sig själv ibland. Inte så bra blåsiga vintrar.
-Oisolerad stalldel så det kan va kallt att pyssla med hästen om vintrarna.


Men det är så nära ett eget stall man kan komma så minusen kan jag stå ut med.
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

+
Det ligger hemma (STOORT plus).
Nära till stallet.
Sina egna rutiner.
Kan gå ut och in när som helst.
Lagomt stora hagar till feta russet
Stora boxar, spec. till russet på 125 cm.
Lagom framskrittningstid till ridbana.
Jag får göra som jag vill helt enkelt....

-
Det är lite litet.
Finns ingen sadelkammare (funderar på att bygga).
Ingen ridbana på gården (skall byggas till sommaren 2009).
Taket lutar neråt mot dörren så det är jättekul när det har rasat snö på natten :cool:

Gamla stallplatsen:
+
Mycket service, stallägaren mockade, fodrade, skötte in och utsläpp, enda jag behövde göra själv var att täcka.
Ordentliga hagar med trästaket.
Mycket hästar som sällskap.

-
Extremt jobbig stallägare som trodde han bestämde över min häst.
Trägolv i boxarna som hade minimalt lite spån, vilket gjorde att stallet luktade 20 år gammalt kiss.
Jättelite utetimmar, var uta ca. 3 timmar per dag på vintern.
Stallägaren var van med ardennrar och nordisar och inte frusna varmblod och tyckte inte att min travare behövde täcke när det var 20- ute.
När vi fick medecin till hästen av vet. så tyckte han att hans egna huskurer var mycket bättre.
plus en massa miljarder anledningar till att vi flyttade därifrån...



Nackdelen med att ha stall hemma är väl att det är jobbigt att fixa passning när vi ska iväg. Har som tur är en kompis som är villig men när hon är bort då?
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

+
* 2 stora ridhus, 20*60 och 25*80.
* stor utebana med naturhinder, bank, trappa, 2 vattengravar, pulvermangrav osv.
* jättefina och många ridvägar med alla möjliga underlag, helt utan trafik.
* stort stall med ridskola (vilket gör att personalen som hanterar hästarna är duktiga och kunniga).
* kommer tränare i både hopp och dressyr på alla olika nivåer
* tävlingar från träningstävling till elit
* fräscht och luftigt med breda gångar och högt i tak
* många uterittskompisar
* ganska nära hem, 5-10 min med bil
* kanonbra bussförbindelser
* toalett och dusch och café
* uppvärmd sadelkammare
* folket som står där är underbara, man kan ALLTID fråga om hjälp för alla är så extremt kunniga, allt från skoning, foder till träning, skador och om sadeln ligger bra. :bow:

-
* dåliga hagar med ganska kort utevistelse
* ridhusen är upptagna kvällstid oftast, men de finns nästan alltid en halva att rida på men då rider alla där
* alla är i stallet samtidigt vilket gör att de alltid är fullt ös och livat
* stort stall + ridskola = mkt aktivitet hela tiden o aldrig lugn o ro


Visst saknar jag bättre hagar och längre utevistelse, men de funkar ändå. Min häst är inte en sån som direkt blir rastlös av att stå inne och när hon väl gör de så rider jag och håller på med henne en stor del av den tiden ändå. Hon har ju trots allt en liten gräshage, kunde varit så att de inte ens fanns gräs faktiskt.
Jag kunde valt ett stall med underbara hagar med utan ridhus, o då hade de blivit problem på vintern när marken e frusen och jag kanske varit tvungen att ställa av, hästen mår bättre av att gå regelbundet men ändå ha hage än att ha en riktigr bra hage men kanske inte kunde ridas regelbundet vintertid.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

Vi har stått i samma stall i sju år och det enda som skulle få mig att byta är flytt m tillgång till eget stall

Plussidan
- Bra hyresvärdar som är nogranna med allt från att skötseln av paddocken till att hästarna har det bra
- Bra kommunikationer
- Stora hagar
-tillgång till stor belyst paddock, gräsridbana, hinderpark o ridhus
-bra ridvägar
-skrittavstånd till lokal ridklubb m, stora ridhus
-goda träningsmöjligheter
-trevliga stallkamrater som ställer upp på varandra
-goda hyresvillkor

minussidan : Bara småsaker som tex mycket tistlar i några av hagarna

.
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

Nya stallet (Flyttade dit för några månader sedan)
+ Billig stallhyra!
+ All havre,korn,hö, halm ingår och finns ALLTID tillgänligt även på sommaren om man behöver stalla in sin häst av ngn anledning
+ Superstora hagar, mycket mark
+ Finns transport att låna om man behöver det
+ Jättestor box till mitt sto och hennes föl
+ Det finns en riktigt toalett... :p
+ Tränare finns tillgänliga regelbundet
+ Stallägaren är mkt hjälpsam och förstående och allt går alltid att fixa!
Tex. nu när min fölis vart sjuk och jag har behövt bygga fålla så har jag tillgång till vilket material jag vill att bygga med, det hade nog inte gått i andra stallet..
+ Går bra bussförbindelser, cykelavstånd
+ Ligger nära stan

- Ridbanan är väll inte den bästa
- Lite begränsat med ridvägar
- Ganska många "pass" i veckan, då vi måste ta in/ut/fodra+ täckesbyten
- Kossorna som bryter sig in/rymmer ur hagarna på sommarn :devil: (Till hästarna och dricker upp allt vatten i hinkarna)
- Vi har enbart vattenhinkar så det blir ganska jobbigt att fylla på hela tiden på sommarn. (Iaf i den hagen vi har nu, men det går inte så många hästar där pgr av att mitt sto och hennes föl gick med annat sto och föl)
- Lite förvaringsutrymmen
- Inget varmt utrymme som man kan vara i på vintern om man tex. behöver vänta på buss. Inte som jag vet om än iaf ;)

Gamla stallet

+ Mycket förvaringsutrymmen
+ Lite mindre pass i veckan, inga täckesbyten (tar sån tid :angel: Kan iofs vara både bra å dåligt)
+ Uppvärmt fikarum med mikro och kylskåp samt liten frys och eget skåp
+ Tvättmaskin (Inte så bra men det är en tvättmaskin iaf! :D)
+ Superbra ridvägar
+ Mycket hindermaterial (Dock fick man inte använda allt.. och OM man nu är intresserad av att hoppas, dvs :grin:)
+ Ligger också nära stan
+ Bra bussföbindelser dock en bit att gå från busshållsplatsen

- Skitdåliga vinterhagar rent ut sagt
- Mindre bra ridbana
- Kollektivt helt igenom dvs köpa allt hö,halm mm (pissjobbigt att köra in allt på sommaren själv) dock betämdes reglerna helt av stallägaren
- En bra bit till ridhus
- Fanns ingen man kunde låna transport av om man behövde i bråskande fall
- Ingen bra sommarhage (om jag ska jämföra med dessa jag har nu där det fortfarande finns jättemycket bete) och där hästarna drack ur de stillastående dammarna.. det var också en jäkla bit att gå till hagarna. Vet inte hur jag hade gjort med fölis nu när han har vart sjuk om jag hade stått kvar där :crazy:
- Jag tyckte det blev jättejobbigt med alla som skulle lägga sig i hela tiden vad man gjorde och inte gjorde, det var sällan det kändes som om man fick ta eget ansvar för sina hästar. Men det är ju bara som jag själv uppfattade det.
Stora anledningen var att jag inte orkade med det hela, det var ganska mycket prat eftersom alla la sig i allt. Nya stallet känns mycket bättre och inställningen från stallägaren är superbra! Skönt också med att allt ingår nu när spannmål och höpriserna har gått upp i år! Det är såpass billigt att jag hade fått betala nästan dubbelt så mkt om jag stått kvar på gamla stallet..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

Där vi står nu har ägaren haft sina hästar förut (pensionär) så det finns halm och hö kvar som vi får ta gratis!
Plus
* billig stallhyra
* enorma hagar, extremt stora för få hästar...
* vi står ensamma där och får bestämma vad vi vill
* hö & halm "ingår"
* vi kan hämta billig havre med häst och vagn, skitkul!
* perfekt skritt avstånd till paddock
* paddock delar vi med en annan tjej så vi får göra vad vi vill där;
* ställa dit våra hinder mm
* stora boxar
* får låna stor transport
* får låna vagn (har en egen med men alltid bra med en extra...
* får använda så mkt material vi vill, finns hur mkt som helst att bygga hinder med plus soffa och annat!
* bra ridvägar
* ingen asfalt!
* ca 6 min dit med bil...
* lång sandbana perfekt att galoppera på....

Minus:
* stallägaren förstör ibland saker, dock bara sina egna (men vissa får vi lov att använda, och gör)
* hästarna måste ibland gå i grannens minimala trädgård, dock bara ett dygn eller två.
* dålig väg dit.
* måste själv fodra mm eftersom vi är ensamma där.
* först fanns inget vatten i stallet utan vi fick gå till hagen/huset för att hämta till tex betforn
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

Stallet hemma:

+ Stora boxar
+ Stora hagar
+ Boxarna står öppna dygnet runt så hästarna kan gå in och ut vid dåligt väder, etc.
+ Mkt bra ridvägar
+ Fina täkter att träna på


- Ingen ridbana
- Tråkigt att vara själv ute
- Får sköta allt själv, morgon/kvällsfodring..
- Långt till närmsta ridbana/ridhus


Förra stallet:
+ Stora boxar
+ Trevligt folk
+ Behövde inte morgonfodra eller sköta utsläppet
+ Fina ridvägar :love:
+ Bra tränare
+ Bra stallhyra

- Hästen stod ensam i sin hage
- Ingen ridbana
- Fick sköta kvällsfodring själv
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

1. Bra miljö för hästen. Detta är den absolut viktigaste punkten. Stor lösdrift (minst 20 hektar) i jättefina hagar.
2. Bra folk. Stallägarna har jag känt länge och de som står inackorderade i lösdriften är personer som vi alla varit med att välja. Vi är noga med vilka folk som kommer och stannar.
3. Demokrati. Allas ord väger lika tungt.
4. Kollektiv. Detta gör att alla blir engagerade i hästarnas rutiner och den som fodrar ser också till hästarna. Det är aldeles lagom många fodringar/häst och lagom mycket jobb. Man är med och påverkar hur hästarna sköts, beslutar tillsammans om ändringar och håller tät kontakt.
5. Underbar miljö att rida i. Gården ligger avskillt från bilvägar och bebyggelse. Lantlig idyll med få att störa ger stor frihet att göra som man vill. Massvis med ridmöjligheter i naturen.
6. Ridbana. Vi har även ridhus men det använder vi sällan.
7. Fint litet stall med 5 boxar för lösdriften gör att man alrig behöver oroa sig över om man kan ställa in hästen.
8. Bra stallhyra, och betalar bara för det fodret vi använder.
9. Har dessutom väldigt bra stallägare som låter oss nyttja alla hagar helt efter eget behag.

Sen känner jag den här gården som min egen ficka. Har spenderat många år där, med min häst och med andra. Känner mig väldigt hemma på gården och med folket runt ikring.

Kommer inte på några direkta minus för egen del. Men andra kan ju tycka att det är minus att:
1. Det är dåliga kommunikationer. Ligger bara ca 1 mil från centrum så det är nära om man har bil, men bussen stannar 5 km från gården så det är inte hållbart om man inte har bil.
2. Ridhuset kunde varit bättre och sköts bättre. Men för vår del nöjer vi oss med att bara kunna använda det på vintern när det inte behöver vattnas och det gör inget att det inte är det snyggaste ridhus man kan tänka sig.
3. En del kan nog tycka att vi är lite för avslappnade. Att vi tar ihopsläpp och annat på för litet allvar. Oroliga och rädda människor skulle nog inte tycka att vi var petiga nog med det mesta.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

Plus:
* Ligger nära vårt hus (hos grannen)
* Billigt mtp att grovfoder, havre och strö ingår
* Härligt att kunna se hästen från köksfönstret
* Trevliga ridvägar
* Stora boxar, trevligt stall
* Möjlighet till lösdrift
* Bra bete, stora hagar
* Bra folk!! Vi sköter allt gemensamt.
* Får snart en ridbana inom skrittavstånd

Minus:
* Ingen ridbana, närmsta ridhus är 1 mil bort.
* Vi är bara två som är där, vore roligt med några till så man kunde få lite mer ridsällskap.
* Inga kuperade hagar, de som inte är i anslutning till ligghallen har inga träd.
* Bara kallvatten i stallet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

+ lösdrift
+ vi är ett kul vuxet 'ponnygäng' ;)
+ islandshästkompisar
+ bra skötsel från stallägarna
+ vi ställer upp för varandra och stöttar
+ vet att hästen mår bra även när jag är för upptagen för att komma
+ vi har liknande filosofi inom häst
+ trevliga hästar som kommer överrens


- långt borta (3 mil) och inga bussförbindelser att prata om.

man hade ju gärna haft ett ridhus och sluppit rida på mörka vägar på vintern, men det är väl mest en önskedröm och inte så mycket minus...
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

:) Nära hemmet, 10 minuters rask promenad
* Bra ridhus, välskött
* Stallägaren är hästkunnig o ser till hästarna
* Paddock finns
* Sjukhagar finns
* Rasthagar finns på vintern
* Större hagar på sommaren
* Mysiga skritt och trav vägar i närheten
* Litet stall med lagom mycket folk
* Bra med övrigt material
* Litet fikarum där det oftast står lite fika:D
* Bara trevliga hästar att hantera
* Många bra kompisar

:( Blir gärna lerigt i hagarna under hösten, ofrånkomligt tyvärr..
* Inte alla runt omkring oss i stallen rider där man får rida vilket
även vi drabbas av, och fler o fler ridvägar stängs..
* Vi har inga riktigt stora beteshagar på sommaren.
* Det är nästan alltid samma personer som hjälper till när ngt
ska utföras, o nästan alltid samma som smiter undan..
* Och som i de flesta stall, folk snackar ibland för mkt..
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

+ Nära till mitt hus, 6 minuter med bil
+ Stora vinterhagar
+ Fasta rutiner och tydliga regler
+ Väldigt engagerade och motiverade människor som tränar och tävlar och peppar och inspirerar varandra
+ eget ridhus (12 hästar i stallet)
+ utebana
+ möjlighet att ha hästen inne nattetid eller ute dygnet runt sommartid, i sommarhagar.
+ regelbundna träningar i hoppning och dressyr för etablerade tränare som kommer hit.
+ trevligt kunnigt och ordningsamt folk som man kan lita på runt häst hanteringen och hästarnas väl och ve.
+ aldrig otrevlig eller stressig atmosfär i stallet, alla är avslappnade och otroligt sociala och vänliga.

- stallet kunde vara lite rymligare.
- utebanan kunde vara något större.
 
Sv: Vad får er att trivas med era uppstallningsförhållanden?

Stor anläggning

Stor ridbana
Stort ridhus med mkt hindermaterial och spegel(stor)
Underbara ridvägare
Nära till bad
Varm och kallvatten
Spolspilta
Solarium
Kök/fikarum med värme
Toalett med dusch
Bra hagar
Full servise
Bra med utevistelse
Underbara sommarhagan
Bra grannar att rida med
Endast jag som inhyrd
Bra dressyrtränare i stallet
Min häst trivs
Och jag trivs


Minus långt ut men de är det värt:love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 236
Senast: WBanna
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 474
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp