Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Nonusi

Trådstartare
Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om ni mot förmodan skulle gissa vem jag är, håll det hemligt snälla. :laugh:


Länstyrelsen har varit på en bekant till mig, de har en shettishingst samt fler hingstar på gården (varför de är hingst behöver inte diskuteras, det finns en anledning och den är hästägarnas). Det finns även ston och valacker på gården.
Eftersom shettishingsten är gammal är det inte något läge att kastrera heller.


För att hålla detta så kort som möjligt och för att jag inte vill gå ut med detaljer så kan jag uttrycka mig såhär, alla djur på gården är i gott hull. Alla får mat och vatten regelbundet. Tillsyn och skydd för vädret.

Länstyrelsen i detta område är ökända för sitt sätt att hetsjaga vissa djurägare och se mellan fingrarna på andra. Jag vet om direkt vanvård av hästar medan andra blir av med fullt friska djur. Allt efter länstyrelsens, Inte lagens..., egen vilja.

Nu har länstyrelsen bestämt att shettishingsten måste gå i en hage som är 10x30 m för de påstår att det är lag på det.

Det finns ingen lag som säger att en hage ska vara 10x30 m, detta har jag kollat med jordbruksverket, däremot finns det ett yttrande ang Halvblodshästarna på Ridskolan strömsholm där en David Slottner från jordbruksverket skriver om vad han anser är en lämplig storlek på en hage för en fullvuxen halvblodshäst just detta ärende. För den som vill söka och läsa så är det Dnr 36-4511/11

Nu har länstyrelsen i detta fall med shettisen alltså hävdat att 10x30 är ett minimumått för Alla hästar... och gjort ett föreläggande om att shettlandsponnyn, som stod i en mindre hage och 1 gång per dag fick komma ut och röra sig fritt i alla sina gångarter i en stor hage (som fö är större än 10x30) måste ha en hage på 10x30 m att röra sig i. Läntyrelsen blev informerad av flera parter om att shettisen kom ut och fick röra sig i en större hage 1 h varje dag när de var ut.

Shettisen gick tidigare i en hage som var ungefär som 2 fullstora boxar för stora hästar. Uppskattningsvis 12x6 m.

Shettisen fick sedan 1 gång/dag komma ut och springa av sig under uppsyn, om han inte var under uppsyn i de större hagarna så sprang han igenom sitt staket och in till de andra hästarna (trots el och ordentligt staket) och det fanns risk för att de andra hingstarna kunde skada honom då han sprang rakt igenom staketen, det var en tidsfråga innan han skulle börjat ge sig in till de andra hingstarna. Ägarna tyckte det var bättre att han stod i den lilla hagen, utomhus, när han inte var i de stora, än att stå på box.
Det fick han inte, utan antingen måste han stå i boxen och sen komma ut 1 gång per dag och röra sig eller så måste hans hage vara 10x30 m och han fick inte gå i ngn mindre.

Det finns ingen tidsminimum på hur länge hästen måste vara ute och röra sig i alla sina gångarter, egentligen. Bara att den får Möjligthet att röra sig fritt i alla gångarter, vilket i praktiken kan innebära 5 min. (Han får, som sagt, vara ute 1 h).

Att notera är följande:

*Länstyrelsen kom oanmälda. Ingen anmälan som gjorts och jag kan inte gå in närmare på varför de kom ut utan att gå in på detaljer.
*De två insektörerna gick in utan tillstånd på gården, igenom en hage och in i en annan.
*På frågan hur de tyckte att ägarna skulle göra med stängsel för att hålla shettisen i sin hage svarade den ena inspektören, fårstängsel! (ja... det är sant). När ägaren ifrågasatte detta kom inspektören på att nej... det kanske ju inte var så smart...



Nu till mina frågor:

* Kan de verkligen förelägga om att en hage måste vara 10x30 m (vilket ju alltså gällde fullstora halvblod när yttrandet för Ridskolan Strömsholm gjordes!) och inte är lagstiftat.

* Får inspektörer gå in i hagar eller in på annat än gårdsplanen för att kunna knacka på utan tillstånd? (de passerade grindar som var stängda).
De påstod att de knackat på men att ingen öppnat.

En icke familjemedlem fann dom fotandes inne i hagarna, de stod och fotade shettisen utan att någon familjemedlem eller annan person var med.


Det går ju inte direkt att överklaga, vem ska de klaga till?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

J

En icke familjemedlem fann dom fotandes inne i hagarna, de stod och fotade shettisen utan att någon familjemedlem eller annan person var med.

Kan inte svara på dina andra frågor, men vad gäller fotandet så får man fotografera i stort sett vad som helst (med vissa undantag som militära anläggningar m.m.). Så fota får dom, men frågan är om de har rätt att gå in på gården för att fota, vilket jag inte tror. Hade de däremot stått på tex en väg och fotat hästarna i hagarna så är det fullt tillåtet.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Vad exakt är anledningen att länsstyrelsen granskar dig ? Innan det klargjorts blir din tråd väldigt malplacerad .
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Eftersom du läst yttrandet så ser du att det står att länsstyrelsen i Västmanland begärt ett yttrande angåendende minimimått på rasthagar från Jordbruksverket. Sedan står det att bakgrunden är just att de har förelagt Strömsholm att göra större hagar, men yttrandet gäller generellt.

I yttrandet anges minst 10 x 30 m till en halvblodshäst om underlaget är idealt, om underlaget är halt ska storleken ökas, i vissa fall markant.

Det står vidare i yttrandet från Jordbruksverket att det är viktigt att komma ihåg att de minsta måtten inte är några idealmått. Det bästa för hästen är mycket större. Stora hagar får hästarna att ströva mer, vilket de är anpassade för.

Visst får länsstyrelsen förelägga, om sedan djurhållaren inte tycker att det finns lagstöd för detta eller av annat skäl ej tycker föreläggandet är motiverat så har djurhållaren rätt att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Instruktioner om djurhållaren ska gå till väga när denne överklagar ska följa med beslutet.

Det hade varit intressant att se domen i ovanstående ärende eftersom det inte finns några direkta prejudikat.

Vad jag kan se så finns det inte lagstöd för beslutet om nu hästen redan innan dagligen får komma ut i en hage där den röra sig i sina naturliga gångarter. Någon tid på hur länge hästen dagligen ska ha möjlighet att röra sig i naturliga gångarter vågar inte Jordbruksverket skriva ut. I Skåne har minst en timme per dag beslutats. Så länge ingen dom om någon annan tid per dag finns så kan en häst stå i en liten hage och/eller box resten av tiden om den får möjlighet att röra sig minst 1 timme dagligen i sina naturliga gångarter på minst minimiytan med ok underlag.

När det gäller att Länsstyrelsen kom oanmält så är det så Länsstyrelsen ska jobba enligt EU regler.
Länsstyrelsens personal har rätt att knacka på dörren och gå runt på gården och leta efter någon som ansvarar för djurhållningen. Bedömer man att djur är i ett krisläge så kan man tillkalla polis för att sedan gå in där djur befinner sig utan tillstånd av djurhållaren. I andra fall ska man försöka få tag på djurhållaren innan en kontroll utförs. Tycker man att personalen från Länsstyrelsen gjort fel så kan man kontakta deras chef och reda ut den aktuella situationen med denne.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jag är inte granskad? Det är som jag skrev, en bekant till mig.
Och varför de blir granskade är inte relevanta till de frågor jag ställde. Däremot kan de vara relevanta till varför just du ska hjälpa mig som trådskrivare och lägga din tid på att svara.

Kortfattat kan jag säga att djuren mår bra och ägarna har inte begått något brott utom möjligen då kanske om hagen enligt lag var för liten om den är 12x6 m.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

OK, vad är egentligen problemet? Att Länsstyrelsen anser en hage är för liten om den är 12*6 meter? Det tycker nog de flesta. Det handlar nog mer om sunt förnuft.

Jag tycker det är rätt självklart att inspektioner ska göras oanmälda, att man får gå igenom de grindar och hager som behövs för inspektion (om man är myndighetsperson).

Fotografera får man göra nästan var som helst (säkerhetsområde inte).

Detta låter mer som en djurhållning som inte är önskvärd. Om man anser att en hage är tillräcklig med 6*12 meter - ja, det kanske säger en del om tanken kring djurhållning?
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jag är inte granskad? Det är som jag skrev, en bekant till mig.
Och varför de blir granskade är inte relevanta till de frågor jag ställde. Däremot kan de vara relevanta till varför just du ska hjälpa mig som trådskrivare och lägga din tid på att svara.

Kortfattat kan jag säga att djuren mår bra och ägarna har inte begått något brott utom möjligen då kanske om hagen enligt lag var för liten om den är 12x6 m.

Det är väl högst relevant vad de rackar ner på dina förhållanden utöver det utifrån hur jag svarar?

12x6 meter följer inte föreskrifterna nej .

Vad vill du med tråden exakt ?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jag förstår faktiskt inte alls problemet ifråga. Varför inte bara göra en större hage till ponnystackaren - problemet löst!

Att motsätta sig att hästar skall få röra sig i stora hagar låter för mig som totalt bakvänd djurhållning :(
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jag personligen förstår varför hästen måste ha en större hage än en i storlek med konvalecentstorlek. ingen shettis är omöjlig att hålla på plats. Jag har själv haft en rymmare och det enda problemet är lata hästägare som inte vill läsa på ordenkligt om staket och bygga ordenkliga stängsel efter alla konstens regler. Då står även den mest rymningsbenägna kvar. Allt annat är bara ren lathet faktiskt enligt min åsikt.

Ang fotandet så har dom all rätt att fota.

Jag personligen tycker alltid det är bättre att dom kommer oanmälda. Om nu allt annat var ok så är det väl bara att fixa en hage till den lille som äntligen kan röra sig ordenkligt då och få vara häst.

/Emmaw som anser att alla hästar har rätt till stora hagar att röra sig i och är numera mycket insatt i stängsel, el, och allt därtill och ägare till en numera fd rymmare.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Detta yttrande för Ridskolan Strömsholm som jag pratar om och som du läst och citerar valda delar ur säger också att hagen ska vara (minst) 1,5 x hästens längd. Det blir på en shetlandsponny inte 10 meter om det blir 10 meter för ett fullvuxet halvblod. Jag har iallafall aldrig sett en shetlandsponny som är lika lång som en fullvuxen halvblodshäst?
Låt säga att en shetlandsponny är ca 3 meter lång. Det gånger 1,5 är 4,5 m bred. Inte 10 meter.
Längden bör också dras ner eftersom ett halvblod antagligen tar mer än dubbelt så långa steg gentemot en shetlandsponny?

Sen undrar jag hur ni andra resonerar då.
Är det inte bättre att ponnyn när vädret var rätt kunde gå i en mindre hage största delen av dygnet och sedan komma ut 1 h i en mkt större hage än att den ska, som nu, vilket lagen tillåter... stå inne 23 h per dygn och sedan gå ut i 1 h?

Det finns en hel del hästgårdar i sverige där det helt enkelt inte finns mark till större hagar.
Anser ni (som tycker en liten hage är hemskt) alltså att det är bättre att varje enskild häst på varje enskillt ställe får vara inne i 23 h/dygn (minus ev träningstid) och endast gå i hagen i 1 h men då i en stor hage och själv (för det finns inte plats med mer) än att de ska gå ute i fler timmar men i mindre hagar?
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Det finns en hel del hästgårdar i sverige där det helt enkelt inte finns mark till större hagar.

Då får man skaffa mer mark eller minska antalet hästar. Svårare än så är det inte. välbefinnande måste ändå gå först .
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Shettisen gick tidigare i en hage som var ungefär som 2 fullstora boxar för stora hästar. Uppskattningsvis 12x6 m.



Två fullstora boxar för stora hästar är i min värld mindre än detta, 6x6 eller möjligen 8x6 meter. Kan det möjligen vara orsaken till att man anser att det inte räcker, eller är du säker på att hagen är så stor som du uppskattar?

Om måtten stämmer tycker jag att det låter strängt. På ridskolan där jag har min häst är nästan alla hagar mindre än 10x30. Min häst har tex ca 10x22 meter.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jag fattar inte riktigt problemet.
Det väl bara att bygga en störrehage till ponnyn.

För övrigt så SKA Länsstyrelsen komma oanmält, det är ju värdelöst om de aviserar att de kommer
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Köper man en "gård" får man anpassa sin djurhållning efter förutsättningarna, finns inte hagmark så ska man inte heller ha hästar eller andra betande djur.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Är inte tanken på hagstorlek att hästen ska kunna röra sig fritt i alla sina gångarter och då var storleken för att det ska kunna ske typ 10x30m?
Att en frisk häst/ponny bara får springa av sig några minuter per dag känns orimligt. Även hästens sociala kontakt ska ju tillgodoses?!

Låter som länstyrelsens krav är rimliga utifrån vad du skrivit.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Det finns en hel del hästgårdar i sverige där det helt enkelt inte finns mark till större hagar.
Anser ni (som tycker en liten hage är hemskt) alltså att det är bättre att varje enskild häst på varje enskillt ställe får vara inne i 23 h/dygn (minus ev träningstid) och endast gå i hagen i 1 h men då i en stor hage och själv (för det finns inte plats med mer) än att de ska gå ute i fler timmar men i mindre hagar?
Ja nu har reglerna för hästhållning hunnit ikapp de som sedan länge funnits för andra lantbruksdjur och som innebär att alla ställen det finns hästar på inte är godkända.
När reglerna kom för nötkreatur och utevistelse var det många köttproducenter som helt enkelt fick lägga ner p g a man inte hade arealer för att låta djuren gå ute. Det har ju varit liknade omändringar för t ex burhöns m m. Nu är det då dags för hästarna och det är ju helt klart att det finns hästar idag på ställen där arealen inte räcker till. Vilket blir lika med att man får sluta ha hästar där.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Har själv haft en ponnyhingst som dessutom var rymmare. Hagen vi byggde till han, som mer liknade ett fort:D var 15*35 och alltså godkänd. Vi hade gärna gjort den större och hade kunna byggt en större hage MEN då hade det blivit kant i kant med de andra hästarna och det klarade han inte av utan sprang då bara längs staket fram och tillbaka timme efter timme, så vi ansåg att han hade det bättre i den mindre men ändå godkända hagen. DET GÅR att bygga för rymmare, vi hade fyra brädslanor och elrep mellan varje bräda.
INGEN häst skall behöva gå i en hage som är så ilten som 6*12m:mad:mad:
MEN jag kan oxå tycka att det måste vara bättre för shettisen att få vara ute i en liten hage hela dagen än att stå inne hela dagen för att sen bara komma ut i en stor hage 1tim/dag... Nä bygg en rejäl större godkänd hage till hingsten och end of problem;)
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

För det är väl ingen skillnad för hingstar eller? Kom precis att tänka på tex hingstarna på flyinge som jag har sett i de där mini hagarna av modell sjukhage, eller har Flyinge rivit ner dem?
Hur många hästar får man ha på en ha?
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Alla hästar, även hingstar, ska få möjlighet att röra sig i naturliga gångarter varje dag. Enda undantaget är om det finns veterinärmedicinska skäl till att hästen ej ska röra sig.

Den tid per dag som hästen ska ha möjlighet att röra sig i naturliga gångarter finns ej angiven av Jordbruksverket, som jag skrev innan har Skåne beslutat minst en timme per dag. Övrig tid är det då lagligt, om än inte speciellt lämpligt om man ser till hästens naturliga beteende, att hästen går i en mindre hage än de angivna minimimått för att kunna röra sig i naturliga gångarter.

Flera större stallar tillämpar ett roterande schema för hästarna att gå i olika hagar eftersom man inte har mark nog eller av andra skäl inte vill att hästarna ska gå i tillräckligt stora hagar hela dagarna. Vanligast är då att hästarna går i en tillräckligt stor hage någon timme per dag och att de sedan går i en mindre hage alternativt står på box och tränas i någon form.

Det finns ett föreläggande i Skåne där Förvaltningsrätten gick på Länsstyrelsens beslut att hästarna måste vara ute i tillräckligt stora hagar minst 4 timmar per dag. Detta handlade om fritidshästar som inte var i hård träning dagligen, rätten ansåg därmed att de inte skulle stå inne i box de 23 timmar som de gjorde, de fick tidigare en timmes utevistelse per dag.

Man kan tycka att sunt förnuft borde få folk att inse att hästar inte ska hållas instängda i ett stall i stort sett hela dygnet. Tyvärr finns det inte någon definition på vad som är sunt förnuft, utan det varierar väldigt mycket vad det är från person till person.
Människans girighet går ofta över det sunda förnuftet, ursäkter som att hästen är dyrbar, att den inte går tillräckligt bra på tävling om den rastas i hage, att den kan skada sig i hagen, att den rymmer ( alltid pga av för dåliga staket för just den hästen) mm är sådant som rimmar illa med att hästen ska ha möjlighet att röra sig i naturliga gångarter dagligen och därmed utöva sitt naturliga beteende, men tyvärr är det inte ovanligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp