Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Tamhästar är faktiskt ofta det om du helt har missat det så ser ofta ranghöga hästar tex sin hage eller box som sitt revir och gud nåde den som sticker dit näsan som inte hör hemma där. Finns en anledning till att man aldrig skall göra ihopsläpp av nya hästar i en hage som en av dem ser som "sin". Tamhästar fungerar inte som vilda om du har missat det.

Jag tror i mångt och mycket de som har det som du beskriver dels har för små hagar och /eller hålls för mycket inne, blir typ stereotipiskt beteende som skulle försvinna med annan sorts hästhållning.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jag tror i mångt och mycket de som har det som du beskriver dels har för små hagar och /eller hålls för mycket inne, blir typ stereotipiskt beteende som skulle försvinna med annan sorts hästhållning.

Jag tror det kan ha mycket med saken att göra, men tror inte det är hela sanningen. Jag har ingen erfarenhet av (rid)varmblodshingstar, men på det som Gylle skriver tror jag faktiskt att hingstarnas beteende inte bara påverkas av uppväxten, utan att de som är avlade att vara höga i blod också är benägna att slåss mer. Om det beror på en starkare könsdrift eller inte låter jag däremot vara osagt.

Detta tycker jag baserat på mina erfarenheter av nokotahingstar. Här kommer ett par små filmklipp från när en hingst kom tillbaka in i hingstfållan efter att han vårdats för en sårskada. Han har visserligen gått länge i den här gruppen förut, men det brukar inte vara mycket mer dramatiskt än så här ens när vi släppt in nya hingstar i gruppen. Fållan är på ca 0,5 ha och som mest har det gått 50 hästar där, övervägande hingstar, så här kan man snacka om litet område till många hästar. Till råga på allt delade de staket med ston en vinter och ändå var det sällan man såg mer bråk än så här:

http://www.youtube.com/watch?v=Pu_-pLtKU6A
http://www.youtube.com/watch?v=1R9n4-pYuoI

Så jag tror absolut att aveln påverkar mycket!
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jag tror i mångt och mycket de som har det som du beskriver dels har för små hagar och /eller hålls för mycket inne, blir typ stereotipiskt beteende som skulle försvinna med annan sorts hästhållning.

Säkert "sant"... För jag som inte heller är i raggsockevärlden men jobbat inom både halvblod och varmblodsvärlden så släpps INGA hingstar över 4år ihop med andra hingstar...
Om det funkar med ponnyhingstar eller westernhästar ska jag låta va osagt.

Hingstbeten finns ju då med äldre hingstar men kollar man dessa är det sällan som det finns "ädlare" raser med.

Själv kan jag inte annat än hålla med TS att lst har lite konstig syn då de säger att box och 1h i stor hage går bra men inte mindre hage och 1h stor hage...

Till TS om det nu är så att 10x30 m räcker så blir det väl enklast för stallägaren att fixa så att hagen blir så "stor". De får väl minska ner hagarna runt omkring om inte mark finns. Och sen som sagt göra hagen rymningssäker... Sen har ju inte lst så mkt mer att orda om...
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Aveln påverkar ja, absolut. Just Islandshästen gallras hårt när det gäller oönskade individer, hingstar med ett icke önskat beteende kastreras helt enkelt. Funkar det inte som valacker heller så blir de smörgåsmat, samma för ston. Man avlar inte på individer som inte är trevliga helt enkelt, och det vore kanske bra även med den gallringen här i Sverige också mellan varven.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Själv kan jag inte annat än hålla med TS att lst har lite konstig syn då de säger att box och 1h i stor hage går bra men inte mindre hage och 1h stor hage...

Fast den biten tror inte jag på, jag tror det är ägaren som tolkat till andra saker i ett föreläggande.

Men det är ju bara att scanna in och bevisa att det står så som TS sagt.

När det kommer till uttalanden som här i tråden så finns det oftast mer fel i grunden än vad som påstås av den som skriver.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Aveln påverkar ja, absolut. Just Islandshästen gallras hårt när det gäller oönskade individer, hingstar med ett icke önskat beteende kastreras helt enkelt. Funkar det inte som valacker heller så blir de smörgåsmat, samma för ston. Man avlar inte på individer som inte är trevliga helt enkelt, och det vore kanske bra även med den gallringen här i Sverige också mellan varven.

:bow:............
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Länsstyrelsen skall kontrollera att reglerna efterföljs.
Så det är inte "deras syn på saken" som det handlar om.
Utan reglerna är sådana att box + stor hage 1h är okej.
Då så kan inte Länsstyrelsen gå emot det utan måste godkänna det oavsett vad "de" tycker.

Att de inte godkänner 1h i stor hage och resten i liten hage är för att de kan låta bli.

Antagligen så är det något annat som de inte gillar men inte kan komma åt så då tar de vad som finns att ta på.
Den lilla hagen kanske är en skithage där hästar inte bör vistas alls?
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Men nu gör du väl en tankevurpa det är ju helt klart enklare för hästen att tex galoppera i 20x20 än i 10x30, ju större den korta sidan är ju enklare och mjukare blir det att röra sig. På 20x20 kan den ju galoppera kontinuerligt medans på 10x30 blir det start och stopp och tvär vändning, 10 meter är inget en halvblodshäst vänder "mjukt" på 20 meter är det däremot.

20x20 är ju en normal longeringsvolt.

Nu är väl inget av måtten något som inbjuder till så mkt rörelse, men om jag var tvungen att välja så skulle jag helt klart välja 20x20 för där är jag övertygad om att de rör sig mer och dessutom mer riskfritt än i 10x30 som med sin tvära sväng är upplagt för skador och avtrampade skor.

Kan ju, beroende på häst, finnas fördelar med en mer långsmal. Många travstall har sådana, exakt varför just de har det vet jag inte - men det är ju inte så sällsynt.

Jag har också valt att göra en långsmal hage till den ena. Ingen aning om måtten i huvudet, jag har sämst ögonmått i hela Sverige. Just för att det då INTE blir en massa racersvängar, utan trav och galopp rakt fram (eller hagen inkluderar en sväng, men..). Han brukar sällan roa sig med att kasta sig runt, utan kan komma i full fräs, saktar av balanserat i slutet av hagen, stannar till, vänder och så drar iväg åt andra hållet.

Mycket mer skonsamt för benen än tokerierna han sysslar med i en mer fyrkantig hage.

(Sen har jag all förståelse för att det kan vara individuellt).
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Ja det gör det, men det är ju inte alls så säkert att det innebär slagsmål det kan vara så att häststackarn är sällskaps törstande. Varför innebär det slagsmål menar du?

De andra hästarna kanske inte är förtjust i den?

*KL*

Vad gäller TS ursprungsfråga så jag begriper inte varför de anser box + stor hage 1 h är okej men inte box + liten hage X h + stor hage 1 h är okej och undrar om det skulle hålla rent juridiskt. Men jag tror det finns mer info som inte kommit fram i trådstarten.

Men, det är en shettis vi talar om, hur svårt är det att ge en shettis en vettigt stor hage där den kan fnatta runt? jag kan inte se problemet - och tror återigen det handlar om mer/annat/större än trådstarten säger.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Nänänä, nu är du faktiskt ute och seglar. Hästar är inte territoriella (det finns två undantag som bekräfta regeln dock) och vaktar därför inte något revir. Om flocksammansättning osv. ska diskuteras så får man lov att hålla sig till korrekta benämningar för saker och ting tycker jag.

Nyfiken vilka de två undantagen är?
Mest för att jag ju har en herre som blivit allmänt apart ang gå med andra hästar. Han var inga problem tidigare, sån där som funkade med alla andra. Sen har något slagit slint på riktigt. Han är fortfarande världens bussigaste att ha att göra med, han är IDEL vänlighet mot de andra över box/stängsel. Men släpp in annan i hans hage eller släpp in honom i deras hage och han blir ett MONSTER. Han är inte ute efter att diskutera någon rang, han ska ha BORT dem därifrån, de ska UT ur "hans hage".

Jag ska inte svära på att det är territoriellt, men det är så det ser ut för människoöga. (Och jag får ont i hjärtat av det, de vill vara med honom, han ser ut att vilja vara med dem - tills de hamnar samman och man får gå in och rädda de andra om de inte ska få stryk in absurdum...)
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Nyfiken vilka de två undantagen är?
Mest för att jag ju har en herre som blivit allmänt apart ang gå med andra hästar. Han var inga problem tidigare, sån där som funkade med alla andra. Sen har något slagit slint på riktigt. Han är fortfarande världens bussigaste att ha att göra med, han är IDEL vänlighet mot de andra över box/stängsel. Men släpp in annan i hans hage eller släpp in honom i deras hage och han blir ett MONSTER. Han är inte ute efter att diskutera någon rang, han ska ha BORT dem därifrån, de ska UT ur "hans hage".

Jag ska inte svära på att det är territoriellt, men det är så det ser ut för människoöga. (Och jag får ont i hjärtat av det, de vill vara med honom, han ser ut att vilja vara med dem - tills de hamnar samman och man får gå in och rädda de andra om de inte ska få stryk in absurdum...)
Det jag skiljer på är vad som är naturligt för en häst och vad som beror på miljön. Alltså att vara territoriella ingår inte i hästars naturliga beteende, däremot kan beteendet uppkomma på grund av omgivande faktorer. I de fall man sett detta beteende i vilt tillstånd har de handlat om flockar som hållit till på halvöar med bara en liten landsförbindelse. Och det har rört sig om två flockar ( i alla fall när jag pluggade hästens etologi för tio år sedan). Det beteende som din häst har är alltså inte något naturligt beteende på samma sätt som flockinstinkt t ex. utan beror troligtvis på omgivande fakorer (från tidigare upplevelser eller nu) Det betyder ju inte nödvändigtvis att hästen mår jääääätedåligt bara för det :)
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Tack för svar =) Ah, det var två fall så, trodde det var mer "i läge x och y". (Sen trodde jag inte det skulle förklara vad min fått för ideer för sig rent så, jag har mest funderat lite generellt på vad som skulle kunna få en häst att börja bete sig som om den vaktar 'revir').

Min verkar ju må alldeles prima i sin självpåtagna "isolering", så det är nog mest jag som mår dåligt av den. Men skulle vara kul om han kunde prata och förklara varför/kunna förstå varför.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jag brukar bli rätt irriterad när folk tjatar om källor hit och dit, men i det här fallet vill jag ha en tillförlitlig källa för det du säger.

Sedan får man skilja på naturligt beteende och beteenden som vissa individer håller på med för att de inte har något annat att pyssla med. Så, jo, det naturliga beteendet för en vild häst är detsamma som för en tam häst med skillnaden att den tama hästen hindras att utföra sina naturliga beteenden av oss människor. Och, nej, jag har inte Islandshästar, och nej, jag har inte hästarna på lösdrift. Det verkar onekligen väldigt viktigt att föra fram i sammanhanget:angel:
Det är väl självklart att de blir mer territoriella som tamhästar som har samma hagar kanske hela livet. vildhästar försvarar oxå ett bra ställe där mat o vatten finns tillgängligt stor del av året. De flyttar ju bara för att de är tvungna. Matbrist eller bortjagade.
Sen är det skillnad på individer- oavsett miljö. så långt borde vi vara ense.

Ang minimmåtten som mer är riktlinjen för att de ska kunna röra sig "naturligt" o även kunna galoppera.
Vem som sätter de måtten undrar man ju:confused::crazy:

Om 10 X 30 är det som gäller just nu för STORA hästar, så torde en mindre räcka för en shettis med små korta stumpar till ben.

Jag anser att grisar ska kunna galoppera :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 657
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp