Vad får man om man korsar?

Seabaz

Trådstartare
Ja som rubriken lyder... Det här är helt för min egen del, jag avlar inte själv och har inte tankar på det så allt som skrivs här är bara exempel och för min egen del och för andra som också är intresserade...

Om vi säger att connemaran är den ultimata allroundhästen utan att någonsin (än så länge) bli för extrem.
Den kan vara både lågställd och högställd i exteriören, det är ovanligt med extremt bra gångarter men den kan ändå hävda sig. Och eftersom det inte är ovanligt med överhöga connemaror så finns dom i alla storlekar från C-ponny till stor häst (160cm).

Att jag inte vill välja halvblodet är för det blandas i en hel del andra raser och dom får ändå reggas som svenskt varmblod + att halvbloden oftast (i mitt tycke) är antingen jättebra eller faktiskt jättedåliga.
Connemaran är mera jämn varken extremt bra eller extremt dålig. Dock är det ju en ponnyras men det spelar inte så stor roll just nu...

Tänk er en helt normal häst där allting är okej men varken mer eller mindre.



Nu till frågorna ;)

Vad får man om man korsar en sån här normal häst med andra raser som har något som bara den rasen har? Är det ett stort spel och se vad fölet ärver och inte ärver. Vi förutsätter att både sto och hingst har bra temperament och är helt okej avelsdjur innom sin rasstadgar.

Exempel på raser att korsa med som har något "eget":

Isalndshäst - tölt, pass
Quarter - jogg, det sluttande korset och breda arslet som är byggt för att sätta under sig
Travare - som har en trav som är outständing när det gäller att trava snabbast
Saddlebred - är en ras som jag själv inte är så bekant med men dom har väl sina egna gångarter också och är dessutom väldigt högställda osv...
Frieser - Riktigt högställda och mycket gång


Om man korsar dessa med en "normal" (missförstå mig rätt :p :D ) häst... Vad förväntar man sig då? Kan man förvänta sig något?

Någon som träffat på eller har en liknande korsning och hur den blev, varför man valde att korsa om man har fött upp den själv eller varför man valde att köpa den, vad har du den till idag och hur fungerar det?


Som sagt, jag är bara nyfiken!
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Intressant frågeställning! Vet att det är en tjej här på buke som har en connemara/travare om jga inte minns fel.

Väntar med spänning på att du får massa svar.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Kanske ska tillägga; Med "ultimata allroundhästen" så menar jag en hästras som generellt passar alla sorters ryttare från skogsmulle till tävlingsryttare (både ponny och häst), innom de flesta grenar (utom trav och galopp då). Passar även ridskola och handikappade.

:bump:
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jag kan inte se någon enda vettig anledning att korsa de raser du nämner med en "allroundhäst", det blir ju liksom varken hackat eller malet.
VAD är målet med en sådan betäckning, mer än att få "en söt fölis"?
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Det är väl i det närmaste omöjligt att svara på vad man får. För avel är ju ett lotteri så det kan bli allt från än perfekt avkomma med det bästa av bägge föräldrarna till en ren katastrof med de alla värsta felen/nackdelarna från föräldrarna.

Som exempel en travare är ju avlad för att trava fort och för att den ska kunna göra det har den också en lång rygg som gör att den får plats med sitt långa steg. Så om avkomman får traverns steglängd och connemarans kortare rygg så får man ju visst långa travsteg. Men också en häst som inte kan trava utan att slå ihop sina ben med risk för skador.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

min kusin hade en korsning eng fullblod/travare.
den va väldigt duktig inom hoppning, va vacker att se på..mörkbrun med vita tecken och väldigt snäll och klok. Rörde sig medelmåttigt. Va en trevlig allroundhäst.

jag själv har haft en korning travare/arab...(nej jag avlade inte den, jag köpte loss den bara) eller ja, det va ca 75% travare och ca 25% arab eller ngt. Han va 175 hög. Också vacker. Rörde sig medel. Galoppen va dock rätt så bra! också duktig på att hoppa.

själv väntar jag en kosning av frieser/arab nästa år.
nu är det ju dock inte en så ovanlig korsning..bla i USA finns det mkt av dom.
baktanken med denna korsning är att få en högrest men inte för stor häst och med bra gång och framförallt en bra uthållighet för sportridning.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Ameo och Masse: tack för svaren, jag tänker som er men ändå ser man korsningar med dessa raser och en "vanlig" häst ofta på annons... Därav tråden skapades för jag vill veta vad man vill få ut av det när det finns så många renraser avlade för allround eller en speciell gren...


Stilett: Tack för svaret, blir intressant att se vad du får för föl :)
Vad reggar man ett sånt föl?

Nu råkar ju jag veta att du har ett arabsto och en frieserhingst och jag tar för givet att det är dessa du avlar på nu då (har jag fel så sorry).
Frågan är; Varför inte köpa ett föl/unghäst/häst som passar det du vill göra? (pratar renras nu).
Är det billigare att föda upp ett själv? Eller roligare? Eller av vilken anledning väljer du att göra ett eget korsningsföl? För att du kan?

Hoppas du inte tar illa upp av mina frågor, det är inte min mening i alla fall..


---
Fullblod är godkända att använda innom quarteravel och man får då en Appendix Quarter. Jag vet dock inte hur många procent fullblod det måste vara för att få kallas appendix eller om man vänder det, hur några procent för att få kallas ren quarter.
Fullblodet måste blodtypas och godkännas av AQHA för att få fölet inskrivet i stambok (vet inte om det är en speciell för appendix eller om det är samma som för qh...)

Det lär ju finnas innom fler raser...

Tex så är väl korsning mellan arab och pre heter väl nåt speciellt?
Men frågan är om avkommorna bara får namnet eller om de också har en egen stambok / där dom reggas....
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får man om man korsar?

Jag vet inte om min får finnas med här men kan skriva den iaf :p

Har en udda variant, men ändå finns det några stycken av dom, knabstrupper/travare. Ett litet sto som är född 080627 alltså lite mer än 3mån (idag fredag 14veckor gammal).

Jag har sett avkommor av denne ras och faktiskt så gilla jag det, hingsten i fråga är en fin kille, snäll och fin i ridningen främst hoppningen. Jag ville ha ut en allround häst helst enkelt mot inriktning mot lite hopp.

Hittills har det bara gått toppen, en helt underbar avkomma. Har inte alls den trav som travare har (iof kan jag inte känna den) men hon har fina knälyft och taktmässig trav även fin skritt och galoppen är inte allt för dum heller. Fin resning enligt några och mig själv.

Hon är ju dock ej godkänd korsning, reggar henne i knabbe som korsning iaf. Nästa år ska vi på knabbe riks och hoppas det går bra.

Slänger in någon bild från fölvisningen i helgen där det gick hyfsat bra =)

Premiering%20J%C3%A4lla%20080927.JPG
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Kanske inte alls är svaret på dina frågor, men jag har suttit på en korsning ardenner/sv.ridponny och det var bland det läckraste jag upplevt.
Stor som ett hus (kändes han även om han inte var riktigt såååå stor, men maffig) men smidig som en nättare ponny. Aldrig att jag trodde att han skulle vara så mjuk och lättförflyttad som han var.

Om jag förstod det hela rätt (vilket inte alls är säkert) så var denna individ bara ett "försök". De hade en av vardera ras hemma och lät dem göra en avkomma och han blev uppenbarligen trevlig.

Ingen bra bild, men den till höger som betar:
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jag har ett arabsto som jag lagt en PRE hingst på, det blir visserligen renrasigt, en hispanoarab och kan reggas som det.
Annledningen till att jag valde att ta ett eget föl ist för att köpa var helt enkelt att jag har ett väldigt trevligt sto men jag vill inte betäcka renrasigt då risken är att avkomman blir för liten för mig (177 cm).


Här är han bara några dagar gammal.

n708594324_865401_2761.jpg


n708594324_865404_3576.jpg



Här är han nu 4 månader.

n708594324_1362967_4846.jpg


n708594324_1362969_5578.jpg


Jag tror nog att han kommer att räcka till i storlek åt mig, han växer som ett litet/stort ogräs ;)
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Ameo och Masse: tack för svaren, jag tänker som er men ändå ser man korsningar med dessa raser och en "vanlig" häst ofta på annons... Därav tråden skapades för jag vill veta vad man vill få ut av det när det finns så många renraser avlade för allround eller en speciell gren...
Det är sannolikt så att uppfödarna ville ha en söt fölis, kanske med en häftig färg... Och det där fölet som de absolut skulle behålla själva till varje pris kanske inte blev vad de förväntade sig och då hamnar den på annons.
Fullblod är godkända att använda innom quarteravel och man får då en Appendix Quarter. Jag vet dock inte hur många procent fullblod det måste vara för att få kallas appendix eller om man vänder det, hur några procent för att få kallas ren quarter.
Fullblodet måste blodtypas och godkännas av AQHA för att få fölet inskrivet i stambok (vet inte om det är en speciell för appendix eller om det är samma som för qh...)
Fullbloden är ju lite "undantag" för de används som förädlare inom många olika raser och inriktningar, utan att det egentligen räknas som "korsningar". Såväl quarter som halvblod, ridponnyer och anglo accepterar dem fullt ut som "inkorsningsras" plus att rasen i sig själv har ett eget användningsområde.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Som exempel en travare är ju avlad för att trava fort och för att den ska kunna göra det har den också en lång rygg som gör att den får plats med sitt långa steg. Så om avkomman får traverns steglängd och connemarans kortare rygg så får man ju visst långa travsteg. Men också en häst som inte kan trava utan att slå ihop sina ben med risk för skador.

En fråga bara, varför tror alla att travare har lång rygg? Ok, många av de "gamla amerikanerna" hade kanske det, men numera är det många som INTE har det.

Har själv två travarston, varav båda har kort rygg, helst den ena. Tidigare stod det en till travare hos mig, även denna hade kort rygg. Tror att många av dessa travare blir just ridhästar för att det funkar bättre som det än som travare och kanske är det bla pga att de har korta ryggar...

Iaf ville bara påpeka detta då travare har mycket olika modeller i dagens läge och ingen är den andra lik....
 
Sv: Vad får man om man korsar?

En fråga bara, varför tror alla att travare har lång rygg?
En travare behöver ha en viss längd i bålen för att få plats under sig med sina stora travrörelser, utan att slå ihop fram. och bakben. En travare med kort rygg har ofta betydligt svårare att få travet att stämma i högre hastigeheter - det kanske är därför de två du har blev ridhästar i stället för att fortsätta tävla....
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jo, vet det ;) men ville bara som sagt påpeka att alla INTE har det....och det är oftast de som funkar bäst i ridning. Mina tex har förmodligen mycket fullblod i sig (vet att alla travare har det ursprunget, men vissa har ju mer).

Min äldsta dam är ganska nätt trots att hon är 1.63 och har ett relativt litet huvud och mycket små hovar, många som ser henne tror att hon är ett fullblod eller fullblodskorsning.

Hon väntar föl med en arabhingst nu. Så det blir en korsning samtidigt som man kan säga att man går tillbaka till hennes rötter långt tillbaka i tiden. För min del var det självklart att välja just fullblod bla pga av hennes ursprung men självklart också för andra saker som vad just den rasen/hingsten tillför.

Men jag skulle inte vilja betäcka med andra raser typ islänning, fjording eller vad det nu kan vara för de skulle inte komplettera henne på något som helst sätt.

Oj blev ett långt inlägg men berörde iofs grundämnet liiiite iaf ;)
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Fast om man tittar på en häst så kan den ju se ut hursomhelst.. Jag tror just med travarna får man titta på hur den egentligen ser ut, vad som finns under hårremmen. För det är ju så att dom är byggda på ett visst sätt för kunna trava så fort. Annars skulle man kunna använda vilka hästar somhelst till trav. För att kunna ta så långa steg måste dom vara längre i kroppen.

Inte alltid ser man med blotta ögat och tänker i förhållande till resten av hästens delar, hur långa ben den har, hur lång/bred hals osv...
En travare som bygger ridmuskler ser definitivt kortare ut än en travare som tränas för trav.

Jag vet inte vad du använder dina till...
Men annars ber jag er skapa en egen tråd om detta. Travarna har i alla fall sin speciella trav och att korsa in en häst som inte har det är vad den här tråden handlar om... Avkomman... :)
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Nu är ju min ena iofs dräktig med annan ras men men jag ska inte tjata..... än så länge har det ju inte kommit ut någon avkomma ;)
 
Sv: Vad får man om man korsar?

jag ha alltid varit nyfiken på just den korsningen.
det förekommer som sagt inte så många av dom i sverige och det blir helt enkelt alldeles för dyrt att importera en sådan korsning. När vi köpte in stoet så letade efter ett arabsto (ej arab valack) just för att kunna få fram en sådan här korsning. Det va dock inte så lätt att det bara skulle va ett arabsto...rasen och könet va ju lätt..men på det skulle den även fungera bra för min mor som ville ta upp ridningen igen. Dvs va tvungen att ha ett mycket gott temperament. Utöver det ville jag själv (som skulle låna stoet för betäckning) att den även hade meriter. Vilket hon har, vinster tom LA dressyr som ponny och även hoppning! Jag såg till att själv meritera upp henne lite bland storhästar (tom LA) ett par månader innan hon betäcktes. För att se att stoet kändes bra att betäcka. Hingsten hade redan allt jag sökte i blivande fader. han va noggrant utvald innan hela processen drog igång. Han fick betäcka henne en gång. Vi sa att det fick bli ett försök och inget mer pga stoet inte är så ungt längre. Hon tog sig på första försöket. Jag valde att behålla han som hingst några månader till och kolla av så att dräktigheten löpte väl. Nu har hon gått en tid och nu häromveckan beslutade jag mig för att kastrera och är otroligt nyfiken på hur den planerade avkomman kommer bli. Jag är extra glad av att få känna föräldrana och fått tävla dom båda två och är medveten om vad det är för hästar som ska bli föräldrar.

Jag hade ett annat arabsto tidigare samtidigt som jag även då hade en annan frieser hingst. Dock tyckte jag inte den hingsten va lämplig att avla på så honom kastrerade jag. Stoet ville jag ej heller ta föl på pga att hon drabbades av melanom i tidig ålder. Så jag kunde om jag ville men som sagt ansåg jag dom inte lämpliga.

glömde,,,man kan bla regga dom som arab part breed. Men det finns fler alternativ att välja på!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad får man om man korsar?

I mina öron låter det väldigt genomtänkt och bra, även om jag inte förstår korsningen riktigt. Sporthästar finns det ju gott om.

Jag blir glad att läsa att du faktiskt tagit dig tiden att meritera dina hästar och tänkt till både en och två gånger innan valet att ta ett föl, det är seriöst! :bow:
 
Sv: Vad får man om man korsar?

skall syftet vara att korsa för att få fram en trevlig allroundras, hållbar, lugn, snygg, för hobbyridning eller tävling eller båda delarna så har jag sett flertalet mycket lyckade korsningar mellan fjording och annan ras.. skulle JAG välja skulle det bli korsning med fjording och engelskt eller arabiskt fullblod då dessa två raser anses så rena att de kan korsas in i vilken ras som helst utan överhängande risk för exteriörfel.. givetvis skall båda individerna man parar vara friska och av god exteriör själva också..

jag har sett och ridit fjord/russkorsningar (2x, båda mycket stabila men har visat framfötterna på tävlingsbanorna med ridskolelever)
sedan har jag under åren sett flera fjordkorsningar på bla på ridskolor och tävlingar, samt på annonser där de har sett mycket trevliga ut.. det jag har sett där man vet vad fjord är korsad med är det halvblod, eng fbl, islandshäst(!) och vbl travare..
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Om jag inte minns helt fel så finns det en på buke som fick en travare/fjordföl i vår/somras.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 693
Senast: Hedinn
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 881
Senast: nickan1
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp