vad får man rida med...

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare sanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 219
S

sanni

hejsan!
Jag undrar om man får rida utan bet på distanstävlingar? :confused:

Sv: vad får man rida med...

Tävlingsreglemente mom 618.2
"Fri betsling.Alla slag av hjälptyglar är dock förbjudna med undantag av martingal med löpande ringar. Tyglarna får endast vara fästade i bettet(betten) eller direkt i huvudlaget. Hackamore och "gags" (där tyglarna är fästade i nackstycket och löper genom betselringarna) är dock tillåtna"
Min tolkning är att man får rida i grimma om man så vill under förutsätnning att man har tyglar fästade i grimman.

Då kan dom ju inte säga ngt, om du lastar ut i grimman, med tyglarna fästa däri. Det är ju inte stor skillnad emot, om du rider i "ridgrimma". Och det huvudlag du rider i, är ju oftast det du lastar ut i. Det krävs väl inte bett bara för urlastning, väl??

Ja, du får lasta ur hästen i det huvudlag som du sedan tänkt rida i.

I tävlingsklass får du också leda hästen i grimma på tävlingsområdet efter godkänd vet besiktning även om du rider med bett.
Tävlingsreglemente distans mom 615.2 ..................." Häst i tävlingsklass, får efter godkänd veterinärbesiktning, ledas i grimma under de obligatoriska pauserna, om det ej är uppenbart olämpligt."
Denna paragraf inom distansen "urvattnar" tränstvånget.
Man ser ofta hästar i grimma även före och efter tävling utan att domare eller funktionärer reagerar.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
699
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Hejsan! Jag fick betydligt mer tillbaka på skatten 2024 än vad jag brukar få. Nu undrar jag om det kommer se likadant ut 2025? (Om man...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 635
Senast: morgaine
·
Hästvård Hejsan. Vad tror ni ett 19 årig stort sto med upphakningar är värd? Rids som vanligt men "sparkar" ut när hon stått stilla en stund...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Tagel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka