Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Alexandra_W

Trådstartare
Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad.

Kort resume så trampade han av sig HF i början av feb och blev halt. Ganska direkt. Trodde ju först han sträckt till sig, men sen pulsade han och var varm i hoven, fick toffla ute men inget bättre. Ställdes då på box på spånbädd, kylde hoven frekvent också. Blev bara markant bättre iom kylning, men på det stora hela sämre - motsägelsefullt nog. Hovis konstaterade rejäl sulömhet, sulan sviktade och han reagerade på visitertång. Sulömhet alltså, vilket dock kändes väldigt konstigt iom hur han varit/reagerat förr på tappsko, och det bara var några dagar och toppenunderlag ute.

Fick på sig sko + sula igen, men fick fortsätta stå inne på box i väntan på symptomen skulle klinga av. Det gjorde de inte, 2 dagar senare ökade de plötsligt kraftigt, där vi trodde på böld. Dock lika fort som de ökade försvann de helt, vi talar timmar. När han varit helt symptomfri ett dygn fick han gå ut.

Vilket han firade med att trampa av VF, så ny box och skon på, sen ut igen.
HF fortsatte spoka till och från hela tiden, och trampade av skon igen efter ett tag. Sen skoddes BF om, och kollades efter hovböld men nix. Provade ha på box, ute, i liten hage ute etc, ingen skillnad. Var dock lite svårt när han tappade skor så frekvent. Kom efter ett tag på att det var djupsnön som gjorde skorna rök, så begränsade hagen och då satt skorna.

Hältan var bättre än från början, men HF spökade fortfarande med att vara varm och pulsa till och från. Var halt vissa dagar, andra inte, kudne variera inom dagen med.

Var dock efter 1 månad fortfarande oren till och från, och halt på HF i höger varv på lina i trav. Så klinik början på mars. Där han inte alls var på humör visa någon hälta att tala om. Visade den till och från på klinik med, men mindre än tidigare. Puls och varm i HF (lindrigt) på klinik med. Hoven HF röntgades grundligt, inget. Då hältan även på klinik kom och gick kunde de inte utreda med bedövningar etc, utan hem utan åtgärd och hoppas att det var på väg att bli bra, annars försök komma in/ta ut ngn hemma när han var 'ordentligt halt'. Om det inte lyckades helt enkelt motionera honom och se om hältan gav sig eller man kunde provocera fram en konstant hälta.

Sen dess så har det fortsatt, men tycker det ändå varit bättre på det stora hela. Dvs färre dagar/stunder han varit oren. Dock finns det fortfarande nu och då. Och det 'spökar' fortfarande. Har de tre v sen klinikbesöket roat mig med att föra nogrann journal över puls och värme osv. Det enda det visar är dock att det inte finns någon röd tråd. Inte bättre/sämre med/utan sko (de tog ju av skon för rtg och tog ett tag att få på den).

Han kan vara ua ett helt dygn (dvs vid alla ggr jag kollar), eller så kan det vara puls/stas/värme vid alla kontroller ett helt dygn. Eller - oftast - variera vilt. Och ingen röd tråd att bättre/sämre om han varit ute/stått inne eller något, utan ena dagen kan han vara u.a. när han kommer in men bli sämre inne, en annan dag u.a. när stått inne, och sämre efter att ha varit ute, och tredje dagen varierar det vilt. Typ kommer in u.a., vid nattkollen påverkad, på morgonen u.a. och vid lunch i hagen påverkad. Eller för den delen tvärtom, kommer in påverkad, u.a. vid nattkollen, påverkad vid morgonkoll.

Mindre gånger som sagt han varit halt som jag sett, men hänt ett par gånger. På lina har jag bara kollat en gång och då ohalt, men 'besvärad' i högervarv på liten volt. (lite mer markbunden, tippade inåt i volten, dock inget fel på framåtbjudningen).

Har senaste veckan gått i liten hage, men inte gett någon skillnad jag kan uppfatta iaf, förutom överskottsenergi ;)

Han har inte hårdmotionerats den period, men satts igång igen, inridningen har tagits upp osv, och det tycks inte påverkar åt något håll iaf, och inte synts/känts något då (förutom där på lina).

Enda 'övriga' är väl att han fyller i bak, ffa nattetid, vilket jag inte gillar att se på en så ung häst. Fyller i kotsenskidor och hasleder. Även det är dock lite 'hipp som happ' och tycks hänga ihop med hur 'framdelen' mår. Är helt ren rörelsemässigt bak dock och så varit hela tiden.

Imorse var han stasad VF, men han var lite blodig i pälsen på framkotan vid intag igår. Hittar inget sår och ingen värme/svullnad, men stasen kan bero på det. U.a HF och fylld BB. Dock var detta en sån här enstaka dag då han var rejält/synligt halt HF vid utsläpp. Jag gick (de går lösa ut) och hämtade en grimma för att ta in honom igen, med baktanken att kanske kunna mygla in honom på klinik idag igen om vi kunde få en tid. När jag hämtat grimman och gick ner så var han helt ren. Står och kikar en stund men inget konstigt. Gnisslar tänder lite och går tillbaka, uppe vid stallet vänder jag mig om, och ser honom gå från en silagetuss till en annan, 20 steg kanske - 10 helt rena, två aj aj, och sen helt ren.

Och jag vetefan vad i hela friden jag ska göra mer. Pratat med vet men det är ju om han inte tänker visa kontinuerlig hälta åtminstone i något läge (typ som förr i höger varv i trav) omöjligt att hältutreda. Det går inte att bedöva för man kan inte bedömma effekten - är han ohalt för han helt enkelt skulle varit det ändå för han inte har lust visa hälta, eller för bedövningen tagit?

Det fanns iaf sista inga böjreaktioner att behandla på heller. Han reagerade knappt ½ grad högt och lågt BF, men att behandla det är ju inget varken jag eller vet vill, speciellt som det endera är 'så han är på böjprov', eller kompensationsreaktioner. Dvs knappast ursprungsproblemet. I hoven finns det ju en del man skulle kunna behandla för att se, typ spruta hovleder och ligament kring hovbrosk etc, men det är ju alltid en risk att gå in med nål i led, och att ta den risken för att i blindo behandla ngt man inte ens vet om det behöver behandlas är ju inget man gör om man kan slippa.

Ska boka ett nytt klinikbesök, men risken är ju överhängande att det blir en icke-favorit i repris på det förra. Och vad i hela friden gör man då?

Han är skodd r.o och med sulor btw, så det är inte sulömhet/sultryck/att han trampar på något ojämnt de där halta stegen. (Tyvärr, vore enkelt och behändigt annars)
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Jag har för mig att du svarade mig i somras när jag höll på och spökade med min unghästs hovar... Visade sig vara något som veterinären inte ville kalla fång, men inflammation pga foder :crazy: (kallar jag fång iaf)
Hans ömhet/hälta kom och gick mycket tillsammans med puls och värme. Inte så mycket (för det mesta) för att han skulle kallas halt, men inte obesvärad barfota på grusväg. Utöver detta hade han en del blödningar (mkt små) i lamellerna, och fick därmed envisa rötor som kröp uppåt.

När jag läser om din kille tänker jag att det kanske kan vara samma? Din är/var ju skodd, och därmed har det kanske inte blivit röta. Har du kollat vid verkning om det funnits några blödningar i lamellerna?

Jag började iaf ge min Probimin (från TopSpeed) och på två dagar hävdes värmen/pulsen och han blev HELT obesvärad på alla underlag barfota :bow: och det är han fortfarande, inga blödningar, ingen ömhet, ingen värme, ingen puls :love:

När man ser tillbaka hade min kille problem redan sommaren och vintern innan, men då jag inte gjorde så mycket med honom då så fattade jag inte helt enkelt, hur mycket problem han hade. Men det kom och gick då med, och jag trodde helt enkelt att det var rötan som orsakade ömheten. Nu vet jag att rötan var bara en bieffekt av det verkliga problemet.

Du kunde kanske testa några dagar och se om det ger effekt? Jag har en bytta om du vill ha bara lite och testa och inte vill köpa en hel burk. :idea:
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Inga blödningar i lamellranden. Han har en period under den här tiden fått bakjäst, men inte gjort någon skillnad. Men skadar ju inte att prova med probimin (dvs tackar gärna ja till erbjudandet)

Din veterinär tyckte inflammation i hovarna pga foder, vad ställdes sas den diagnosen på, vad var 'övriga' symptom? Fångvände den eller liknande? *nyfiken*
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Tja, det var nog flera orsaker, vet inte vilka som "vägde tyngst"

- perioder med ökade problem sammanföll väl med perioder med alltför mycket/för kraftigt foder
- puls och värme i framhovarna
- fångvände när det var som värst
- tydlig ökad ömhet på alla underlag
- blödningar i lamellerna(varierande mängd, från knappt synligt till väl synligt)
- envis röta som sökte sig upp, växte inte ner trots normala åtgärder

PM:a adress så kan jag skicka ett litet kuvert med några dagars pulver, för du är inte i stockholmstrakten nått va?
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Låter ju, precis som du själv tyckte i din parantes där, som fång ja..

Min fångvänder ju inte, kan stappla till något steg på HF i snäv vändning, men lika gärna vända alldeles klockrent. Inget i lamellerna fram tills senaste verkningen/skoningen dock. Jag fick idag 'förmånen' att se en sko ryka (jag HATAR den här snön, HATAR).. Skulle ta in för att rida, han kliver ut i djupsnön på väg in, knäar till på det benet (HF) och drar sen upp foten. Utan gummibootsen. Så jag går dit för att fiska upp den, och fiskar dessutom upp en sko. Suck. Inget påtramp, ingenting, 'bara' klivit igenom ner i djupsnön.

Så, studerat lamellen (dock kan det ju se annorlunda ut när man verkar) på HF iaf idag med och sådär 'opåverkat' såg den ut som den skulle. Slog på skon (jag vill ha stående ovationer nu!!) då den inte var vriden/annat. Fick då som bonus se hur han reagerade när jag slog i söm. Han har trasslat väldigt när hovis spikat, bara när han spikat, inte annars. Men det är tyvärr en sjåpig häst som om det KAN göra ont eller han TROR det ska göra ont beter sig som det gör det. Han fjollade en aning när jag spikade i början, tills jag lessnade på både honom och mig - sa till honom och sen sa till mig själv att sluta fegspika ;) Så, verkar inte göra ont när man spikar utan bara sammanknippat med hovis och minnet att det ev HAR gjort ont.

Hursom, att skon i princip bara 'drogs av', och att det rök en relativt stor hornbit vid en söm fick mig att börja fundera på om hans hovkvalitet blivit sämre. Har ju tidigare haft superhovar, kunnat dra av en sko, med böjda söm och skon är fruktansvärt förvriden, och tittar man på skon förväntar mig sig att halva hoven ska vara väck. Hoven har sett ut precis som innan. Men nu har det ju ykt lite, vilket vi trott varit pga upprepade avtramp här innan (verkliga avTRAMP). Men börjar undra om den blivit sämre. Ska ge honom en kur med hovtillskott får vi se. Ser inga tecken på röta dock, och inte haft det innan heller dock, som hovis kunnat se.

SKickar ett PM.
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Jag vet inte alls egentligen men tror nog fortfarande på att det kan vara fången som spökar. Speciellt kanske om han är extra tramsig med smärta (kan inte stava till det ord jag vill använda).
Jag menar inte ett nytt anfall utan att det finns en skada någonstans i hoven som han känner av ibland. Sedan kanske all snö gör sitt till. Det är nog jobbigt att vandra omkring i den speciellt kanske om hoven inte är riktigt helt OK. Jag har nog nästan förstått det som att hovkvaliten kan försämras lite tills allt har läkt ihop igen. Nu vet jag att det inte syntes ngt på röntgen och att hans hovben inte är förändrade men det kanske ändå kan vara ngt som inte är helt OK? För mig ligger det närmast till hands i alla fall.
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Frågan är ju hur man iaf så att säga 'bekräftar det'? Känns ju lite knepigt om/att hans fång plötsligt skulle börja besvära vid just den tappskon den dagen, men ömöjligt är ju nästan ingenting när det gäller hästar. Men hur man sas isf fastställer det, och vad man gör åt det?

Ang smärta har han, det lilla han haft ont av olika anledningar, INTE varit pipig alls. Utan den där sjåpigheten har varit när man 'gör saker' med honom, om någon hängde med?

Han lyckades på något vis trassla in sig i en stängseltråd när han var mindre och få fula brännsår i karleden. Svullet och vätskade osv. Man såg när han gick att det stramade i svullnaden. Men han var inte halt, och jag hade föväntat mig 'hoppa på tre ben'-ont av vilken häst som helst av det.

Så han verkar inte vara smärtkänslig alls så. Däremot om det är kopplat till något man gör. Där räcker det på nivån att han får en stöt av mig, för att han ska fnysa och rulla med ögonen och hålla sig så långt ifrån mig som möjligt. Eller om han får en spruta av någon, sen anser han att det kommer göra jääääätteont om den personen klappar honom på halsen. Dvs något gör ont/är obehagligt, och i samma situation (ev är det personbundet i hög grad med), så beter han sig som det gör jätteont.

Så jag tror, men kan ju bara tro, inte att symptomen generellt är 'sjåpiga', utan att han har verkligen ont (mycket/litet törs jag inte bedömma, iom att han visat så lite de få ggr vi kunnat konstatera at något borde göra rejält ont).

Vandrar i snö gör han inte. Det har han frivilligt inte gjort sen det här började. Däremot nu är problemet att det bär inte på ställen det burit förr, och t ex in/ut så är det bara en smal tilltrampad 'stig' som bär, så kommer de minsta utanför den bär det inte (fast det gjorde det förr).

Samtidigt tror jag liksom dig, och om jag fattade klinikvet rätt med, så vad det nu är så gör det ont ibland bara, alt gör så ont att han visar något ibland bara. (Är ju svårt veta vilket iom att ingen vet hur smärttålig/inte smärttålig han är). Och det är just då hältan syns, och därför den syns vissa steg/perioder bara. Haken är ju fortfarande att lista ut vad som gör ont, och där börjar jag snart bli desperat som sagt.
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Om det nu skulle ha ngt med hans tidigare fånganfall att göra och det i så fall bara en spekulation från min sida så tror inte jag att man kan fastställa det eller göra ngt åt det - annat än att vänta på att hoven växer ner igen och att det då försvinner.

men som sagt vem vet
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Och jag kan bara upprepa det du vet att jag ska säga: se över hur hovarna ser ut och hur de verkas. Det mesta av det du beskriver är mycket troligt verkningsrelaterat!
/Migo
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Du menar att i samband med tappskon så pang poff började han reagera på samma verkning/skoning som han fungerat utmärkt med innan? Känns lite långsökt om jag ska vara ärlig.

Varken veterinär eller klinikhovslagare har haft något att anmärka på vad gäller varken verkning eller skoning. Inte 'förr' (när han hade fång), eller nu. Så vet inte hur jag mer kan 'se över' det? Vi har ju heller inte ändrat någonting i skoning eller så, förutom att vi ett tag efter problemen började bytte typ av sulor. Från en som jag hade provat ett tag under vintern, tillbaka till 'den vanliga'.

Du får gärna utveckla hur du tänker dock, dvs vad med verkning/skoning som 'du tänker på' utefter symptomen, och gärna hur det kan 'stämma ihop' med blir akut, rejält halt efter tappsko, och sen helt enkelt 'aldrig riktigt bra', utan det här till/från är kvar. Och vad jag själv kan kolla efter så att säga (typ 'ser trakten ut såhär eller tån sådär?'')
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

*KL*

Från 1:a Januari 2010 gäller nya regler för hovslagare,detta innefattar även anmälningsplikt till Länsstyrelsen avseende enskilda fall som strider mot gällande lagstiftning.

Enligt lagtexten så är man även skyldig att anmäla till Jordbruksverkat så snart man av en eller annan anledning uppfattar att den behandlande veterinären brister i sitt yrkesutövande.

Mer går att läsa under.



Länk: http://www.sjv.se/amnesomraden/veterinar/lakemedelfordjur.4.7409fe2811f8e7990b880001104.html
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Kanske långsökt, kanske inte.
Men har du kollat upp med kiropraktor?
En kota som ligger snett i rygg eller nacke kan leda till en massa konstigheter.
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Om det nu skulle ha ngt med hans tidigare fånganfall att göra och det i så fall bara en spekulation från min sida så tror inte jag att man kan fastställa det eller göra ngt åt det - annat än att vänta på att hoven växer ner igen och att det då försvinner.

men som sagt vem vet

Nej, är nog bara han som vet. Ang vänta och se om det försvinner, så en av de positiva sakerna i det hela är att han tycks ganska 'obekymrad' över det hela rent generellt. Han är ju pigg och glad, och när det är 'bra dag' eller hur man ska säga så är han ju precis som vanligt. När han är halt/besvärad så det syns ju att det stör honom rent rörelsemässigt och t ex då iom tippar inåt i högervarv och sånt, men han är pigg och glad även då, kan utan problem lägga in ett bocksprång mitt i alltihopa.

Så det som gör att jag har ren och skär ångest för 'vääänta och se' hur länge som helst utan att veta vad det är, är att vad det nu är ska visa sig så småningom, men då vara så permanent skadat/orsakat så permanenta skador att det går inte att göra något åt. Därför jag var nyfiken på om/hur man kunde fastställa om det på något vis kan sammanhänga med fånget. Och nu slog mig en tanke, som eg inte påverkar ett dugg, bara slog mig. Men min fundering nu om han fått sämre hovkvalitet (vilket han inte alls behöver, kan lika gärna vara alla upprepade spikningar, och tappskor, det blir ju lite schweizerost av det hela) - kan det hänga ihop med att vi närmar oss fångranden måntro?
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Kanske långsökt, kanske inte.
Men har du kollat upp med kiropraktor?
En kota som ligger snett i rygg eller nacke kan leda till en massa konstigheter.

Nej, inte kollat, däremot är det något jag tänkt kolla. Har väntat på det ska bli mer farbart underlag och mina 'helvetesveckor' på schemat ska vara över. Finns en superduperduktig kiropraktor i krokarna, som dessutom samarbetar med 'min klinik'. Så planen har hela tiden varit att han ska få kika. Inte för jag tror det är grindproblemet iom puls/värmedelen, men för att det inte någonstans känns ett dugg otroligt att det här segdragna gett sättningar i övriga kroppen. Och som kan påverka att det inte blir helt bra.

Så ska klara av ett klinikbesök till först, sen ska jag kolla med kiron. (Han kommer inte vilja kika/göra något när vi har ett klinikbesök så nära inpå, utan tycka det är bäst att kolla upp igen först, så ingen ide jag försöker få tid innan klinikbesöket)

Så tycker inte alls det var långsökt =)
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

*KL*

Från 1:a Januari 2010 gäller nya regler för hovslagare,detta innefattar även anmälningsplikt till Länsstyrelsen avseende enskilda fall som strider mot gällande lagstiftning.

Enligt lagtexten så är man även skyldig att anmäla till Jordbruksverkat så snart man av en eller annan anledning uppfattar att den behandlande veterinären brister i sitt yrkesutövande.

Mer går att läsa under.



Länk: http://www.sjv.se/amnesomraden/veterinar/lakemedelfordjur.4.7409fe2811f8e7990b880001104.html

Nu får du nog förklara vad du menar med ovanstående? Det du länkar till är JSV föreskrifter vad gäller läkemedelsanvändning till djur? Min häst är inte behandlad med någon form av läkemedel (exkl sedering inför röntgen på kliniken) någon gång under den här hältan/perioden, så jag blir lite brydd av vad du syftar på/är ute efter?
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Spricka i hovbenet?

Våran häst hade en hälta som vandrade. Ibland jättehalt 2 dagar, ohalt en vecka, lite halt 5 dagar,
ohalt en period och så höll det på. Ohalt en längre period, sattes igång, halt igen.

Otaliga vet-besök, röntga, röntga vänta vänta, röntga, vänta... (dom hittade
aldrig något på röntgen, och boxvila ordinerades.) Till slut efter tjat släcktes ben efter ben, led efter led,
tills hältan lokaliserades till höger framhov (tror jag, 10 år sen nu).

Den hoven röntgades sen upp och ner, ut och in och bak och fram. En
spricka fin som ett hårstrå hittades till slut...

Bara en tanke....
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Hur lång tid tar sprickor att synas? När han var på klinik var det ju drygt en månad sen det hela började. Och de röntgade ju hoven från alla håll och kanter just för att det kunde vara en spricka som låg och störde i vissa lägen. Togs en hel massa bilder, inklusive strålbensbilder (de där när det tas lite mer 'underifrån' och hoven står som i en 'hållare'?). Men de hittade ingenting som kunde förklara på någon projektion. Vet dock inte om det finns ännu mer projektioner att ta eller om vi tog precis alla.

Men på 5 v (ev 4, kan kolla) så borde väl en spricka hunnit synas på rtg väl, om det finns/fanns någon? (vet ju annars att det kan ta ett tag innan små sprickor/tunna sprickor syns på rtg)

Tror jag har pappret med vilka projektioner som togs någonstans, om det är till någon hjälp?

*hämtade pappret*

RTG: hov hf LM, DP, DPr, hovbensgrenar, strålben. 5 projektioner.

Tillägg: Hade ni röntgat den hoven innan, där sprickan hittades? Men då syntes inget? Eller hade det röntgats annat men inte just den?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Den hoven hade röntgats innan, då vi från början "visste" att det var det
benet hon var halt på. Det var innan hältan flyttade sig pga snedbelastning.

Den "syntes inte" innan, men tyvärr var det nästan ett år mellan "ursprungs-hältan"
till "hitta felet" bilden, så jag kan inte riktigt svara på när den syntes.

Tack vare Mr Envis Veterinär den sista gången och en mor som vägrade ge
sig, så togs ett tiotal plåtar det sista besöket, varav sprickan syntes på EN
bild. T o m efter att dom sett den var den svår att få på en bild till. Den
som den syntes först på var tagen "snett ovanifrån", och dom försökte
hitta den med en omtagsbild underifrån (antar att det är vad du menar
med hållarebild?), men där syntes den inte. Dom fick ta 3 bilder efter att
dom visste var den satt innan dom fick fast den på bild igen....

Dom gick tillbaka till alla andra bilder som tagits under året, men kunde inte
se den där, så dom andra veterinärerna hade inte "missat" sprickan på
bilderna, det var helt enkelt inte synligt ur dom vinklar som dom tagit.

Men veterinär var övertygad om att den fanns där redan då, att den var
upptakten till problemet. Ringsko och boxvila ordinerades, men det var
nog för sent, om det nånsin gått. Hon började senare kalka ur hoven och blev
mer/oftare halt, så det fanns inget alternativ för henne.

(undrar om jag egentligen svarade på din fråga nu?)
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Jodå, du svarade på det som kändes 'viktigast' att veta, om ni tagit samma bild innan men ej sett. Även om det var ett år mellan plåtarna, så att ni hade problem att få 'sprickan på bild' igen även när ni visste vad den satt gör ju att jag fick svar på det jag undrade, kan det vara en spricka som inte syntes för det var för tidigt/inte syntes trots de olika projektionerna. Och där är ju svaret ja.

Ska be dem ta nya rtgbilder och se, på återbesöket. Och OM man med hakar/grepp/annat kan få fram mer reaktion än sist så kanske man får en ledtråd ang var man ska röntga så noga det går? Synd jag inte är rik, de har en himla fin magnetröntgen nämligen, och jag skulle gärna stoppa ner HF hov i den. Men, det kostar så förtvivlat och mitt försäkringsbolag ersätter inte sånt =/

En sak som 'stört' mig en del i tanken är att när vi fick fram initalhälta på HF var när VF böjdes. Först skrittade och travade vi ju i löpargången. Och som vet sa 'en liten markering på HF, men jag står ju och tittar efter den lite då jag vet att det är HF han haft hälta på', samt 'nåt steg i vändningen där han inte var ren'.

Sen longerade vi både på mjukt och hårt underlag, och något enstaka steg här och där i höger varv på HF, men det var också allt. Så in och böja, började med HF och knappt ½ grad högt och lågt, ej öm och värmde ur fort. Vi böjde då vänster också, och andra gången (böjdes ju högt + lågt, dvs 2 böjningar) så när vet släppte VF och jag fick springa, så när vi kom tillbaka tyckte hon att 'ha, nu har vi fått din häst att visa hälta på HF iaf, spring igen få se!'. Så jag sprang igen (direkt) - och ohalt.

Men just att den enda gången han hyfsat sammanhängande visade hälta, om än inte någon direkt grav sådan, var när han för andra gången stått på HF med VF upplyft i 60 sekunder. Han hade inget alls emot att stå så eller något, men som sagt det var enda gången under hela besöket och alla 'försök' vi fick en sammanhängande hälta övht.

Då tänkte jag inte mer på det än 'men det var väl själva fan att den ska komma och gå', men nu i efterhand har jag funderat på om det var en slump, eller hängde ihop med att han stått på HF under böjproven. Inte för jag har en aning om vad för knas det i såfall kan tyda på, men just nu känns det som att minsta lilla 'ledtråd' är av värde för den stackars veterinären. Så om vi inte får fram något på ngt annat vis (han kanske är idiothalt efter böjprov den här gången, det vet man ju inte) så ska jag fråga om man kan testa stå med VF upplyft i 3 - 4 minuter och se vad som händer med HF/hältan.

För med ledning av både klinikbesöket och hur han reagerat på longering härhemma, dock på mycket 'elakt' underlag (det lutar) och liten volt så de reaktioner man fått/de största reaktioner man fått har varit när HF belastats mer. Dvs vid snäv vändning åt höger på klinik (då kom något stappligt steg), när han stått på HF vid böjprovet på klinik, samt härhemma då vid longering i höger varv, dvs med HF som innerben. Så kanske kan man få fram något den vägen/mha det. (mest hopp har jag till hakar och grepp dock, men det kanske är rent önsketänkande).

Tillägg: Såg på pappret att det bara var på HF han hade mycket lindriga böjreaktioner. Hade för mig det var lika på BF och tror jag skrivit det med tidigare. Men var 'bara' på HF alltså, knappt ½ grad högt och lågt. VF helt ren på böjprov.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

OM det är en spricka i hovbenet, "måste" man hitta den då? Beror sprickans art på hur man isf skor för att hålla ihop det?
Tänker att om man misstänker hovbensspricka men inte hittar den på rtg så kanske man kunde sko som OM det var en spricka. Då skulle väl hältan isf försvinna?
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
334
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp