Vad fodra valp med?

V

Vixten

Nu äter min boxervalp Doggy proffesional lax & ris valpfoder, de var det foder vi fick med ifrån uppfödaren och jag har sonika kört vidare på det spåret.

Pratade med en av våra rara grannar, som sa att Doggy var det absolut värsta jag kunde ge min valp. Det innehöll aldeles för mycket Fiskmjöl. Att hon på den tiden dom hadde djuraffär försökt tillsammans med andra få stänga doggy helt? Att en hund hon haft tidigare fick exem som aldrig blev bra pga Doggy. Allt ont i världen kan man säga.

Royal canin skulle det vara. Speciellt eftersom vi haft problem med magen och nu att få upp vikten.

Men jag har ingen aning. :confused:Jag är inte så insatt i hundvärlden, och även om en hund är en hund vill jag självklart det bästa åt vår valp.

Vill någon ge mig tips och råd så jag får lite att fundera på?;)
 
Sv: Vad fodra valp med?

Ja, Doggy är ett av de sämsta fodrena på marknaden. Men jag ska erkänna att jag även utfodrat min tik på Doggy Prof. och fick bättre resultat än med RC!

Själv tycker jag varken RC eller Doggy. RC är otroligt överreklamerat och bara dyrt, du kan hitta mycket bättre svenska foder än det. Ta en titt på t ex Standardt och Magnussons! :)

Just nu går min på Carrier, vetefritt, inte heller något superfoder precis men det funkar. Förhoppningsvis så ska vi snart gå över till Standardt.

(Jag har också boxer! :D en tik som nu är 9 månader. Varifrån kommer din? :))
 
Sv: Vad fodra valp med?

jag tycker inte proffessionals serien är sämre än något annat foder i samma prisklass på marknaden.
Doggyfodrena brukar också gå ner i dom mest kräsna hundmagar :)
min schäfer är en tunnis, så hon har ätit doggy professional extra aktiv, och hållit vikten bra på det fodret.
 
Sv: Vad fodra valp med?

Fast att Doggy går ner i de flesta magarna behöver ju inte betyda att det är bra för hunden. Jag är av den åsikt att så länge hunden mår bra av fodret, så ska man inte krångla! Men, det finns helt klart bättre foder på marknaden än Doggy näringsmässigt sett, speciellt att ge till valpar.
 
Sv: Vad fodra valp med?

Ja då kan väl jag med erkänna(?) att jag fodrar och har fodrat med doggy periodvis, och nästan alla har fungerat på det. :p

Men visst , läser man på påsen kan man ju börja gråta. :o

Hundarna har för det mesta alltid haft torrisar i en skål som står framme jämt, och i dito har det oftast varitfylld med Doggy i någon form, det verkar falla dem i smaken, varför vet jag inte?
Sedan fått sin dagliga giva av färskfoder, dock får ej mina två det nu av praktiska skäl.
Torrfodret, i detta fallet doggy, har fungerat som bukfylla, och nu när de bara får doggy, så går det med.. Nu får de Doggy junior.
Unghunden behöver dock lite mer olja på fodret för att inte tappa i hull.
(samt matrester från mig och annat gott då och då. Två Dp är rätt lätt och hålla med maten till.. )
 
Sv: Vad fodra valp med?

Royal canin skulle det vara. Speciellt eftersom vi haft problem med magen och nu att få upp vikten.

Royal ÄR faktiskt inte bäst,bara för att de har reklam överallt. :p
Hälften av kostnaden på det fodret är garanterat till deras:devil: reklamer som är överallt.


Säger som många andra, testat färskfoder?
Jag rekomenderar Fodax. Billigt, energirikt och BRA. Hundarna älskar det.
Nackdelar, full frys, planering.
 
Sv: Vad fodra valp med?

vet flera som använder Doggy och dem går bra på detta , men vår Boxer fungerar inte med doggy , eller knappt nått annat torrfoder heller:p allt pluppar ur honom ur andra änden:o han äter nu färskfodret Klass och liten del av torrfodret Revir kennelfoder, Lantmännens för att få lite knapermotstånd , fungerar bra på detta , bra päls och mkt mer massa på kroppen:)
 
Sv: Vad fodra valp med?

har jag påstått det då? att bara för hundarna gillar fodret så måste det vara bra för dom? var skrev jag det?
jag har väl inte skrivit varken att det skulle vara bra eller dåligt, bara att jag tycker det är likvärdigt med andra foder i samma prisklass
 
Sv: Vad fodra valp med?

Eeh... förlåt? :p Jag gav bara min syn på saken angående kräsna magar, det var inget personligt mot dig ;).

Jag ger min Carrier just nu, det ligger i samma prisklass men jag tycker det har bättre innehåll :).
 
Sv: Vad fodra valp med?

Nu äter min boxervalp Doggy proffesional lax & ris valpfoder, de var det foder vi fick med ifrån uppfödaren och jag har sonika kört vidare på det spåret.

Pratade med en av våra rara grannar, som sa att Doggy var det absolut värsta jag kunde ge min valp. Det innehöll aldeles för mycket Fiskmjöl.

En av de vanligaste orsakerna till störningar i mag/tarmkanalen hos en hund är att man börjar byta foder ofta och tvärt. Speciellt gäller detta valpar som inte har samma möjligheter att ställa om tarmfloran som den vuxna hunden. Jämför med ett barn där nya födoämnen "vänjs" in lite långsamt.

Därfär tycker jag du gjort rätt som i vart fall börjat med samma foder som hunden/valpen varit van vid. Att flytta från uppfödaren/mamma/syskonen innebär i sig stress som kan påverka magen och att då öka stressen med foderbyte kan bli för bra.

Givetvis kan du sedan på sikt vänja in på ett foder som du hellre vill använda eller tycker passar dig och din hund bättre. Låt det dock ta tid.

Sen blir jag nyfiken på att det skulle vara fiskmjölet som h*n ansåg vara dåligt. Jag har fått lära mig att fisk är en bra proteinkälla. Vet du mer om varför du fick den kommentaren?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 039
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
1 898
Senast: Deluxe
·
Hundhälsa tänkte kolla med er om någon av er har erfarenhet av snorig valp. Dvs, han är inte förkyld eller hängig på något sätt. Han busar som...
Svar
8
· Visningar
7 452
Senast: Svanpar
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 046
Senast: dramatik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp