vad föder ni upp för ras?

Mirre

Trådstartare
Ni som har stuteri, vad avlar ni på för ras/er?
Varför just den rasen?
Vad är det ni gillar speciellt med rasen?
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Här är det welshar för hela slanten. Målet är welsh cob men har även haft/har de andra sekt då de följer mina döttrars storlek. Nu när tjejerna har vuxit ur sina Welsh Mountain så har vi sålt avelstona och nu rider de på welsh sekt B som vi även avlar på. Underbara ponnisar.
Slutmålet är som sagt welsh cob samt sekt C när tjejerna är så stora att de kan rida dem.
Har 2 egna avelshingstar samt 4 avelston samt ungsto på lut.
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Stuteri kanske är att ta i men jag har tre arabiska fullblodsston
som jag tar föl av lite då och då. I år får mitt äldsta sto föl men eftersom hon är utleasad står jag inte som uppfödare i år.
De andra två är betäckta i år så det blir först dags i april -07.
Annika L
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Vi föder upp welsh B för dom är vackra ädla och trevliga i sitt temperament.
Vi föder också upp ridponnyer, de vi har härstammar från Holland och Nederland welsh ridingpony. Vi eftersträvar en elegant ponny som rör sig bra ämnad både för hoppning o dressyr. Framförallt har dom ett mycket trevligt temperament.
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Vi föder upp araber.
Vi köpte ett arabsto för några år sedan och kom då på att det va jusst denna ras vi ville hålla på med. Dom är helt enkelt helt underbara att hålla på med. En super trevlig ras.
Har haft welsh, ridponny och kallblod innan. Men nu har vi hittat rätt och det kännt toppen.
Vi har 3 ston i avel och 1 avels hingst.
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Fjordhäst, lärde mig mycket om fjordhästar på det ställe som jag red på i många år när jag var barn, hade sedan new forest och halvblod ett tag, men det blev fjordingen igen eftersom jag lärt mig mycket om stammar etc. Har 5 avelsston, 1 egen hingst och brukar ha en inlånad också under säsongen.
Tycker om fjordhästar och gillar folket som håller på med dem.
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Föder upp, i liten skala, fjordingar och connemara. Intresset för fjordhästarna fick jag i tonåren genom en kompis. Det är helt underbara hästar som kan användas till allt.
in.jpg

Connemara började jag med efter jag sett ett sto på annons och bara blev kär. 2 veckor senare var hon min.
50julie.jpg
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Zindy16 skrev:
Ni som har stuteri, vad avlar ni på för ras/er?

Vi har connemaror. 3 ston 2 av de betäcks i år. En är just nu hos Juno Rory (stoet själv är e Öxenholm Marble Jr) Det andra stoet ska till Garryhack Frederick.

Zindy16 skrev:
Varför just den rasen?

Det började med en valack och nu är de 5 st. De har ett helt underbart temperament och är trevliga och hållbara.
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Halvblod. För de är underbara i huvudet (man kan ju se till att få en häst som är stabil i huvudet, vilket de flesta är.) De är lugna och suveräna allround hästar. Lätta att hålla på med o.s.v. Det som fick oss att börja var spänningen att få ett föl efter stallets favorit, som vi ville ha ett fint minne av!
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Stuteri å stuteri..Inte än i allafall.

Jag inriktar mig på Irish Cobs/Tinkers,har fn bara 1 sto,men importerar ett stoföl under hösten och sen får vi väl se vart det bär hän .;)
(Har även ett fbl-sto men hon får nu gå 1-2 säsonger på tävlingsbanan innan det ev. blir dags igen för nytt föl.Jag vill ha lite meriter på henne.)

Jag gillar rasen för mångfaldens skull,en häst som passar till det mesta för gemene man.:)
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Jag föder upp shetlandsponnyer (inriktning "allround, dvs såväl utställning som ponnytrav och andra bruksaktiviteter. Rastyp, rörelser och bruksegenskaper, m.a.o) och halvblod (inriktning hoppning). I år ska dock tillverkas ett welsh partbred-föl med fullblodsstoet, beställt av hingsthållaren.
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Vi föder upp travare.
Cirka 15 föl per år.

Travaren är en mycket trevlig och helt okomplicerad ras att
hållas med.

AM
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Föder upp New forest sedan 1991. 2-3 föl per år.

Hade en trevlig NF-valack när jag var tonåring och konstaterade att jag var mer intresserad av avel än ridning... Köpte två ston, sen blev de fler...;)

Trivs mycket bra med New forest-ponnyn, en härlig, sund allround-ras.

Hlsn Helena
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Stuteri är det inte men jag föder upp quarterhästar.

I nuläget har jag tre ston, varav två i avel än så länge, samt en hingst på tillväxt. Dessutom två årsföl.

Tycker det är en mångsidig och vacker ras med bra temprament!

Har även en förkärlek till arabhästar och kommer säkert att skaffa mig nån sån igen, helst hingst.... :love:
 
Sv: vad föder ni upp för ras?

Connemaraponny !

Träffade på connemaran på min ridskola på 70-talet & sen dess är jag fast för denna ras !

Det förträffliga med denna ras är dess utmärkta kombination av robust ponny med utmärkt temprament & goda tävlingsegenskaper isåväl hopp, dressyr & fälttävlan. En härlig ponny både för ung & gammal !

Gillar egentligen alla brittiska ponnyraser, men det är connemaran jag brinner för ! Har haft många olika Connemaror genom årens lopp & har fortfarande & kommer nog alltid att ha ( åtminstånde så länge jag orkar & kroppen inte säger emot ! )
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 450
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
8 803
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 770
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 594
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp