vad för bett ska jag välja!?

M

miss_vanessa

jag rider vanligtvis på vanligt tvådelat tränsbett men hon lyssnar inte riktigt på det,har även provat ett pessoa bett! hon lyssnar jätte bra på det men ibland känns det som om hon fuskar o bara kröker på nacken utan att ha bakbenen och ryggen med sej,finns det nått annat bett som ni kan rekomendera :confused:

pussÅkram :love:
 
Jag rekommenderar att du köper ridlektioner för pengarna i stället, eftersom det inte är ett bettproblem utan ett ridproblem du har.
 
Det spelar ingen roll hur stark din häst är!!Det går att ändra på med riktig ridning! :smirk:
Så jag håller med ovanstående.köp lektioner för pengarna i stället för ett bett...skarpare bett kommer inte göra att hon får med sig rumpan,hon kommer snarare knäppa av mer...MVH/H
 
d e olika på olika hästar, ja rider min häst på ett rakt tränsbett nu och när vi är ute i skogen så kan hon nästan galoppera stillastående hur mkt ja än håller i henne..det bettet kan dom ju inte dra me iaf.
 
Jag tycker du ska byta till ett tredelat men inte för att det är en aning skarpare utan för att det ligger bättre i hästens mun.

Själv varierar jag för min häst är också olika stark i olika situationer.
Rider jag för länge på samma bett så blir han ouppmärksam så nu rider jag på rakt tränsbett i skogen, tredelat tränsbett vid dressyr och tredelat tränsbett med fasta ringar i hoppningen.
Det funkar bra det.

Men jag rider även dressyrlektioner och det har hjälpt mig mycket mer än att bara byta bett!
Akta dig för att byta till skarpare bett.. :bow:
 
tack så mkt för alla svar! (jag rider faktikst dressyrlektioner osså) :smirk:
 
hon e stark som attans ju....

Ja och du kan aldrig via handkraft ta upp kampen med en häst, den vinner alltid. Orsaken till att hästen lyder på pessoa, är att det gör ont i munnen.

Lydnad är det som gäller, och det kan endast göras genom rätt ridning och lydnadsträning.
 
Jag tror inte det är bettet som är problemet. Du får jobba mer på dig, din sits och hjälperna för att få henne gå i form. Ev träna muskler så hon ORKAR gå i form.
 
jag behöver också liknande tips då jag inte riktigt vet vad jag ska göra med min d-ponny.

Hon går lättA dressyr och LC hoppning och tränar för inströktur varje vecka så den biten finns det ju inte så mkt att ändra på tycker jag, ponny är väldigt stark över lag och går på trdelat bett, men när vi kommer ut i skogen har jag int en chans när hon sätter den sidan till och som nån sagt det hjälper ju inte att dra tillbaka. Jag har tränat mkt och det har blivit bättre men det är ändå inte bra, jag klarar ju av situtionen men min kompis red henne en g¨ång och den gången kunde det slutat illa hästen tog betet och drag järnet fram till en väg som tur var kom det ingen bil då men ändå, efter det har jag börjat mala på om jag ändå inte borde testa ett annat bett på henne men vet inte riktigt vad jag ska testa, hade ett rakt äpplebett ett tag det funkade gsk bra men det var för långt + att det var slitet så jag slutade använda det ska testa med mitt vasnliga raka jag har hemma också mer förslag? vill inte ha något med mkt hävstång eller så utan ett "vanligt" bett sm kan tänkas verka på ett bra sätt i hennes mun.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 651
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Freazer
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 346
Senast: Tofs
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
59 877
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp