Vad för broddar- skor för första gången

kaninälskare

Trådstartare
Hejhej!
Min häst ska snart få skor på sig för första gången. Med broddhål givetvis. Jag är helt ny på detta och undrar vad för broddar man ska köpa? Verkar finnas olika storlekar modeller osv. Hästen är en unghäst, går ute 6-19 samt rids i princip bara utomhus. Kommer ha i broddarna dygnet runt (om det inte kommer en riktigt allmänt blöt period). Vad ska jag köpa? Vad för broddar?

Sen undrar jag om det är nåt speciellt jag borde tänka på första tiden med skor, speciellt broddar. Tänkte ha boots på första tiden för att undvika trampskador. Något annat?
 
Brodda aldrig om det inte är snö och is och använd så små broddar som möjligt i hagen. Skulle själv absolut sko på första gången innan det blivit vinter så att hästen inte behöver vänja sig vid allt nytt samtidigt. Bara skor brukar ge dom ett såpass annat rörelsemönster att de kan behöva lite tid att vänja sig.
 
Brodda aldrig om det inte är snö och is och använd så små broddar som möjligt i hagen. Skulle själv absolut sko på första gången innan det blivit vinter så att hästen inte behöver vänja sig vid allt nytt samtidigt. Bara skor brukar ge dom ett såpass annat rörelsemönster att de kan behöva lite tid att vänja sig.
Tack! Ja jag tänkte sko honom typ nu snarast, så han hinner gå med det ett tag! :)
 
Fast riktigt så funkar det inte. Inget funkar optimalt till allt. Är alla OK med att hästarna är broddade i hagen?

Ska du ha fyra eller två per fot?
Yes alla är okej med det. Som sagt jag är helt ny inom detta med skor och broddar, endast haft helt barfota hästar förut. Han ska ha 4 på varje hov. Fram och bak.
 
Yes alla är okej med det. Som sagt jag är helt ny inom detta med skor och broddar, endast haft helt barfota hästar förut. Han ska ha 4 på varje hov. Fram och bak.

Jag hade inte haft 4 brodd bak i hagen, risken för skador är för stor (hade endast haft i i trakten)

Här, där jag bor, är det svartis/fruset som gäller. Väldigt sällan snö-halka. Jag brukar köra på ca 9mm brodd med hård kärna
 
Jag hade inte haft 4 brodd bak i hagen, risken för skador är för stor (hade endast haft i i trakten)

Här, där jag bor, är det svartis/fruset som gäller. Väldigt sällan snö-halka. Jag brukar köra på ca 10mm brodd med hård kärna

Det beror på så himla många saker. Jag säger tvärtom, skulle inte våga ha bara 2 brodd/hov. Alldeles för stor risk att hästarna halkar och fläker sig, sett det för många gånger tyvärr. På samma sätt som jag t.ex. inte skulle våga lasta i och ur obroddat vintertid, medans någon annan med annan häst och annan miljö säger tvärtom.

Så TS, det beror på din häst och dina förutsättningar. Hur brukar vintrarna vara hos dig? Vad är det för underlag där hästen är mest (i hagen och där den oftast rids)? Sånt är det du måste kolla på.
 
Det beror på så himla många saker. Jag säger tvärtom, skulle inte våga ha bara 2 brodd/hov. Alldeles för stor risk att hästarna halkar och fläker sig, sett det för många gånger tyvärr. På samma sätt som jag t.ex. inte skulle våga lasta i och ur obroddat vintertid, medans någon annan med annan häst och annan miljö säger tvärtom.

Så TS, det beror på din häst och dina förutsättningar. Hur brukar vintrarna vara hos dig? Vad är det för underlag där hästen är mest (i hagen och där den oftast rids)? Sånt är det du måste kolla på.
Bor i södra sverige, mot stockholms hållet. Så brukar mest vara isigt samt svartis. Ibland kommer det skyar med snö men brukar försvinna relativt kvickt och så är det slask istället. Hästen kommer ju givetvis vara i hagen mestadels, utom på natten i box. Men i hagen så lär det väl vara is och slask antar jag? Och rids ut görs på grusvägar och skog främst. Även på snöfält. Vill ju ha broddar med bästa förutsättningarna. Men isen är väl det huvudsakliga jag vill va säker för?
 
Bor i södra sverige, mot stockholms hållet. Så brukar mest vara isigt samt svartis. Ibland kommer det skyar med snö men brukar försvinna relativt kvickt och så är det slask istället. Hästen kommer ju givetvis vara i hagen mestadels, utom på natten i box. Men i hagen så lär det väl vara is och slask antar jag? Och rids ut görs på grusvägar och skog främst. Även på snöfält. Vill ju ha broddar med bästa förutsättningarna. Men isen är väl det huvudsakliga jag vill va säker för?
Så låga isbroddar som möjligt, fyra i varje hov. Dom jag haft har fungerat på alla underlag på vintern.

Aldrig två broddar i dock, för riskabelt för min smak iallafall. Hästar ska ha bra stabilt grepp på isen.
 
Så låga isbroddar som möjligt, fyra i varje hov. Dom jag haft har fungerat på alla underlag på vintern.

Aldrig två broddar i dock, för riskabelt för min smak iallafall. Hästar ska ha bra stabilt grepp på isen.
Tack! De lägsta broddarna ja hittat hittills är 7,5mm men ska leta mer. Varför finns det så " höga " broddar, vad är de bra för, snö?
 
Tack! De lägsta broddarna ja hittat hittills är 7,5mm men ska leta mer. Varför finns det så " höga " broddar, vad är de bra för, snö?

Gräsbrodd är ofta ordentligt höga, men för att göra det ännu krångligare så är det många som väljer små isbrodd på gräs också ;)

Om du googlar på t.ex. "Broddar häst" får du upp lite bra träffar med grundläggande info om olika typer av broddar och när de används/är tänkta att användas.
 
Jag brukar ha korta brodd då det är vanligt med is, svart is här men väldigt sällan snö (vid snö som inte bara täcker marken byter jag till högre brodd), har kortare för att minska risken om någon skulle sparka eller trampa sig själv.

Antal brodd per sko beror på häst och om hästen rids, 2st på små ponnyer runt om, 4st på hästar som inte rids eller på hästar som rids och har under 0 or i skor och hästar som rids har 4st fram och 6 bak.
 
4 broddar per hov av de du länkat till och snösulor (ej hel platt sula) runt om är absolut en bra start. Vanligast är en variant som ofta kallas typ snow grip som hovslagaren skor med men om du ändå ska ha tåbrodd kan du också testa polarpads som du själv skruvar fast mellan tåbrodd o sko. Fördelen med dem är att du kan ta av dem när de inte behövs. Snowgrips kan ffa när det är blött o lerigt skava/trycka på sulan vilket känsligare hästar kan reagera på.
 
Är det svartis och packad is vill jag inte ha för höga broddar, härnere i Skåne blir det livsfarligt för hästarna vid de flesta väglag eftersom vi inte har väglag som låter dem sjunka ner (broddarna). Hästarna vinglar omkring på högklackat med ökad skaderisk.

Personligen väljer jag i första hand blindbroddar för att få grepp på is.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 162
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 275
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp