Vad för broddar- skor för första gången

... och en bra gängtapp är ett måste! Själv föredrar jag de som INTE är av modellen korkskruv utan den som har en stor gummiklump i änden istället.

Fasan när hästen rycker loss benet med gängtappen fast i broddhålet :nailbiting:
 
Min tjej går obroddad så länge det går.

Både veterinär och hovslagare är eniga om att det är bättre för henne och henne skador. Vi använder endast traktbrodd- för med tåbrodd blir det för kraftigt stopp i hovarna för henne (åhh kan inte komma på ordet för det). Elitbrodd alla hovar iaf.

Hejhej!
Min häst ska snart få skor på sig för första gången. Med broddhål givetvis. Jag är helt ny på detta och undrar vad för broddar man ska köpa? Verkar finnas olika storlekar modeller osv. Hästen är en unghäst, går ute 6-19 samt rids i princip bara utomhus. Kommer ha i broddarna dygnet runt (om det inte kommer en riktigt allmänt blöt period). Vad ska jag köpa? Vad för broddar?

Sen undrar jag om det är nåt speciellt jag borde tänka på första tiden med skor, speciellt broddar. Tänkte ha boots på första tiden för att undvika trampskador. Något annat?
 
@kaninälskare eftersom du bor i södra Sverige där vintrarna nu sällan bjuder på särskilt med snö så snösulor på rekommenderar jag inte alls som ”standard” Väldigt många hovslagare avråder från att lägga på dem i annat väder än just snö, då det kan bli problem om de används i leriga hagar.

Ang brodd så räcker det långt att ha traktbrodd i Stockholmsområdet med de vintrar som varit senaste åren.
Jag brukar sko med fyrbrodd fram och har då blindbrodd i tån och korta Isbrodd i trakten, broddar bara i isbrodd i tån om det blir blixthalka och man vill rida ut då. Har du fyrbrodd finns det dessutom bra snösulor du kan skruva i vid behov. Finns även sulor du inte behöver skruva i alls utan bara ploppar i innanför skon som passar vintrar med sporadisk snö.
Bak har jag ogärna tåbrodd då det är så stor tramprisk .
Håller helt med om både snösulor och brodd. Har aldrig snösulor (mer lera än snö hos oss och häst med känsliga hovar) och nästan alltid enbart traktbrodd. Har funkat utmärkt i alla år.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 405
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 201
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 615
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp