Vad för broddar- skor för första gången

Tack för alla svar!
Justja, snösula. Ni märker ju att jag är helt okunnig inom detta.
Är snösula ett "måste"? Vad är det bra för?
 
Ja det fixar hovis på åt dig :)
Okej!
Han kommer ut näst nästa vecka och han ska då få skor för första gången. Med broddhål ifaaalll isen kommer innan nästa skoning. Sen blir ju nästa skoning i början utav dec, det blir väl en ganska bra tidpunkt att sätta på sulor isåfall? Då brukar, iallafall här i landet snön börja "stanna kvar". Har ju hört det inte är bra att ha sulor påsar mark, att det samlas smuts osv.
 
Okej!
Han kommer ut näst nästa vecka och han ska då få skor för första gången. Med broddhål ifaaalll isen kommer innan nästa skoning. Sen blir ju nästa skoning i början utav dec, det blir väl en ganska bra tidpunkt att sätta på sulor isåfall? Då brukar, iallafall här i landet snön börja "stanna kvar". Har ju hört det inte är bra att ha sulor påsar mark, att det samlas smuts osv.
December låter bra för att lägga på sulor. Jag har ofta sulor även på barkmark då det är svårt att förutse när snön kommer. Ibland blir det i december och ibland i februari. Sulorna slits av lera och klegg, även hovarna kan råka illa illa ut då det är svårare att hålla rent samt att kanalen kan sättas igen på sulorna så de får tryck i sulan av dem.
 
Har ännu en fråga!
Kommer ju ha boots i hagen första tiden med broddar. Kvittar det vad för boots eller kan jag ta ett vanligt par jag har hemma?:) (Säkerhetsfrågar allt:sneaky: )
 
Håller med om gummiboots, men håll koll efter skav. Vissa hästar får skav av 'öppningen' på gummibootsen. Då kan typ Sprengers hela boots vara bra. Dock svåra att ta av... om inte hästen gör det själv, då kan de flyta typ 40m in i skogen utanför hagen....
 
@kaninälskare eftersom du bor i södra Sverige där vintrarna nu sällan bjuder på särskilt med snö så snösulor på rekommenderar jag inte alls som ”standard” Väldigt många hovslagare avråder från att lägga på dem i annat väder än just snö, då det kan bli problem om de används i leriga hagar.

Ang brodd så räcker det långt att ha traktbrodd i Stockholmsområdet med de vintrar som varit senaste åren.
Jag brukar sko med fyrbrodd fram och har då blindbrodd i tån och korta Isbrodd i trakten, broddar bara i isbrodd i tån om det blir blixthalka och man vill rida ut då. Har du fyrbrodd finns det dessutom bra snösulor du kan skruva i vid behov. Finns även sulor du inte behöver skruva i alls utan bara ploppar i innanför skon som passar vintrar med sporadisk snö.
Bak har jag ogärna tåbrodd då det är så stor tramprisk .
 
Jag broddar med 8 mm traktbrodd vid behov och skruvar yr vid plusgrader.
Det räcker fint till min häst och vårt klimat.
Har haft fasta snösulor men gillar inte att det hamnar så mycket grus och skit under.
I år tänkte jag testa snow feathers som man fäster med traktbrodden.
 
Jag broddar med 8 mm traktbrodd vid behov och skruvar yr vid plusgrader.
Det räcker fint till min häst och vårt klimat.
Har haft fasta snösulor men gillar inte att det hamnar så mycket grus och skit under.
I år tänkte jag testa snow feathers som man fäster med traktbrodden.

Spännande! Också nyfiken på dem. Har ju sluppit detta bekymret de senaste 3 vintrarna och vill inte lägga på snösulor igen pga hovnoja och bor där det sällan är snö.
 
@kaninälskare eftersom du bor i södra Sverige där vintrarna nu sällan bjuder på särskilt med snö så snösulor på rekommenderar jag inte alls som ”standard” Väldigt många hovslagare avråder från att lägga på dem i annat väder än just snö, då det kan bli problem om de används i leriga hagar.

Ang brodd så räcker det långt att ha traktbrodd i Stockholmsområdet med de vintrar som varit senaste åren.
Jag brukar sko med fyrbrodd fram och har då blindbrodd i tån och korta Isbrodd i trakten, broddar bara i isbrodd i tån om det blir blixthalka och man vill rida ut då. Har du fyrbrodd finns det dessutom bra snösulor du kan skruva i vid behov. Finns även sulor du inte behöver skruva i alls utan bara ploppar i innanför skon som passar vintrar med sporadisk snö.
Bak har jag ogärna tåbrodd då det är så stor tramprisk .
Bor iofs på västkusten, men blir det inte halt i frånskjutet för dina hästar med bara brodd i trakten bak? själv tycker jag det märks tydligt när trakten lämnar marken och hela bakbenet flyger iväg.
 
Bor iofs på västkusten, men blir det inte halt i frånskjutet för dina hästar med bara brodd i trakten bak? själv tycker jag det märks tydligt när trakten lämnar marken och hela bakbenet flyger iväg.

Bor oxå på västkusten och har aldrig någonsin haft mer än traktbrodd. Inga ben flyger någonsin någonstans :confused:
 
Hos oss blir det sällan mycket snö, men nästan alltid halt. D v s fuktigt och fryser på. Antingen har jag kört blindbrodd (som faktiskt ger mer grepp än man tror, men slits snabbare) eller skor med coromantkross som ger ett otroligt bra fäste på hårdpackad snö (bilkörd grusväg med snö), is (smält och frusit på igen) eller svartis (fruset direkt på asfalt).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 516
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 204
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp