Vad för budget ska man ha för att få bostadslån?

Asko

Trådstartare
Jag funderar på att köpa egen lägenhet och har sparat ihop en del, om jag har tur så kan jag betala drygt 25% i handpenning av lägenhetens värde men det är max procenten. Men dessa kalkyler som jag använt på hemnet, dvs bankernas egna sidor, har hela tiden rejält underkänt mina budgetar. Jag har försökt räkna på egen hand och överdrivit kostnaderna lite för att se om jag kan klara mig även de månader jag spenderar mera pengar. Jag använde just denna hallåkonsument som hjälpmedel tex. Jag får pengar över varje gång jag provar. Men jag vet inte hur mycket bankerna tycker att man i allmänhet bör ha över varje månad?

Jag vill bara veta ungefär så att jag vet om det är onödigt att ens höra av sig till en bank. Hur mycket "ska" man ha kvar efter ens budget? Dvs efter alla räkningar, bostadskostnader, mat, rörliga kostnader etc. Vad vill bankerna att man ska ha?

Eller är de väldigt pessimistiska på sidorna och mera välvilliga på plats? :confused:
 
De följer inte din ekonomi och hur mycket pengar just du gör av med- utan de har standardsiffror på vad mat för en person kostar, vad hobbys normalt kostar, hur mycket de tycker du ska spara osv.

Så med de siffrorna + med tillägget att du ska kunna betala lånet även om räntan går upp till typ 7% räknar de ut vad du får låna.

Sitter du ner med en person från banken kan de nog justera siffrorna lite, men inte särskilt mycket tror jag.
 
Tror det enklaste är att ringa och höra med en bank. Då kan de göra en uträkning utifrån dina förutsättningar och siffror. Det värsta som kan hända är att de inte ger dig något lånelöfte bara.

När vi köpte hus fick vi lånelöfte på 3 milj utifrån vår kontantinsats och sammanslagna inkomst. Ränta och amortering för 3 milj hade gått på ca 25% av inkomsten - utan inräknad räntehöjning.

Vet inte om det är så för alla personer och banker, men så räknade vår bank.
 
Här finns rätt bra information:
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/kravet-har-maste-du-klara-en-boranta-pa-75-procent/

När jag skulle låna tror jag man beräknade schablonkostnader per månad till ca 9000:- innan hyra.
Det är många som inte skulle ha pengar till hyra om det stämde, men det spelar tyvärr ingen roll.

Det verkar som om dom flesta räknar på en ränta på minst 7% sen amorteringskrav på det.
Amorteringskraven styrs av hur stor del av fastighetens värde man belånar.
 
Bankerna räknar väldigt högt, både på sina standardposter om ens omkostnader men också för att man ska klara räntehöjningar.
Men det är absolut värt att ringa banken och prata med någon, de kan godkänna ändå i slutändan beroende på hur situationen ser ut.
 
Vi har precis köpt ett hus och pratat med flera bankmän. De räknar ganska högt. Vet inte vad du tittar på för prisklass men till oss sa de att för att få låna 700 000 så behöver man ha en bruttoinkomst på 28 000, generellt alltså.

Det är absolut värt att prata med en bank men tyvärr tyckte jag de var ganska hårdaoch oflexibla i sina kalkyler.
 
Banken struntar i hästar och hundar osv och räknar med schablon. Bästa rådet är boka tid hos din bank och diskutera och räkna. Men de räknar på schablon och de räknar med att du ska klara en rejäl räntehöjning.

I bankens kalkyler hade jag 9800 över varje månad. Det skulle vara fint. I min helt verkliga ekonomi är det inte så. Men banken räknar inte med nån häst t ex ;P
 
När jag pratade med min bank skulle jag få låna 415 000 kr med en bruttoinkomst på 22700 kr. Då skulle jag gå in med de obligatoriska 15% (huset skulle kosta 650 000 i inköp)... Att kunna gå in med 25% borde öka chansen till lån, men banker är rätt fyrkantiga och räknar högt.
 
De följer inte din ekonomi och hur mycket pengar just du gör av med- utan de har standardsiffror på vad mat för en person kostar, vad hobbys normalt kostar, hur mycket de tycker du ska spara osv.

Så med de siffrorna + med tillägget att du ska kunna betala lånet även om räntan går upp till typ 7% räknar de ut vad du får låna.

Sitter du ner med en person från banken kan de nog justera siffrorna lite, men inte särskilt mycket tror jag.
Ja jag har ändrat på siffrorna för att passa mera min nivå, t.o.m överdrivit, och fått pengar över. Därför blev jag lite fundersam.

Men tänkte inte på att de räknar med om räntan går upp rejält, då kan det såklart bli skillnad! :idea:
 
Här finns rätt bra information:
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/kravet-har-maste-du-klara-en-boranta-pa-75-procent/

När jag skulle låna tror jag man beräknade schablonkostnader per månad till ca 9000:- innan hyra.
Det är många som inte skulle ha pengar till hyra om det stämde, men det spelar tyvärr ingen roll.

Det verkar som om dom flesta räknar på en ränta på minst 7% sen amorteringskrav på det.
Amorteringskraven styrs av hur stor del av fastighetens värde man belånar.
Tack!! Det var precis det jag sökte efter. Men oj, 9000. Jag nådde ca 3000 kr efter alla kostnader jag kunde komma på, på en lägenhet jag kollade på.
Jeezus, hur får folk råd med att bo någonstans med lågavlönade jobb? Och jag räknar mig till en av de tursamma! :crazy:
 
Ja jag har ändrat på siffrorna för att passa mera min nivå, t.o.m överdrivit, och fått pengar över. Därför blev jag lite fundersam.

Men tänkte inte på att de räknar med om räntan går upp rejält, då kan det såklart bli skillnad! :idea:

Fast du kan strunta i dina siffror. Det är schabloner de använder. De struntar i om du äter nudlar eller löjrom, de räknar på schablon för mat. Och sen då som sagt på att man ska klara en rätt rejäl räntehöjning.

Så endera kollar du utefter schablon oavsett din kostnad, eller bokar tid hos banken så får de räkna åt dig.

Men dina äkta kostnader är ganska sak samma för bankerna.
 
Ja jag har ändrat på siffrorna för att passa mera min nivå, t.o.m överdrivit, och fått pengar över. Därför blev jag lite fundersam.

Men tänkte inte på att de räknar med om räntan går upp rejält, då kan det såklart bli skillnad! :idea:
Det handlar också om vilken bank man frågar. Swedbank är typ omöjliga enligt min erfarenhet.
 
Tack!! Det var precis det jag sökte efter. Men oj, 9000. Jag nådde ca 3000 kr efter alla kostnader jag kunde komma på, på en lägenhet jag kollade på.
Jeezus, hur får folk råd med att bo någonstans med lågavlönade jobb? Och jag räknar mig till en av de tursamma! :crazy:

När jag lånade för fem år sen krävde de 8000 över om jag minns rätt. 8 eller 9. Jag hade enligt deras beräkningar 9800 och fick lån. Så med 3000 över enligt schablon får du nog svårt tyvärr :(
 
Tror det enklaste är att ringa och höra med en bank. Då kan de göra en uträkning utifrån dina förutsättningar och siffror. Det värsta som kan hända är att de inte ger dig något lånelöfte bara.

När vi köpte hus fick vi lånelöfte på 3 milj utifrån vår kontantinsats och sammanslagna inkomst. Ränta och amortering för 3 milj hade gått på ca 25% av inkomsten - utan inräknad räntehöjning.

Vet inte om det är så för alla personer och banker, men så räknade vår bank.
Sammanslagen inkomst gör mycket märker jag :crazy: Mitt problem är att jag har för låg lön trots ganska bra kontantinsats.
 
Fast du kan strunta i dina siffror. Det är schabloner de använder. De struntar i om du äter nudlar eller löjrom, de räknar på schablon för mat. Och sen då som sagt på att man ska klara en rätt rejäl räntehöjning.

Så endera kollar du utefter schablon oavsett din kostnad, eller bokar tid hos banken så får de räkna åt dig.

Men dina äkta kostnader är ganska sak samma för bankerna.
Mina äkta kostnader spelar roll för mig, därför kollar jag upp det :D Men bra att veta! Då ska jag kolla lite närmare på schablon utgifterna, men jag når nog knappast 9000.
 
När jag pratade med min bank skulle jag få låna 415 000 kr med en bruttoinkomst på 22700 kr. Då skulle jag gå in med de obligatoriska 15% (huset skulle kosta 650 000 i inköp)... Att kunna gå in med 25% borde öka chansen till lån, men banker är rätt fyrkantiga och räknar högt.
Ja det priset i inköp är ett fantasipris här i Stockholms län. Den billigaste jag hittade var i 1,5 miljonklassen :crazy: Och jag har tyvärr en lägre bruttoinkomst än dig.
Verkar omöjligt :(
 
Mina äkta kostnader spelar roll för mig, därför kollar jag upp det :D Men bra att veta! Då ska jag kolla lite närmare på schablon utgifterna, men jag når nog knappast 9000.

Jo de spelar ju jättestor roll för en själv. Men inte för banken. De räknar med schablon kostnader. Så du kan t ex leva snålt och i din kalkyl får 7000 kr kvar men med bankens schabloner får du 2000 kr kvar. Då anser banken du har 2 k kvar. Och tvärtom. Du har en dyr hobby och äter ute varje dag och har 0 kr över. Med bankens schabloner har du 10 000 kr över. Då kommer banken anse du har 10 k över.

Jag har ju djur. Som kostar åtskilliga tusenlappar. I min egen kalkyl går jag lite plus I verkligheten. I bankens kalkyl gick jag nästan 10 000 kr plus. För banken tittar intw på mina hobbykostnader utan en schablon för hobby.
 
Tyvärr gör det nog ingen skillnad på om du har 15% eller 25% i kontantinsats. Vi kunde gå in med 2 miljoner (huset kostade 2.7) men de var fortfarande flexibla. :(

Har du någon förälder som kan gå in som medlåntagare?
 
Tyvärr gör det nog ingen skillnad på om du har 15% eller 25% i kontantinsats. Vi kunde gå in med 2 miljoner (huset kostade 2.7) men de var fortfarande flexibla. :(

Har du någon förälder som kan gå in som medlåntagare?
Glömde du ett inte där? Isåfall oj! Jag tänker att kostnaden som man behöver betala in varje månad borde bli lägre ju mer man har i kontantinsats?

Jo jag har nog sådana föräldrar men det känns lite jobbigt, min mamma har rätt nyligen hjälpt min syster med hennes lägenhet. Fast där var det mera handpenningen som saknades så det är mera ett lån mellan dem tror jag. Men det skulle kännas skönt om jag inte behövde utsätta dem för något sånt, men om jag har inget val så... Plus så är de pensionärer, inte säkert att det skulle gillas ändå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 488
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 319
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 253
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp