Vad för budget ska man ha för att få bostadslån?

Glömde du ett inte där? Isåfall oj! Jag tänker att kostnaden som man behöver betala in varje månad borde bli lägre ju mer man har i kontantinsats?

Jo jag har nog sådana föräldrar men det känns lite jobbigt, min mamma har rätt nyligen hjälpt min syster med hennes lägenhet. Fast där var det mera handpenningen som saknades så det mera ett lån mellan dem tror jag. Men det skulle kännas skönt om jag inte behövde utsätta dem för något sånt, men om jag har inget val så... Plus så är de pensionärer, inte säkert att det skulle gillas ändå.

Givetvis påverkar summan man behöver låna. Dvs behöver du låna mindre är det lättare. Men jag tror det som avsågs var att kraven för att låna 700' är lika höga oavsett om du går in med 2 miljoner i egen insats eller om du går in med 200 000 i egen insats. Dvs det är inte lättare låna den givna summan i ena läget.

Having said that så om man går in med 2 miljoner själv och således banken har ett hus värt 2.7 miljoner som säkerhet för ett lån på 700 000 kan det mycket väl förändra om du möter en vettig handläggare.

Jag lånade upp mitt hus med 100' utan att ha fast jobb. Skulle aldrig gått vid en ansökan online men bankdamen konstaterade att de har en enormt bra säkerhet för de där 100' och att hon inte var särskilt orolig jag skulle bli arbetslös. Det var fö Swedbank ;)

Så inget är skrivet i sten. Men generellt så.
 
Bankerna räknar på schabloner och att man ska klara en ränta på en 7%. Fasta anställningar verkar vara det enda som räknas medan eget kapital inte betyder något. Härom året skulle en kompis och hans fru köpa hus och de fick lån tack vare hans frus höga lön. Hans egen arbetssituation var inte helt säker men man struntade i att han hade rejäla egna tillgångar.
 
Bankerna räknar på schabloner och att man ska klara en ränta på en 7%. Fasta anställningar verkar vara det enda som räknas medan eget kapital inte betyder något. Härom året skulle en kompis och hans fru köpa hus och de fick lån tack vare hans frus höga lön. Hans egen arbetssituation var inte helt säker men man struntade i att han hade rejäla egna tillgångar.
Någon som vill bli sambo med mig? :meh::grin:
 
Tror det kollar på hela situationen, jag fick lånelöfte efter att jag pluggat klart, innan jag ens börjat min provanställning. Bor i Stockholm så hade väl en ganska bra ingångslön och jag tror att det var lönen och deras schablonbudget de utgick mest ifrån. Min kontantinsats hade jag på annan bank, eftersom Swedbank har 0% ränta :meh:
 
Glömde du ett inte där? Isåfall oj! Jag tänker att kostnaden som man behöver betala in varje månad borde bli lägre ju mer man har i kontantinsats?

Jo jag har nog sådana föräldrar men det känns lite jobbigt, min mamma har rätt nyligen hjälpt min syster med hennes lägenhet. Fast där var det mera handpenningen som saknades så det är mera ett lån mellan dem tror jag. Men det skulle kännas skönt om jag inte behövde utsätta dem för något sånt, men om jag har inget val så... Plus så är de pensionärer, inte säkert att det skulle gillas ändå.
Jo precis, glömde ett inte.

Ja, det tänkte vi också. Men min sambo är egenföretagare så honom var de inte intresserade av att teckna något lån med. Så lånet räknades bara på min inkomst och jag tjänar inte några 28 000 som krävdes. Trots att vi hamnade under 50% belöning och därmed slapp amorteringakraven.

Okej, jag förstår. :( Vad segt. Man vill ju klara sig själv också liksom.
 
Tack!! Det var precis det jag sökte efter. Men oj, 9000. Jag nådde ca 3000 kr efter alla kostnader jag kunde komma på, på en lägenhet jag kollade på.
Jeezus, hur får folk råd med att bo någonstans med lågavlönade jobb? Och jag räknar mig till en av de tursamma! :crazy:
Jag kunde redogöra för mina utgifter under flera år tillbaka. Det spelar ingen roll.

Det roliga är väl när man tittar på vad man ska kunna leva på när man inte har några pengar och hamnat hos fogden. Ca hälften.
https://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
 
Har du räknat på detta?

Kolla först slutpriser i det område du är intresserad av på lägenheter du kan tänka dig. Du kommer inte kunna köpa i stan men det finns ju trevliga områden utanför!

Sätt dig sen och räkna. Du måste också ta i beräkning att vad du än köper kommer du troligen med din inkomst omfattas av minst 2% amorteringskrav, troligen 3%.

Räkneexempel (jag tar inte hänsyn till om du får lånet beviljat).

Lägenhet inköp: 2 000 000
Kontantinsats: 300 000 (minimum)
Du lånar: 1 700 000
Banken kräver att du ska klara låt säga 6% ränta (vissa mer). Räntekostnaden på ditt lån med 6% ränta blir 8 500 kr i månaden.
Avgiften kan ju variera men låt säga att den är 2000 kr i månaden.
Du måste även amortera 3% och det blir i månaden med ovanstående upplägg: 4250 kr

Köper du en lägenhet för 2 mille och lägger in 300 000 kontant bör du alltså räkna med att klara ca: 15 000 i månaden i boendekostnader enl schablon. Räntan är dock i nuläget låg och kommer troligen inte stiga till 6%-nivå inom ngn snar framtid. Har du ränta 2% blir räntekostnaderna per månad under 3000 kr, dvs din månadskostnad skulle snarare landa runt 10 000 snarare än 15 000 i dagens läge. Dock finns nog ingen bank som räknar på schablonränta 2%.
 
Via nätet hade vi inte fått lånelöfte men vi bokade tid (Swedbank) och fick låna trots att jag var arbetslös och han hade säsongsjobb. Vi skulle få köpa ett hus för 2,2 miljoner och vi kunde gå in med drygt 1 miljon från försäljning av bostadsrätten, annars hade vi inte fått lånat så mycket. Nu köpte vi i slutändan ett hus för 975 k och lånade hälften och då var det inga problem alls. Men det hade ff inte gått om vi bara gjort uträkningarna på hemsidorna.
 
Jag skulle förresten rekommendera dig att ta kontakt med ICA-banken.
Dom har en bra kalkyl på sin sida som du kan fylla i och se dina kostnader.
https://www.icabanken.se/lan/bolan/bolanekalkyl/

*Dom får inte låna ut om det gäller lantbruksfastighet, men bostadsrätt och villa fungerar. Hade jag kunnat hade jag tagit ICA-banken när jag bytte bank.
 
Tack!! Det var precis det jag sökte efter. Men oj, 9000. Jag nådde ca 3000 kr efter alla kostnader jag kunde komma på, på en lägenhet jag kollade på.
Jeezus, hur får folk råd med att bo någonstans med lågavlönade jobb? Och jag räknar mig till en av de tursamma! :crazy:
2011 försökte jag få låna till ett hus - hos Swedbank.

De krävde 9.000 kvar efter fasta kostnader. Jag var inte i ens i närheten.
Gick till Länsförsäkringar och hade inga bekymemr alls att få låna. Bara en halv mille - men ändå. Jag fick låna!
 
Har du räknat på detta?

Kolla först slutpriser i det område du är intresserad av på lägenheter du kan tänka dig. Du kommer inte kunna köpa i stan men det finns ju trevliga områden utanför!

Sätt dig sen och räkna. Du måste också ta i beräkning att vad du än köper kommer du troligen med din inkomst omfattas av minst 2% amorteringskrav, troligen 3%.

Räkneexempel (jag tar inte hänsyn till om du får lånet beviljat).

Lägenhet inköp: 2 000 000
Kontantinsats: 300 000 (minimum)
Du lånar: 1 700 000
Banken kräver att du ska klara låt säga 6% ränta (vissa mer). Räntekostnaden på ditt lån med 6% ränta blir 8 500 kr i månaden.
Avgiften kan ju variera men låt säga att den är 2000 kr i månaden.
Du måste även amortera 3% och det blir i månaden med ovanstående upplägg: 4250 kr

Köper du en lägenhet för 2 mille och lägger in 300 000 kontant bör du alltså räkna med att klara ca: 15 000 i månaden i boendekostnader enl schablon. Räntan är dock i nuläget låg och kommer troligen inte stiga till 6%-nivå inom ngn snar framtid. Har du ränta 2% blir räntekostnaderna per månad under 3000 kr, dvs din månadskostnad skulle snarare landa runt 10 000 snarare än 15 000 i dagens läge. Dock finns nog ingen bank som räknar på schablonränta 2%.
15' är ungefär vad jag har kvar efter skatt :crazy: Men ja jag kollar på lägenheter utanför stan men jag vill inte behöva pendla för långt till jobbet heller. I ditt räkneexempel så har jag mera kontantinsats än så men pga låg lön så räcker det tydligen inte.

Det känns som att jag behöver ett mycket bättre betalt jobb men för det skulle jag behöva plugga. Det har jag dock redan provat på och det funkar inte för mig. Min lön nu betalas dessutom inte av arbetsgivaren utan av AF, AG kan nog inte höja hur mycket som helst.
 
Jo precis, glömde ett inte.

Ja, det tänkte vi också. Men min sambo är egenföretagare så honom var de inte intresserade av att teckna något lån med. Så lånet räknades bara på min inkomst och jag tjänar inte några 28 000 som krävdes. Trots att vi hamnade under 50% belöning och därmed slapp amorteringakraven.

Okej, jag förstår. :( Vad segt. Man vill ju klara sig själv också liksom.
Lyckades ni låna ändå?
 
Skicka in lånelöfte till en rad olika banker så kan du ju se hur långt ifrån du är att få lån beviljat? Du kan ju kolla upp ungefär vad bostäder i de områdena brukar gå för och fylla i det i lånelöfte.
På de flesta banker får du svar direkt på webben.
 
2011 försökte jag få låna till ett hus - hos Swedbank.

De krävde 9.000 kvar efter fasta kostnader. Jag var inte i ens i närheten.
Gick till Länsförsäkringar och hade inga bekymemr alls att få låna. Bara en halv mille - men ändå. Jag fick låna!

Har också bra erfarenhet av länsförsäkringar, vet flera som bytt dit när andra banker sagt nej!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
961
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp