Vad för budget ska man ha för att få bostadslån?

Har du räknat på detta?

Kolla först slutpriser i det område du är intresserad av på lägenheter du kan tänka dig. Du kommer inte kunna köpa i stan men det finns ju trevliga områden utanför!

Sätt dig sen och räkna. Du måste också ta i beräkning att vad du än köper kommer du troligen med din inkomst omfattas av minst 2% amorteringskrav, troligen 3%.

Räkneexempel (jag tar inte hänsyn till om du får lånet beviljat).

Lägenhet inköp: 2 000 000
Kontantinsats: 300 000 (minimum)
Du lånar: 1 700 000
Banken kräver att du ska klara låt säga 6% ränta (vissa mer). Räntekostnaden på ditt lån med 6% ränta blir 8 500 kr i månaden.
Avgiften kan ju variera men låt säga att den är 2000 kr i månaden.
Du måste även amortera 3% och det blir i månaden med ovanstående upplägg: 4250 kr

Köper du en lägenhet för 2 mille och lägger in 300 000 kontant bör du alltså räkna med att klara ca: 15 000 i månaden i boendekostnader enl schablon. Räntan är dock i nuläget låg och kommer troligen inte stiga till 6%-nivå inom ngn snar framtid. Har du ränta 2% blir räntekostnaderna per månad under 3000 kr, dvs din månadskostnad skulle snarare landa runt 10 000 snarare än 15 000 i dagens läge. Dock finns nog ingen bank som räknar på schablonränta 2%.
Tittar man utanför boxen hittar man hus för under två mille i 08 land.
 
Skicka in lånelöfte till en rad olika banker så kan du ju se hur långt ifrån du är att få lån beviljat? Du kan ju kolla upp ungefär vad bostäder i de områdena brukar gå för och fylla i det i lånelöfte.
På de flesta banker får du svar direkt på webben.
Jag funderar på om det är ens lönt, därför frågade jag här. För att få veta ungefär.
Och för att veta om jag har ens pengar att leva på, jag försöker räkna ihop budgetar :p
 
Du kan även få en jättefin gård i Norrbottens inland för typ hälften ;) men det hjälper ju inte TS

Som jag förstod på TS är hon ute efter en lägenhet inte ett hus. Dessutom med tillgång till bra förbindelser med kollektivtrafik inte alltför långt ut från city
Nä city spelar inte så stor roll, jag jobbar i Täby (än så länge) och vill mest ha nära tillgång till roslagsbanan och föräldrarna. :)
 
Nä city spelar inte så stor roll, jag jobbar i Täby (än så länge) och vill mest ha nära tillgång till roslagsbanan och föräldrarna. :)

Tänkte nog mer på att de hus som @vallhund menar finns att hitta i ”08-land” för under 2 mille nog ligger en bit utanför. Troligen inte i Täby iaf ;)

Men det är ju irrelevant och OT då du inte letar hus :)
 
Inget som stör mig dock. Lånelöfte är ju dessutom ändå nödvändigt när det börjar bli dags att gå på visning och lägga bud.

Stör och stör, det sänker kreditbetyget och kreditvärdigheten. Så visst om man gör det när man vet man ska köpa och som du skriver behöver ett lånelöfte. Men man ska tänka sig för innan man gör det "för att kolla bara ändå" eftersom det påverkar möjligheten få lån negativt. Vilket I sig är skitdumt men.

För vanliga lån finns ju Lendo och liknande tjänster, då går du på en förfrågan och kreditupplysning svar från flera. Men vet inte om det finns för bolån.
 
Nä city spelar inte så stor roll, jag jobbar i Täby (än så länge) och vill mest ha nära tillgång till roslagsbanan och föräldrarna. :)
Åkersberga bygger mycket nytt som är fint men inte så dyrt. :) Då kanske vi råkar sitta bredvid varandra på Roslagsbanan. 😁
 
Stör och stör, det sänker kreditbetyget och kreditvärdigheten. Så visst om man gör det när man vet man ska köpa och som du skriver behöver ett lånelöfte. Men man ska tänka sig för innan man gör det "för att kolla bara ändå" eftersom det påverkar möjligheten få lån negativt. Vilket I sig är skitdumt men.

För vanliga lån finns ju Lendo och liknande tjänster, då går du på en förfrågan och kreditupplysning svar från flera. Men vet inte om det finns för bolån.
Hade ingen aning om det! Tack för info :)
 
Åkersberga bygger mycket nytt som är fint men inte så dyrt. :) Då kanske vi råkar sitta bredvid varandra på Roslagsbanan. 😁
Jag tittar mycket på Österåkers kommun :D Men har inte sett mycket nytt i mina sökningar, men de jag tittar på är billigare än i Täby så den kommunen håller jag ett öga på! :up:
 
Stör och stör, det sänker kreditbetyget och kreditvärdigheten. Så visst om man gör det när man vet man ska köpa och som du skriver behöver ett lånelöfte. Men man ska tänka sig för innan man gör det "för att kolla bara ändå" eftersom det påverkar möjligheten få lån negativt. Vilket I sig är skitdumt men.

För vanliga lån finns ju Lendo och liknande tjänster, då går du på en förfrågan och kreditupplysning svar från flera. Men vet inte om det finns för bolån.
Att bara få såna förfrågningar sänker det? :confused::eek:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
961
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp