Vad för häst?

LiviaFilippa

Trådstartare
Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan det är mest att jag tycker om att liksom planera om såna här saker ifall det KANSKE blir nångång i framtiden.
Men okej det jag undrar är OM vi skulle köpa en till häst eller ponny vad skulle ni tycka var lagomt då? Som d-ponny eller storhäst och ungefär ålder och sånt.
Det skulle isåfall vara en som jag och min mamma skulle dela. Vi har en maxad c-ponny nu som egentligen är min men justnu rider mamma och en annan tjej han för att jag har varit och är sjuk. Men mina mål med han är iallafall minst rida msvb men skulle också vilja komma till SM.
Och jag är snart 15 år och vet inte exakt hur lång men lite under 160. Och kommer nog inte växa så mycket. Jag är mest för hoppning och skulle vilja prova fälttävlan
nångång men det kan jag nog göra med den ponnyn jag har också. Men det är liksom hoppning jag alltid har satsat på och så. Och jag har ridit många olika ponnyer och utbildat och sånt så är iallafall lite van men såklart är jag ju inget proffs.
Mamma är 175 cm och hon är inte för tävling alls men hon tycker om typ rida ut och dressyr och kanske lite bommar bara. Så hon gillar mer långsamt eller hur man ska säga.
Men iallafall det vi har pratat om förut var att KANSKE skaffa en ung d-ponny men det var liksom bara ett förslag. Så tänkte bara kolla vad andra tycker ifall ni tycker det skulle vara bra eller om ni skulle tipsa om nåt annat isåfall?
Skulle bli jätte tacksam för om nån har svar och vad den tycker :heart
 
Hur stor erfarenhet har din mamma? Om hon har hyfsat stor erfarenhet så låter ni ju som en bra kombo för att utbilda en ung häst (ponny) - hon står för skolning i dressyr och lite mer sansade uteritter och du för hoppning och terrängritt. Vad gäller storlek på hästen så är det ju en smaksak och litegrann en fråga om hur du ser på ditt tävlande. Internationellt får du väl bara tävla ponny tills du är 16? Och då kanske det är bättre att satsa på stor häst?

Själv är jag i samma storlek som din mamma och har också i många år delat häst(ar) med min dotter (som nu är 21). Vi har islandshästar, och de funkar för oss båda i storlek (jag 174 cm, hon 165 cm) men är ju ingenting för er om du/ni vill satsa på hoppning. Dock gillar jag ponny-formatet :D
 
Hur stor erfarenhet har din mamma? Om hon har hyfsat stor erfarenhet så låter ni ju som en bra kombo för att utbilda en ung häst (ponny) - hon står för skolning i dressyr och lite mer sansade uteritter och du för hoppning och terrängritt. Vad gäller storlek på hästen så är det ju en smaksak och litegrann en fråga om hur du ser på ditt tävlande. Internationellt får du väl bara tävla ponny tills du är 16? Och då kanske det är bättre att satsa på stor häst?

Själv är jag i samma storlek som din mamma och har också i många år delat häst(ar) med min dotter (som nu är 21). Vi har islandshästar, och de funkar för oss båda i storlek (jag 174 cm, hon 165 cm) men är ju ingenting för er om du/ni vill satsa på hoppning. Dock gillar jag ponny-formatet :D
Tack för ditt svar!
Mamma har väl ganska stor erfaren het men hon är inte nån expert liksom. Hon red mera förut men dom andra ponnysarna jag har haft och ridit har varit för små för henne och då har hon inte ridit så jätte mycket men efter vi skaffade O i vintras så började hon rida mer igen.
Och med tävling så ja internationellt får man tävla ponny till 16 men i Sverige är det till 20. Men jag kommer ändå inte vara på den nivån så det spelar nog ingen roll.
Och islandshästar är inte för oss liksom men det är säkert också jätte kul! Men ja jag vill somsagt satsa på hoppningen.
 
Tråkigt svar, men jag tror mycket på att hitta rätt individ. Själv är jag 1,60 och trivs toppen på min häst som är precis över ponnymåttet (men vi tävlar inte, och hade vi gjort det skulle vi ändå tävlat dressyr så hennes storlek spelar ingen roll så sett).

Som hoppryttare misstänker jag att det kan vara lite svårare att tävla ponny mot storhäst om du ska ha kvar hästen och fortsätta tävla efter 20 (i dressyr blir det ju inte samma avståndsproblematik). Men annars så är det ju fortfarande en del år när du kan tävla ponny, så jag lutar nog ändå mer åt en d-ponny än storhäst (om vi bara tänker storleken).

I allmänhet brukar jag inte säga åt ungdomar att skaffa unghäst, men i ditt fall tror jag att det säkert hade kunnat funka. Du och din mamma kan ju hjälpas åt, och om jag inte minns fel så tränar du väl rätt mycket med? Det tror jag är grundläggande för att kunna utbilda en häst ordentligt - ett bra team som kan hjälpas åt!

Kul att se dig igen förresten :heart
 
Jag skulle inte satsa på en ung d-ponny i dina kläder, du har inte så många år kvar att tävla ponny och det tar tid att rida upp den. Det är i och för sig en kostnadsfråga också. I och med att du redan har en ponny kanske det kan vara idé att satsa på en stor häst så är du i båda världarna.
 
Tråkigt svar, men jag tror mycket på att hitta rätt individ. Själv är jag 1,60 och trivs toppen på min häst som är precis över ponnymåttet (men vi tävlar inte, och hade vi gjort det skulle vi ändå tävlat dressyr så hennes storlek spelar ingen roll så sett).

Som hoppryttare misstänker jag att det kan vara lite svårare att tävla ponny mot storhäst om du ska ha kvar hästen och fortsätta tävla efter 20 (i dressyr blir det ju inte samma avståndsproblematik). Men annars så är det ju fortfarande en del år när du kan tävla ponny, så jag lutar nog ändå mer åt en d-ponny än storhäst (om vi bara tänker storleken).

I allmänhet brukar jag inte säga åt ungdomar att skaffa unghäst, men i ditt fall tror jag att det säkert hade kunnat funka. Du och din mamma kan ju hjälpas åt, och om jag inte minns fel så tränar du väl rätt mycket med? Det tror jag är grundläggande för att kunna utbilda en häst ordentligt - ett bra team som kan hjälpas åt!

Kul att se dig igen förresten :heart
Ja såklart så är det viktigaste av allt att man trivs och så! Men bara ville ha lite tips liksom.
Men ja OM vi skulle bestämma att vi ville ha en storhäst skulle det nog vara en som var runt 160-170 kanske så den liksom är normal stor så det inte blir svårt med avstånd. För som min förra ponny som var liten c-ponny och hon var jätte fin och duktig men hon nådde inte i kombinationer när det var större hinder och så för hon hade ganska liten galopp också. Så vill liksom inte ha nån liten storhäst isåfall så kanske risken var att det blev så med den också.
Och ja innan jag blev sjuk så tränade jag minst en gång i veckan för tränare så ganska mycket iallafall!
 
Jag hade satsat på en lite mindre storhäst typ 160cm som kan lite och dom kan bli läromästare åt dig på storhästsidan medan du fortsätter träna och tävla din ponny.
Menar du en äldre så eller en som ändå är ganska ung?
Iallafall så om vi skulle skaffa en storhäst så skulle jag inte vilja ha nån för liten heller utan typ normal stor. Och iallafall det jag har sett så en sån häst om den var i bra ålder liksom och bra läromästare och allt sånt så verkar dom vara jätte dyra.
 
Jag skulle inte satsa på en ung d-ponny i dina kläder, du har inte så många år kvar att tävla ponny och det tar tid att rida upp den. Det är i och för sig en kostnadsfråga också. I och med att du redan har en ponny kanske det kan vara idé att satsa på en stor häst så är du i båda världarna.
Jag kanske inte var så tydlig men med ung så menade jag kanske fyra eller fem år. Så då får man ju börja tävla och har fem år kvar på ponny från nästa år och det tycker iallafall jag är länge.
Men ja fattar hur du menar att ha båda också och det kanske både är bra och dåligt på olika sätt.
 
Menar du en äldre så eller en som ändå är ganska ung?
Iallafall så om vi skulle skaffa en storhäst så skulle jag inte vilja ha nån för liten heller utan typ normal stor. Och iallafall det jag har sett så en sån häst om den var i bra ålder liksom och bra läromästare och allt sånt så verkar dom vara jätte dyra.
Jag tänker mig nog en lite äldre. Eftersom du inte är så lång så behöver det vara en ganska nätt häst om den är större men det finns ju det med. Det finns även små hästar med stor galopp ☺️
 
Jag tänker mig nog en lite äldre. Eftersom du inte är så lång så behöver det vara en ganska nätt häst om den är större men det finns ju det med. Det finns även små hästar med stor galopp ☺️
Okej! Enda som är om man skaffar en äldre så kanske det blir svårt om man har liksom ut vecklats klart med den så kanske den är för gammal så man inte kan sälja den då. Alltså jag älskar gamla hästar så menar inte att det måste vara nåt dåligt! Men bara kanske blir svårt att ut vecklas mera då liksom. Men säkert jätte bra sålänge man kan lära sig med den också.
 
Jag tror att du och din mamma skulle kunna ha roligt med en yngre storhäst. Som du säger är de äldre jättedyra, och i och med att ni har O så har ni möjlighet att rida en mer utbildad häst parallellt med unghästen. Då behöver ni inte heller ha bråttom då har du mer tid på dig att komma upp i klasserna. Jag håller med dig om storleken också, satsa på en som har goda förutsättningar och en bra storlek för det som den ska prestera.
Men jag tror absolut att du även kan utvecklas med en äldre häst. Man lär sig jättemycket på att rida en duktig och välriden häst, men man måste förstås upp lite i åldrarna för att priset på en sån häst ska gå ner. Men en fräsch äldre häst kan ha många år kvar att ge.
 
Min tävlingshäst är 1,61 och har jättestor galopp (fast det går givetvis bra att korta upp den med), så som andra säger så behöver inte storleken på hästen vara avgörande för hur galoppen är.

En okomplicerat 4-6 årig storhäst som varit ute och gått några pay & jumps och evt kanske varit på någon tävling, men inte är helt i fas för Breeders etc, borde kunna vara aktuellt. Annars är bra unghästar rätt så dyra, ofta dyrare än äldre läromästare. Har du ridit storhäst förut? Det är ju en rätt stor skilnad från C-ponny, och unghästar som är lite okoordinerade, ofta överhoppar sig etc., kan vara svårare att sitta på än en vuxen storhäst. En bra (läs känslig) unghäst är dessutom oftast mindre förlåtande om man hamnar fel på hinder ibland än en mera rutinerad häst.

Det kanske vore en idè att börja med att ta en storhäst på foder ett år, så du hinner vänja dig vid deras storlek och rörelsesmönster, innan ni evt köper en unghäst? Även för din mamma om hon är lite ringrostig nu och endast ridit C-ponny de senaste åren. 🙃 Eller helt enkelt köpa en lite äldre, med plan att sälja den efter ett par år och skaffa unghäst.
 
Jag tror att du och din mamma skulle kunna ha roligt med en yngre storhäst. Som du säger är de äldre jättedyra, och i och med att ni har O så har ni möjlighet att rida en mer utbildad häst parallellt med unghästen. Då behöver ni inte heller ha bråttom då har du mer tid på dig att komma upp i klasserna. Jag håller med dig om storleken också, satsa på en som har goda förutsättningar och en bra storlek för det som den ska prestera.
Men jag tror absolut att du även kan utvecklas med en äldre häst. Man lär sig jättemycket på att rida en duktig och välriden häst, men man måste förstås upp lite i åldrarna för att priset på en sån häst ska gå ner. Men en fräsch äldre häst kan ha många år kvar att ge.
Ja jag tror också man kan ut vecklas jätte mycket med en äldre också! Men somsagt kanske det blir svårt om man köper en som är kanske 17 år och sen efter några år om man är klar liksom med den så är den kanske runt 20 år och då är det nog svårare att sälja. Och då kanske det blir svårt för kan ju inte ha hur många hästar som helst heller.
Men en ung kan man ju ha i typ tio år och ändå är den inte för gammal om man vill sälja då. Men kanske svårare också att man inte vet vad den kommer kunna och så. För även om den verkar jätte bra så kanske den inte kan gå så långt som man trodde iallafall. Eller att man inte klarar att utbilda den så bra.
 
Min tävlingshäst är 1,61 och har jättestor galopp (fast det går givetvis bra att korta upp den med), så som andra säger så behöver inte storleken på hästen vara avgörande för hur galoppen är.

En okomplicerat 4-6 årig storhäst som varit ute och gått några pay & jumps och evt kanske varit på någon tävling, men inte är helt i fas för Breeders etc, borde kunna vara aktuellt. Annars är bra unghästar rätt så dyra, ofta dyrare än äldre läromästare. Har du ridit storhäst förut? Det är ju en rätt stor skilnad från C-ponny, och unghästar som är lite okoordinerade, ofta överhoppar sig etc., kan vara svårare att sitta på än en vuxen storhäst. En bra (läs känslig) unghäst är dessutom oftast mindre förlåtande om man hamnar fel på hinder ibland än en mera rutinerad häst.

Det kanske vore en idè att börja med att ta en storhäst på foder ett år, så du hinner vänja dig vid deras storlek och rörelsesmönster, innan ni evt köper en unghäst? Även för din mamma om hon är lite ringrostig nu och endast ridit C-ponny de senaste åren. 🙃 Eller helt enkelt köpa en lite äldre, med plan att sälja den efter ett par år och skaffa unghäst.
Jag har ridit storhäst några gånger bara men inte så seriöst eller hur man ska säga. Så är inte så van med det.
Och O som vi har nu är ju maxad och rör sig ganska stort så han känns typ som en d-ponny men såklart är det ju ändå stor skillnad. Och även att det blir stor skillnad på alla avstånd och höjden och allt sånt så lite det också som är att jag kanske skulle vilja ha en d-ponny först och inte direkt ha storhäst liksom. Men skulle också vilja ha storhäst och kanske ha en ung som jag kan ha länge och att man kan komma upp i klasserna tillsammans liksom.
Men ja många bra tankar iallafall! Men vi kommer nog inte ha nån på foder isåfall utan vill äga liksom. Mamma har ridit storhäst lite ibland om hon har ridit nån annans i stallet eller i ett annat stall och förut red hon på ridskola ett tag så hon är inte HELT ovan med storhäst men nu senaste typ halvåret har hon bara ridit våran ponny.
 
Ja jag tror också man kan ut vecklas jätte mycket med en äldre också! Men somsagt kanske det blir svårt om man köper en som är kanske 17 år och sen efter några år om man är klar liksom med den så är den kanske runt 20 år och då är det nog svårare att sälja. Och då kanske det blir svårt för kan ju inte ha hur många hästar som helst heller.
Men en ung kan man ju ha i typ tio år och ändå är den inte för gammal om man vill sälja då. Men kanske svårare också att man inte vet vad den kommer kunna och så. För även om den verkar jätte bra så kanske den inte kan gå så långt som man trodde iallafall. Eller att man inte klarar att utbilda den så bra.
Nej, köper man en äldre häst så kan man inte räkna med att sälja den igen. Å andra sidan kan man ofta utvecklas och lära sig flera år efter den är 20. Men jag förstår hur du tänker, jag köper själv gärna yngre hästar eftersom jag vill kunna ha samma häst länge länge! vi har precis fått hem en treåring, min man har en 19-åring som är jättefräsch och mycket välutbildad vid det här laget och jag har en som är 10 också)
Att utbilda en unghäst är en annan sak än att utveckla sig själv på en mer utbildad häst. En sak som är rolig med unghästar är att framstegen ofta syns väldigt tydligt, men man måste också förstå att det är en tuffare uppgift. Jag tänker att eftersom ni är två och ni har en mer utbildad ponny att rida under tiden kan det funka bra - men rätt tränarhjälp är ett måste. Det kan också vara smart att då och då lämna bort unghästen på träning några veckor för att få hjälp med utbildningen. Som vuxen ryttare kommer du ha stor glädje av att kunna utbilda unghästar - men det är lite en annan sak att lära sig än att "bara" bli bättre ryttare själv.
 
Nej, köper man en äldre häst så kan man inte räkna med att sälja den igen. Å andra sidan kan man ofta utvecklas och lära sig flera år efter den är 20. Men jag förstår hur du tänker, jag köper själv gärna yngre hästar eftersom jag vill kunna ha samma häst länge länge! vi har precis fått hem en treåring, min man har en 19-åring som är jättefräsch och mycket välutbildad vid det här laget och jag har en som är 10 också)
Att utbilda en unghäst är en annan sak än att utveckla sig själv på en mer utbildad häst. En sak som är rolig med unghästar är att framstegen ofta syns väldigt tydligt, men man måste också förstå att det är en tuffare uppgift. Jag tänker att eftersom ni är två och ni har en mer utbildad ponny att rida under tiden kan det funka bra - men rätt tränarhjälp är ett måste. Det kan också vara smart att då och då lämna bort unghästen på träning några veckor för att få hjälp med utbildningen. Som vuxen ryttare kommer du ha stor glädje av att kunna utbilda unghästar - men det är lite en annan sak att lära sig än att "bara" bli bättre ryttare själv.
Det är verkligen att det är både plus och minus med äldre och med unghäst! Men ja min tränare är jätte bra så skulle ju ha mycket hjälp av henne isåfall. Eller såklart kommer jag ju träna för henne även om det skulle bli en läromästare också! Men hon är jätte bra på unghästar så tror att det skulle bli bra isåfall också.
Men ja det är svårt att välja vad som skulle vara bäst OM vi skulle skaffa en till så jätte tacksam för alla svar och tips!
 
En tanke är att om ni köper ett lite äldre sto, så kan ni säkert sälja som avelssto sedan. Meriterade ston brukar inte vara så svårsålda till avel, särskilt om det är ett som redan haft föl förut. Själv föredrar jag att köpa ston pga detta "andrahandsvärde".

Och angående att ha häst på foder så förstår jag absolut att det är roligare att äga hästen själv. Men tills man hittar rätt häst så kan man ju lära sig massor genom att låna någon annans häst ett tag. :)
 
En sak till som jag tänkte på - visst är det ofta så i Sverige att det är olika tävlingar för ponnys och hästar? Så att om du har en av varje så kan det bli rätt mycket åkande och du kanske måste välja vilken tävling du ska prioritera när det är en hästtävling och en ponnytävling som krockar? Evt att hästklasserna går tidigt på dagen och ponnysarna sent, så är det här i Norge iaf...

I så fall så kanske det vore enklare och roligare med en till ponny, så att ni kan åka iväg med båda samtidigt när du ska tävla...?
 
Tack för ditt svar!
Mamma har väl ganska stor erfaren het men hon är inte nån expert liksom. Hon red mera förut men dom andra ponnysarna jag har haft och ridit har varit för små för henne och då har hon inte ridit så jätte mycket men efter vi skaffade O i vintras så började hon rida mer igen.
Och med tävling så ja internationellt får man tävla ponny till 16 men i Sverige är det till 20. Men jag kommer ändå inte vara på den nivån så det spelar nog ingen roll.
Och islandshästar är inte för oss liksom men det är säkert också jätte kul! Men ja jag vill somsagt satsa på hoppningen.
Förstår absolut att islandshäst inte är för er, och det var ju inte min tanke heller :) Dock ett väldigt bra sätt att även som vuxen få "fortsätta rida ponny" och också tävla alldeles oavsett ålder!

Frågan är väl, angående din mammas erfarenhet och om ni ska skaffa en yngre häst, om hon klarar att utbilda en häst och verkligen lära den saker. Det är ju lite annorlunda än att "bara" kunna rida. Du verkar ha lite mer erfarenhet och rider du dessutom regelbundet för tränare så kommer det säkert att gå fint. Jag hade nog satsat på en lite mindre storhäst om jag var i er situation - kanske en övervuxen ponny på 150 - 155?
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp