Vad för ras har denna päls?

Asko

Trådstartare
Nu tar jag förhoppningsvis ut detta lååångt i förväg men jag funderar lite och blev nyfiken. Jag har en slags hatkärlek till min katts ragdollpäls, den är underbart mjuk men luddar ned alla tyger, får tovor och jag har gett upp om att hålla mina kläder pälsfria 😅
Men så fick hon raka ned sin päls runt rumpan och på låren pga operation, och gud vilken len och mjuk päls 😍 väldigt kort alltså men så mjuk..! Vilket iofs hennes långa päls är också men det leder ju tydligen till att det kan bli tovor. Men då började jag fundera på de kattraser som har så kort päls, nästan nakenkatt men inte riktigt, finns det någon kattras som har en sådan päls?
Jag har tyvärr inte fått möjligheten att klappa såna raser (förutom en nakenkatt men det är inte riktigt vad jag söker) så jag vet inte hur de känns? Har de päls som vanliga korthåriga katter (som numera känns nästan som strävt för mig :o), bara kortare? Eller finns det katter med päls som har den där känslan jag beskriver?
 
Kollade in cornish rex som beskrivs ha en silkesmjuk päls :up: men Devon rexs päls beskrivs som "Den består nästan enbart av underull men rester av det yttersta pälslagret, täck- eller stickelhåren, kan finnas kvar hos vissa individer.

Pälsen kan då kännas något sträv, framför allt på ryggen."
Vilket är något jag vill undvika. Därav min undran ☺️
 
German rex verkar beskrivas som att de har en mjuk päls.


Problemet med detta är att jag älskar ragdollens milda lugna temperament .... Vilket man inte kan riktigt tillskriva dessa orientaler 😅
 
Korthåriga rexar generellt borde väl uppfylla denna önskan, men de flesta rexarna är betydligt mer aktiva än en ragdoll. Selkirk rex kanske är mer lik i temperamentet då man använt mycket britt i rasen.

Annars har vi ju abys och burmor med silkeslena pälsar.
 
Korthåriga rexar generellt borde väl uppfylla denna önskan, men de flesta rexarna är betydligt mer aktiva än en ragdoll. Selkirk rex kanske är mer lik i temperamentet då man använt mycket britt i rasen.

Annars har vi ju abys och burmor med silkeslena pälsar.
German rex då? De är sällsynta men verkar beskrivas som lite snällare på rexringens hemsida 🤔 men selkirk kanske är lika sällsynta eller..?

Abys och burmor verkar vara av ett temperament som jag inte skulle vilja ha, god bless those catowned 😬:rofl:
 
German rex då? De är sällsynta men verkar beskrivas som lite snällare på rexringens hemsida 🤔 men selkirk kanske är lika sällsynta eller..?

Abys och burmor verkar vara av ett temperament som jag inte skulle vilja ha, god bless those catowned 😬:rofl:

Burmor är de mest underbara katter som finns och deras päls är fantastiskt silkesmjuk. Men, tja, det får nog erkännas att generellt är de inte soffpotatisar. Däremot knäkatter utan dess like.
 
Burmor är de mest underbara katter som finns och deras päls är fantastiskt silkesmjuk. Men, tja, det får nog erkännas att generellt är de inte soffpotatisar. Däremot knäkatter utan dess like.
Man får mycket kärlek och ett gott skratt varje dag med burmor :love: Och slipper ha det tråkigt och stillsamt:idea::D

Men de är verkligen mjuka och lena i sin päls.
 
German rex då? De är sällsynta men verkar beskrivas som lite snällare på rexringens hemsida 🤔 men selkirk kanske är lika sällsynta eller..?

Abys och burmor verkar vara av ett temperament som jag inte skulle vilja ha, god bless those catowned 😬:rofl:

Silkirk finns, men tror de flesta är inritktade på långhår. Vet en sån kull nu, jättesöta! Tror jag kommer ha en korthårig selkirk i framtiden. Med mina britter.
 
German rex då? De är sällsynta men verkar beskrivas som lite snällare på rexringens hemsida 🤔 men selkirk kanske är lika sällsynta eller..?

Abys och burmor verkar vara av ett temperament som jag inte skulle vilja ha, god bless those catowned 😬:rofl:
Tror selkirk är lugnare än german men german har jag uppfattar som rätt ”medel” i temperament.

Abys är en sort i sig. Jag har två aby/devon och de är ju helt jävla galna. Mer apor än katter.
 
Mina cornish Rex kan ingen anklaga för att ha varit särskilt vilda efter de blivit 3-4 år. Kastrerade honor. Så kanske vuxen omplacering? Däremot skulle jag säga att man mer ska tänka hundregler efter hur stort behov av sällskap de behöver. Mjukare päls får man leta efter. Äldre människor sa alltid "som alabaster" själv har jag aldrig känt på alabaster så kan ej verifiera
 
Kollade in cornish rex som beskrivs ha en silkesmjuk päls :up: men Devon rexs päls beskrivs som "Den består nästan enbart av underull men rester av det yttersta pälslagret, täck- eller stickelhåren, kan finnas kvar hos vissa individer.

Pälsen kan då kännas något sträv, framför allt på ryggen."
Vilket är något jag vill undvika. Därav min undran ☺️
Jag skulle säga att detta generellt stämmer. De cornishar jag träffat har varit väldigt lena och mjuka i pälsen. Devon kan vara så mjuka men inte ovanligt med viss strävhet. Min Buster är sträv över ryggen. Min äldre devon är silkeslen men hon har väldigt mycket päls.
 
Mina cornish Rex kan ingen anklaga för att ha varit särskilt vilda efter de blivit 3-4 år. Kastrerade honor. Så kanske vuxen omplacering? Däremot skulle jag säga att man mer ska tänka hundregler efter hur stort behov av sällskap de behöver. Mjukare päls får man leta efter. Äldre människor sa alltid "som alabaster" själv har jag aldrig känt på alabaster så kan ej verifiera
Ingen av mina tre devons har varit vilda. Inte ens som kattungar. De har aldrig haft sönder en julgranskula ens.
 
Orientalerna som har den riktigt korta pälsen är verkligen nästan orealistiska att klappa på. Det finns ju inget fluff som är "mjukt" så att säga, men att stryka dem känns som att dra handen över satin.
De beskrivs som att de inte har någon underull så jag förstår vad du menar, men om man försöker klappa mothårs så måste det bli strävt då om jag tänker mig rätt? 🤔
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
1 985
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 155
Senast: Åsa A
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 650
Senast: EmmaBovary
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 907
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp