Vad för skydd?

Problematisk

Trådstartare
Är sugen på att prova några terrängträningar med hästen, och kanske rida någon H80 nästa år. Jag tränade lite terräng med tidigare ponnyn och det var SÅ kul! Känner att det mesta på så basic nivå är ganska "enkelt", men vad bör man egentligen ha för skydd?
Terrängskydd runt om? Boots fram, runt om? Vanliga skydd bak?
Ponnyn hade jag terrängskydd + boots fram och vanliga bakstrykkappor eftersom tränaren sa att det räckte, men nu vill jag veta hur ni andra resonerar och gör :)
De banor jag mest sannolikt kommer rida på är gräsbanor där det brukar räcka med små vinterbrodd om det inte varit väldigt blött. Vet att vissa t.o.m. rider utan brodd helt när de hoppar lågt, men det vågar inte jag göra.

Vad skulle ni ha för skydd?
 
På mitt fullblod med sådär koll på benen kör jag vid terräng höga skydd + boots runtom om han är broddad. Behöver inte nödvändigtvis vara terrängskydd men typ damasker bak och senskydd fram :)
 
Mitt yrväder har rejäla men vanliga strykkappor bak (stryker sej bak) och senskydd med boots fram.
Vi hoppar lågt men möjligen har jag boots bak om det måste broddas.


Den jag tränar för gör det på rätt hög nivå och har detsamma både på träning och tävling.
Och jag tror hen har det på de flesta hästar.
 
Jag har terrängskydd fram och ibland far bootsen på också. Har inget bak då ponnyn föredrar det så.
Rider c-ponny och tränar P80-P90 om det är värt att nämna :)

Ska vi bara tempoträna eller hoppa lågt så har han på sig vanliga senskydd
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: Miingla
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 096
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 718
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp