Vad för täcken till klippt häst

Itsbarbiebitch

Trådstartare
Hallå
Är lite nyfiken på hur ni gör med täcken till era klippta hästar som går ute hela dagarna
Kan ni inte skriva vad ni har för slags täcken och hur tjocka samt när ni har dom

tex 0-10 plusgrader
Stalltäcke samt 200g utetäcke

Vill gärna veta hur er uppsättning med täcken ser ut oxå 😃 tar tacksamt emot alla tips jag kan få
 
Min som är helklippt har 350 gr när det pendlar mellan -8 och nån plusgrad om dagen. Hals på om det blåser mycket eller regnar/snöar. Tar av halsen när det är sol och fint. Hennes täckesgarderob är massiv och hon har utetäcken i 0, 100, 200 och 350 gr. Innetäcken i 0, 100, 150, 200, 300 och 550gr🙈.

Min halvklippta har ett 200gr till nån plusgrad över +5 får hon vara naken i sol. Våren verkar tidig i år så har beställt ett 100gr åt henne. Här bara haft denna sen i november så garderoben är inte lika välfylld än😁.
 
På mitt nuvarande väldigt sockervaddiga (fryser automatiskt om hon får en droppe regn på sig) och frysna djur har jag:

100g med och utan hals
Används vid 0-10C utan regn. 10-15C med regn

200g med och utan hals
Används vid ca -5 - -10C utan regn. 0- 10C med regn

300g med och utan hals
Används vid kallare än -10C utan regn samt -5 - 0C med regn/snö

400g med hals
Används vid kallare än ca -5 med nederbörd

Undviker dubbla täcken (men använder liners).
 
Min ena är helklippt nyligen och har 200g utan hals. Bor i Stockholm så har allt från enstaka minusgrader till runt +5. Dock mest regn och blåst på sistånde.
Min andra, en gammal 27 åring, halvklipptes i höstas och har ett 370g vid samma väder. Hade gärna haft 200g även hon men hon är tror de eller ej lagom varm med detta, har en del artros och blir så mjuk och fin och nöjd med ett enligt mig, lite för tjockt täcke, så det får vara så.
 
Min ena är helklippt nyligen och har 200g utan hals. Bor i Stockholm så har allt från enstaka minusgrader till runt +5. Dock mest regn och blåst på sistånde.
Min andra, en gammal 27 åring, halvklipptes i höstas och har ett 370g vid samma väder. Hade gärna haft 200g även hon men hon är tror de eller ej lagom varm med detta, har en del artros och blir så mjuk och fin och nöjd med ett enligt mig, lite för tjockt täcke, så det får vara så.
Båda är nakna inne i stallet (20-07) pga varmt stall.
 
Utetäcken: 0 g, 100 g, 250 g.
Stalltäcken: 150 g, 250 g.
(plus tusen stycken fleece, ull, BoT osv)

Bor i Västerbotten, helklippt häst.

Min häst har i stort sett gått med 150 g stalltäcke + 100 g utetäcke med hals hela vintern. Mellan 0-12 minus har väl varit standardtemp denna vintern, väldigt milt med andra ord. Sålde mitt 400 g täcke förra vintern och har inte ens känt ett behov av att köpa ett nytt.

Idag är det 3 minusgrader, lätt vind och strålande sol. Min häst har på sig 100 g täcke utan hals. Är noga med att inte övertäcka när vårsolen börjar titta fram på dagarna :)
 
Är mina hästar helklippta så har dom 200g utan hals om det är 0-10 ungefär.
Är det -10 till -20 så har dom ett 150gr innetäcke under.
-20 till -30 så har dom 250g innetäcke under samt hals.
Halsen åker även på om det är väldigt blåsigt eller mycket nederbörd.
På våren då det fortfarande kan vara +5 ner till -5 i luften men solen värmer på dagen så har dom ett 100g täcke ute.
Mina hästar har alltid fri tillgång på grovfoder och stora hagar med skog som vindskydd.
Inne har de ungefär samma täcken som ute då vi har kallstall. Undantag om det är kring 0 ute, då har dom endast 150g innetäcke eftersom att hästarna värmer upp stallet några grader och det blir då plusgrader inomhus.

Bor i norra Västerbotten.
 
Helklippt. 200 g innetäcke. 30 g regntäcke med hals ner till ca -5 sedan 200g med hals.
Bor i norrbotten.
 
Hallå
Är lite nyfiken på hur ni gör med täcken till era klippta hästar som går ute hela dagarna
Kan ni inte skriva vad ni har för slags täcken och hur tjocka samt när ni har dom

tex 0-10 plusgrader
Stalltäcke samt 200g utetäcke

Vill gärna veta hur er uppsättning med täcken ser ut oxå 😃 tar tacksamt emot alla tips jag kan få

Har så många hästar och nästan alla har helt olika hur de vill ha det. Har massor av täcken i alla tjocklekar därefter. Det viktigaste är att hästarna varken är för varma eller för kalla. Dock är jag inte förtjust i att ha utetäcke över stalltäcke. Har hellre täcke i "rätt" tjocklek.
 
Min häst brukar gå med 150 g med ofodrad hals när det är 0-10 grader. Blir det kallare har hon 250 g med fodrad hals. Hon har även ett 400g som jag inte behövt använda än i år, vi har som kallast haft typ -8 enstaka dagar.

Inne har hon 150g thermotäcke. Vårt stall är aldrig kallare än några plusgrader.
 
Jag gillar förresten inte heller att ha dubbla täcken (tex stalltäcke plus utetäcke). Men jag tycker det funkar ok med liners som man fäster i yttertäcket. Blir bättre passform.
Allra helst har jag rätt tjocklek på täcket men liners är smidigt så man slipper köpa så många olika varianter. Täcken är dyrt..
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 054
Senast: Badger
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp