Vad för torrfoder kör du?

Hej! Jag har två innekatter, en kastrerad hona 7 månader bondkatt och en icke kastrerad hankatt 6 år siames. Jag har lite funderingar kring vilket foder jag ska köra på. Just nu kör jag på Mjau, innan dess körde jag Hills men den måste jag åka en stad bort för att köpa så vi kör på Mjau För stunden.
Vilka foder kör ni på och vad är bäst och mindre bäst med de foderna?

^_^
Det vet du kanske redan men mina får en mix av Royal canin urinary care och Royal canin hairball. Den förstnämnda för att alla är kastrerade och en en gång för många år sen haft problem just med urinvägarna och hållit sig frisk på detta foder. En annan av katterna har lätt att samla på sig hårbollar och det fodret tycks hjälpa med det faktiskt. Färre bollar är det i alla fall.
Alla tre kastrerade, två honor 5 och 12 år gamla och en hane 12år funkar jättebra på det. Den yngsta har ätit det sen hon började kunna äta annat än kattungemat..
 
@Cattis_E alltså allmänt med torrfoder så är problemet att katterna inte får i sig tillräckligt mycket vätska och inte på egen känning dricker tillräckligt .
Därav min reflektion till @Mia_R

det är fö inte något specifikt märke som funkar/rekommenderas osv. Det är som sagt individuellt och det krävs av ägaren att läsa på/vara införstådd med att olika foder innebär olika saker osv.

Jag personligen skulle aldrig välja R.C tex.
 
Senast ändrad:
@Cattis_E alltså allmänt med torrfoder så är problemet att katterna inte får i sig tillräckligt mycket vätska och inte på egen känning dricker tillräckligt .
Därav min reflektion till @Mia_R

det är fö inte något specifikt märke som funkar/rekommenderas osv. Det är som sagt individuellt och det krävs av ägaren att läsa på/vara införstådd med att olika foder innebär olika saker osv.

Jag personligen skulle aldrig välja R.C tex.
Sa jag att något speciellt märke rekommenderades?
Om det är min kommentar om foder för urinvägar du syftar på så finns det sådana foder i väldigt många märken.

TS i tråden frågar ju antagligen för att få uppslag i vad hon ska läsa på om i foder djungeln.
 
Jag har idag köpt svindyrt Royal Canin med högre fiberinnehåll hos veterinären pga problem med hårda magar trots blötfoder. 2 kg > 400 kr. Hoppas verkligen att det duger till Pip med tanke på att jag även beställt samma på nätet till något bättre pris. :cautious:
Alltså, jag kanske är ute och snurrar och tänker helt fel. Men kräver inte mer fiberrikt foder att de då får i sig mer vätska, annars riskerar man kanske mer förstoppning/hård mage?
Tänker att fibrer väl är bindande..
Dock har jag ganska allmänna och inte fördjupade kunskaper i katters matsmältning.
 
Ja okej, jag förstod bara inte varför en upprepning av det som framgått tidigare i dina inlägg behövdes i ett svar på mitt. Men då förstår jag att det var allmänt..

men NÄR på sociala media upprepar folk inte saker 😅 Ja du missförstod nog/överreagerade lite. Dessutom skriver du ju själv att du inte är så bra på just katternas matsmältning inkl vätskebehov 👍
 
@Cattis_E alltså allmänt med torrfoder så är problemet att katterna inte får i sig tillräckligt mycket vätska och inte på egen känning dricker tillräckligt .
Därav min reflektion till @Mia_R

det är fö inte något specifikt märke som funkar/rekommenderas osv. Det är som sagt individuellt och det krävs av ägaren att läsa på/vara införstådd med att olika foder innebär olika saker osv.

Jag personligen skulle aldrig välja R.C tex.

Jag gillar heller inte RC... men när katten behöver specialfoder och det finns som RC är det bara att gilla läget (speciellt när katten fungerar bra på det). Nu är det som sagt veterinärfoder, "normalfoder" hade jag inte köpt från RC utan Acana, Orijen eller liknande utan spannmål.

Sedan har jag tur, min katt dricker bra så torrfoder är inga problem.
 
Jag gillar heller inte RC... men när katten behöver specialfoder och det finns som RC är det bara att gilla läget (speciellt när katten fungerar bra på det). Nu är det som sagt veterinärfoder, "normalfoder" hade jag inte köpt från RC utan Acana, Orijen eller liknande utan spannmål.

Sedan har jag tur, min katt dricker bra så torrfoder är inga problem.

Jag gillar inte heller RC 😒
Men när katten gillar det och vägrar ens smaka på något annat så får hon väl fortsätta äta det.
Hon dricker väldigt bra så det är jag inte orolig över iaf.
 
Min katt äter mest färskfoder men får lite torrfoder och då får hon Orijen cat &kitten. Egentligen skulle jag bara ge färskfoder men tycker de är bra om hon kan äta torrisar om man skulle vara borta lite längre ngn dag eller så.
Hon har även haft fri tillgång på det när hon varit dräktig och haft ungar. Men går inte åt så mkt eftersom jag matar på med färskfoder.
 
Håller med @mackan om det ovan.

@Mia_R Foder som ska hålla friska urinvägar och förebygga kristaller har väl ämnen i sig som ska öka urinvolymen (borde innebära stimulera törsten så de dricker mer?) också. Men sedan kanske det är annat i dem som inte är bra för vissa katter, det vet jag inte.
Jag hade som du i första hand hällt på nån matsked (eller mer) vatten på torrfoder innan det serveras.
Vilket royal canin är det du ger? Låter nämligen orimligt dyrt.
Har en som fick ett specialfoder(sk. veterinär foder) länge, men i storsäck blev det drygt 100kr/kg. Vilket jag inte tyckte var jättekul, men veterinär räkningar är dyrare.

Veterinären är väl tyvärr det dyraste stället man kan köpa foder på...
Tips 1: 10kg säckar. Surt att hosta upp pengarna då, men räcker länge och blir himla skillnad på kg pris.
Tips 2: Köpa fodret på nätet (även veterinär foderfinns där). Jag beställer från Animail och det har levererats snabbt varje gång.

Tyvärr görs inte allt i storsäck. Eller är direkt billigare online. När jag gav hills z/d insåg jag att det bara göra i små fjolliga påsar och att det var bara marginellt billigare online. Himla surt.
 
Tyvärr görs inte allt i storsäck. Eller är direkt billigare online. När jag gav hills z/d insåg jag att det bara göra i små fjolliga påsar och att det var bara marginellt billigare online. Himla surt.

Samma erfarenhet här.. Det blir massor med små trekilospåsar. Fast å andra sidan, med tanke på att de kostar över femhundra hade väl en stor säck ruinerat en..
 
För att svara på trådstarten ger jag mina huliganer blötmat. Pussi/Latz samt Sheba har funkat bäst. De får det de äter av och som båda tål.

Ibland får de även Orijen torrfoder (varierar mellan smakerna) i en aktivitetsbräda. De är måttligt förtjusta i att behöva anstränga sig för maten, så de äter väldigt lite av det (vilket är bra med tanke på priset).
 
För att svara på trådstarten ger jag mina huliganer blötmat. Pussi/Latz samt Sheba har funkat bäst. De får det de äter av och som båda tål.

Ibland får de även Orijen torrfoder (varierar mellan smakerna) i en aktivitetsbräda. De är måttligt förtjusta i att behöva anstränga sig för maten, så de äter väldigt lite av det (vilket är bra med tanke på priset).
Ja det är verkligen svindyrt, dock mkt billigare om man köper storsäck, men vem fasen gör av med 17 kg inom rimlig tid?
jag har tur som har en granne som köper stora säcken och jag i min tur får köpa till det kilopriset av henne :)
Å andra sidan så går det inte åt mkt för mig, men principen :D
 
Ja det är verkligen svindyrt, dock mkt billigare om man köper storsäck, men vem fasen gör av med 17 kg inom rimlig tid?
jag har tur som har en granne som köper stora säcken och jag i min tur får köpa till det kilopriset av henne :)
Å andra sidan så går det inte åt mkt för mig, men principen :D
Hade mina varit väldigt glada i det hade de inte fått något alls :p
 
Ja det är verkligen svindyrt, dock mkt billigare om man köper storsäck, men vem fasen gör av med 17 kg inom rimlig tid?
jag har tur som har en granne som köper stora säcken och jag i min tur får köpa till det kilopriset av henne :)
Å andra sidan så går det inte åt mkt för mig, men principen :D

Jag köpte 10 kgs förr. Inga problem med 2 katter. Nu med 3 skulle 17 kg funka fint.

Går om jag räknat rätt ungefär 5 kg per månad nu med tre katter
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
913
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 119
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
624
Senast: Nikan
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 999
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp