Vad för torrfoder kör du?

Jag köpte 10 kgs förr. Inga problem med 2 katter. Nu med 3 skulle 17 kg funka fint.

Går om jag räknat rätt ungefär 5 kg per månad nu med tre katter
Jag har ju bara en katt förutom nu när hon har smått, och då får hon max en 1/2 dl torrfoder om dagen, så gissar att en säck på 17 kg skulle räcka typ orimligt länge. Tycker det är konstigt att de inte har lite mindre säckar. De har ju bara 1,8 kg, 5,4kg och sen hopp till 17 kg.
 
Jag har ju bara en katt förutom nu när hon har smått, och då får hon max en 1/2 dl torrfoder om dagen, så gissar att en säck på 17 kg skulle räcka typ orimligt länge. Tycker det är konstigt att de inte har lite mindre säckar. De har ju bara 1,8 kg, 5,4kg och sen hopp till 17 kg.

fast torrfoder håller väldigt länge så länge man sköter säcken att försluta den och förvara den rätt osv.
Hur fodren säljs handlar ju främst om efterfrågan totalt i statistiken för producenten. Men det är klart att som konsument i de fall man behöver fodret önskar exakt förpackning utifrån ens egna behov .
 
fast torrfoder håller väldigt länge så länge man sköter säcken att försluta den och förvara den rätt osv.
Hur fodren säljs handlar ju främst om efterfrågan totalt i statistiken för producenten. Men det är klart att som konsument i de fall man behöver fodret önskar exakt förpackning utifrån ens egna behov .
Håller en öppnad säck så länge som ett år? Är väl ungefär så länge det skulle ta för mig att använda upp den :D
Lösningen kanske är att skaffa fler katter :idea:
Men naturligtvis är det så, att det är efterfrågan som styr :)
 
Till er som kommenterat mitt torrfoder.

Jag har redan försökt få i mer vätska via maten, de har inte fått torrfoder öht på över ett år, jag köpte vattenautomat och har försökt med olika sorters blötfoder men då det är ett STORT problem så få jag testa nu med svindyrt specialfoder och om det fungerar så får det bli så.

Jag har haft katt i över 30 år men Pip är den enda som varit inlagd och med oviss utgång på klinik pga förstoppning. Hur gärna jag än vill att han ska få smörja kråset på musungar dagarna i ända så tänker jag inte skaffa musfarm så jag hoppas det här fungerar.
 
Till er som kommenterat mitt torrfoder.

Jag har redan försökt få i mer vätska via maten, de har inte fått torrfoder öht på över ett år, jag köpte vattenautomat och har försökt med olika sorters blötfoder men då det är ett STORT problem så få jag testa nu med svindyrt specialfoder och om det fungerar så får det bli så.

Jag har haft katt i över 30 år men Pip är den enda som varit inlagd och med oviss utgång på klinik pga förstoppning. Hur gärna jag än vill att han ska få smörja kråset på musungar dagarna i ända så tänker jag inte skaffa musfarm så jag hoppas det här fungerar.
Jag har alltså bl a redan tillsatt vatten till blötfodret då blötfoder i sig inte är tillräckligt blött jämfört med färska bytesdjur.
 
Ping äter främst blötmat (mest Bozita och Mjau pga att jag vill ge svenskt) men har haft torrfoder framme hela tiden tidigare. Hon äter dock väldigt lite av det, och för ett tag sedan fick hon operera bort några tänder så jag är osäker på om vi kommer ta fram torrfodret igen eller ej.. Får se, kanske testar och ser hur det funkar för henne att tugga.
Har ett torrfoder från Orijen, minns inte just nu vilken sort. Viktigast för mig är att det är spannmålsfritt och med hög kötthalt.
 
Hej! Jag har två innekatter, en kastrerad hona 7 månader bondkatt och en icke kastrerad hankatt 6 år siames. Jag har lite funderingar kring vilket foder jag ska köra på. Just nu kör jag på Mjau, innan dess körde jag Hills men den måste jag åka en stad bort för att köpa så vi kör på Mjau För stunden.


Vilka foder kör ni på och vad är bäst och mindre bäst med de foderna?

^_^

Använder hlil’s brukar skicka efter så hämtas det hos postombud/dhl/schenker ombud.
Fodret är förebyggande för urinsten i den må det går och större bitar så katten behöver tugga bitarna. En av anledningarna tillatt jag köper fodret Och katten tål fodret. Katten är lite känslig för vad den får i sig.
 
Jag har idag köpt svindyrt Royal Canin med högre fiberinnehåll hos veterinären pga problem med hårda magar trots blötfoder. 2 kg > 400 kr. Hoppas verkligen att det duger till Pip med tanke på att jag även beställt samma på nätet till något bättre pris. :cautious:

Går bra att tillsätta psylliumfröskal ex Husk Lindros och blanda i blötmaten och glöm inte att tillsätta mer vatten. Psyliumfröskalet suger åt sig vattnet.
Man får prova sig fram till rätt mängd. Är inga stora mängder som behövs.
 
Megara Matvrak tack och lov bara blötmat, Bozita även om Sheba gillas mer. Nikita hade jag en årslång fortlöpande diskussion med om vad som var tjänlig kattmat eller inte. Hon var en RC junkie när hon kom till mig men jag fick iaf över henne på Applaws/Call of the Wild och efter mycket om och men Sheba i sås.

Fascinerande ang volymer av torrisar som går åt hos andra. Jag köpte en 2kg Applaws och en 2.5Kg Call of the Wild och det räckte i drygt sex månader och då slängde jag ofta det sista eftersom det inte smakade lika bra (ja jag förslöt påsen efter konstens alla regler).
 
Går bra att tillsätta psylliumfröskal ex Husk Lindros och blanda i blötmaten och glöm inte att tillsätta mer vatten. Psyliumfröskalet suger åt sig vattnet.
Man får prova sig fram till rätt mängd. Är inga stora mängder som behövs.
Nej, det går inte bra! Om jag inte får honom att äta så går det inte bra! Om det här fungerar är det bra, annars är det åt helvete!
 
Megara Matvrak tack och lov bara blötmat, Bozita även om Sheba gillas mer. Nikita hade jag en årslång fortlöpande diskussion med om vad som var tjänlig kattmat eller inte. Hon var en RC junkie när hon kom till mig men jag fick iaf över henne på Applaws/Call of the Wild och efter mycket om och men Sheba i sås.

Fascinerande ang volymer av torrisar som går åt hos andra. Jag köpte en 2kg Applaws och en 2.5Kg Call of the Wild och det räckte i drygt sex månader och då slängde jag ofta det sista eftersom det inte smakade lika bra (ja jag förslöt påsen efter konstens alla regler).

Jag ger enbart torrfoder. Just nu verkligen enbart men annars så får de typ en tesked blötmat per katt och dag. Sånt påverkar ju också förbrukningen.
 
Vilka foder kör ni på och vad är bäst och mindre bäst med de foderna?
Min semilånghårs hane äter Arion Derma. Det som är bra med det fodret är att han inte få tovor i pälsen. Vi bor på gård mitt ute i ingenstans så han är både ute och inne och ger vi honom ett billigt foder havererar hans päls totalt. Jag startade till och med en tråd om det för länge sen här på Buke och fick då rekommendationen att köpa foder för pälsen, vilket vi gjort.

Djuraffären i stan var stängd ett par dagar då ägaren opererade sig och jag lyckades helt missa detta och fick slut på foder och fick köpa något på Ica så länge. Det tog inte mer än 2-3 dagar innan det märktes på pälsen, så aldrig mer säger jag! Nu håller vi oss till Arion Derma.
 
Nej, det går inte bra! Om jag inte får honom att äta så går det inte bra! Om det här fungerar är det bra, annars är det åt helvete!

Trevlig ton i ditt svar.
Har du provat att tillsätta fibrer? Det använde vår veterinär sig av när fodret inte innehåller tillräckligt med fibrer.
Varför fråga om du inte vill ha svar?
Lägger ner detta!
 
Trevlig ton i ditt svar.
Har du provat att tillsätta fibrer? Det använde vår veterinär sig av när fodret inte innehåller tillräckligt med fibrer.
Varför fråga om du inte vill ha svar?
Lägger ner detta!
Jag har inte frågat, jag har svarat i en tråd vilket torrfoder som köpts. Hade jag bett om råd hade jag själv skapat en tråd. Läs vad det är för tråd och läs inläggen innan du börjar ge råd ingen bett om.
 
Jag har idag köpt svindyrt Royal Canin med högre fiberinnehåll hos veterinären pga problem med hårda magar trots blötfoder. 2 kg > 400 kr. Hoppas verkligen att det duger till Pip med tanke på att jag även beställt samma på nätet till något bättre pris. :cautious:
Inget inlägg om maten, bara ekonomin. :)
Jag brukar alltid köpa svenskt eller så nära Sverige som möjligt. Handlar gör jag helst här med. Men just kattmaten köper jag från Zooplus och skäms.
Men då kommer jag undan med 115kr/kg, (2x4,5kg för 1029 inkl frakt).
Hos veterinären kostar dom drygt 1500kr.
De äter 120g/dag, så blir det pengar per år. Som jag kan lägga på leksaker! ;)
 
Inget inlägg om maten, bara ekonomin. :)
Jag brukar alltid köpa svenskt eller så nära Sverige som möjligt. Handlar gör jag helst här med. Men just kattmaten köper jag från Zooplus och skäms.
Men då kommer jag undan med 115kr/kg, (2x4,5kg för 1029 inkl frakt).
Hos veterinären kostar dom drygt 1500kr.
De äter 120g/dag, så blir det pengar per år. Som jag kan lägga på leksaker! ;)
Det är från Zooplus jag beställt, + ekologisk kattsand. :up:
Nu blev det bara en låda, men annars brukar det bli allt mellan 30 - 50 kg som PostNord levererar till mig. :angel:
 
Det är från Zooplus jag beställt, + ekologisk kattsand. :up:
Nu blev det bara en låda, men annars brukar det bli allt mellan 30 - 50 kg som PostNord levererar till mig. :angel:
Attans, då hade jag ju ingen besparing att komma med. Det enda som är dåligt med dom är just att de inte ligger i Sverige. Men jag kompenserar det kraftigt på andra områden.
Och att det är så lätt att lägga till något extra. :O
 
Jag har alltså bl a redan tillsatt vatten till blötfodret då blötfoder i sig inte är tillräckligt blött jämfört med färska bytesdjur.
Hoppas det löser sig med Pip.
Jag skrev nog också tips ä/funderingar i början om jag minns rätt? Om det var jobbigt för dig ber jag om ursäkt.
Blir ju gärna så att man vill hjälpa till om någon nämner ett annat problem i en tråd om foder, även om tråden är om torrfoder 😉.
 
Hoppas det löser sig med Pip.
Jag skrev nog också tips ä/funderingar i början om jag minns rätt? Om det var jobbigt för dig ber jag om ursäkt.
Blir ju gärna så att man vill hjälpa till om någon nämner ett annat problem i en tråd om foder, även om tråden är om torrfoder 😉.
Det går bra, han har fri tillgång till det torra och får lite blött på sidan om. Tycker han dricker bättre nu med. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Nikan
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 912
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp