Vad för träns

Det finns ingen anledning att ha nosgrimma om du inte har behov av att hålla igen mun på hästen. Jag tycker det är märkligt att det ff används så mkt, och ingen reflekterar ens över varför? Om jag har ett bett i hästens mun använder jag två sidostycken, ett pannband eller enöraslop, samt en käkrem om det sitter på tränset. Även den kan man ju vara utan men den gör ju ingen skada heller.

Tänk på att ha ett pannband som inte är för kort så att nackstycket trycker mot hästens öron. Och att nackstycket är av lämplig modell för hästen.

Jag rider i regel på bosal. Tidigare sidepull men bosalen tycker jag är lättare att ge små signaler i med hjälp av bara tygden från tygeln (mecaten i detta fall) samt ger en tydligare neckreining. Sidepullet snväbder jsg när vi rider lite högre tempo i stor grupp - tex hubertus. Då vill jag kunna ta tag i honom vid behov vilket inte går i en bosal tycker jag, den blir då för skarp och skapar stress istället för att lugna honom upplever jag.
 
Jag har 2 st träns jag använder just nu, ett aachen med brett nackstycke och utformad nosgrimma med ett 3 delat bridongbett eller 3-delat gummi klätt bett. Till dressyr och skritt rundor ute.

Pullarträns med babypelham till uteritt/hoppning då han blir för het på vanligt 3 delat.

Alltid lösa nosgrimmor, hästen är också en periodare och visar för dagen vilket bett han vill ha. Jag har beställt hem en bred engelsk nosgrimma samt ett till aachen jag tänkt använda tillsammans med pelhamet utan snokremmen. :)
 
Min får bara gå med remontnosgrimma (pullar i undantagsfall) pga. relativt gravt bettfel. Så jag använder alltid remont. När det kommer till bett varierar vi 3-delat med rörliga ringar samt rakt med rörliga ringar.
 
Min får bara gå med remontnosgrimma (pullar i undantagsfall) pga. relativt gravt bettfel. Så jag använder alltid remont. När det kommer till bett varierar vi 3-delat med rörliga ringar samt rakt med rörliga ringar.
Min gamla med bettfel kunde inte ha något bett alls, till och med när munnen var stängd så syntes hennes överbett.
Eller ja någon gång i livet så hade hon bett då hon var en hygglig ponnytravare som yngre.
Screenshot_20190505-232412_Photos.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 077
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
915
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp