Vad för utrustning i transporten och när?

Min häst är rackarns känslig i ryggen och jag åker i regel med lilla luckan bak öppen (för ventilationens skull) om det inte är riktigt busväder. Så hon har täcke efter behov när det inte är sommarvärme.

Jag använder inte transportskydd, men däremot heltäckande benskydd. När hästen var skodd använde jag boots fram, men det skulle jag nog hoppa över nu när hon går barfota runt om (inte åkt någonstans sen skorna åkte av). Ska vi åka vintertid nu lär jag slänga på broddade hovboots runt om ifall det är isigt vid destinationen, men det är väl mer skor än skydd :p .

Svansskydd provade jag på nämnda häst för sisådär 11år sedan - eländet gled och ingen av mina hästar har behövt det egentligen, så det är ingenting jag använder.
 
För mig så är det individanpassning som gäller. Ponny har aldrig skydd såvida jag inte är på väg till träning och då står hon i de skydd/lindor jag ska rida i. Täcke anpassar jag efter väder, men har hellre ett täcke på och öppnar ventilation på fullt (fönster och taklucka). Hon får ha svansen lindad upptill när vi gör längre reser då hon har kliat svansen nån gång. I nya släpet tror jag dock inte att hon skulle nå att göra det. Stora hästen får har luddskydd eller stallbandage på. Han har inte så himla bra koll på benen så känns bättre att ha nånting. Men gillar inte stora otympliga transportskydd. Täcke på honom också efter väder förstås. Gör inget annorlunda vintertid när de är broddade.
 

Liknande trådar

Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 866
Senast: aramis
·
Utrustning Var iväg och tävlade under helgen och stötte på ett litet problem. Vi klarade oss precis undan regnet, då det blev uppehåll när vi...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: spinxx
·
Utrustning Har ni tips på bra och svala täcken att ha i transporten nu när sommaren kommer? Jag är i tankarna att åka ca 4 timmar i transport med...
Svar
13
· Visningar
5 069
Senast: Totola
·
Utrustning Vet att det fanns en sån här tråd för flera år sedan, men det vore skojigt med en ny! Hur ser era hästar ut när ni åker transport...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: KasperTim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp