Vad för utrustning i transporten och när?

Buck

Trådstartare
Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och transporttäcken bara använt dom ett fåtal gånger och hälften av tiden har hästen blivit för varm trots tunnt täcke och runt 10°ute.

Sitter och funderar över om jag bara är för mesig med täcken i transporten eller om alla andra har mindre varmblodiga hästar :/.

Samma med transportskydd, var 18° idag och jag valde bort de låga transportskydden för att jag tyckte att det skulle bli för varmt på vår 10min åktur med takfönstret och luckan bakom hästen öppen. Verkar som att de flesta andra som åker regelbundet häromkring har både fleecetäcke och transportskydd + sadel och benskydd under året om :o

Känns orimligt att andra inte nojar över att hästarna ska bli för varma i transporten och undrar därför när andra använder täcken, skydd osv i transporten :D.


(Dvs en tråd för att jag ska våga använda transportskydd till häst som är van vid dom utan att vara rädd för att hon dör av värmeslag ;)).
 
Åker aldrig någonstans om de inte har något på bena. Rädd att de gör sig illa. Har alltid lindor eller transportskydd och boots runt om.
 
Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och transporttäcken bara använt dom ett fåtal gånger och hälften av tiden har hästen blivit för varm trots tunnt täcke och runt 10°ute.

Sitter och funderar över om jag bara är för mesig med täcken i transporten eller om alla andra har mindre varmblodiga hästar :/.

Samma med transportskydd, var 18° idag och jag valde bort de låga transportskydden för att jag tyckte att det skulle bli för varmt på vår 10min åktur med takfönstret och luckan bakom hästen öppen. Verkar som att de flesta andra som åker regelbundet häromkring har både fleecetäcke och transportskydd + sadel och benskydd under året om :o

Känns orimligt att andra inte nojar över att hästarna ska bli för varma i transporten och undrar därför när andra använder täcken, skydd osv i transporten :D.


(Dvs en tråd för att jag ska våga använda transportskydd till häst som är van vid dom utan att vara rädd för att hon dör av värmeslag ;)).
Jag tror inte att en häst dör av värmeslag för att den har någonting på benen. ;) Jag skulle vara betydligt mer rädd att den gjorde illa sig om den inte hade någon form av skydd på benen än att den blev för varm om den hade det. :)
 
Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och transporttäcken bara använt dom ett fåtal gånger och hälften av tiden har hästen blivit för varm trots tunnt täcke och runt 10°ute.

Sitter och funderar över om jag bara är för mesig med täcken i transporten eller om alla andra har mindre varmblodiga hästar :/.

Samma med transportskydd, var 18° idag och jag valde bort de låga transportskydden för att jag tyckte att det skulle bli för varmt på vår 10min åktur med takfönstret och luckan bakom hästen öppen. Verkar som att de flesta andra som åker regelbundet häromkring har både fleecetäcke och transportskydd + sadel och benskydd under året om :o

Känns orimligt att andra inte nojar över att hästarna ska bli för varma i transporten och undrar därför när andra använder täcken, skydd osv i transporten :D.


(Dvs en tråd för att jag ska våga använda transportskydd till häst som är van vid dom utan att vara rädd för att hon dör av värmeslag ;)).

Ska jag ha skydd i trailer har jag hellre strykkappor/likn och ev boots på skodd häst. De sitter stadigare än stora, klumpiga och varma transportskydd.

Det finns skäl till varför transportföretag inte vill ha transportskydd.

Jag upplever också att hästar visar större obehag vid för varmt i trailern än vid lite drag.

Jag har inte mer täcke i trailer än jag har annars om hästen står still.
 
Har aldrig någonting på hästen numer. Trappade ned genom åren när jag hade ridhäst, från full mundering till boots och de benskydd jag skulle rida i.

Med nuvarande bruksnordsvensk har jag aldrig något på, varken täcke el transportskydd (vet inte längre om jag ens har ett par transportskydd). Jag åker till en del träffar med nordsvenskar, få om ens någon har transportskydd, och jag har ännu inte varit med om att någon har lastats ur skadad.
 
Min häst har alltid hööks hagskydd + boots i transporten.
Han hatar transportskydd, vi har åkt med täcke en gång på dessa år. Upplever att det blir för varmt, åker sällan/aldrig på vintern. Men då skulle jag nog ha ett tunnare svett täcke(har alltid grovfoder i släpet) :)
Jag föredrar skydd i släpet men gillar inte hästen skydd är det bättre att åka utan. Hellre en lugn häst utan skydd än en orolig häst med skydd
:)
 
Jag kör nästan alltid utan. Upplever att mina hästar står lugnare och stadigare. Kan ibland ha vanliga senskydd och boots på.
 
Jag kör för det mesta ett par-tre ggr i veckan, ofta med två hästar. Ska hästarna ridas har de vanliga ridskydd, ska de inte ha skydd när vi kommer fram åker de också utan. Så här års har jag inget täcke alls, på vintern kan jag ha ett tunt svettransporterande täcke eller ett tunt ylletäcke på.
 
Mina hästar åker aldrig i transportskydd. De har boots när de är broddade, och ev. de skydd jag ska rida i, that's it. Har aldrig haft en häst som åkt bättre med stora transportskydd än utan.
Täcke har jag inte heller alltid, bara när det är kallt. Runt 5-7 grader och uppåt åker även helklippta nakna hos mig.
 
Jag har samma täcke som hästen har i hagen vid transport. (Eller motsvarande tjocklek).
Har slutat ha skydd, eventuellt boots bara vid brodd. Upplever att hästarna står mer stilla utan skydd.
 
Jag har samma täcke som hästen har i hagen vid transport. (Eller motsvarande tjocklek).
Har slutat ha skydd, eventuellt boots bara vid brodd. Upplever att hästarna står mer stilla utan skydd.

Blir det inte väldigt varmt? Transporten är ju ett mycket mindre utrymme med högst begränsad ventilation.

Jag kör för det mesta helt naket. Boots ibland. Fleecetäcke vid kallt väder/vinter.
 
  • Gilla
Reactions: via
Blir det inte väldigt varmt? Transporten är ju ett mycket mindre utrymme med högst begränsad ventilation.

Jag kör för det mesta helt naket. Boots ibland. Fleecetäcke vid kallt väder/vinter.

Om det är -25 så blir det inte varmt. Även jag har samma täcke på i transporten som hästen har i hagen. Det är bara en av mina som har täcke och de andra kan jag ta på ett fleecetäcke på hemväg om de svettats ordentligt och inte hunnit torka. Är de två i släpet är jag försiktigare med täcke även om det är kallt ute. Så här års har jag inte täcke om det inte plötsligt blir kallare (+5 grader eller så), då kan hästen med tunn päls få ha ett fleecetäcke.

Jag har aldrig transportskydd eller skydd över huvudtaget i transporten, inte ens på broddad häst.
 
Jag har damasker som går ner över kotan och neoprenboots. Täcke beror på väder men jag tänker generellt något svalare än vad hästen hade behövt på boxvila.
Med tanke på hur stor roll kylning av ben gör vid feber så vill jag inte ha några skydd som är varma. Några transportskydd har jag inte använt på över tio år och då var det korta transportskydd. Jag tycker att neoprendamasker och boots skyddar så mycket bättre än transportskydd dessutom och de riskerar inte att kana omkring på alls samma sätt.
 
Min nuvarande har alltid höga transportskydd bak och svansskydd när vi åker iväg nånstans. Inga skydd alls fram, inte heller på vintern när hon åker med isbrodd i. Har skydden mest för att hon inte ska bli smutsig då hon har vit svans och mycket vitt på bakbenen. När vi åker hem får hon numera oftast åka utan några skydd alls.

Har nästan alltid täcke. Fleecetäcke större delen av året. Ulltäcke när det är kallare och nättäcke när det är varmt. Blir hon för varm eller kall när vi åker talar hon om det genom att skrapa med frambenet, då får jag stanna och justera. :angel: :D
 
Har bara skydd på benen om jag ändå ska ha det när vi kommer fram, dvs vid hoppning, aldrig annars. Sadlar hemma om det inte är för långt att åka, sadelskydd på sadeln så det inte går att fastna i den. Täcke om det är kallt ute. Kan rekommendera att ha utedelen till en trådlös inne/ute-termometer i släpet och så displayen i bilen. Sedan jag började ha det använder jag täcke ännu mer sällan än innan.....
 
Svansskyddet är det viktigaste enligt mig! Hade en häst som stod lutade mot lemmen när vi körde och skavde bort svansen. Tansportskydd har jag bara använt på väg till träning där benen har varit lindade :angel:
 
Jag har aldrig transportskydd. Är det en kortare resa till tex träning kanske den har senskydd på sig.

Hästen med ryggdiagnos åker med back on tracktäcke såhär års, tjockare stalltäcke vintertid. Han blir sällan för varm, tack och lov. Övriga åker nakna. Kanske att de vintertid får på sig något litet täcke beroende på häst/klippning/temp.
 
Åker vi på träning nära eller till ridhuset 4 km bort åker han sadlad och med senskydd fram. Annars alltid naken på benen oavsett om han är broddad eller inte.
Täcke har jag på vintern om det är kallt ute eftersom han är klippt.
Såhär års har jag alltid med mig vatten oxh svampar av honom ordentligt innan vi åker hem om han blivit svettig.
 

Liknande trådar

Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 866
Senast: aramis
·
Utrustning Var iväg och tävlade under helgen och stötte på ett litet problem. Vi klarade oss precis undan regnet, då det blev uppehåll när vi...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: spinxx
·
Utrustning Har ni tips på bra och svala täcken att ha i transporten nu när sommaren kommer? Jag är i tankarna att åka ca 4 timmar i transport med...
Svar
13
· Visningar
5 069
Senast: Totola
·
Utrustning Vet att det fanns en sån här tråd för flera år sedan, men det vore skojigt med en ny! Hur ser era hästar ut när ni åker transport...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: KasperTim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp