Vad för utrustning i transporten och när?

Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och transporttäcken bara använt dom ett fåtal gånger och hälften av tiden har hästen blivit för varm trots tunnt täcke och runt 10°ute.

Sitter och funderar över om jag bara är för mesig med täcken i transporten eller om alla andra har mindre varmblodiga hästar :/.

Samma med transportskydd, var 18° idag och jag valde bort de låga transportskydden för att jag tyckte att det skulle bli för varmt på vår 10min åktur med takfönstret och luckan bakom hästen öppen. Verkar som att de flesta andra som åker regelbundet häromkring har både fleecetäcke och transportskydd + sadel och benskydd under året om :o

Känns orimligt att andra inte nojar över att hästarna ska bli för varma i transporten och undrar därför när andra använder täcken, skydd osv i transporten :D.


(Dvs en tråd för att jag ska våga använda transportskydd till häst som är van vid dom utan att vara rädd för att hon dör av värmeslag ;)).
Jag känner igen mig i det, har också transportskydd, svanskydd etc men det har aldrig blivit använt. Har inga skydd på benen och endast tunt täcke på vinter.
 
Jag har låga trandportskydd, väldigt smidiga.
Ibland vanliga ridskydd.
Men alltid något på benen.

Täcke efter individ och väder. Men aldrig nåt tjockt.
Mina två har inga täcken när de åker , den ena är en fryskott om vintern men täcke i släpet blir tok för varmt.
 
Har bara de skydd hon har vid ridning, dvs terrängskydd vid terrängträning eller om vi ska till skog m sjö, vanliga senskydd om vi ska hoppa annars utan. Täcke har hon inte haft i släpet sedan i februari, hon vevar m frambenen så mkt att hon blir varm ändå... Ska jag bara till ridhuset har jag övre luckan nerfälld om vädret tillåter, hon står lugnare då men är ändå varm när vi kommer fram. Slutade använda transportskydd för ca 5-7 år sedan när det gick upp för mig hur viktigt det är att hålla hästens ben nerkylda för att minska risken för senskador. Är hon broddad har hon boots, men eftersom hon är mer orolig i släpet än utanför brukar jag brodda fram på plats istället.
 
Åker naket, på vintern kan mina åka med skydd om de ska ridas i dem när vi kommer fram. Tycker det blir för varmt annars. Åker dock oftast sadlade om vi inte åker långt.
Funderar att göra som @Marvin med höga bakskydd och svanskydd för att ha en ren häst när jag kommer fram.

Min erfarenhet är att om man har en häst som är det minsta klaustrofobisk i transporter blir det mycket värre om den råkar bli för varm.
 
Varför sadla innan transport? Jag förstår inte alls grejen med det , tycker det verkar obekvämt för hästen att ha sadelgjorden åtspänd i "onödan" och risk att sadeln repas trots sadelskydd?
 
Varför sadla innan transport? Jag förstår inte alls grejen med det , tycker det verkar obekvämt för hästen att ha sadelgjorden åtspänd i "onödan" och risk att sadeln repas trots sadelskydd?
Jag har gjorden mindre spänd än när jag rider, så den "klämmer" inte. Vi har nog absolut inget som kan repa en sadel. Vad skulle kunna repa den? Hade det funnits saker som repar sadlar hade jag inte velat ställa in min häst där.
I mitt fall är det rent praktisk, min sadel väger närmre 20 kg och vill slippa ha den liggandes på golvet där lädret viks eller liknande. Här blåser det som in i, när jag har lagt på padden och innan sadeln är på så har padden flugit av/ hamnat fel. Ska vi inte långt så tycker jag det varken gör till eller ifrån.
 
Varför sadla innan transport? Jag förstår inte alls grejen med det , tycker det verkar obekvämt för hästen att ha sadelgjorden åtspänd i "onödan" och risk att sadeln repas trots sadelskydd?
Min häst är lugn i transporten men ibland på tårna vid ankomst. Är han redan sadlad är det säkrare och enklare för mig när vi kommer fram, speciellt om jag åker själv. Spänner lika mycket som jag gör direkt vid sadling, dvs spänner så sadeln inte åker av, men spänner inte åt.
 
Varför sadla innan transport? Jag förstår inte alls grejen med det , tycker det verkar obekvämt för hästen att ha sadelgjorden åtspänd i "onödan" och risk att sadeln repas trots sadelskydd?

Jag har sadeln spänd på yttersta hålen dvs inte spänt alls.
Min häst står still så jag är inte rädd för några repor.
Jag åker alltid ensam och på träning står ekipagen väldigt tätt så av säkerhetsskäl har jag honom sadlad.
 
Brukar inte ha mer än en lädergrimma oavsett häst. Inget täcke pga att det är hästar som gått utan täcke i hage och inte klippts.
Inga skydd.

Är inget stort fan av de klumpiga stora transportskydden tyvärr. Oftast blir hästarna obekväma med dem på och rör sig annorlunda och ser större risk med dem om de trampar på dem t.ex
 
Jag har så lite som möjligt på hästen. Aldrig benskydd eller något annat som jag normalt inte skulle ha på hästen om den skulle stå stilla uppbunden någonstans.

Vad jag däremot varit med om är att när andra bestämt och vippat in hästen i diverse skydd. Är att jag fått stanna för att försöka klä av hästen när den blivit varm och orolig. Har jag lyckats få av eländet så resten av resan varit lugn.

Vad jag har med mig är alltid extra grimma och grimskaft + kniv.
 
Mina hästar har alltid åkt i enbart lädergrimma.

Som nybliven hästägare provade jag olika varianter av transportskydd och lindor på hästen som alltid lyckades skada sig och inte stod still i släpet. Sen testade jag helt utan och hästen stod som ett ljus och skadade sig aldrig. Hennes avkommor hade aldrig på sig några transportskydd så länge de var kvar i min ägo.
 
Jag har skydden på som jag tänkt rida eller rida fram med. Mest av bekvämlighet eftersom de hästar jag åkt med på senare tid ofta varit lite väl energiska i början på nya ställen eller är unghästar och jag då helst inte står med huvudet i benhöjd och försöker få på eller av skydd. Ingen av nuvarande hästarna har uppskattat transportskydd så då låter vi bli helt enkelt. Gammelstoet åker helt utan eller eventuellt med snabbandage fram om hon är skodd när hon är på seminstationen. Alltid helt utan om det är föl med eller varmt ute då hon inte alls uppskattar att bli för varm om benen.
 
Ska jag på träning så åker han lindad eller med benskydd och boots. Annars med back on track snabbandage. Boots på om broddad.

Täcke om det är kallt, oftast ett fleece eller tunt bomull.
 
Vid kallare än ca. 10.C:
Det utetäcke han ändå har för dagen + senskydd fram

Vid varmare än ca. 10.C:
Senskydd fram

Med tanke på hans gallor bak får han panik av benskydd - särskilt transportbenskydd, med konsekvensen att han fryser fast och skiter ned sig. :meh: Därför åker han endast med senskydd fram, vilket funkar väldigt bra!
Ser ingen anledning att sadla eller sätta på annan utrustning innan vi åker hemifrån då våra resor generellt är på 45 min - 1 h 30 min.
 
De få gånger min gammelman åkte transport (till betet, stallflytt eller till klinik), så hade han transportskydd fram och bak + boots. För han var en stor klant...
Alltid utan täcke, kanske fleece om vi åkte på vintern
 
Blir det inte väldigt varmt? Transporten är ju ett mycket mindre utrymme med högst begränsad ventilation.

Jag kör för det mesta helt naket. Boots ibland. Fleecetäcke vid kallt väder/vinter.
Jag har sällan täcke vår/höst ute, aldrig sommartid. Så nej, dom blir aldrig för varma.
 
Jag har sällan täcke vår/höst ute, aldrig sommartid. Så nej, dom blir aldrig för varma.

Som jag svarade tidigare; jag ser många hästar med fodrade täcken ute även vid 10 + (eller ibland varmare!) väder. De hade nog inte mått bra av att stå med samma täcke i hästtransport :crazy:
Att bara svara "samma som när hästen är ute" blir lätt missvisande om vi inte vet vad din häst har på sig (eller inte) när den är ute :)
 
Som jag svarade tidigare; jag ser många hästar med fodrade täcken ute även vid 10 + (eller ibland varmare!) väder. De hade nog inte mått bra av att stå med samma täcke i hästtransport :crazy:
Att bara svara "samma som när hästen är ute" blir lätt missvisande om vi inte vet vad din häst har på sig (eller inte) när den är ute :)
Absolut! Men då är det kanske redan "för varmt" i hagen?
Vid oklippt häst: kanske täcke i transporten vid -15/20. Klippt häst: efter behov, men kanske täcke upp till 7-8 grader?
 
Alltid boots om broddad, inga transportskydd. Ibland vanliga benskydd.

Svansskydd oftast.

Täcke om kallt (har fryslort).
 
Mina har snabblindor, svansskydd, lädergrimma och täcke vid behov.
Mina är vana att ha skydd på och står stilla.

Testade att köra utan en gång och hästen sparken till sig ett sår vid urlastning som behövde sys. Körde även ett till häst utan något på mer än grimma, den hästen var knappt hanterad så kändes rätt på henne.
 

Liknande trådar

Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 866
Senast: aramis
·
Utrustning Var iväg och tävlade under helgen och stötte på ett litet problem. Vi klarade oss precis undan regnet, då det blev uppehåll när vi...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: spinxx
·
Utrustning Har ni tips på bra och svala täcken att ha i transporten nu när sommaren kommer? Jag är i tankarna att åka ca 4 timmar i transport med...
Svar
13
· Visningar
5 069
Senast: Totola
·
Utrustning Vet att det fanns en sån här tråd för flera år sedan, men det vore skojigt med en ny! Hur ser era hästar ut när ni åker transport...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: KasperTim
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp