Vad för utrustning i transporten och när?

Inga skydd.
Täcke på om det är kallt ute, har en häst som är känslig om ryggen så riskerar hellre att hon blir lite för varm än för kall.
 
Jag har i regel alltid transportskydd på. Kan skippa det om vi bara ska åka till sjön och bada någon km bort.

Svansskydd har jag aldrig använt. Vad är egentligen vitsen med det om det inte är så att dom gnider rumpan mot baklämmen?

Täcke kan jag ha på vintern om hästen är klippt mycket och även på väg hem om dom är svettiga.
 
Ska vi på träning åker han med de skydd jag tänker träna med, sadel och lädergrimma. På tävling åker vi oftast själv, så då åker han med boots runtom (som plockas av innan jag lastar ut), täcke beroende på väder och lädergrimma. Inget svansskydd för då blir han varm och kliar sig.
 
Jag har i regel alltid transportskydd på. Kan skippa det om vi bara ska åka till sjön och bada någon km bort.

Svansskydd har jag aldrig använt. Vad är egentligen vitsen med det om det inte är så att dom gnider rumpan mot baklämmen?

Täcke kan jag ha på vintern om hästen är klippt mycket och även på väg hem om dom är svettiga.
Min förra häst skavde bort typ halva svansen i transporten. :/ Tror hon höll balansen genom att luta sig mot lemmen
 
Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och transporttäcken bara använt dom ett fåtal gånger och hälften av tiden har hästen blivit för varm trots tunnt täcke och runt 10°ute.

Sitter och funderar över om jag bara är för mesig med täcken i transporten eller om alla andra har mindre varmblodiga hästar :/.

Samma med transportskydd, var 18° idag och jag valde bort de låga transportskydden för att jag tyckte att det skulle bli för varmt på vår 10min åktur med takfönstret och luckan bakom hästen öppen. Verkar som att de flesta andra som åker regelbundet häromkring har både fleecetäcke och transportskydd + sadel och benskydd under året om :o

Känns orimligt att andra inte nojar över att hästarna ska bli för varma i transporten och undrar därför när andra använder täcken, skydd osv i transporten :D.


(Dvs en tråd för att jag ska våga använda transportskydd till häst som är van vid dom utan att vara rädd för att hon dör av värmeslag ;)).

Det är vanligare att hästar blir för varma i transport än för kalla, generellt sett.
Jag använder i stort sett aldrig annat än grimma på häst som transporteras.
Undantag är häst som blivit svettig på träning och ska stå på transport hem från träningen. Då får den ett fleecetäcke på sig.
 
Min förra häst skavde bort typ halva svansen i transporten. :/ Tror hon höll balansen genom att luta sig mot lemmen

Förlåt, men det heter "läm". "Lem" syftar på kroppsdel.

Jag brukade linda ponnyns svans, mest för att hålla den ren. Han nådde liksom inte bak till varken bom eller läm.
 
Vill ha så lite som möjligt på hästen i transporten. På benen har jag det jag ska rida i, oftast ett par damasker. Ibland boots, ibland lindat. Brukar ofta åka av direkt efter ridpasset och då får hon åka utan på vägen hem. Äger inte ett par transportskydd, det skulle min häst bara bli störd av.

Är temperaturen behaglig ute så har jag inte heller något täcke på :)
 
Vad få det är som har svansskydd på hästen :eek:
Gammelman hade jätte-svans (kblstravare), så där funkade det inte med svansskydd
Sedan ville jag inte ha det på sedan jag såg ett russ på Ultuna (jobbade där då) med en mkt ful sårskada på hela svansroten + lite till, som hade orsakats av en svanslinda...:crazy:
 
Jag har vanliga strykkappor i transporten på hästen, ev boots.

Upplever det som att höga transportskydd är ganska gammal trend , inte många som har det längre.

Ang täcke är jag väldigt sparsam med det , har något lättare täcke med bra andasfunktion (ull) vid väldigt kallt väder om det är längre transport, annars inget. Vid kort transport med svettig häst efter träning så eftersom det är rätt isolerat inne i en trailer väljer jag att inte klä på hästen så mycket utan låta den torka som den är skapad att göra.

Att åka med utetäcke i transporten som några redovisat att de gör skulle jag aldrig göra utifrån hur de täckena är skapta och hur miljön inne i en transport är.
 
Vad få det är som har svansskydd på hästen :eek:
Jag har bara behövt svanskydd på 2 av mina hästar, en för att jag meckade ihop 2 korta bommar till en hellång och jag inte ville riskera att svansen fastnade i skarven (gammal häst dålig balans och åkte max 10min 1gång om året).
Och en som skavde upp svansen ordentligt oavset om hon åkte lastbil, transport, baklänges, diagolalt eller rakt fram.
Har också använt det för att hålla svansen ren men är sällan det behövts.
 
Det behövs ju inte på en välbalanserad häst med åkvana som körs väl.
Min ena hästs still är att åka med rumpan upptryckt mot lämmen (just han är även speciell med att bli orolig av är inte åka trångt) och 2 har tyckt att lämmen är utmärkt att klia sig emot.
 
Min ena hästs still är att åka med rumpan upptryckt mot lämmen (just han är även speciell med att bli orolig av är inte åka trångt) och 2 har tyckt att lämmen är utmärkt att klia sig emot.

Ja men då har du väl svansskydd då utifrån att det specifikt behövs ?

Fattar inte att det ens blir ett ämne? 😅
 
Jag har helt slutat med transportskydd sedan några år tillbaka, alla hästar har åkt klart bättre utan. Beroende på resans längd kan hon få åka i de skydden hon ska ridas i (kortare resor).
Täcke efter väder. Är väldigt förtjust i ett med fleece över ryggen och när på sidorna såhär års, skyddar ryggen mot drag men blir inte varmt iom nätet på resten.

Svanskydd endast när hon åker lastbil, annars behövs det inte 🙂
 
Vad få det är som har svansskydd på hästen :eek:

Ja, ser verkligen inget behov av det så det känns hemskt onödigt. Ponnyn når nog inte ens bak till bommen om han skulle vilja, och varken han eller den stora har någon vana av att gnugga sig mot inredningen i transporten. De står fint och stilla båda två 👍
 

Liknande trådar

Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 866
Senast: aramis
·
Utrustning Var iväg och tävlade under helgen och stötte på ett litet problem. Vi klarade oss precis undan regnet, då det blev uppehåll när vi...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: spinxx
·
Utrustning Har ni tips på bra och svala täcken att ha i transporten nu när sommaren kommer? Jag är i tankarna att åka ca 4 timmar i transport med...
Svar
13
· Visningar
5 069
Senast: Totola
·
Utrustning Vet att det fanns en sån här tråd för flera år sedan, men det vore skojigt med en ny! Hur ser era hästar ut när ni åker transport...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: KasperTim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp