Vad från din uppväxt har du varit tvungen att lära om?

Mina föräldrar lever efter ett helt gäng sanningar som inte alls stämmer. Man kan inte dra släp med en automatväxlad bil. Man ska inte bada efter man ätit för då får man kramp. Man ska inte titta på alkoholisterna på torget för de provoceras av det. Dricker man alkohol på en tisdag är man alkoholiserad och så är det bara - behövs ingen förklaring och det finns inga som helst förmildrande omständigheter. Man kan inte småladda mobilen för det förstör batteriet. Finns ett gäng till, men jag hade fått skriva hela förmiddagen om jag skulle redogöra för allt.
 
Jag har nog faktiskt inte behövt lära om något egentligen... men jag har också insett att min uppväxt var extremt privilegierad. Kunskap hölls alltid högt och det var sällan någon talade till mig på ett barnsligt sätt, jag fick vara med i diskussionerna på samma villkor sas som de vuxna.

Jantelagen fick jag inte hemifrån utan i skolan och den har jag definitivt fått anstränga mig för att skaka av mig. Det är inte farligt att säga att man är bra på något.

Samma här! Just detta är något jag fått med mig hemmifrån.
Att de nu på äldre dagar blivit lite hämmade och stängt sitt öppna sinne lite mer känner jag igen från min mormor som räddade judar under kriget men blev i det närmaste nazist i slutet av sin levnadstid.
 
Servett vid bordet........har aldrig lagt det i knät eller satt det under hakan. Det är hämmande eller skyms av min stora mage eller halkar ner på golvet. På knät gör den ingen nytta alls med andra ord. Som haklapp är den i vägen och man klämmer den mellan bordet och mellangärdet samt det ser så "tacky" ut. Speceillt om man spiller.

Inte heller har jag lärt mig att man måste göra på ett visst sätt med en servett, varken papper eller tyg. Ha den där du vill och ingen dömer.
Blev mäkta förvånad på något julbord när servitören hela tiden ville placera servetten i mitt knä med stor envishet. Men liksom........sluta!! Jag vill inte ha den där! Fatta det!
 
Jag har också lärt mig på senare år att man inte behöver stå i tvättstugan jämt och mangla lakan, stryka skjortor och klaga som en martyr. Skit i det och lev ett lugnare liv liksom.
Min mamma måste ha tillbringat minst 1-2 timmar där varje dag med fem i familjen. Det kändes som hon alltid stod där. Det tyckte nog hon också.

Visst kan jag sakna de manglade lakanen men det är inte värt all tid för att de ska bli skönare än sköna.
 
Jag har också lärt mig på senare år att man inte behöver stå i tvättstugan jämt och mangla lakan, stryka skjortor och klaga som en martyr. Skit i det och lev ett lugnare liv liksom.
Min mamma måste ha tillbringat minst 1-2 timmar där varje dag med fem i familjen. Det kändes som hon alltid stod där. Det tyckte nog hon också.

Visst kan jag sakna de manglade lakanen men det är inte värt all tid för att de ska bli skönare än sköna.
Mon moster strök lakan.
Jag misstänker att det var ett sätt att få de långa hemmafrudagarna att gå.
 
Mon moster strök lakan.
Jag misstänker att det var ett sätt att få de långa hemmafrudagarna att gå.
Det gjorde (och gör nog fortfarande) min mamma trots heltidsarbete (visserligen skulle det verka som om hon var hemmafru men ändå). Det var enligt henne en plikt, något man bara gjorde för att man måste som väldigt mycket annat.

Mina barns farmor ansåg vid något tillfälle att jag borde stryka hennes sons t-shirtar. Jag vet att hon strök allt, inklusive underkläder och sockar. Jag svarade att jag har ett liv. Vill han ha strukna kläder så kan han stryka dem själv.
 
Jag har också lärt mig på senare år att man inte behöver stå i tvättstugan jämt och mangla lakan, stryka skjortor och klaga som en martyr. Skit i det och lev ett lugnare liv liksom.
Min mamma måste ha tillbringat minst 1-2 timmar där varje dag med fem i familjen. Det kändes som hon alltid stod där. Det tyckte nog hon också.

Visst kan jag sakna de manglade lakanen men det är inte värt all tid för att de ska bli skönare än sköna.

Det gjorde (och gör nog fortfarande) min mamma trots heltidsarbete (visserligen skulle det verka som om hon var hemmafru men ändå). Det var enligt henne en plikt, något man bara gjorde för att man måste som väldigt mycket annat.

Mina barns farmor ansåg vid något tillfälle att jag borde stryka hennes sons t-shirtar. Jag vet att hon strök allt, inklusive underkläder och sockar. Jag svarade att jag har ett liv. Vill han ha strukna kläder så kan han stryka dem själv.


Fast att stryka gjorde man for att nar man torkar klader genom att hanga dem blir de sa valdigt harda och obekvama, for mig var det definitivt ingen "plikt" ... det var helt enkelt en ren bekvamlighets grej. Kladerna blev skonare att ha pa sig. Nar jag fick min forsta torktumlare pa -80 talet nar vi flyttade utomlands forandrade det mitt liv. Klader och annat behover sallan strykas numera. :)
Sjalv strok jag allas t-shirts ocksa tills torktumlaren spottade ut dem mjuka och skona.:D

En kompis fran Sverige kom och halsade pa efter att vi flyttat ut. Hon maglar eller stryker alltid sina lakan och kan inte forsta folk som inte gor det. Efter forsta natten undrade hon vad det var for material i mina lakan som var sa fantastiskt mjuka och skona. :p Hon trodde mig knappt nar jag sa att det helt berodde pa torktumlaren.:D
 
Fast att stryka gjorde man for att nar man torkar klader genom att hanga dem blir de sa valdigt harda och obekvama, for mig var det definitivt ingen "plikt" ... det var helt enkelt en ren bekvamlighets grej. Kladerna blev skonare att ha pa sig. Nar jag fick min forsta torktumlare pa -80 talet nar vi flyttade utomlands forandrade det mitt liv. Klader och annat behover sallan strykas numera. :)
Sjalv strok jag allas t-shirts ocksa tills torktumlaren spottade ut dem mjuka och skona.:D

En kompis fran Sverige kom och halsade pa efter att vi flyttat ut. Hon maglar eller stryker alltid sina lakan och kan inte forsta folk som inte gor det. Efter forsta natten undrade hon vad det var for material i mina lakan som var sa fantastiskt mjuka och skona. :p Hon trodde mig knappt nar jag sa att det helt berodde pa torktumlaren.:D
Fast nä, här hängs allt utom kuddar, täcken och de jackor som måste torktumlas för att inte hinna mögla innan de torkat och majoriteten blir inte hårda för det. De som blir hårda rustat några gånger så är de mjuka igen. Det gäller även frottébadlakan. Sköljmedel används inte heller.
 
Fast nä, här hängs allt utom kuddar, täcken och de jackor som måste torktumlas för att inte hinna mögla innan de torkat och majoriteten blir inte hårda för det. De som blir hårda rustat några gånger så är de mjuka igen. Det gäller även frottébadlakan. Sköljmedel används inte heller.

Da kan du en "magic" som jag inte kan, inte min kompis heller. :p
Jag avskyr lakan som torkats hangande oavsett hur mycket de skakats.
Da jag alltid kommer och halsar pa i Sverge utan lakan, da jag har begransat utrymme och vikt att ta med, provar jag med jamna mellanrum att sova i lakan som hang-torkat och oavsett hur mycket de skakats ar de mycket hardare an nar man torktumlar.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 139
Senast: tanten
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
20 437
Senast: MiaMia
·
Relationer Både jag och sambon har föräldrar som är mindre ekonomiskt sinnade, och jag är nyfiken på om det finns fler där ute och hur ni i så fall...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 951
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 695
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp