Vad gäller när man köper sadel av privatperson?

Kristall10

Trådstartare
Köpte en begagnad Bates Caprilli av en privatperson i maj i år. Valde att köpa en Bates för att kunna byta koppjärn eftersom det är en ungponny som jag räknar med ska ändra sig i kroppen.
Har kvar vår mailkonversation där säljaren skriver att det är rött järn som sitter i och att det går att byta ut.
Dumt nog tittade jag aldrig på järnen när jag köpte sadeln utan var godtrogen och tog för givet att det hon sa stämde. Sadeln passade bra när den köptes men nu behöver den breddas. Och när jag nu kollar koppjärnet så ser jag att det inte alls är ett rött järn som sitter i utan ett permanent järn som inte går att byta ut.

Så nu till min fråga. Vad gäller här? Har jag någon möjlighet att reklamera eller liknande eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny sadel?
 
Köpte en begagnad Bates Caprilli av en privatperson i maj i år. Valde att köpa en Bates för att kunna byta koppjärn eftersom det är en ungponny som jag räknar med ska ändra sig i kroppen.
Har kvar vår mailkonversation där säljaren skriver att det är rött järn som sitter i och att det går att byta ut.
Dumt nog tittade jag aldrig på järnen när jag köpte sadeln utan var godtrogen och tog för givet att det hon sa stämde. Sadeln passade bra när den köptes men nu behöver den breddas. Och när jag nu kollar koppjärnet så ser jag att det inte alls är ett rött järn som sitter i utan ett permanent järn som inte går att byta ut.

Så nu till min fråga. Vad gäller här? Har jag någon möjlighet att reklamera eller liknande eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny sadel?
Hur ser du järnet? Då måste det vara en väldigt gammal Bates?
 
@super På de där det går att byta så kan man ju öppna upp framtill för att byta. Har en nyare Bates dressyr som jag bytt järn i.
På den här finns ingenstans att öppna upp men när jag lyfter på kåpan så kan man se en bit av det permanenta järnet som är stålgrått i färgen.
 
Så nu till min fråga. Vad gäller här? Har jag någon möjlighet att reklamera eller liknande eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny sadel?
Jag är ganska säker på att rent lagligt har du inget att komma med, om inte köparen lovat dig att få lämna tillbaka.
Det enda du kan göra är att ställa en öppen fråga till köparen och se hur hen ställer sig till återköp, med tanke på att hen faktiskt har lämnat felaktig uppgift om sadeln.
Men, å andra sidan kan man ju tycka att du borde ha undersökt sadeln innan du betalade den. Så troligen är det det sura äpplet som hägrar.
 
Hade jag varit du så hade jag bara sålt sadeln och köpt en annan. Det är ju en rätt vanlig sadel så borde vara enkelt att bli av med det :up: Även om det är surt såklart att det visar sig långt i efterhand att det inte var det du köpte som du trodde. (men en annan gång, undersök om det stämmer direkt när du fått den, alt. innan köp)
 
Anmärkningar på att det är fel vara skickad skall anmälas skyndsamt, vid köp av näringsidkare, men nu är det ju affär mellan privatpersoner.
Dessutom har köparen använt sadeln under längre tid.
Bara att lära sig av sitt misstag tyvärr.
-Syna alltid först emballaget innan mottagning/signering!
-Anmärkt eventuella skador på emballaget, innan signering vid mottagade!
-Kontrollera varan direkt och återkoppla eventuella fel till säljaren, helst samma dag som du mottagit varan.
 
Problemet är att det där är en sak som lätt kan undersökas. Det gjorde du inte, och det är mänskligt men det gör också att om säljaren inte av välvilja tar tillbaka den är det svårt att komma någonstans. Dessutom skulle att försöka det sannolikt kosta mångt mer än sadeln är värd.

Sälj den och köp en annan, eller se om det går att bredda den på något vis.
 
Köpte en begagnad Bates Caprilli av en privatperson i maj i år. Valde att köpa en Bates för att kunna byta koppjärn eftersom det är en ungponny som jag räknar med ska ändra sig i kroppen.
Har kvar vår mailkonversation där säljaren skriver att det är rött järn som sitter i och att det går att byta ut.
Dumt nog tittade jag aldrig på järnen när jag köpte sadeln utan var godtrogen och tog för givet att det hon sa stämde. Sadeln passade bra när den köptes men nu behöver den breddas. Och när jag nu kollar koppjärnet så ser jag att det inte alls är ett rött järn som sitter i utan ett permanent järn som inte går att byta ut.

Så nu till min fråga. Vad gäller här? Har jag någon möjlighet att reklamera eller liknande eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny sadel?
Sälj och köp en annan. Det är mitt råd. Du kommer ingenstans, tyvärr, med säljaren.

Hoppas du får pengarna tillbaka.
 
Hade du kollat det när du fått hem sadeln så hade du rent juridiskt kunnat reklamera/häva köpet, eftersom varan inte är vad säljaren sagt. Enligt konsumentverkets avsnitt om köplagen. Men, nu har det gått så pass lång tid. Personligen tror jag att det är svårt att komma någonstans i det läget och hade sålt sadeln och köpt en annan.
 
Jag är ganska säker på att rent lagligt har du inget att komma med, om inte köparen lovat dig att få lämna tillbaka.
Det enda du kan göra är att ställa en öppen fråga till köparen och se hur hen ställer sig till återköp, med tanke på att hen faktiskt har lämnat felaktig uppgift om sadeln.
Men, å andra sidan kan man ju tycka att du borde ha undersökt sadeln innan du betalade den. Så troligen är det det sura äpplet som hägrar.
Tror också det är så.
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 503
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt häst både av privatperson och företagare, är rätt insatt i vad som gäller när man som privatperson av näringsidkare - men...
Svar
7
· Visningar
1 503
Senast: Masse
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 287
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 464
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp