Vad gäller på ett försäljningsstall?

chla

Trådstartare
Min syster har sin häst på det stall (försäljningsstall) som hon köpte den ifrån för försäljning. Dock visade det sig att en köpare som var intresserad noterat att hästen markerade på något av benen, och då måste väl hästen undersökas och besiktigas igen vad jag förstått.
Är det verkligen min syster som ska betala för detta då den inte var halt eller liknande då hon lämnade den på stallet? Gissningsvis är det ju någon som ridit hästen och det hänt något som gjort den halt. Är inte det stallets ansvar?
Jag kan inget om detta och hon är så trött och slut pga LIVET så jag vill försöka hjälpa henne.
 
Min syster har sin häst på det stall (försäljningsstall) som hon köpte den ifrån för försäljning. Dock visade det sig att en köpare som var intresserad noterat att hästen markerade på något av benen, och då måste väl hästen undersökas och besiktigas igen vad jag förstått.
Är det verkligen min syster som ska betala för detta då den inte var halt eller liknande då hon lämnade den på stallet? Gissningsvis är det ju någon som ridit hästen och det hänt något som gjort den halt. Är inte det stallets ansvar?
Jag kan inget om detta och hon är så trött och slut pga LIVET så jag vill försöka hjälpa henne.
Gjordes besiktning UA i samband med att hästen åkte till försäljningsstallet?
 
Min syster har sin häst på det stall (försäljningsstall) som hon köpte den ifrån för försäljning. Dock visade det sig att en köpare som var intresserad noterat att hästen markerade på något av benen, och då måste väl hästen undersökas och besiktigas igen vad jag förstått.
Är det verkligen min syster som ska betala för detta då den inte var halt eller liknande då hon lämnade den på stallet? Gissningsvis är det ju någon som ridit hästen och det hänt något som gjort den halt. Är inte det stallets ansvar?
Jag kan inget om detta och hon är så trött och slut pga LIVET så jag vill försöka hjälpa henne.
Rent generellt är det hästägaren som står för alla kostnader som är utöver uppstallning, träning och försäljningsaktiviteter. Därför är det viktigt att man dels har ett bra avtal skrivet med försäljningsstallet när man lämnar den. Och att man vet att det är ett bra och seriöst försäljningsstall.
Är den halt bör den undersökas och kanske behandlas. Och då är det sannolikt väldigt onödigt dyrt att ha den kvar på försäljningsstallet. (ta hem den eller ställ den på ett billigare ställe!)
 
Det beror på vad som står i avtalet, men jag skulle inte tro att det är försäljningsstallets ansvar tyvärr. Låter osannolikt i mina öron.

Ta hem hästen och låt den läka, det blir nog billigast så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 270
Senast: Whirlie
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp