vad gäller? valpköp...

Sv: vad gäller? valpköp...

Hazel skrev:
om det står i kontraktet är det inget dolt fel och då kan inte köparen lämna tillbaks för det iaf?
Fast om köparen ändå vill lämna tillbaka hunden gäller inte konsumentlagen då?
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist skrev:
En valp med navelbråck skulle jag öht inte köpt oavsett ras, men i teorin...

Skulle jag ha köpt en renrasig valp som utvecklat hiskelig klåda som inte är rävskabb/loppor/löss så skulle jag lämnat tillbaka den.

Är du säker på att uppfödaren hade tagit tillbaka den då? (hypotetiskt). Jag sålde en gång en valp som efter ett år visade sig ha någon form av allergi (ingen av föräldrarna hade det eller någon annan som jag visste om). Ägarna ville då lämna tillbaka den men jag hade ingen möjlighet till det vid tillfälet och ville inte det heller. Vad skulle jag med hunden till? Det blir ju svårt att omplacera en hund som är allergisk och ägarna ville inte ens allergiutreda först utan det skulle jag då få göra = inte intressant för min del....

Jag menar.... man kan ju int eköpa en frisk hund och sen när den blir sjuk bara lämna tillbaka den. Köper du en bil som går sönder efter ett år kan du ju inte lämna tillbaka den till förrä ägaren utan det blir ju upp till dig att laga, eller hur?
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Flinisen skrev:
En avstickare bara. Som uppfödare,,,,om man får en valp med navelbråck...hur skall man då göra? Vågar man sälja iväg valpen till någon om man riskerar att få tillbaka den sedan för man vill ju inte behålla den själv precis. Vad tycker ni?? Detta har inget med tråden att göra på så vis utan bara en fundering.

Jag har haft en valp med navelbråck en gång som jag sålde med förbehållet att om bråcket inte växte ihop av sig självt så skulle jag bekosta operation med upp till ett visst pris (som jag hade tagit reda på att det kostade) och ville ägarna använda en dyrare veterinär fick de själv stå för mellanskillnaden - lyckligtvis så växte bråcket ihop av sig självt och någon operation behövdes i detta fallet inte.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Flinisen skrev:
Fast om köparen ändå vill lämna tillbaka hunden gäller inte konsumentlagen då?

Men vad tror folk egentligen? Att man köper valp och sen bara vill lämna tillbaka till höger och vänster för än det ena och än det andra skälet? Egentligen är köpt köpt och that's it! Du har som köpare ingen rättighet att lämna tillbaka (dvs häva köp) bara sådär. Det är upp till uppfödarens goodwill om denne går med på att ta tillbaka hundar. Jag tycker iaf att man som valpköpare är väldigt oseriös om man huxflux vill lämna tillbaka den valp man köpt för att den t ex utvecklar allergi eller något annat....
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Denna valpen är ju bara 5 månader och det har i efterhand kommit fram att mamman är drabbad av klåda. Som uppfödare har man då en viss skyldighet att ta tillbaka valpen.

Och Ja, jag vet att "min" uppfödare skulle ta tillbaka en valp om den visade sig behäftad med ett sådant fel.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist skrev:
Denna valpen är ju bara 5 månader och det har i efterhand kommit fram att mamman är drabbad av klåda. Som uppfödare har man då en viss skyldighet att ta tillbaka valpen.

Och Ja, jag vet att "min" uppfödare skulle ta tillbaka en valp om den visade sig behäftad med ett sådant fel.

Fast i det här fallet gäller det en oseriös blandrasproducent och dom lirar ju i en helt egen division anser jag.
Men om vi säger att ingen i släkten så vitt uppfödaren vet har klåda/allergi, då blir det ju genast lite svårare.
Din uppfödare har en hel del goodwill då (och en jäkla massa plats och stålar!). Med fyra egna hundar, ett liten barn och ett på väg så har jag varken råd/tid/intresse av att ta mig an en sjuk hund som dess ägare inte pallar ha kvar bara för att den råkade bli sjuk. Vad ska jag med den till liksom? Åka och avliva eller? Vad har du för motivering för att du inte vill ha kvar hunden? Att den blev sjuk? Lämnar du tillbaka bilen du köpt när bromsarn atagit slut också eller?
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Zoya skrev:
Din uppfödare har en hel del goodwill då (och en jäkla massa plats och stålar!).
Goodwill:Ja, hon är en seriös uppfödare..
Jäkla massa plats:Nej.
Mycket "stålar": Ingen aning, har inte frågat henne om hur deras ekonomi ser ut.

Zoya skrev:
Med fyra egna hundar, ett liten barn och ett på väg så har jag varken råd/tid/intresse av att ta mig an en sjuk hund som dess ägare inte pallar ha kvar bara för att den råkade bli sjuk. Vad ska jag med den till liksom? Åka och avliva eller?
Med detta uttalande kvalificerar du dig i mina ögon till skaran oseriösa uppfödare..
Som hunduppfödare får man faktist se till att kunna ta ansvar för de valpar man sätter till världen tycker jag (och flera med mig) Har man inget intresse av att göra det så ska man inte föda upp hundar.

Jag har själv 3 barn 10 hundar 5 katter x antal får 2 hästar några ankor och getter och jag tar tillbaka valpar som av en eller annan anledning ägaren inte kan ha kvar.
Vi har en fast inkomst + det jag tjänar på trimningar och kurser. Huset har på nedervåningen 2 rok + toalett och hall. Övervåningen består av 4 rum + badrum och hall. Total bostadsyta ca 160 kvm.
Så i mina ögon är dina ursäkter tämligen lama..
Zoya skrev:
Vad har du för motivering för att du inte vill ha kvar hunden? Att den blev sjuk? Lämnar du tillbaka bilen du köpt när bromsarn atagit slut också eller?
Om jag köper en framtida avelshund/arbetshund så har jag ingen användning för den om den redan tidigt i livet visar sig vara behäftad med fel som gör att den inte kan användas till det den är tänkt till.
Givetvis lämnar jag inte tillbaka en unghund som befinns ha Ögon/HD-fel, om det nu mot all förmodan skulle inträffa.

Pajar bromsarna, så fyller de ingen funktion: Alltså kasserar jag de trasiga och köper nya :smirk:
Pajar de inom 3 månader, så kan du ge dig på att jag kräver att få nya bromsar kostnadsfritt eftersom de uppenbarligen var defekta på något vis :devil:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Zoya skrev:
Men om vi säger att ingen i släkten så vitt uppfödaren vet har klåda/allergi, då blir det ju genast lite svårare.

Lite krångligare blir det vad det gäller det ekonomiska, men jag tar tillbaka alla hundar som jag fött upp om ägarna vill bli av med dem. Oavsett anledning. Hur kan du låta bli?

Jag vill veta att mina uppfödningar har det bra genom hela livet, och att neka att ta emot dem bara för att jag inte har någon nytta av dem skulle aldrig falla mig in. Däremot skulle jag inte behålla dem på sikt, utan omplacera. Vore det en hund som var omöjlig att omplacera skulle den få sluta sina dagar om jag inte hade möjlighet att själv ge den ett bra liv.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Flinisen skrev:
Fast om köparen ändå vill lämna tillbaka hunden gäller inte konsumentlagen då?

Konsumentköplagen är inte öppet köp, utan reglerar köparens rätt gentemot säljaren vad det gäller dolda fel. Ett fel som blivit påtalat redan innan köpets fullbordan är inte dolt. Personligen tar jag emot alla hundar som kommer ifrån mig, men den ekonomiska ersättningen vid återköp ser ju olika ut när orsakerna varierar.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Zoya skrev:
Med fyra egna hundar, ett liten barn och ett på väg så har jag varken råd/tid/intresse av att ta mig an en sjuk hund som dess ägare inte pallar ha kvar bara för att den råkade bli sjuk. Vad ska jag med den till liksom? Åka och avliva eller? Vad har du för motivering för att du inte vill ha kvar hunden? Att den blev sjuk? Lämnar du tillbaka bilen du köpt när bromsarn atagit slut också eller?

Men du måste ju ha vetat att du hade fyra hundar, ett barn och ett på väg när du valde att ta valpar på din tik? Eller kom det som en överraskning?
Som Gnist och Duvan säger är det ett ansvar man som uppfödare har, inte bara de första 8 veckorna av valpens liv. Isåfall är man ju blott och bart en valpproducent av värsta sorten.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist skrev:
Med detta uttalande kvalificerar du dig i mina ögon till skaran oseriösa uppfödare..
Som hunduppfödare får man faktist se till att kunna ta ansvar för de valpar man sätter till världen tycker jag (och flera med mig) Har man inget intresse av att göra det så ska man inte föda upp hundar.

Håller till 100% med dig! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Trissa skrev:
Men du måste ju ha vetat att du hade fyra hundar, ett barn och ett på väg när du valde att ta valpar på din tik? Eller kom det som en överraskning?
Som Gnist och Duvan säger är det ett ansvar man som uppfödare har, inte bara de första 8 veckorna av valpens liv. Isåfall är man ju blott och bart en valpproducent av värsta sorten.

Precis! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist skrev:
Goodwill:Ja, hon är en seriös uppfödare..
Jäkla massa plats:Nej.
Mycket "stålar": Ingen aning, har inte frågat henne om hur deras ekonomi ser ut.


Med detta uttalande kvalificerar du dig i mina ögon till skaran oseriösa uppfödare..
Som hunduppfödare får man faktist se till att kunna ta ansvar för de valpar man sätter till världen tycker jag (och flera med mig) Har man inget intresse av att göra det så ska man inte föda upp hundar.

Jag har själv 3 barn 10 hundar 5 katter x antal får 2 hästar några ankor och getter och jag tar tillbaka valpar som av en eller annan anledning ägaren inte kan ha kvar.
Vi har en fast inkomst + det jag tjänar på trimningar och kurser. Huset har på nedervåningen 2 rok + toalett och hall. Övervåningen består av 4 rum + badrum och hall. Total bostadsyta ca 160 kvm.
Så i mina ögon är dina ursäkter tämligen lama..

Om jag köper en framtida avelshund/arbetshund så har jag ingen användning för den om den redan tidigt i livet visar sig vara behäftad med fel som gör att den inte kan användas till det den är tänkt till.
Givetvis lämnar jag inte tillbaka en unghund som befinns ha Ögon/HD-fel, om det nu mot all förmodan skulle inträffa.

Pajar bromsarna, så fyller de ingen funktion: Alltså kasserar jag de trasiga och köper nya :smirk:
Pajar de inom 3 månader, så kan du ge dig på att jag kräver att få nya bromsar kostnadsfritt eftersom de uppenbarligen var defekta på något vis :devil:

Du får tycka att jag är oseriös, jag tar tillbaka de hundar jag kan. Det har hänt två gånger - tog hem båda och omplacerade dem till nya hem, den ena fick ett nytt hem dagen efter och den andra efter ett par månader. Just det - en tredje hjälpte jag till att omplacer amen de stannade hos sin ägare fram tills vi hittade en ny ägare. Men jag tycker fortfarande att det är fel anledning att lämna tillbaka en hund för att den blir sjuk och eftersom du är en sådan som inte tvekar att göra det så kvalificerar du dig till skaran oseriösa köpare.
Du köper en hund du vill använda som framtida avelshund och den visar sig ha t ex AD, då kräver du att uppfödaren ska ta tillbaka den, seriöst? Inte bara är det oseriöst utan även hjärtlöst mot hunden.

Det är liksom helt annat om man måste omplacera hunden p.g.a t ex allergi, ändrade familjeförhållanden eller dyl. men om hunden råkar bli sjuk? Nä jag vidhåller att man då är oseriös som köpare/hundägare om man då istället för att behandla och ta hunden till veterinären vill bli av med problemet. Du kanske åker med ditt barn tillbaka till BB om det visar sig att denne utvecklar astma eller så?

Som uppfödare ska man ta ansvar för de valpar man föder upp ja men hur långt ska det ansvaret gå? Har inte du som köpare en hel del ansvar också? Du vill avla men hunden fick HD så då slänger du iväg hunden som någon slags slit- och- släng vara?

Vill du ha en hund som du från början vet kommer hålla för avel så får du faktiskt ta och köpa en vuxen hund, så krasst är det!

Och dessutom - vill du ta på dig mer jobb än du klarar av så är det ditt problem. Du verkar vara hemma hela dagarna (eftersom du nämner att ni bara har en inkomst). Jag är det inte och har dessutom fullt upp den tid jag är hemma - jag bor inte heller på egen gård som du verkar göra och jag vill kunna hantera det jag tar på mig. Kan jag det inte så låter jag hellre bli.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Duvan skrev:
Lite krångligare blir det vad det gäller det ekonomiska, men jag tar tillbaka alla hundar som jag fött upp om ägarna vill bli av med dem. Oavsett anledning. Hur kan du låta bli?

Jag vill veta att mina uppfödningar har det bra genom hela livet, och att neka att ta emot dem bara för att jag inte har någon nytta av dem skulle aldrig falla mig in. Däremot skulle jag inte behålla dem på sikt, utan omplacera. Vore det en hund som var omöjlig att omplacera skulle den få sluta sina dagar om jag inte hade möjlighet att själv ge den ett bra liv.

Som jag redan förklarat - jag tar tillbaka mina uppfödningar om jag kan - i annat fall hjälper jag till att omplacera dem medans de är kvar i sitt gamla hem (kan t ex inte ta hem en dominant hane då den garanterat skulle slåss med min hane). Men om anledningen till att köparen vill bli av med hunden är att den blir sjuk? Är det inte ägarens ansvar då att behandla hunden så den blir frisk?
Jag tycker att det är helt fel anledning att lämna tillbaka hunden...
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Trissa skrev:
Men du måste ju ha vetat att du hade fyra hundar, ett barn och ett på väg när du valde att ta valpar på din tik? Eller kom det som en överraskning?
Som Gnist och Duvan säger är det ett ansvar man som uppfödare har, inte bara de första 8 veckorna av valpens liv. Isåfall är man ju blott och bart en valpproducent av värsta sorten.

Min senaste kull är över tre år gammal - min son är 2½ så jag har inte tagit några valpar på ett bra tag :smirk: och gör det inte heller just p.g.a att jag varken har tid eller plats för det för närvarande och ett tag framöver, trots att det finns folk som skulle vilja ha.
Och om du läser vad jag skrivit till Duvan och Gnist så behöver jag inte upprepa det igen....
Så ifall man inte är beredd att ta tillbaka en hund p.g.a att den blir sjuk och den (i mina ögon då) oseriösa köparen vill lämna tillbaka den så är det jag som är oseriös och bara en valpproducent av värsta sorten? Ja, det är tur att jag har såpass seriösa valpköpare då att de istället för att försöka lämna tillbaka sina hundar när de mot förmodan blir sjuka åker till veterinären istället.... :smirk:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

6000 för en blandras?! :eek: Plus att den har klåda och navelbråck? Rena rånet, antar att hon kallade det kompispris också..
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Om jag köper en hund för att använda i avel, komma någonstanns i tävling eller ha i tjänst så förväntar jag mig att min valp ska ha en bra grund. Dvs inga knepiga sjukdomar. Tex. HD, AD, ögon, kraftig klåda osv. Det var inte det jag ville ha. Det finns säkert någon annan människa som kan ha roligare med en sådan hund, om de kanske inte har lika höga krav på vad de vill.

Synd om hunden? Fler hundar än du anar tar omplaceringar väldigt bra. Det är inte ofta en hund hänger läpp och deppar ihop totalt. Man kan inte jämföra med människor, vilket folk verkar ha tendens till att göra.

Det må vara min skyldighet som valpköpare att hålla hunden frisk och kry. Men ärfliga sjukdomar eller dolda fel? Nej tack.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Aliide skrev:
Om jag köper en hund för att använda i avel, komma någonstanns i tävling eller ha i tjänst så förväntar jag mig att min valp ska ha en bra grund. Dvs inga knepiga sjukdomar. Tex. HD, AD, ögon, kraftig klåda osv. Det var inte det jag ville ha. Det finns säkert någon annan människa som kan ha roligare med en sådan hund, om de kanske inte har lika höga krav på vad de vill.

Synd om hunden? Fler hundar än du anar tar omplaceringar väldigt bra. Det är inte ofta en hund hänger läpp och deppar ihop totalt. Man kan inte jämföra med människor, vilket folk verkar ha tendens till att göra.

Det må vara min skyldighet som valpköpare att hålla hunden frisk och kry. Men ärfliga sjukdomar eller dolda fel? Nej tack.

Självklart ska den ha en br agrund men det kollar man väl upp innan man köper valpen - att föräldrarna är friska osv? elle rhur?
AD och HD t ex vet du ju inte om förrän efter 1-1½ år, det är ju inget som syns på en valp att den har som du vet. Ögon vet jag inget om eftersom jag inte har en "ögonras". Klåda kan ju också komma efter flera år och till trots att både föräldrar och övriga syskon är fullt friska. Det kan ju faktiskt vara så att hunden t ex utvecklar allergi för att man gett den skitfoder (t ex) och det är ju knappast uppfödarens fel :crazy:
Köper du en hund av en ras som behäftad med HD/AD eller vad det nu måvara så kan du inte vara säker på att den valp du köpt inte har det i vuxen ålder (det är ju oftast ärftligt) utan vill du vara säker måste du köpa en vuxen hund. Dolda fel är ju ockspå en annan sak, det har man ju försäkring mot och den ersätter ju då vet. räkningar etx. Men jag tvivlar på att någon skulle ta HD, AD eller klåda för ett dolt fel.

Dessutom - går det att omplacera en hund som köparen inte vill ha kvar av rent egoistiska skäl så är det ju ok men om hunden är i ett akut sjukdomstillstånd och köparen istället för att behandla vill dumpa hunden tillbaka på uppfödaren för att slippa kostnader och besvär, tycker du att det är rätt?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Övr. Hund Så, då har hunden "harkel-frustat" ett par dagar och vi ringer veterinären. "Ja, det är nog bäst vi tittar på det. Och förhudskatarren...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Syrsa
·
Hästmänniskan Nu är jag grinig :mad: K är försäkrad i Agria, införsäkrad som 2 dygn gammal föl den 16 april 2003. Hon har således årsförfallodag...
Svar
17
· Visningar
1 486
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 293
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp