vad gäller? valpköp...

Sv: vad gäller? valpköp...

Zoya skrev:
Du vill avla men hunden fick HD så då slänger du iväg hunden som någon slags slit- och- släng vara?

Var i mina svar har du läst det?
Om du läser vad jag skrivit, så ser du ju att jag INTE lämnar tillbaka en unghund som visar sig vara behäftad med fel :smirk:
Nu pratade jag om valpar som efter kort tid visar sig ha ärftliga fel..
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Vet av en blandisuppfödare som taog 5500:- för valpar med underbett och navelbråck..

Det skulle jag inte ens ta för en renrasig reggad valp med de felen :cool:
Så frågan är ju hur "seriösa" de flesta blandisuppfödare är :confused:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Fattar inte varför i hela friden folk betalar så mycket för blanrasvalpar:eek: :confused:
Men så länge folk hostar upp pengar för dem så kommer penningsugna människor att fortsätta korsa på tvären och längden:devil:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Zoya skrev:
Dessutom - går det att omplacera en hund som köparen inte vill ha kvar av rent egoistiska skäl så är det ju ok men om hunden är i ett akut sjukdomstillstånd och köparen istället för att behandla vill dumpa hunden tillbaka på uppfödaren för att slippa kostnader och besvär, tycker du att det är rätt?

När jag köpte min vovve (jakthund) som jag ahr nu, så stod de i vårt kontrakt (förutom allt det "vanliga" som står i kontrakten) att om hunden inte var jaktduglig vid två års ålder så hade jag rätt att lämna tillbaka den. Förutsättningen var att han först skulle få ha hunden i 3månader och fick han den inte heller jaktduglig så skulle jag få en ny valp från en senare kommande kull eller pengarna tillbaka.
Än idag har jag kontakt med min uppfödare som fortfarande är engagerad i hur det går för mig med min hund trots att hunden snart är 6år.

En seriös uppfödare ser inte på pengarna, utan är mån om att avla bra, trevliga, friska och funktionsdugliga valpar. Som det tidigare sagts så är man inte bara uppfödare i 8veckor!
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Måste dessutom tillägga att jag har inte haft en enda hund med HD-fel. Vare sig inköpt eller uppfödd :cool:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist skrev:
Var i mina svar har du läst det?
Om du läser vad jag skrivit, så ser du ju att jag INTE lämnar tillbaka en unghund som visar sig vara behäftad med fel :smirk:
Nu pratade jag om valpar som efter kort tid visar sig ha ärftliga fel..

Fast hade du läst mitt första svar så hade du sett att jag pratade om hund/hundar som var över året. Är det en 3 månaders valp är det ju en annan sak men jag avlar inte på hundar med klåda/HD/Ad eller vad det nu må vara så det har inte hänt en enda gång att någon valp efter kort tid skulle utvecklat ärftliga fel. Som seriös uppfödare ska du ju inte avla på hundar med sådana fel anser jag.

Dessutom är det ytterst ovanligt att små valpar utvecklar allergi, får e klåda beror det oftast på annat såsom rävskabb, loppor etc (detta har veterinär sagt till mig). Allergi utvecklar de oftast inte förrän tidigast vid ett års ålder. Vilket självklart gör det mycket svårare vid eventuellt missnöje från valpköparens sida.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Tie skrev:
När jag köpte min vovve (jakthund) som jag ahr nu, så stod de i vårt kontrakt (förutom allt det "vanliga" som står i kontrakten) att om hunden inte var jaktduglig vid två års ålder så hade jag rätt att lämna tillbaka den. Förutsättningen var att han först skulle få ha hunden i 3månader och fick han den inte heller jaktduglig så skulle jag få en ny valp från en senare kommande kull eller pengarna tillbaka.
Än idag har jag kontakt med min uppfödare som fortfarande är engagerad i hur det går för mig med min hund trots att hunden snart är 6år.

En seriös uppfödare ser inte på pengarna, utan är mån om att avla bra, trevliga, friska och funktionsdugliga valpar. Som det tidigare sagts så är man inte bara uppfödare i 8veckor!

Men du pratar ju om helt andra saker än jag. Kan ju inte jämföra äpplen och päron. Din sista mening hör liksom inte alls till meningen ovanför anser jag. Bara för att en hund inte vill jaga så är den ju inte sjuk, eller hur? Går bra att omplacera till någon utan jaktintresse. Men skulle du kräva att din uppfödare tar tillbaka en hund som när den är t ex två år gammal visar sig vara behäftad med lindrig AD eller utvecklar t ex kvalsterallergi?
Din uppfödare hade ju desutom talat om för dig från början att han/hon gav dessa garantier, eller hur?

Jag har också viss "garanti" på mina valpar. Skulle hunden visa sig ha HD grad D eller mer vid en röntgen vid senast 1½ års ålder så får valpköparna en ny valp för halva priset. Skulle hunden ha såna problem av sin HD att den inte kan leva vidare får de naturligtvis en ny valp helt gratis. Kan tilläggas att denna garanti inte behövt utnyttjas av någon.

Jag vet en uppfödare som fick klagomål från en valpköpare av en väldigt skul sak. När hunden höftledsröntgades vid 3 års ålder visade det sig att två av dess svanskotor var ihopväxta, detta syntes inte utanpå på hunden (det var alltså ingen kroksvans) och påverkade inte hunden på något sett. Ändå ville ägarna att uppfödaren skulle ersätta dem på något sätt. De påstod att nu kunde de ju inte avla på hunden (att den inte var lämplig att avla på av andra skäl bekom dem inte). Lämna tillbaka hunden ville de inte och någon ny valp ville de inte utan de ville ha pengar vilket uppfödaren inte gick med på. Då blev hon kallad oseriös och dessa valpköpare spred skitsnack om henne, rättvist?
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Zoya skrev:
Fast hade du läst mitt första svar så hade du sett att jag pratade om hund/hundar som var över året. Är det en 3 månaders valp är det ju en annan sak

Tråden handlar om en valp, så svaren är ju baserade på att det just är en valp..Ingen annan än du har pratat om unghundar/vuxna hundar..
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist skrev:
Tråden handlar om en valp, så svaren är ju baserade på att det just är en valp..Ingen annan än du har pratat om unghundar/vuxna hundar..

Först skrev du så här:

”Skulle jag ha köpt en renrasig valp som utvecklat hiskelig klåda som inte är rävskabb/loppor/löss så skulle jag lämnat tillbaka den.”

Och på det svarade jag så här:

” Är du säker på att uppfödaren hade tagit tillbaka den då? (hypotetiskt). Jag sålde en gång en valp som efter ett år visade sig ha någon form av allergi (ingen av föräldrarna hade det eller någon annan som jag visste om). Ägarna ville då lämna tillbaka den men jag hade ingen möjlighet till det vid tillfälet och ville inte det heller.”

Och så fortsatte det. Du svarade att du tyckte jag var oseriös som inte ville ta tillbaka en hund som blivit sjuk och att mina ursäkter för det var lama. Att jag pratade om en unghund gjorde jag ganska klart men du fortsatte mala om att jag var oseriös. Att trådar tar andra vändningar än det som pratades om från början är som du vet ganska vanligt – därför ska man läsa noga innan man svarar. Jag pratade om unghund och det var utifrån det du svarade mig (bl.a om min oseriositet), eller hur?
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Zoya skrev:
Först skrev du så här:
”Skulle jag ha köpt en renrasig valp som utvecklat hiskelig klåda som inte är rävskabb/loppor/löss så skulle jag lämnat tillbaka den.”

Jag skrev som du ser om en valp...
Btw så var inlägget du hakat upp dig på riktat till Duvan och inte till dig :smirk:
Nu tänker jag inte dividera detta mer med dig och kliver därför ur sandlådan.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist skrev:
Jag skrev som du ser om en valp...

ja, VALP som UTVECKLAT klåda etc, du skriver ingen tidsram på det och det var ju faktiskt det jag svarade på. Att köpa en valp är väl det normalaste - men valpar växer upp

Btw så var inlägget du hakat upp dig på riktat till Duvan och inte till dig :smirk:
och vad har det med saken att göra? Det var det inlägget jag svarade på från början

Nu tänker jag inte dividera detta mer med dig och kliver därför ur sandlådan.

ja, att erkänna att man haft fel är ju klart svårt det förstår jag...

.........................
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Jag har inte fel :smirk:
Det är fortfarande en VALP jag pratar om, men du verkar ha lite svårt för att läsa vad man egentligen skriver eftersom du översätter bokstäverna V A L P till unghund/vuxen hund...:cool:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Är du säker på att uppfödaren hade tagit tillbaka den då? (hypotetiskt). Jag sålde en gång en valp som efter ett år visade sig ha någon form av allergi (ingen av föräldrarna hade det eller någon annan som jag visste om

Men köparen kunde ju inte "bevisa" att allergin fanns "latent" i kroppen på valpen redan från början eftersom båda föräldrarna var friska ( m.m )

Men i fallet som TS beskriver har ju tydligen flera i kullen drabbats och tiken ( dvs mamman ) har klåda, då blir det en helt annan situation..
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist skrev:
Jag har inte fel :smirk:
Det är fortfarande en VALP jag pratar om, men du verkar ha lite svårt för att läsa vad man egentligen skriver eftersom du översätter bokstäverna V A L P till unghund/vuxen hund...:cool:

Men hur skulle jag kunnat veta att du pratar om en valp i MITT fall när jag klart och tydligt påpekat att JAG pratade om en hund som var runt året. Det var utifrån DET du kallade mig oseriös! Jag gillar inte att bli kallad för oseriös lika lite som du säkert gör det? Du verkar ha precis lik asvårt att läsa vad man verkligen skriver. Nu har jag fattat att du pratar om små valpar - ett par månader gamla men det kunde jag ju inte veta då när du började klanka ner på mig i och med mitt inlägg om en unghund. Inse att man inte kan vara tankeläsare. Hur kunde jag veta från början - när du svarade på mitt inlägg om unghund - att du egentligen menade valp? I det fallet översatte du "ett år gammal hund" till valp :crazy:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Calazirya skrev:
Men köparen kunde ju inte "bevisa" att allergin fanns "latent" i kroppen på valpen redan från början eftersom båda föräldrarna var friska ( m.m )

Men i fallet som TS beskriver har ju tydligen flera i kullen drabbats och tiken ( dvs mamman ) har klåda, då blir det en helt annan situation..

Jag hålelr med dig, men i det här fallet handlar det ju om en blandrasuppfödare som säkert inte bryr sig särskilt mycket. Hade denne gjort det hade h*n ju inte avlat på tiken från början :crazy:

Men oavsett så har ju inte uppfödaren någon "skyldighet" att ta tillbaka valpar - om det inte avtalats om det från början - det var lite det jag ville få fram (vissa påstod ju det...)
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Zoya skrev:
Men oavsett så har ju inte uppfödaren någon "skyldighet" att ta tillbaka valpar - om det inte avtalats om det från början - det var lite det jag ville få fram (vissa påstod ju det...)

Egentligen uppfattar jag skillnaden mellan dig och tex Gnist som mest moralisk, och inte huruvida man är skyldig att ta tillbaks valpar eller inte. Rätta mig om jag har fel, Gnist, men jag tolkar dig som att du är villig att ta tillbaks en valp/unghund/hund trots att du inte är skyldig att göra det, för att få möjlighet att ge hunden ett bättre liv än hos de ägare som inte vill ha den. För om en valpköpare kommer och vill lämna igen en hund pga tveksamma anledningar, och man som uppfödare nekar, vad kommer att hända den hunden då? www.blocket.se ligger nära till hands....
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Trissa skrev:
Rätta mig om jag har fel, Gnist, men jag tolkar dig som att du är villig att ta tillbaks en valp/unghund/hund trots att du inte är skyldig att göra det, för att få möjlighet att ge hunden ett bättre liv än hos de ägare som inte vill ha den.

Jag behöver inte rätta dig, för du har så rätt så :D
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist, vill du bli min uppfödare?:angel: Du tar verkligen ansvar för ditt avelsarbete och bryr dig på riktigt.:bow:

För övrigt vad gäller tråden undrar jag - hur fridens kan man betala sex tusenlappar för en blandras? Med navelbråck?:eek: :eek: :eek:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

karlsson skrev:
Gnist, vill du bli min uppfödare?:angel: Du tar verkligen ansvar för ditt avelsarbete och bryr dig på riktigt.:bow:

Är du på jakt efter en
Valp1.jpg

Så har jag en riktigt bra parning inplanerad i höst :angel:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Söt!:love: Australisk terrier eller-vad-dom-nu-heter?

Nej jag tycker att du kan introducera en ny ras, och i så fall vill jag ha en liten strävhårig vorstehtik nästa sommar.:angel: :angel:
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Så, då har hunden "harkel-frustat" ett par dagar och vi ringer veterinären. "Ja, det är nog bäst vi tittar på det. Och förhudskatarren...
Svar
18
· Visningar
1 441
Senast: Syrsa
·
Hästmänniskan Nu är jag grinig :mad: K är försäkrad i Agria, införsäkrad som 2 dygn gammal föl den 16 april 2003. Hon har således årsförfallodag...
Svar
17
· Visningar
1 490
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 309
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp