vad gäller? valpköp...

Sv: vad gäller? valpköp...

Men även som blandras uppfödare är man tvungen att följa Sveas lagar ...

Alltså kan köparen använda sig utav reklamationsrätten..
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Trissa skrev:
Egentligen uppfattar jag skillnaden mellan dig och tex Gnist som mest moralisk, och inte huruvida man är skyldig att ta tillbaks valpar eller inte. Rätta mig om jag har fel, Gnist, men jag tolkar dig som att du är villig att ta tillbaks en valp/unghund/hund trots att du inte är skyldig att göra det, för att få möjlighet att ge hunden ett bättre liv än hos de ägare som inte vill ha den. För om en valpköpare kommer och vill lämna igen en hund pga tveksamma anledningar, och man som uppfödare nekar, vad kommer att hända den hunden då? www.blocket.se ligger nära till hands....

Du har nog inte uppfattat skillnaden ändå.... jag tar också tillbaka valpar trots att jag inte måste, har gjort det förr och kommer göra det i framtiden också. Däremot tar jag INTE tillbaka valpar (ja, jag kallar dem det trots att de vuxit upp) som är mitt i ett akut sjukdomstillstånd och kräver dyrbar vård - om det inte är bevisbart då att det skulle vara jag som orsakat det akuta sjukdomstillståndet. Gnist kallade mig oseriös när jag sa att jag int evar beredd att ta tillbaka en SJUK hundm, för det var tydligen hon och det får hon stå för. Att en hund konstateras med t ex HD C anser inte jag vara attd en är sjuk och därtill fullt omplacerbar ifall ägarna inte vill ha den kvar men om en hund t ex börjat klia sig och ägarna inte ens är villiga att ta reda på vad som orsakar klådan - där sätter jag stopp! I det fallet tolkar jag det som att Gnist med öppna armar hade tagit emot hunden, behandlat den och sedan behållt den livet ut - och det skiljer oss åt. Inget annat.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Zoya skrev:
men om en hund t ex börjat klia sig och ägarna inte ens är villiga att ta reda på vad som orsakar klådan - där sätter jag stopp! I det fallet tolkar jag det som att Gnist med öppna armar hade tagit emot hunden, behandlat den och sedan behållt den livet ut - och det skiljer oss åt. Inget annat.

I vilket inlägg har du läst in den tolkningen :confused:

Om den situationen skulle uppstå, så måste ju ägaren till hunden ta hunden till veterinär för att fastställa vad klådan beror på i första hand.
Visar det sig att det är något sk "dolt fel" som orsakar klådan, så tar jag naturligtvis tillbaka hunden utan problem och omplacerar den till någon som vill ha just den hunden med dess problem.
Vill någon valpköpare ha hjälp med att omplacera sin hund av vilken anledning som helst, så naturligtvis ställer jag upp och hjälper till!
Varifrån har du fått att jag skulle behålla hunden för tid och evighet?

Upplysningsvis, så har jag en gång tagit tillbaka en valp.
Den hade varit hos sin nya ägare 5 veckor, när den bitit sönder en flaska klorin inne på toan.
Valp som slickar i sig någon dl klorin = hjärnskada....(Inte ett dolt fel)
Jag hade en bror kvar i den kullen som jag tänkt spara, men de fick ta honom istället.

Deras valp tog jag tillbaka, pratade med veterinär, fick beskedet att skadan var oreparabel och avlivade därför valpen dagen efter.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist skrev:
I vilket inlägg har du läst in den tolkningen :confused:

Om den situationen skulle uppstå, så måste ju ägaren till hunden ta hunden till veterinär för att fastställa vad klådan beror på i första hand.
Visar det sig att det är något sk "dolt fel" som orsakar klådan, så tar jag naturligtvis tillbaka hunden utan problem och omplacerar den till någon som vill ha just den hunden med dess problem.
Vill någon valpköpare ha hjälp med att omplacera sin hund av vilken anledning som helst, så naturligtvis ställer jag upp och hjälper till!
Varifrån har du fått att jag skulle behålla hunden för tid och evighet?

Upplysningsvis, så har jag en gång tagit tillbaka en valp.
Den hade varit hos sin nya ägare 5 veckor, när den bitit sönder en flaska klorin inne på toan.
Valp som slickar i sig någon dl klorin = hjärnskada....(Inte ett dolt fel)
Jag hade en bror kvar i den kullen som jag tänkt spara, men de fick ta honom istället.

Deras valp tog jag tillbaka, pratade med veterinär, fick beskedet att skadan var oreparabel och avlivade därför valpen dagen efter.

Men då tycker vi nog inte så olika ändå, vi har bara missuppfattat varann (fast jag tycker int eom att bli kallad oseriös ändå.... av någon som int ekänner mig). Jag fick uppfattningen eftersom du ansåg mig oseriös när jag sa att jag inte ville ta tillbaka en sjuk hund som inte var möjlig att omplacera - i det fallet är ju enda alternativen att man behåller eller avlivar och att avliva en hund som inte är så illa däran (såsom din valp var) tycker inte jag är sjyst medans jag själv inte har möjlighet att behålla hur många hundar som helst under mitt tak. Om inte annat så skulle min sambo bli galen om jag ens nämnde något dylikt :p . Han tycker att vi redan nu har alldeles för många djur och åtaganden :angel:

I ditt fall med valpen så hade ju du en valp som du kunde ge dem istället men om du inte hade haft det då? Hade du gett dem pengarna tillbaka? Det är bara av nyfikenhet jag undrar.

En av de valpar jag omplacerat var bara 4,5 månader gammal. Ägarna ville inte ha den kvar p.g.a att den hade fått öroninflammation och urinvägsinfektion och dessutom ylade och skällde den när de stängde in den själv i ett annat rum (varför man nu ens kommer på att göra en sådan sak med en liten valp :smirk: ). den tog jag tillbaka, betalade tillbaka pengar enligt SKK regler och sålde valpen till ett nytt hem ganska omgående. Dess hälsoproblem var orsakade av stress eftersom de stängde in valpen i ett annat rum mest hela dagarna och botades av en penicillinkur, dvs inget dolt fel osv, valpen fick ett suveränt liv på en gård i södermanland istället för i lgh inne i sthlm :)
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Ja, så kan det gå. Man ska aldrig köpa blandras. Dessa valpar kommer till av en enda anledning och det är för att tjäna pengar på oskyldiga små hundar.
Köp aldrig hundar som inte är registrerade i Svenska Kennelklubben.
KONSUMENTKÖPLAGEN:banana: gäller endast hundar som är registrerade där. Köper du en renrasig, registrerad hund så går Kenneklubben in och hjälper dig om uppfödaren skulle krångla. Men det brukar aldrig gå så långt eftersom en seriös uppfödare är väldigt mån om sitt rykte och sina hundar och som regel har renrasiga hundar få sjukdomar. De får inte heller avla på vad som helst, eftersom de har vissa regler att följa när det gäller avel.
Köper man en blandras så är det KÖPLAGEN som styr och det är en helt annan sak. Det finns valpköpare som har lagt ut massor med pengar på först valpköp, sedan veterinärkostnader, rättegångskostnader (som den som köpte valpen fått betala). Till sist kanske du måste avliva valpen som är så pass sjuk så att den lider och du står där utfattig och utan valp.
Låt inte snålheten bedra visheten. Köp renrasigt.
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Så, då har hunden "harkel-frustat" ett par dagar och vi ringer veterinären. "Ja, det är nog bäst vi tittar på det. Och förhudskatarren...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Syrsa
·
Hästmänniskan Nu är jag grinig :mad: K är försäkrad i Agria, införsäkrad som 2 dygn gammal föl den 16 april 2003. Hon har således årsförfallodag...
Svar
17
· Visningar
1 488
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 295
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp